Späningshuvudvärk

Jag blir dock nyfiken och om du vet får du gärna svara, vad är det för träning man ska göra? Jag har aldrig fått några råd om träning (kanske för att jag var som en duracellkanin på speed när huvudvärken uppstod första gången och snarare behövde vila än röra mig mer) och jag skulle gärna vilja veta, kan det hjälpa så kan det resonerar jag även om nu den huvudvärk jag har inte längre klassas som spänningshuvudvärk.

Jag fick ett träningsprogram - som jag inte heller följer - som fungerade mot min spänningshuvudvärk.
Nu när jag inte följer det, har jag rätt ofta huvudvärk.

Jag är inte fysioterapeut och saknar därför kunskaperna om vad som är bästa träningen och det kan säkert skilja från person till person.

när mitt var som värst, så gick jag på akupunktur. Då hade jag migrän som kom från spänningarna varje vecka. Jag tror dock inte att bara akupunktur funkar utan det var nog att jag fick det med "puls" i (alltså han satte en liten vibration på nålarna) det blev som en väldigt djup massage för mina hopplöst spända axlar. Jag gick rätt länge på det men faktiskt så höll resultatet i ett par år efteråt, så till vida att jag inte hade migrän varje vecka. Nu går jag på massage en gång i månaden istället och det hjälper men betydligt kortare tid

när mitt var som värst, så gick jag på akupunktur. Då hade jag migrän som kom från spänningarna varje vecka. Jag tror dock inte att bara akupunktur funkar utan det var nog att jag fick det med "puls" i (alltså han satte en liten vibration på nålarna) det blev som en väldigt djup massage för mina hopplöst spända axlar. Jag gick rätt länge på det men faktiskt så höll resultatet i ett par år efteråt, så till vida att jag inte hade migrän varje vecka. Nu går jag på massage en gång i månaden istället och det hjälper men betydligt kortare tid
Min neurolog menar att man inte får migrän av spänningarna. Spänningarna är en ett symtom vid sidan om. Får du huvudvärk AV spänningarna är det spänningshuvudvärk. Den kan kännas i princip likadan som migrän.

Har du provat bettskena? Det har hjälpt mig att bli kvitt mycket av mina tidigare huvudvärksproblem.

Det blir (för mig) lätt en ond cirkel med att jag biter ihop på natten, och är allmänt spänd i kroppen när jag är stressad. Jag har lärt mig att försöka känna efter var jag är spänd och att aktivt fokusera på att sänka skuldrorna och slappna av i käkar och ansikte. Jag har också fått bra stretchövningar som hjälper när jag gör dem regelbundet och har lärt mig några triggerpunkter i skuldrorna som fungerar för mig att "nypa i" för att släppa akuta spänningar. Jag får sk.Tyst migrän med aura och illamående ibland fortfarande när jag ansträngt mig, och använt axlarna mycket, tex vid klättring, men den gamla vidriga smärt-migränen kommer väldigt sällan. Men numera klarar jag oftast att få det att släppa. Det är för mig muskelrelaterat. Det är det antagligen inte för alla. Men för mig har det verkligen hjälpt att jag lärt mig vilka muskler (och kroppsdelar) som ställer till det för mig. När det är riktigt illa tar jag voltaren både invändigt och utvändigt och väntar tills det verkar innan jag stretchar och klämmer.

Sök på triggerpoint massage migraine eller headache och liknande på youtube så finner du övningar. Hoppas att något kan hjälpa dig med.

Vid närmare eftertanke finns det också svenska videos på samma tema.

Senast ändrad:
Jag har jag också märkt att det hjälper att krama något på natten, typ kudde, nalle eller bit av täcket. Gör jag inte det så vaknar jag ibland i stressiga perioder med tydliga handavtryck på arm, ben eller mage! Jag tar uppenbarligen rejäla tag i mig själv när jag sover. Det bidrar ju inte till god natts sömn direkt. :)

Jag har haft problem med huvudvärk sedan jag var liten och i regel kräktes jag innan det gav med sig men för ca 15 år sedan fick jag utskrivet naproxen och så tar jag alvedon då ger det med sig om jag inte väntar för länge då måste jag kräkas några gånger . Så blir jag alldeles susig i kupan nästan ett dygn efteråt .Men använder spikmatta nästan varje kväll då det lindrar min rygg eller det jag inbillar mig vetekudde och linnement så nu är det sällan jag har huvudvärk .Men kan få det om det blir för länge mellan gångerna jag går till min kiro så hon får mjuka upp nacken .Börjar märka av att det är på gång då jag får ont i ena ögat och se dåligt på det

Jag har haft problem med huvudvärk sedan jag var liten och i regel kräktes jag innan det gav med sig men för ca 15 år sedan fick jag utskrivet naproxen och så tar jag alvedon då ger det med sig om jag inte väntar för länge då måste jag kräkas några gånger . Så blir jag alldeles susig i kupan nästan ett dygn efteråt .Men använder spikmatta nästan varje kväll då det lindrar min rygg eller det jag inbillar mig vetekudde och linnement så nu är det sällan jag har huvudvärk .Men kan få det om det blir för länge mellan gångerna jag går till min kiro så hon får mjuka upp nacken .Börjar märka av att det är på gång då jag får ont i ena ögat och se dåligt på det
Säker på att du inte har migrän?

Glömde att skriva sedan jag fick min snarkmaskin har det åxo blivit mycket bättre annars var det att vakna vid 4,00-4,30 och gå och kräkas sedan få i sig pillren så man kunde ta sig till jobbet

Jag hade mycket spänningshuvudvärk förr. Bokade en ”spa-massage” på finlandsfärjan, normalt är den ganska mjuk. Den här tjejen frågade om hon fick lossa mina knutar i nacken och jag sade ja. Blev alldeles svullen men gick på moln. Hon rekommenderade bindvävsmassage och jag gick på 10 besök (ajajajaj men oj vad bra det blev). Och sedan idrottssmassör via jobbet.

Efter dessa två har mängden spänningshuvudvärk minskat rejält och det har hållt i sig i flera år!

Har lätt att få huvudvärk, ”vanlig” som migrän och spännings och tycker det är ganska lätt att känna skillnad. Migränen är ju lättare att identifiera och för mig oftast lättare att behandla.

Låter typ 100 procent som migrän, inte minst det där allra sista.

Någon som har tips för hur jag ska bli av med min spänningshuvudvärk? Känner att inget hjälper och vården ger inte någon hjälp. :cry:
Kollegan som hade jätteproblem fick hjälp av "personsomkollararabetsställningpåkontoret" vad det nu hette och av att börja träna styrketräning. Hon verkar vara mycket bättre nu.

Alltså styrketräning=gymmaskin på lunchen, träning bla axlar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 495
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 118
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar