Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I princip är det så, även på vårt dagis. De har frågat hur vi ställer oss och vi har sagt att han får sova hur länge han vill.
Nu står vi inför dilemma till hösten bara. Huset de går i är ett tvåvåningshus, och efter sommarlovet kommer de större barnen - min 3,5-åring inkluderat, att flytta ner till markplan. Där finns inga sovmöjligheter.
När jag lyfte tanken att "hur blir det till hösten när W vill vila?" fick jag bara till svar att då är det väl kanske läge att sluta vila på dagen.
Blev lite ställd så jag kommenterade det inte vidare. Men för vår del är vi glada om han sover så länge upp i åldern som möjligt. Han är väldigt fysiskt aktiv av sig under all sin vakna tid och han behöver sin vila. Fyller 4 år till hösten men fortfarande sover han oftast middag på dagis varje dag samt 2h/dag hemma på helgen. Pigg och glad och vi har enkla kvällsläggningar vid 19-19.30.
Är jag fånig som tycker att de faktiskt borde uppbringa någon slags sovplats till honom även efter sommaren, eller borde jag kapitulera och inse att han "borde sluta sova middag då?"
Förlåt trådkap men det är ju ändå samma ämne. Sovrutiner på dagis.
Hur är det på ert dagis; får barnet sova när det vill och tills det vaknar av sig själv, eller har dom bestämda tider?
Vår son (1½ år) får sova när han är trött och så länge han vill. Tycker att det är jättebra att det är så, vissa dagar är han ju tröttare än andra.
Hur gör dagis när vissa föräldrar tycker att treåringen inte ska sova alls? Eller då fyra barn ska sova 15 minuter, tre stycken 20 minuter, två ska sova 30 min, en 45 min o.s.v...? Går dagis med på det? Eller ska alla vila en viss tid? Får de kliva upp efter en stund?
Jag hatade dem. Jag behövde absolut inte sova, hade noll behov. Ändå måste alla sova och det var så hemskt. Det är tydligen så att de flesta "trauman" från dagistiden som folk har gäller vilostunden och matsituationerna...
Hur gör dagis när vissa föräldrar tycker att treåringen inte ska sova alls? Eller då fyra barn ska sova 15 minuter, tre stycken 20 minuter, två ska sova 30 min, en 45 min o.s.v...? Går dagis med på det? Eller ska alla vila en viss tid? Får de kliva upp efter en stund?