Späningshuvudvärk

grodan21

Trådstartare
Någon som har tips för hur jag ska bli av med min spänningshuvudvärk? Känner att inget hjälper och vården ger inte någon hjälp. :cry:

För mig lindrar det att vidga blodkärlen istf att krympa dem, så en riktigt varm dusch över huvudet, oavsett typ av huvudvärk ger alltid mer eller mindre lindring, beroende på typ av värk och hur illa den är.

Massage, spikmatta och att kyla huvudet och eventuellt nacken i det akuta läget kan hjälpa. Sedan, se över livet, vad är det som ger dig spänningshuvudvärk? Kan du förändra något så att den aldrig uppstår?
Jag har levt med spänningshuvudvärk i närmare 20 år, fick det redan i mellanstadiet. Så jag vet inte vad som påverkar huvudvärken.

Den enda rådet jag får från vården är att jag måste träna och inte äta värktabletter. Men när jag har så här ont i huvudet orkar jag inte träna!

Jag har levt med spänningshuvudvärk i närmare 20 år, fick det redan i mellanstadiet. Så jag vet inte vad som påverkar huvudvärken.

Den enda rådet jag får från vården är att jag måste träna och inte äta värktabletter. Men när jag har så här ont i huvudet orkar jag inte träna!
Lider verkligen med dig :( Jag fick diagnosen spänningshuvudvärk i mitten av åttiotalet men efter att ha haft spänningshuvudvärk (med inflammation från hjässan till svanken) i mitten av nittiotalet insåg till och med vissa läkare att den dagliga huvudvärken faktiskt inte var spänningshuvudvärk utan något annat. En cysta hittades i bakhuvudet på datatomografi men de menar att det inte beror på den. Spänningshuvudvärk brukar många läkare slarvigt nog kalla all långvarig huvudvärk och det är hopplöst att få hjälp. För mig hjälper regelbunden dygnsrytm, planering och så lite stress som bara går. Tillräckligt med sömn och bra regelbundna matvanor. Det tar inte bort huvudvärken men den blir mindre påtaglig.

Tyvärr är det nog bara träning som gäller.

Träna, stretcha(!!!) Och träna på att slappna av. Drick mycket, håll dig varm.

Fasciabehandling kan vara en grej. Annars är yttre behandling nog främst trevligt för stunden men det tar inte bort några problem hur mycket behandlarna än lovar.

Lider med dej. Vet precis hur det känns. Inget hjälper och är man inte orkeslös innan så blir man. På mej så kan det utveckla sig till migrän dessutom. Minns inte hur länge jag har haft det så men min bror har likadant, mamma hade migrän när mina syskon var små och pappa hade huvudvärk innan han fick glasögon och blodtrycksmedicin. Men jag behöver inte glasögon (är den enda i familjen som inte behöver ) och har lågt blodtryck.

Lider verkligen med dig :( Jag fick diagnosen spänningshuvudvärk i mitten av åttiotalet men efter att ha haft spänningshuvudvärk (med inflammation från hjässan till svanken) i mitten av nittiotalet insåg till och med vissa läkare att den dagliga huvudvärken faktiskt inte var spänningshuvudvärk utan något annat. En cysta hittades i bakhuvudet på datatomografi men de menar att det inte beror på den. Spänningshuvudvärk brukar många läkare slarvigt nog kalla all långvarig huvudvärk och det är hopplöst att få hjälp. För mig hjälper regelbunden dygnsrytm, planering och så lite stress som bara går. Tillräckligt med sömn och bra regelbundna matvanor. Det tar inte bort huvudvärken men den blir mindre påtaglig.
Har gjort MR av huvudet nu i vinter, de hittade inte något på den. Dygnsrytmen är hyfsat regelbunden, är uppe lite längre på helgerna och sover lite mer.

Fast att man inte får hjälp/att det är hopplöst att få hjälp beror nog på att vården inte kan göra så jäkla mycket med spänningshuvudvärk. Den är ofta livsstilsgrej och då får man själv försöka hitta vad i ens livsstil som ligger bakom.
Jag har levt med spänningshuvudvärk sedan 10-års åldern. Mitt liv har ändrats ganska många gånger sedan dess, men huvudvärken består.

Lider med dej. Vet precis hur det känns. Inget hjälper och är man inte orkeslös innan så blir man. På mej så kan det utveckla sig till migrän dessutom. Minns inte hur länge jag har haft det så men min bror har likadant, mamma hade migrän när mina syskon var små och pappa hade huvudvärk innan han fick glasögon och blodtrycksmedicin. Men jag behöver inte glasögon (är den enda i familjen som inte behöver ) och har lågt blodtryck.
Det tar verkligen slut på all energi jag har. Efter en arbetsdag finns det inte mycket ork kvar till att gå och träna.

Jag har levt med spänningshuvudvärk sedan 10-års åldern. Mitt liv har ändrats ganska många gånger sedan dess, men huvudvärken består.
Ja, det förstår jag. Men jag menar att man behöver hitta var spänningarna sitter till att börja med, det löser sig inte av sig själv för att livet förändras några gånger. Däremot säger jag inte att det är lätt. Jag har också olösta problem med spänningshuvudvärk sedan många, många år.

Yoga. Det finns yogapass som förebygger huvudvärken men också några övningar som kan få det att släppa. Jag tror inte jag kan beskriva någon övning över nätet men googla på migränyoga, så kanske du kan hitta någon i din närhet som kan visa dig. Det finns också ett par böcker skrivna av Per Söder med pass och övningar. Han driver Yogamottagningen och är väl den främsta experten på just huvudvärk och migrän.

Rätt träning och så lite piller som möjligt, ja...
och eventuellt massage, värmkudde eller svalka ner.

I extremfallen tror jag att vissa neurologkliniker kan tänkas behandla med botox, men då ska det vara väldigt extremt.
Du kan dock tänkas prova att skicka en egen vårdbegäran och se hur den tas emot.
Som du säkert ser, är det inte en rekommendation utan en tveksam "kan kanske testas men tror inte det ger napp".

Rätt träning och så lite piller som möjligt, ja...
och eventuellt massage, värmkudde eller svalka ner.

I extremfallen tror jag att vissa neurologkliniker kan tänkas behandla med botox, men då ska det vara väldigt extremt.
Du kan dock tänkas prova att skicka en egen vårdbegäran och se hur den tas emot.
Som du säkert ser, är det inte en rekommendation utan en tveksam "kan kanske testas men tror inte det ger napp".
Mot spänningshuvudvärk är nog botox väldigt extremt, ja. För mig lindrar det migränen men gör inte mycket än spänningarna. Dem testar jag yoga mot nu (@Magiana :angel::D)

Har gjort MR av huvudet nu i vinter, de hittade inte något på den. Dygnsrytmen är hyfsat regelbunden, är uppe lite längre på helgerna och sover lite mer.

Du skriver att du inte får hjälp av vården...
men du har åtminstone fått mer utredning än vad som är vanligt - och mer än som i normalfallet är befogat - utifrån detta.

Så: du har fått massor av hjälp av vården i form av träningsråd, utredning och kloka råd för undvikande av läkemedelsberoende och undvikande av läkemedelsutlöst smärta.
det är ganska mycket hjälp.

Sedan att ditt problem inte lösts, är en annan sak.
Men hjälp har du fått.

dock ser det ju ut, utifrån att du skriver i andra inlägg att du inte orkar träna, som om du inte lyckas uppfylla din del av hjälpen, den del som är allra viktigast.

Sorry om tonfallet uppfattas hårt - det är inte avsett så, utan avsett att påvisa att du har fått hjälp som du av olika skäl inte sett är hjälp respektive inte lyckats ta till dig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 495
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 118
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar