Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som har tips för hur jag ska bli av med min spänningshuvudvärk? Känner att inget hjälper och vården ger inte någon hjälp.
Jag har lagt stora summor hos naprapat genom åren, det lindrar lite för stunden. Men kommer fort tillbaka.Har du varit till någon kiro/naprapat? Jag går regelbundet för att hålla igång kroppen och slippa värk, inkl huvudvärk.
Jag har levt med spänningshuvudvärk i närmare 20 år, fick det redan i mellanstadiet. Så jag vet inte vad som påverkar huvudvärken.Massage, spikmatta och att kyla huvudet och eventuellt nacken i det akuta läget kan hjälpa. Sedan, se över livet, vad är det som ger dig spänningshuvudvärk? Kan du förändra något så att den aldrig uppstår?
Lider verkligen med dig Jag fick diagnosen spänningshuvudvärk i mitten av åttiotalet men efter att ha haft spänningshuvudvärk (med inflammation från hjässan till svanken) i mitten av nittiotalet insåg till och med vissa läkare att den dagliga huvudvärken faktiskt inte var spänningshuvudvärk utan något annat. En cysta hittades i bakhuvudet på datatomografi men de menar att det inte beror på den. Spänningshuvudvärk brukar många läkare slarvigt nog kalla all långvarig huvudvärk och det är hopplöst att få hjälp. För mig hjälper regelbunden dygnsrytm, planering och så lite stress som bara går. Tillräckligt med sömn och bra regelbundna matvanor. Det tar inte bort huvudvärken men den blir mindre påtaglig.Jag har levt med spänningshuvudvärk i närmare 20 år, fick det redan i mellanstadiet. Så jag vet inte vad som påverkar huvudvärken.
Den enda rådet jag får från vården är att jag måste träna och inte äta värktabletter. Men när jag har så här ont i huvudet orkar jag inte träna!
Lider med dej. Vet precis hur det känns. Inget hjälper och är man inte orkeslös innan så blir man. På mej så kan det utveckla sig till migrän dessutom. Minns inte hur länge jag har haft det så men min bror har likadant, mamma hade migrän när mina syskon var små och pappa hade huvudvärk innan han fick glasögon och blodtrycksmedicin. Men jag behöver inte glasögon (är den enda i familjen som inte behöver ) och har lågt blodtryck.Jag har levt med spänningshuvudvärk i närmare 20 år, fick det redan i mellanstadiet. Så jag vet inte vad som påverkar huvudvärken.
Den enda rådet jag får från vården är att jag måste träna och inte äta värktabletter. Men när jag har så här ont i huvudet orkar jag inte träna!
Har gjort MR av huvudet nu i vinter, de hittade inte något på den. Dygnsrytmen är hyfsat regelbunden, är uppe lite längre på helgerna och sover lite mer.Lider verkligen med dig Jag fick diagnosen spänningshuvudvärk i mitten av åttiotalet men efter att ha haft spänningshuvudvärk (med inflammation från hjässan till svanken) i mitten av nittiotalet insåg till och med vissa läkare att den dagliga huvudvärken faktiskt inte var spänningshuvudvärk utan något annat. En cysta hittades i bakhuvudet på datatomografi men de menar att det inte beror på den. Spänningshuvudvärk brukar många läkare slarvigt nog kalla all långvarig huvudvärk och det är hopplöst att få hjälp. För mig hjälper regelbunden dygnsrytm, planering och så lite stress som bara går. Tillräckligt med sömn och bra regelbundna matvanor. Det tar inte bort huvudvärken men den blir mindre påtaglig.
Jag har levt med spänningshuvudvärk sedan 10-års åldern. Mitt liv har ändrats ganska många gånger sedan dess, men huvudvärken består.Fast att man inte får hjälp/att det är hopplöst att få hjälp beror nog på att vården inte kan göra så jäkla mycket med spänningshuvudvärk. Den är ofta livsstilsgrej och då får man själv försöka hitta vad i ens livsstil som ligger bakom.
Det tar verkligen slut på all energi jag har. Efter en arbetsdag finns det inte mycket ork kvar till att gå och träna.Lider med dej. Vet precis hur det känns. Inget hjälper och är man inte orkeslös innan så blir man. På mej så kan det utveckla sig till migrän dessutom. Minns inte hur länge jag har haft det så men min bror har likadant, mamma hade migrän när mina syskon var små och pappa hade huvudvärk innan han fick glasögon och blodtrycksmedicin. Men jag behöver inte glasögon (är den enda i familjen som inte behöver ) och har lågt blodtryck.
Ja, det förstår jag. Men jag menar att man behöver hitta var spänningarna sitter till att börja med, det löser sig inte av sig själv för att livet förändras några gånger. Däremot säger jag inte att det är lätt. Jag har också olösta problem med spänningshuvudvärk sedan många, många år.Jag har levt med spänningshuvudvärk sedan 10-års åldern. Mitt liv har ändrats ganska många gånger sedan dess, men huvudvärken består.
Jag har levt med spänningshuvudvärk i närmare 20 år, fick det redan i mellanstadiet. Så jag vet inte vad som påverkar huvudvärken.
Mot spänningshuvudvärk är nog botox väldigt extremt, ja. För mig lindrar det migränen men gör inte mycket än spänningarna. Dem testar jag yoga mot nu (@Magiana )Rätt träning och så lite piller som möjligt, ja...
och eventuellt massage, värmkudde eller svalka ner.
I extremfallen tror jag att vissa neurologkliniker kan tänkas behandla med botox, men då ska det vara väldigt extremt.
Du kan dock tänkas prova att skicka en egen vårdbegäran och se hur den tas emot.
Som du säkert ser, är det inte en rekommendation utan en tveksam "kan kanske testas men tror inte det ger napp".
Har gjort MR av huvudet nu i vinter, de hittade inte något på den. Dygnsrytmen är hyfsat regelbunden, är uppe lite längre på helgerna och sover lite mer.