Spanienimport, MASSA frågor!!!

Kookaburra

Trådstartare
Hej alla ni privatpersoner som importerat från Spanien! :bump:
Ni måste ju ligga inne på MASSA dyrbar info som jag är superintreserad av! Jag skulle bli så evigt tacksam om ni har ork och lust att svara på mina frågor, eller bara några av dem. Jag tycker att jag har tagit reda på det mesta - men det finns ändå luckor som man gärna skulle vilja få lite feedback på av er som faktiskt varit MED om det och har erfarenheten! Här kommer dem:
(Antar att vissa grejer får man inte svara på i forumet, så det går lika bra att PM:a.. ;) )

1. Vad för häst importerade du? Själv är jag ute efter en HA.
  2. Hur gjorde du med vet.bes, exportröntken i Spanien?
  3. Vad betalade du för vet.bes. i Spanien?
  4. Veterinärkliniker i Spanien kring Malaga, några tips?
  5. Hur gjorde du med försäkring under själva transporten?
  6. I vilket bolag försäkrade du i och hur löste du detta med karensdagar och hemtransport?
  7. Gick det bra att bara 'uppgradera' försäkringen här i sverige, eller är det en separat olycksfallsförsäkring som bara gäller under transport? (Vet ju att jag måste vet.bes här i sverige för att få till en full försäkring)
  8. Hur gjorde du med alla papper och vilka papper måste man se till att ha/få från Sverige resp Spanien?
  9. Vilka myndigheter måste jag ringa för att få lov att ta in häst?
  10. Hur såg själva betalningstransaktionen ut när du köpte hästen (alltså hur gick det till)?
  11. Hur verkade hästen må när den kom 'hem'?
  12. Hur gjorde ni med foderinvänjning, fick ni med något därifrån att blanda ut med?
  13. Andra viktiga detaljer som jag bör känna till och som ni känner att ni vill dela med er av...
  14. Och sist och allra störst... Hur var själva känslan när hästen knata ut ur transporten? :love:

Massa frågor och MASSA TACK!!!:bow::bow::bow:

Sv: Spanienimport, MASSA frågor!!!

Tack!! :bow: Mycket står där! Den tråden har jag på något outgrundligt vis missat - men tråden svarar inte ens på HÄLFTEN av frågorna :confused: så förfrågan kvarstår... :bow:

Ett dräktigt PRE-sto, 9 år

Hon veterinärbesiktigades i Spanien, röntgenplåtar skickades hit och vet. på den närbelägna kliniken tittade på dem.

C:a 600 euro inkl röntgen & ultraljud.

4. Hur gjorde du med försäkring under själva transporten?

Försäkrade hästen redan när den befann sig i Spanien, c:a 2-3 veckor före hemtransporten. Försäkringen täckte även transporten.

5. I vilket bolag försäkrade du i?

Folksam

6. Hur gjorde du med alla papper?

Transportören ordnade med dessa.

7. Vilka myndigheter måste jag ringa för att få lov att ta in häst?

För att ta in häst från Spanien eller annat land inom EU behöver du inte kontakta någon myndighet alls.

8. Hur såg själva betalningstransaktionen ut när du köpte hästen (alltså hur gick det till)?

Jag satte in pengar på ett konto - en vecka senare kom hästen.

9. Hur verkade hästen må när den kom 'hem'?

Förvånadsvärt bra, med tanke på den långa resan och omställningen. Hon var pigg och nyfiken när hon anlände.

10. Hur gjorde ni med foderinvänjning, fick ni med något därifrån att blanda ut med?

Nix. Gav bara hö och Probimin utrört i lite betfor de första dagarna, ökade därefter på med kraftfoder successivt (ger normalt inte mina hästar betfor). Är det gräs i hagarna skall man ta det väldigt försiktigt i början då de ju inte är så vana sådant nere i Spanien.

11. Andra viktiga detaljer som jag bör känna till och som ni känner att ni vill dela med er av...

Anlita en seriös förmedlare (om du inte köper direkt av säljaren) och en seriös transportfirma så går det nog bra. Lite riskbenägen måste man nog dock vara för att köpa en häst på det sättet. Jag var även nere och tittade på hästen innan jag köpte henne, vilket var bra. Inte minst för att jag fick med mig en bild av hur hon haft det i sitt "tidigare liv" (jag köpte henne av uppfödaren). Skall man köpa en inriden häst är det ett absolut måste att titta på den IRL först, enligt min uppfattning.

12. Och sist och allra störst... Hur var själva känslan när hästen knata ut ur transporten?

Den var fantastisk. Och den är det fortfarande - hon är min ögonsten! :love:

Här har hon precis anlänt:
    September06014mindre.jpg

Ett dräktigt PRE sto med föl vid sidan.

Jag använde mig av en förmedlare som hjälpte till att ordna med bes.

Minns inte...

5. Hur gjorde du med försäkring under själva transporten?
Jag försäkrade hästarna innan dom åkte i mitt försäkringsbolag.

6. I vilket bolag försäkrade du i och hur löste du detta med karensdagar och hemtransport?
Folksam. Om jag inte minns fel så täcker det olycksfall redan från början och det var i frösta hand vad jag var ute efter.

7. Gick det bra att bara 'uppgradera' försäkringen här i sverige, eller är det en separat olycksfallsförsäkring som bara gäller under transport? (Vet ju att jag måste vet.bes här i sverige för att få till en full försäkring)
Jag har inte behövt vet.besiktiga men så har jag också försäkrat som avelssto.

8. Hur gjorde du med alla papper och vilka papper måste man se till att ha/få från Sverige resp Spanien?
Pass,vet.intyg,köpekontrakt,hästägarbevis

9. Vilka myndigheter måste jag ringa för att få lov att ta in häst?
Ingen

10. Hur såg själva betalningstransaktionen ut när du köpte hästen (alltså hur gick det till)?
Det kändes lite knasigt som at köpa häst via postorder. Gick till banken och förde över pengar. Väntade på att dom skulle komma fram och sen var det klart. Skall tillägga att jag inte vågat skicka så mkt pengar till ngn okänd i utlandet utan använde en förmedlare jag träffat sedan tidigare.

11. Hur verkade hästen må när den kom 'hem'?
Hm...mina båda hade en rejäl förkylning. Stoet var vansinnigt mager och lillan hade en missformad hov som fortfarande inte är helt bra trots en hel del jobb :mad:. Diskuterar detta med säljaren just nu.

12. Hur gjorde ni med foderinvänjning, fick ni med något därifrån att blanda ut med?
Vi gick direkt på vårat foder vilket fungerade bra. Främst hösilage och så småningom lite kraftfoder

13. Andra viktiga detaljer som jag bör känna till och som ni känner att ni vill dela med er av...
Jag känner att när det nästa gång blir dags att importera en spanjor så åker jag ned själv. Jag är nöjd med mina hästar men hade jag vetat om skadorna hade affären antagligen sett annorlunda ut.

14. Och sist och allra störst... Hur var själva känslan när hästen knata ut ur transporten?
chock är ligt talat. Hade inte väntat mig att få hem hästar i så dpligt skick och fick börja med veterinärbesök omgående. Hästarna är trots allt väldigt trevliga och fina förutom lillans hov då. Stoet åt upp sig snabbt då hon fick mat.

10-1.jpg

Nej det förstår jag men du kan fortsätta ställa frågorna i DEN tråden :bow:
Det är bättre att fortsätta i befintlig tråd.
mvh
moderator
mysko

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 433
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 808
Senast: Bison
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar