Spännande hus till salu - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Avdelnngen Det kunde blivit bra - men det blev så fel ;) varför kombinera cerisa bänkar orientailska mattor i röda toner? guldkakel och zebrastolar med ljusros blommig tapet? badrummet med fräck mosaik och sen med en prickigt duchdraperi? var och en med rätt tillval hade kunnat bli jättefräckt, men kombinerat så är det bara :yuck:

Fast stället i stort hade klar potenial - om man får ta bort de dåligtkombinerade färgklickarna ;)

fast de har iallafall hållt sig till en och samma ton i varje rum ;) snacka om att man måste se allt i ett rosa skimmer när man lämnar det rummet;)

11767222.jpg

vilken hemskt ful kamin :p

Avdelnngen Det kunde blivit bra - men det blev så fel ;) varför kombinera cerisa bänkar orientailska mattor i röda toner? guldkakel och zebrastolar med ljusros blommig tapet? badrummet med fräck mosaik och sen med en prickigt duchdraperi? var och en med rätt tillval hade kunnat bli jättefräckt, men kombinerat så är det bara :yuck:

Fast stället i stort hade klar potenial - om man får ta bort de dåligtkombinerade färgklickarna ;)

Och ugnen(??) som är mycket bredare än skåpen, hur tänkte de där?! :confused: :eek:

Det här huset lyckas se BÅDE sterilt och plottrigt ut på en och samma gång... Ser ut som en massa saker som kan välta hela tiden (tänker på alla lutande dörrar och liknande överallt)...
Antingen använder man de gamla antika sakerna eller så ställer man ut dem i förrådet. Inte stå och hänga som kvarglömda och skräpa

Denna gård var i min smak, lagom stor, fin söt röd stuga, självklart inte helt enligt smak inomhus men men.

Ända tills jag ser hur marken är fördelad, snacka om svårt att få till det med hagar! :p

5637AEBC-C634-4BA3-936A-32A8E5589A0A.jpg

fast de har iallafall hållt sig till en och samma ton i varje rum ;) snacka om att man måste se allt i ett rosa skimmer när man lämnar det rummet;)

11767222.jpg

vilken hemskt ful kamin :p
Überful - och varför har man inte lagt mattan? skyddet på golvet RAKT?!?!?! (stör mig otroligt på sådana detaljer)

http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ3220_1292491304

Ett så fint och speciellt hus som någon förstört med valv och gluggar. Tapeterna är inte heller fina, men det är ju lätt att åtgärda. Men valven.... :(
Skall man ändå tapetsera och måla om är det inte jättemycket arbete med att också sätta in dörrar i valven. Finns dessutom billiga allmogedörrar i gammal stil.

Och jag håller med om att det är ett trevligt utseende på huset.

Skall man ändå tapetsera och måla om är det inte jättemycket arbete med att också sätta in dörrar i valven. Finns dessutom billiga allmogedörrar i gammaldags stil.
Svårare än att tapetsera. Och mer bök. Men grejen är väl att man öht valde att förstöra (ja! Jag är kategorisk angående detta) ett fint hus.

Svårare än att tapetsera. Och mer bök. Men grejen är väl att man öht valde att förstöra (ja! Jag är kategorisk angående detta) ett fint hus.
Jag fick det till två dörrar plus två större hål och två mindre som behöver sättas in/igen, för en snickare är det nog inte ens en hel dags arbete. Tapetseringen tar mycket längre tid, särskilt om de gamla tapeterna måste ned.

Jag håller med om att det ser anskrämligt ut men tycker inte det behöver vara så svårt att återställa.

Mycket värre är de hus som nyligen lyxrenoverats där man lagt stora summor och ändrat allt, förutom att det blir enormt mycket att göra så går det ju inte att bara riva ut det som nyligen gjorts, det skulle kännas som ren kapitalförstöring, sådana hus är nog "förstörda" för gott.

Senast ändrad:
Jag fick det till två dörrar plus två större hål och två mindre, för en snickare är det nog inte ens en hel dags arbete. Tapetseringen tar mycket längre tid, särskilt om de gamla tapeterna måste ned.
Okej, jag ger mig, du kan säkert mer om sådant. Huvudpunkten är ändå att det är ett jämrans otyg att göra så mot huset; att valva det. Sedan spelar det nog roll att jag har en stark aversion mot dylika valv :D

Mycket värre är de hus som nyligen lyxrenoverats där man lagt stora summor och ändrat allt, förutom att det blir enormt mycket att göra så går det ju inte att bara riva ut det som nyligen gjorts, det skulle kännas som ren kapitalförstöring, sådana hus är nog "förstörda" för gott.
Jag tycker också att det är värre när man har pengar - och ändå väljer att förstöra. Har man ändå råd kan man väl göra det på ett sätt som är i husets anda.

Jag med ... hus skall behållas i originalutförande, åtminstone tycker jag det bör vara huvudlinjen.
Det är lustigt hur man präglas på den miljö man är van vid. Jag bor i ett gammalt hus byggt för hundrafemtio år sedan och dörrar och sånt är säkert delvis återanvänt från en äldre gård som låg här innan. Det säger sig själv att en dörr som använts dagligen i hundrafemtio år eller mer inte kan se ut som ny, särskilt inte med många generationers barn som sprungit och smällt i dem.

Många skulle säkert tycka de borde kasseras men för mig är det tvärtom, jag uppskattar hantverket och historien som dessa dörrar upplevt många gånger mer än vad jag skulle göra med en ny fin (massproducerad) dörr i gammal stil. Vad gör det att någon behövt lagas i ett hörn eller kanske har en liten glipa mellan dörrspegel och ram, det stör mig inte alls. Tvärtom är allt perfekt och nytt känns det inte alls lika trivsamt tycker jag. Andra känner precis tvärtom.

Det är lustigt hur man präglas på den miljö man är van vid. Jag bor i ett gammalt hus byggt för hundrafemtio år sedan och dörrar och sånt är säkert delvis återanvänt från en äldre gård som låg här innan. Det säger sig själv att en dörr som använts dagligen i hundrafemtio år eller mer inte kan se ut som ny, särskilt inte med många generationers barn som sprungit och smällt i dem.

Många skulle säkert tycka de borde kasseras men för mig är det tvärtom, jag uppskattar hantverket och historien som dessa dörrar upplevt många gånger mer än vad jag skulle göra med en ny massproducerad dörr i gammal stil. Vad gör det att någon behövt lagas i ett hörn eller kanske har en liten glipa mellan dörrspegel och ram, det stör mig inte alls. Tvärtom är allt perfekt och nytt känns det inte alls lika trivsamt tycker jag. Andra känner precis tvärtom.
Ja, det som är nytt finns i oändligt många exakt likadana exemplar. Ingen själ, ingen historia. Och perfekt är tråkigt, dött.

Men det är ju tur att alla inte tycker lika. Då skulle t ex dörrtillverkarna inte överleva :up:. Det vore ändå toppen om de nya dörrarna kunde få bo i nya hus och inte invadera gamla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 081
Senast: gammalek
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 140
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Hemmet Tråden började bli lite lång så jag fixade en ny! http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1172590&images=1 Ja...
103 104 105
Svar
2 088
· Visningar
172 859
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var första kvällen hemma och jag noterade hur tidigt det blev mörkt på kvällen. Det var förvisso äkta skitväder ute men jag gjorde...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama