Ändrade mig.
Ändrade mig.
Anmäla mig som transportör absolut, men hittade inget om att transporten måste vara godkänd av länsstyrelsen. Det gäller nog om man jobbar om transportörDet finns flera krav för att transportera utomlands.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ändrade mig.
Ändrade mig.
Anmäla mig som transportör absolut, men hittade inget om att transporten måste vara godkänd av länsstyrelsen. Det gäller nog om man jobbar om transportörDet finns flera krav för att transportera utomlands.
Nja, det är helheten, även hur informationen är strukturerad. Men förhoppningsvis får de flesta klart för sig vad som gäller till slut (och det tror jag, men tror vägen dit hade kunnat vara mycket rakare).Tycker det är klart vad som gäller. Är det ngt spec du tycker är luddigt?
Jag som har shetlandsponnyer tycker ibland att det blir lite överdrivet att det är samma mått-bestämmelser för dem som för maxade D-ponnyer.Halvt OT men är det bara jag som tycker att JBVs formuleringar ofta är lite luddiga?
Jag som har shetlandsponnyer tycker ibland att det blir lite överdrivet att det är samma mått-bestämmelser för dem som för maxade D-ponnyer.
Ja alltså jag kontaktade en känd bra firma, men då ville dem första köra henne till deras stall i södra holland, sen upp till sverige och det blir väldigt många extra timmar :/ Så ska höra vidare med andra.Det är nästan alltid mer värt att anlita en transportör om hästen ska åka en längre sträcka. Det går transporter fram och tillbaka hela tiden med hästar och Polen är ett stort hästland så det körs mycket därifrån. Jag lät en transportfirma köra ned min häst från Sollentuna till Skåne i våras när jag köpte henne. Att ligga och köra själv så långt först upp och sen ned med en häst man inte känner och dessutom i vinterväglag kändes inte som ett alternativ. När jag körde upp och provred ett par veckor tidigare hamnade vi i en snöstorm på vägen ned som försenade oss med 3 timmar. Det kändes dessutom tryggare att ha henne på en stor lastbil med kunnig personal än att köra henne i ett vanligt släp eller B-kortare.
Nu har jag tittat på bilden flera gånger och konstaterar att fölet är superfint!Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att få hit ett föl från Polen, hade helst hämtat fölet själv, men känns inte bra att hon ska få åka själv så länge. Samtidigt som smittorisken att åka med transportföretag och massa andra hästar inte heller känns bra. Så en idé är att jag ska "passa på" att hämta hem en häst åt ridskolan som dem desperat behöver, så har fölet i alla fall sällskap.
SÅ, till mina frågor.
Är det någon som har importerat en 7-8-månaders från någonstans längre i Europa? Hur gjorde ni osv?
Är det någon som har erfarenhet av att åkt ner själv och hämtat en häst och betalat på plats?
Läste någonstans om något "bevis" som krävdes för att köra genom danmark, gäller det även fast man köper hästen i Polen och bara kör genom Danmark?
Vet att hästen behöver reseintyg och vilken storlek den behöver i transport osv, då det kommer bli en resa på över 12h med stopp.
Alla erfarenheter välkomnas!
Bifogar bild på sötnosen, farfars far är Rolf-Görans Casall (typ samma strumpa bak och bläs)
Tack och kram på förhand!
Visst är hon finNu har jag tittat på bilden flera gånger och konstaterar att fölet är superfint!
Vilken stam har hon?
När beräknas hon komma hem till dig?
Vad jag hittat på JV stämmer det som du gäller om du jobbar som transportör, men inte utanför ekonomiskt verksamhet. Då skulle alla tävlingsryttare som åker ner till tyskland tex behöva gå den utbildningen och det tror jag inte dem gör.Ska du transportera hästen/hästarna själv måste du ha kompetensbevis (kostar några tusen att gå kursen) och transporten du använder ska vara godkänd av länsstyrelsen oavsett hur länge du kör (kostar ytterligare ett par tusen). Alla regler du behöver känna till får du lära dig under kursen.
Är det ett engångstillfälle blir det troligtvis billigare att anlita transportör. Kör du utan bevis kan det bli riktigt höga böter. Danskarna är kända för att vara stenhårda på dessa regler som egentligen ska vara samma inom hela EU men tolkas olika i olika länder.
Vad roligt! Vilka fina hingstar!Visst är hon fin
Detta är pappa: https://www.bazakoni.pl/conquistador-connorconnor48-felizfabienne
och detta morfar https://www.bazakoni.pl/feniks-harwest-fabrina
Ifall det blir av så är hon redo i november!
Visst!Vad roligt! Vilka fina hingstar!
Jag förstår att du har en avsikt att få utbilda och utveckla en egen hopphäst?
tror gör man i kyrkan...Vad jag hittat på JV stämmer det som du gäller om du jobbar som transportör, men inte utanför ekonomiskt verksamhet. Då skulle alla tävlingsryttare som åker ner till tyskland tex behöva gå den utbildningen och det tror jag inte dem gör.
Vad jag hittat på JV stämmer det som du gäller om du jobbar som transportör, men inte utanför ekonomiskt verksamhet. Då skulle alla tävlingsryttare som åker ner till tyskland tex behöva gå den utbildningen och det tror jag inte dem gör.
Men har mejlat JV med en gäng frågor bara för att dubbelkolla, dock som starkast inne på att hitta en transportör nu så det spelar ingen roll.
Från JV
Observera att det är två olika e-tjänster för att söka transportörstillstånd och för att registrera transportör vid transport över landsgränser.
- Du som transporterar djur inom Sverige och gör det i samband med ekonomisk verksamhet behöver bara ett transportörstillstånd.
- Du som transporterar djur över landsgränser och gör det i samband med ekonomisk verksamhet behöver både ett transportörstillstånd och vara registrerad transportör.
- Du som transporterar djur över landsgränser, men inte gör det i samband med ekonomisk verksamhet behöver bara vara registrerad transportör, vilket är kostnadsfritt.
Jag vill understryka detta, och mindes det därför som ett krav för att köra häst utomlands.tror gör man i kyrkan...
Alla seriösa tävlingsryttare som tävlar utomlands har gått kurs, alternativt har en hästskötare som kör hästarna som har gått en kurs för kompetensbevis. Det var jättemycket diskussion runt detta och massor av kurser anordnades när kravet infördes.
Dessutom måste man vara medveten om att olika länder kan ha olika hårda krav. Jordbruksverkets information gäller för Sverige. Annat kan gälla i Danmark, Tyskland eller Polen.
tror gör man i kyrkan...
Alla seriösa tävlingsryttare som tävlar utomlands har gått kurs, alternativt har en hästskötare som kör hästarna som har gått en kurs för kompetensbevis. Det var jättemycket diskussion runt detta och massor av kurser anordnades när kravet infördes.
Dessutom måste man vara medveten om att olika länder kan ha olika hårda krav. Jordbruksverkets information gäller för Sverige. Annat kan gälla i Danmark, Tyskland eller Polen.
Jag vill understryka detta, och mindes det därför som ett krav för att köra häst utomlands.
Okidoki! Det med seriösa tävlingsryttare att finns pengar att vinna är ändå resonabelt och att kompetensbevis behövs.Danmark är som sagt stenhårda. De anser att tävlar man har man ekonomisk verksamhet, även om man bara är hobbyryttare. Åker man då genom danmark för att tävla i tyskland har man papperna i ordning, om man inte vill riskera dyra böter vill säga...
Man kan ju köra så man undviker Danmark iof. Går ju ett par färjor Polen - Sverige. Borde väl gå fortare också än ta vägen över Danmark?Okidoki! Det med seriösa tävlingsryttare att finns pengar att vinna är ändå resonabelt och att kompetensbevis behövs.
Antar att den privatpersonen jag pratade med nyligen som i våras åkte ner och hämtade två ponnys i Polen bara hade tur då.
Privatpersoner och ungdomsryttare som åker och tävlar utomlands brukar också ha kompetensbevis.Okidoki! Det med seriösa tävlingsryttare att finns pengar att vinna är ändå resonabelt och att kompetensbevis behövs.
Antar att den privatpersonen jag pratade med nyligen som i våras åkte ner och hämtade två ponnys i Polen bara hade tur då.
Ja jag insåg faktiskt det idag, att jag skulle inte passera genom Danmark, utan ta Ystad-färjan.Man kan ju köra så man undviker Danmark iof. Går ju ett par färjor Polen - Sverige. Borde väl gå fortare också än ta vägen över Danmark?
Boka en speditör. De vet vad de gör.Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att få hit ett föl från Polen, hade helst hämtat fölet själv, men känns inte bra att hon ska få åka själv så länge. Samtidigt som smittorisken att åka med transportföretag och massa andra hästar inte heller känns bra. Så en idé är att jag ska "passa på" att hämta hem en häst åt ridskolan som dem desperat behöver, så har fölet i alla fall sällskap.
SÅ, till mina frågor.
Är det någon som har importerat en 7-8-månaders från någonstans längre i Europa? Hur gjorde ni osv?
Är det någon som har erfarenhet av att åkt ner själv och hämtat en häst och betalat på plats?
Läste någonstans om något "bevis" som krävdes för att köra genom danmark, gäller det även fast man köper hästen i Polen och bara kör genom Danmark?
Vet att hästen behöver reseintyg och vilken storlek den behöver i transport osv, då det kommer bli en resa på över 12h med stopp.
Alla erfarenheter välkomnas!
Bifogar bild på sötnosen, farfars far är Rolf-Görans Casall (typ samma strumpa bak och bläs)
Tack och kram på förhand!