Sovtider på dagis

Många förskolor verkar ju planera in barnens dagsvila mellan kl 12 och 14 så att de vuxna kan ha möte, dricka kaffe och planera verksamhet. Synd. Verkligen.

Hrm...nej? Barnen sover/vilar/leker lugna lekar mellan kl 12 och 14 som är tiden mellan lunch och mellanmål. På vissa förskolor går barnen kanske också ut under den tiden.

Hos oss sover alla de minsta (1-2-åringarna), men även många av 3-åringarna och även några av 4-åringarna. Det är TUFFT att vara liten och klara av att vara i full gång mellan, säg, kl 7:30 och kl 17 (vilket är en rätt vanlig dag för många barn). Då behöver man ofta sova/vila en stund. Hemma, på helgerna, klarar sig oftast barnen utan att sova på dagen före de klarar av det på förskolan.

Det finns till och med med i läroplanen för förskolan att: "Förskolan ska erbjuda barnen en i förhållande till deras ålder och vistelsetid väl avvägd
dagsrytm och miljö. Såväl omvårdnad och omsorg som vila och andra aktiviteter ska vägas samman på ett balanserat sätt." Med andra ord har vi skyldighet att erbjuda en förskolevistelse som gör att barnen mår bra, och det handlar ju om mat, vila, utevistelse, språkstimulans, etc etc etc.

Jo. Jag har rätt god insikt i förskolorna härikring, och på vissa ställen kan de absolut inte tänka sig att sexåringarna ska få kliva upp redan kl 13 eftersom personalen inte hinner med sina andra uppgifter då. Helt sjukt.

I övrigt håller jag med dig helt och hållet.

Vi har en son som fyller 5 år i augusti. Han har alltid varit ett barn med stort sömnbehov.

På dagis sover han 45 minuter varje dag. Nästan alltid efter lunch. Ibland somnar han innan lunch och får då sova sina 45 minuter, äta och vara med på vilan då han har möjlighet att ta igen sig ytterligare.

Han sover 19:15-06:15 varje vardagsnatt. På helgerna sover han ikapp och vaknar då mellan 07:00-09:00.

Dagis var ganska fyrkantiga i början. De förstod inte hur trött han blir. Sen har varje byte av avdelning inneburit en kaosig början tills de insett att här hade vi ett barn som ligger utanför normen. Till hösten behåller han sin huvudpedagog så vi har redan kommit överens om att vi fortsätter som denna termin.

Mvh Miks

På vårt dagis är maxtiden 1,5 timme, vilket jag tycker är lite snålt. Barnen är 1-5 år och har såklart väldigt olika sömnbehov. Våran kille som började i februari är fortfarande yngst, finns två barn till som precis fyllt två år. Annars är merparten runt fyra, så det styr ju tyvärr en del.

Blir lite ledsen när de berättar att han somnar i maten och att de alltid måste väcka honom. Hemma sover han tre timmar i ett svep på dagen.

:eek:
Det där hade jag aldrig accepterat! Är han så trött så måste han ju få lov att sova (mer)!

Men hur får jag dem att ändra på det? De äter lunch vid 11.30 och sen ska sovstunden börja vid 12, 13.30 väcker de ungarna igen och börjar duka för eftermiddagsfika som serveras kl 14. Vilket är tidigt bara det, en del ungar går ju till 18, gissar att det handlar om slimmade scheman för personalen.

Nu är det bara två veckor kvar till sommarlov, men jag hoppas verkligen de får in fler små barn till hösten så kanske det blir bättre anpassat. Samtidigt kan det lika gärna innebära att det blir totalt kaos då små barn kräver mer omvårdnad än större. Blöjbyten, hjälp med att äta, klä på sig osv.

Funkar det inte att prata med personalen, så gå till rektorn.
Mest drastiska är ju att byta förskola, vilket jag absolut skulle kunna tänka mig att göra om mitt barn inte får sova tillräckligt...

Funkar det inte att prata med personalen, så gå till rektorn.
Mest drastiska är ju att byta förskola, vilket jag absolut skulle kunna tänka mig att göra om mitt barn inte får sova tillräckligt...

Om man kan byta, ibland finns det ju inget att välja på :(

På vårt dagis bestämmer föräldrarna om och hur länge barnet ska sova efter lunchen. Sen skrivs det upp på en tavla hur länge varje barn ska sova och sen går personalen och väcker dem när de sovit klart. Vissa sover en halvtimme och andra tills de vaknar själva.
I dotterns grupp går det 1-3 åringar och de flesta treåringarna sover inget alls.

:eek:
Det där hade jag aldrig accepterat! Är han så trött så måste han ju få lov att sova (mer)!

Fast det där är ju inte helt lätt? Hos oss är sovtiden (max alltså) mellan kl 12-14. Precis som Teilani skriver så äter vi lunch 11:30 och sedan har vi mellanmål 14:30. Vi börjar väcka de som ska väckas vid ca 13:30. De som sover längst vaknar/blir väckta vid 14/14:10 cirka. Helt praktiskt skulle det tyvärr inte fungera att låta något barn sova längre. Vem ska vara kvar inne (för vi går i princip alltid ut efter mellanmålet vid ca kl 15) och passa den som sover? Ska det barnet missa mellanmålet? Ska man duka fram mellanmål till det barnet i efterhand?

Här måste jag, tyvärr, säga att de alla förskolor jag jobbat på hittills inte haft tillräckligt med personalresurser för att låta ett barn fortsätta att sova vidare när alla andra är uppe...

Men kanske ett sånt barn kan äta lunchen tidigare? Och sova 15 minuter längre. Om mellanmålet serveras 14:30 kan ju barnet i princip sova ända dit.

Men kanske ett sånt barn kan äta lunchen tidigare? Och sova 15 minuter längre. Om mellanmålet serveras 14:30 kan ju barnet i princip sova ända dit.

Fast servera endast detta barn lunchen tidigare föser ju bara problemet åt andra hållet? Min kollega och jag har 9 stycken 1- och 2-åringar vid lunch. Om en av oss går och sätter oss med 1 barn så får kollegan klara sig ensam med 8 barn som just då ska kläs av, bytas på/kissas, tvättas, etc. Mellan kl 11-11:30 ungefär är vi fullt upptagna med detta...

Och samma på punkt två egentligen. Det tar ju några minuter att väcka, bära till skötrummet, byta blöja, ta på byxor, etc. så man vill nog ha alla barnen uppe vid senast 14:10-14:15 för att det ska fungera!

Det är lite av ett pussel att arbeta på förskola... ;)

Jag förstår verkligen att det inte är lätt att hålla koll på lite drygt 20 ungar när man är tre personal på en avdelning. I praktiken är de för det mesta två stycken eftersom telefonen ringer, rast och lunch och överlapp eftersom förskolan är öppen tolv timmar och personalen jobbar åtta timmar var. Om alla jobbar heltid. Under våren har de dessutom haft problem med sjukskrivningar.

Vi har ändå tur, det är en bra förskola, både barn och personal verkar trivas. Men det känns att de inte var helt vana att ha ett så litet barn, han började dagen efter att han fyllt ett år. De flesta i området verkar dra ut på sin föräldraledighet 1,5-2 år, av ekonomiska och praktiska skäl kunde inte vi det.

Sen märks det sällan på förskolan att ha blir trött (förutom att han somnar i maten precis innan sovstunden ska börja då) han är glad och håller igång med de större barnen. Det är när han kommer hem och däckar innan han får kvällsmat som det blir stökigt med våra rutiner.

Han trivs för övrigt jättebra och springer in till förskolan och vinkar hej då till mamma med ett leende.

Fast det där är ju inte helt lätt? Hos oss är sovtiden (max alltså) mellan kl 12-14. Precis som Teilani skriver så äter vi lunch 11:30 och sedan har vi mellanmål 14:30. Vi börjar väcka de som ska väckas vid ca 13:30. De som sover längst vaknar/blir väckta vid 14/14:10 cirka. Helt praktiskt skulle det tyvärr inte fungera att låta något barn sova längre. Vem ska vara kvar inne (för vi går i princip alltid ut efter mellanmålet vid ca kl 15) och passa den som sover? Ska det barnet missa mellanmålet? Ska man duka fram mellanmål till det barnet i efterhand?

Här måste jag, tyvärr, säga att de alla förskolor jag jobbat på hittills inte haft tillräckligt med personalresurser för att låta ett barn fortsätta att sova vidare när alla andra är uppe...

På min sons dagis så får dom sova när och hur länge dom vill. Det händer då och då att min son somnar innan lunchen eller sover när det är mellanmål, och då får han sin lunch/mellanmål när han har vaknat. Är dom andra barnen ute och leker, då får de sovande barnen ligga i vagnar ute på verandan.

Har inte tänkt så noga på det för vår dotter vill sova efter lunch oavsett om hon är borta, hemma eller på dagis. De flesta sover då på hennes dagis och det funkar bra. De brukar väckas till mellanmålet vid 15, sover alltså två timmar ungefär. Någon gång har hon varit supertrött på fm och självmant gått och lagt sig för att sova och det har varit okej med personalen. En annan gång ville hon inte sova alls efter lunchen så då fick hon helt enkelt vara vaken medan de andra sov :) Tror vårt dagis är rätt flexibla!

Oj vad många varianter och ... avarter... det verkar finnas! Småbarn som inte får sova och sexåringar som tvingas till det.... Hjälp!

På vår förskola läggs normalt sett de barn som sover på dagen efter lunch o sen sover de så länge de vill eller så länge föräldrarna har sagt att de vill att barnet ska sova. Om någon behöver sova på f m /annan tid så fixar de så klart de oxå. De stora barnen har sagostund efter lunch för att få lite lugn och ro och slappna av, o om någon somnar då så får hen väl sova. Det är för barnens skull,inte för personalens, även om det säkert kan hinnas med en del under den tiden då det ju räcker att en pedagog läser sagan. På småbarnsavdelningen (upp till 3 år) sover inte heller alla, utan de som inte gör det tas hand om av personal och har sagoläsning eller lugnare aktiviteter den stunden oxå.

Hur är det på ert dagis; får barnet sova när det vill och tills det vaknar av sig själv, eller har dom bestämda tider?

Vår son (1½ år) får sova när han är trött och så länge han vill. Tycker att det är jättebra att det är så, vissa dagar är han ju tröttare än andra.

Hos oss sover de små barnen efter lunch (de sover ute i vagnar) och de stora har läsvila. Vi hade fri sovning (tills barnet själv vaknade) tills det började påverka läggtiden så mkt att vi valde att barnen skulle väckas efter en timme. När vår minsting hade växt ur sin vagn men ändå ibland kände att han ville sova så fick han lägga sig på en madrass i legorummet istället under läsvilan.

Sen märks det sällan på förskolan att ha blir trött (förutom att han somnar i maten precis innan sovstunden ska börja då) han är glad och håller igång med de större barnen. Det är när han kommer hem och däckar innan han får kvällsmat som det blir stökigt med våra rutiner.

Om jag ska tala av erfarenhet, så tror jag att det där rättar till sig av sig själv rätt snart! Det är mycket möjligt att din son har ett helt annat sömnbehov redan efter sommaren :)!

Om jag ska tala av erfarenhet, så tror jag att det där rättar till sig av sig själv rätt snart! Det är mycket möjligt att din son har ett helt annat sömnbehov redan efter sommaren :)!

Det tror jag med! Det kan andra sig valdigt fort. Jag som bor i England hade lite panik over mina flickors skolstart, de borjade nar de var 4 ar och 8 manader och anda fram till sommaren sov de fortfarande middag... Men utan att jag andrade pa nagonting, sa slutade de sjalvmant att sova middag under de dar tva manaderna. Sedan hande det ju ibland att de somnade pa golvet under lasstunden i skolan, eller att de var allmant trotta - men da fick de vila/sova pa en stund ett gang kuddar i lashornan och sa var det bra med det. Det har fungerat over forvantan faktiskt.
Men om det blir ett problem far du val se om du kan byta forskola...

På vår förskola så har den mindre gruppen (upp till 3år) vila efter lunch, och om jag minns rätt så får de sova tills de vaknar, om inte föräldrarna bett om annat. Det finns barn som inte vill vila så länge, eller ens vila alls, så de får ligga och ta det lugnt bara en stund och sedan slussas de ut till de större barnen.

De större barnen (3-6 år) har ingen sovande vila, men det finns madrasser för de som vill lägga sig, och vet att vissa sover en stund. Men de andra har sagostund, lugnare lekar som pyssel, måla etc. Och är det bra väder så går de ut i väntan på mellis. Så att de inte stör de sovande småbarnen för mkt.

Dottern förstod aldrig vitsen med att sova middag, med kunde hända att hon somnade till ngn halvtimme, men hon var en av de som fick gå ut till de större barnen rätt tidigt. Och det var helt ok för oss. (personalen frågade om vi ville att de skulle försöka få henne att sova mer)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 347
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter