Späningshuvudvärk

Du skriver att du inte får hjälp av vården...
men du har åtminstone fått mer utredning än vad som är vanligt - och mer än som i normalfallet är befogat - utifrån detta.

Så: du har fått massor av hjälp av vården i form av träningsråd, utredning och kloka råd för undvikande av läkemedelsberoende och undvikande av läkemedelsutlöst smärta.
det är ganska mycket hjälp.

Sedan att ditt problem inte lösts, är en annan sak.
Men hjälp har du fått.

dock ser det ju ut, utifrån att du skriver i andra inlägg att du inte orkar träna, som om du inte lyckas uppfylla din del av hjälpen, den del som är allra viktigast.

Sorry om tonfallet uppfattas hårt - det är inte avsett så, utan avsett att påvisa att du har fått hjälp som du av olika skäl inte sett är hjälp respektive inte lyckats ta till dig.
Jag förstår Ts att hen inte anser att hen har fått någon hjälp. Ordet hjälp innefattar för den vanliga människan att man får effekt, att man slipper problemet, får man ingen effekt och problemet är kvar så ser man det inte som hjälp. Jag vet mycket väl att vården inte kan avhjälpa allt men det som är så frustrerande är att man oftast blir avfärdad, liksom bortviftad med att det "bara" är spänningshuvudvärk när man kommer till vården men långvarig huvudvärk och huvudvärk oavsett typ är verkligen inte bara.

Jag är verkligen för att göra så mycket man bara kan själv men att man inte kan träna när huvudvärken blir funktionshindrande ser jag verkligen inte som att man inte följer sin del, snarare att vården inte har insett hur stor problematiken är. Det är märkligt att ständigt pågående huvudvärk ses som en bagatell i vården när migrän ses som något man självklart ska få hjälp med. Båda kan vara lika jobbiga och att det pågår hela tiden är iallafall för mig jobbigare än migränanfall då och då. Med ständig huvudvärk är man sänkt hela tiden, man kommer aldrig ikapp. Får aldrig må på topp. Har man migrän med intervall på någon vecka så hinner man komma ikapp emellan.

Jag blir dock nyfiken och om du vet får du gärna svara, vad är det för träning man ska göra? Jag har aldrig fått några råd om träning (kanske för att jag var som en duracellkanin på speed när huvudvärken uppstod första gången och snarare behövde vila än röra mig mer) och jag skulle gärna vilja veta, kan det hjälpa så kan det resonerar jag även om nu den huvudvärk jag har inte längre klassas som spänningshuvudvärk.

Jag förstår Ts att hen inte anser att hen har fått någon hjälp. Ordet hjälp innefattar för den vanliga människan att man får effekt, att man slipper problemet, får man ingen effekt och problemet är kvar så ser man det inte som hjälp. Jag vet mycket väl att vården inte kan avhjälpa allt men det som är så frustrerande är att man oftast blir avfärdad, liksom bortviftad med att det "bara" är spänningshuvudvärk när man kommer till vården men långvarig huvudvärk och huvudvärk oavsett typ är verkligen inte bara.

Jag är verkligen för att göra så mycket man bara kan själv men att man inte kan träna när huvudvärken blir funktionshindrande ser jag verkligen inte som att man inte följer sin del, snarare att vården inte har insett hur stor problematiken är. Det är märkligt att ständigt pågående huvudvärk ses som en bagatell i vården när migrän ses som något man självklart ska få hjälp med. Båda kan vara lika jobbiga och att det pågår hela tiden är iallafall för mig jobbigare än migränanfall då och då. Med ständig huvudvärk är man sänkt hela tiden, man kommer aldrig ikapp. Får aldrig må på topp. Har man migrän med intervall på någon vecka så hinner man komma ikapp emellan.

Jag blir dock nyfiken och om du vet får du gärna svara, vad är det för träning man ska göra? Jag har aldrig fått några råd om träning (kanske för att jag var som en duracellkanin på speed när huvudvärken uppstod första gången och snarare behövde vila än röra mig mer) och jag skulle gärna vilja veta, kan det hjälpa så kan det resonerar jag även om nu den huvudvärk jag har inte längre klassas som spänningshuvudvärk.
För min del tror jag att spänningshuvudvärken kommer från två områden: nacken och runt ögonen. Vad gäller nacken gick jag ett tag hos sjukgymnast på rehabgym, men problemet var att så fort jag ansträngde det område jag behövde träna så fick jag migrän. :meh:

Jag tror inte att vården ser spänningshuvudvärk som en bagatell, de inser bara att de bannemej inte har någon behandling att ta till.

För min del tror jag att spänningshuvudvärken kommer från två områden: nacken och runt ögonen. Vad gäller nacken gick jag ett tag hos sjukgymnast på rehabgym, men problemet var att så fort jag ansträngde det område jag behövde träna så fick jag migrän. :meh:

Jag tror inte att vården ser spänningshuvudvärk som en bagatell, de inser bara att de bannemej inte har någon behandling att ta till.
Jag fick också migrän. Men under blev bättre av regelbunden träning och OBS stretching.

Crosstrainer och rodd rekommenderade neurologen. Och börja försiktigt. Typ några minuter till en början. Trappa upp långsamt. Annars blir det bara värre

Jag har också spänningshuvudvärk. Jag har varit hos en jättebra massör som också jobbar som oersonlig tränare. Han masserade bort smärtan tillfälligt men framförallt kunde han peka på en kedja med spända muskler som är inblandade. Huvudvärken är kopplad till spända muskler i nacken som i sin tur är kopplade till spända muskler mellan skulderbladen. Blev rekommenderad specifika övningar. Jag är lat och gör inte övningarna, får skylla mig själv när huvudvärken är kvar.

Annars märker jag också att det blir värre av stress, för lite sömn, dålig kost och för lite vila.

Jag har inte ens sökt vård. Vad skulle de kunna göra?
Du verkar ju ha blivit ordentligt utredd, det är ju bra! Men mer kan de knappast göra om det inte finns en medicinsk orsak.

Kanske ser de inte det som en bagatell men det är så iallafall jag blev bemött.

Jag har också spänningshuvudvärk. Jag har varit hos en jättebra massör som också jobbar som oersonlig tränare. Han masserade bort smärtan tillfälligt men framförallt kunde han peka på en kedja med spända muskler som är inblandade. Huvudvärken är kopplad till spända muskler i nacken som i sin tur är kopplade till spända muskler mellan skulderbladen. Blev rekommenderad specifika övningar. Jag är lat och gör inte övningarna, får skylla mig själv när huvudvärken är kvar.

Annars märker jag också att det blir värre av stress, för lite sömn, dålig kost och för lite vila.

Du verkar ju ha blivit ordentligt utredd, det är ju bra! Men mer kan de knappast göra om det inte finns en medicinsk orsak.
Hur vet man att det handlar om spänningshuvudvärk om man inte söker vård? Det är knappast självklart varför man har huvudvärk om den inte är en typisk "band över pannan huvudvärk." I mitt fall blev huvudvärken så kraftig att jag blev medvetslös. Jag utreddes som misstänkt hjärnblödning på sjukhuset.

@kryddelydd jag har de senaste två månaderna tränat 1-2 gånger i veckan på gym. Men när orken knappt räcker till jobbet, är det svårt att få till träning.

Hur vet man att det handlar om spänningshuvudvärk om man inte söker vård? Det är knappast självklart varför man har huvudvärk om den inte är en typisk "band över pannan huvudvärk." I mitt fall blev huvudvärken så kraftig att jag blev medvetslös. Jag utreddes som misstänkt hjärnblödning på sjukhuset.
Fast så dålig är nog väldigt ovanligt att man blir av spänningshuvudvärk. Jag kräks av min ibland, redan det är relativt ovanligt. Annars kännetecknas den väl av att den är dovare, mer ständigt närvarande och ökar vid stress.

Fast så dålig är nog väldigt ovanligt att man blir av spänningshuvudvärk. Jag kräks av min ibland, redan det är relativt ovanligt. Annars kännetecknas den väl av att den är dovare, mer ständigt närvarande och ökar vid stress.
Absolut! Det var ett svar på varför jag sökte vård till @MiniLi . Om man har spänt sig och därefter tillfälligt får huvudvärk förstår man kanske att det är spänningshuvudvärk och få söker väl vård för det men även sjukvården uppmanar ju att man ska söka vård vid långvarig ihållande huvudvärk.

Prova långa promenader! Det du vill är att få igång musklerna så att spänningen kan minska. Promenader är ju också lättare att få till än gymträning när man är trött och har ont! Börja smått och öka långsamt.

Någon som har tips för hur jag ska bli av med min spänningshuvudvärk? Känner att inget hjälper och vården ger inte någon hjälp. :cry:
Jag led av huvudvärk över ett år i sträck, gjordes diverse undersökningar, bla CT. Gick på sjukgymnastik och fick akupunktur. Till sist var det min husläkare som direkt kunde diagnostisera det som spänningshuvudvärk. Läkaren skrev ut Paraflex till mig och tre nätter senare var huvudvärken borta. Så Paraflex och att jag hela tiden tänker på min hållning är det som hjälpt mig.

Har du varit hos sjukgymnast?
Mitt tips är att leta upp en sjukgymnast som kan akupunktur.
Mig har akupunkturen hjälpt som ett steg på vägen, sen behöver man såklart träna sina hållningsmuskler. Sjukgymnasten hjälper dig med allt detta.

Det jag tycker hjälper är värmande liniment, vetekudde och varmt bad.

Kombinera inte liniment med något annan värmebehdling för det gör 1, ont 2, blir inte bättre för det.

Min späningshuvudvärk beror på spänd i nacke och axlar som i sin tur beror på psykiska orsaker.

Spikmatta. Suveränt just för låsningar mellan skulderbladen på mig. Jag sitter med den som ryggstöd i tv-fåtöljen en stund på kvällen.

Jag har sökt hjälp hos vården då huvudvärken påverkar min arbetsförmåga. Jag har huvudvärk dygnet runt.

Ingen som har en massagekudde, t ex den här?

AED77719-36D2-4F4B-B2F9-7B128F5851BD.webp

Jag beställde en i veckan men har inte fått den än.

Jag lider verkligen med dig TS och jag vet verkligen hur illa det kan vara.
När jag var ca 22år var jag inne på akuten för jag vet inte vilken gång i ordningen för att jag hade så ont i huvudet, jag kunde inte rabbla mitt personnummer eller tala om vilket datum det var. Man gissade på hjärnblödning, stroke eller liknande. Jag är röntgad uppifrån och ner från alla håll och kanter, prover är tagna till förbannelse. Jag vart sjukskriven och kunde inte göra mitt jobb. Så här höll jag på i ca 3år.

Till slut fick jag träffa en överläkare, som bad mig stå upp, gick 3 varv runt mig, ställde mig framför en spegel och sen körde han in ett par fingrar i min nacke. Jag vek mig för att det gjorde så ont och det svartnade framför ögonen. Han gissade på stress men framför allt extremt spända muskler kring nacken och skuldror och jag fick lite övningar av honom främst för att stretcha nacken så jag inte blir stel. Idag gör jag dom övningarna, går till massör och kiropraktor relativt regelbundet och vet att jag måste börja träna...

Jag vet att det kan vara svårt att hitta energi till att röra på sig när man har så förbannat ont i huvudet att man typ funderar på om man ska leva mera...
Finns det något du kan förknippa med din huvudvärk? Någon mat eller är det så att du äter/dricker för lite eller dåligt? någon händelse? stress? äter du några mediciner? Har du högt eller lågt blodtryck? PMS? Hur sover du? (Sover du dåligt? Snarkar? Dålig kudde/madrass? Gnisslar tänder?) Starka dofter? (Parfymer, tvättmedel, sköljmedel?) Har du kollat om du behöver glasögon eller om du har glasögon om dom behöver ändras? Eller behöver du terminalglasögon? Hur är det med ljus? Jag har en kompis som måste sova i kolsvart rum annars har hon ont i huvudet...
Sitter du mycket på jobbet? Tex framför datorskärmar? Har du ont någon annanstans i kroppen? Såg att du gått till naprapat, har du alltid gått till samma? Kanske ska prova en annan? Pröva massör eller kiropraktor? Har du olika mycket ont i huvudet under vissa årstider eller vissa dagar i veckan?

Träning är många gånger bra för huvudvärk, men har man piss ont i huvudet så kan man nog inte ha för höga krav på sin träning. Jag fick i perioder mer ont i huvudet när jag tex styrketränade om jag hade ont i huvudet... Då var det bättre med promenader, yoga osv. Lite lugnare aktiviteter.

Något som jag lärde mig under mina år med den här extrema huvudvärken är att sjukvården har väldigt svårt att hjälpa än när dom inte hittar "naturliga förklaringar"... Vilket jag kanske kan förstå så här i efterhand. Mitt absolut bästa tips är att försöka göra egen "undersökning", läkarna har ännu inte hittat något fysiskt fel, så gå igenom din vardag och se om du kan hitta något?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 495
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 118
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst