Sovtider på dagis

WBanna

Trådstartare
Hur är det på ert dagis; får barnet sova när det vill och tills det vaknar av sig själv, eller har dom bestämda tider?

Vår son (1½ år) får sova när han är trött och så länge han vill. Tycker att det är jättebra att det är så, vissa dagar är han ju tröttare än andra.

De frågar föräldrarna om de ska väcka eller låta barnen sova tills de vaknar själva.
Så mina två har alltid fått sova så länge de vill.

I princip är det så, även på vårt dagis. De har frågat hur vi ställer oss och vi har sagt att han får sova hur länge han vill.
Nu står vi inför dilemma till hösten bara. Huset de går i är ett tvåvåningshus, och efter sommarlovet kommer de större barnen - min 3,5-åring inkluderat, att flytta ner till markplan. Där finns inga sovmöjligheter.
När jag lyfte tanken att "hur blir det till hösten när W vill vila?" fick jag bara till svar att då är det väl kanske läge att sluta vila på dagen.

Blev lite ställd så jag kommenterade det inte vidare. Men för vår del är vi glada om han sover så länge upp i åldern som möjligt. Han är väldigt fysiskt aktiv av sig under all sin vakna tid och han behöver sin vila. Fyller 4 år till hösten men fortfarande sover han oftast middag på dagis varje dag samt 2h/dag hemma på helgen. Pigg och glad och vi har enkla kvällsläggningar vid 19-19.30.

Är jag fånig som tycker att de faktiskt borde uppbringa någon slags sovplats till honom även efter sommaren, eller borde jag kapitulera och inse att han "borde sluta sova middag då?"

Förlåt trådkap men det är ju ändå samma ämne. Sovrutiner på dagis.

I princip är det så, även på vårt dagis. De har frågat hur vi ställer oss och vi har sagt att han får sova hur länge han vill.
Nu står vi inför dilemma till hösten bara. Huset de går i är ett tvåvåningshus, och efter sommarlovet kommer de större barnen - min 3,5-åring inkluderat, att flytta ner till markplan. Där finns inga sovmöjligheter.
När jag lyfte tanken att "hur blir det till hösten när W vill vila?" fick jag bara till svar att då är det väl kanske läge att sluta vila på dagen.

Blev lite ställd så jag kommenterade det inte vidare. Men för vår del är vi glada om han sover så länge upp i åldern som möjligt. Han är väldigt fysiskt aktiv av sig under all sin vakna tid och han behöver sin vila. Fyller 4 år till hösten men fortfarande sover han oftast middag på dagis varje dag samt 2h/dag hemma på helgen. Pigg och glad och vi har enkla kvällsläggningar vid 19-19.30.

Är jag fånig som tycker att de faktiskt borde uppbringa någon slags sovplats till honom även efter sommaren, eller borde jag kapitulera och inse att han "borde sluta sova middag då?"

Förlåt trådkap men det är ju ändå samma ämne. Sovrutiner på dagis.

Vill du att han ska få sova och han vill och behöver det själv, så tycker jag verkligen att han ska få göra det. Kan han inte få gå upp på övervåningen och sova där?

Jag är själv osäker på vad som är rimligt att begära av personalen. Ska lyfta frågan till förskolechefen om jag märker att han fortfarande vill sova middag då. Han är enda barnet så jag har inga referensramar om barn och sömn :o.

Hur är det på ert dagis; får barnet sova när det vill och tills det vaknar av sig själv, eller har dom bestämda tider?

Vår son (1½ år) får sova när han är trött och så länge han vill. Tycker att det är jättebra att det är så, vissa dagar är han ju tröttare än andra.

Det är olika beroende på åldrar. De minsta barnen har fått sova mer. På den nuvarande avdelningen där barnen är mellan 3-6 år är det fasta tider.

Hur gör dagis när vissa föräldrar tycker att treåringen inte ska sova alls? Eller då fyra barn ska sova 15 minuter, tre stycken 20 minuter, två ska sova 30 min, en 45 min o.s.v...? Går dagis med på det? Eller ska alla vila en viss tid? Får de kliva upp efter en stund?

@em-pirre de flesta förskolor har väl som standard minst 30 minuter när de ska sova är min erfarenhet, och därefter så väcks barnet individuellt efter vad föräldrarna önskar. Vila är mer fritt, där ett barn kan välja att gå ut och leka om det inte känner för att vila tiden ut, men det varierar säkert.

Vi har alltid fått bestämma själva hur länge barnet ska få sova. Förra hösten, dottern fyllde 3 i november kom vi överens om att personalen inte skulle lägga henne i vagn ute (alla sover ute i vagn), alternativet då var att vila inne under sagostund. Om hon somnade då så fick hon sova 30 min, det gäller fortfarande, i höst fyller hon 4. Nu somnar hon väldigt sällan, utan risken är större att hon somnar i bilen på väg hem, och då väcker jag henne hemma (ca 10 min).

Hur gör dagis när vissa föräldrar tycker att treåringen inte ska sova alls? Eller då fyra barn ska sova 15 minuter, tre stycken 20 minuter, två ska sova 30 min, en 45 min o.s.v...? Går dagis med på det? Eller ska alla vila en viss tid? Får de kliva upp efter en stund?

På vår förskola är det vilostund efter lunchen, för de som vill. Det är en blandad avdelning men barn i åldrarna 1-4 år. Föräldrarna får själva avgöra om barnet behöver sova och isåfall hur länge. De barn som ska sova går in i ett vilorum med en vuxen och de barn som ej ska sova har först sagostund/bokläsning med en vuxen och sedan lek, men lugnare sådana. De flesta spelar spel eller sitter vid datorn, ritar, pärlar eller liknande. Ibland är de ute vid fint väder.

Det är ungefär 4-5 barn av 16 som sover på vår avdelning, allt från 30 min till 2h.

På Es förskola får de minsta (1-3 år) sova, på en fast tid och inte riktigt hur länge som helst. Från 3-6 år har de en en vilostund på kanske 30 minuter.

De ställen som jag har erfarenhet av funkar så att alla får sova så länge de vill (blir väl max 2,5h) och alla måste vila 45 minuter. Sen väcks vissa enligt föräldrarnas önskan.

Enbart 6-åringarna vilar utan att sova (vissa somnar i alla fall).

Alla lyssnar på saga före vilostunden. 90% somnar och sover minst 30 minuter.

Jag kommer tom ihåg vilostunderna på dagis!
Men hur de var reglerade har jag ingen aning om. Jag vaknade alltid med ett leende, pratandes :D

Jag hatade dem. Jag behövde absolut inte sova, hade noll behov. Ändå måste alla sova och det var så hemskt. Det är tydligen så att de flesta "trauman" från dagistiden som folk har gäller vilostunden och matsituationerna...

Jag hatade dem. Jag behövde absolut inte sova, hade noll behov. Ändå måste alla sova och det var så hemskt. Det är tydligen så att de flesta "trauman" från dagistiden som folk har gäller vilostunden och matsituationerna...

Åh ja, jag minns fortfarande sillbiten och den vegetariska pyttipannan.

Sillbiten var ett tvång att äta upp. Inte smaka på. Jag kan fortfarande inte äta sill.

Pyttipannan var snuskigt äcklig, andra gången vi fick den så var mamma där på besök, efter det behövde ingen äta skräpet något mer :D

@em-pirre

Jag är glad att vår förskola är mer flexibel. En sovstund under dagen på 30 min för mitt barn innebär att hon är vaken minst till kl 23.. Hon tog bort sin dagsvila helt när hon var 2 år och några månader.

Sån var jag också. Problemet är att alla verkar tro på vad vissa forskare menar, nämligen att dagsömnen inte påverkar nattsömnen. Jomenvisst...

Många förskolor verkar ju planera in barnens dagsvila mellan kl 12 och 14 så att de vuxna kan ha möte, dricka kaffe och planera verksamhet. Synd. Verkligen.

Lite som det där att de måste äta upp maten för att få smörgås/knäckebröd.

På de två förskolor jag haft mina barn har det inte varit något problem, man talar om hur länge barnet max ska sova, och så väcker de det barnet efter den tiden. Däremot verkar det ju lite meningslöst att sova 15 minuter, i så fall är det väl bättre att inte sova alls.

Vi begränsade sömnen till max en timme med den äldsta han var 2,5 ungefär. Det funkade inte annars, han somnade kl 23 och vaknade kl 7 senast, vi vuxna hann inte sova eftersom det var svårt att somna samtidigt som honom varje kväll, han behövde ju bli nattad.

Det har varit olika beroende på hur gammal hon varit. När hon började dagis vid 18 mån så sov hon både fm och em där. Inga tider utan så länge hon behövde. När hon blev äldre räckte det med en gång oftast blev det em men ibland fm. Sedan kortades det ner till 30 min max.

Nu är hon fyra och sover inte, brukar vara med på vilan med sago stund. Det finns tre olika varianter en sagostund där en pedagog läser en bok. Och barnen sitter i en soffa. En liggande vila och barnen ligger och lyssnar på musik. Och två pojkar går till lilla avdelningen och sover. De hade först sovande på avdelningen med men de blev för störda när de andra barnen började leka så de får nu gå till de mindre barnen.

Ts kanske en möjlighet för er oxå att gå till en annan avdelning och vara med på deras vila.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 347
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar