Sovmorgon-Hur gör ni?

Sv: Sovmorgon-Hur gör ni?

Sovmorgon vad är det. Min dotters far tog aldrig henne på morgonen även om jag var mammaledig eller när jag jobbade. han brydde sig inte så mycket sen blev jag ensamstående då var det ju bara att kliva upp. Nu får man sova lite mer när hon är hos sin far varanna helg. Innan dess hade man inte haft sovmorgon på 4 år.

Mvh

Vi brukar nog turas om, men mest är det jag. Det är ju inte direkt betungande då han oftast är redo att gå upp mellan 7.45 och 9.30

Under tiden min sambo jobbade och jag var hemma tog jag nätterna och han morgnarna i veckorna. På helgerna tog jag nätterna och han en morgon. Men detta vara så länge sonen ammande. När han blev större började vi mer och mer dela på nätterna.

Nu när vi jobbar båda brukar vi köra varannan natt. Morgonen brukar jag förhandla mig till att han ska gå upp, jag är MYCKET tröttare än mig sambo.

Vissa perioder kör vi så att den som jobbar kortare dag tar natten.

Som tur är så har min sambo lätt för att gå upp både på natten och morgonen. Själv lider jag när jag än måste gå upp. Det är hemskt! Så rätt ofta går han upp trots att det är "min tur".

När jag var 100% mammaledig så tog jag alla nätter på vardagarna, och även morgonen. Sov ju sen när sonen sov fm.

Nu när jag är 40% mammaledig (och pappan 40% pappaledig) så delar vi på det. Vardagar tar vi varannan natt och den som är hemma går upp på morgonen.

Vi har ALLTID turats om så att båda får en sovmorgon var på helgen, från det att han föddes för mer än 1 år sedan. Det känns som det enda rättvisa.

Känner igen det där.. precis som hemma hos oss. :angel:

Men... varför då liksom? Är inte du i lika stort behov av sovmorgon? :confused:

Vi har tagit en dag var, varje helg sedan barnen föddes. Både jag och min man har ett stort behov av att sova ordentligt.

Jag använder öronproppar, funkar apbra.

Känner igen det där.. precis som hemma hos oss. :angel:

:D I vårt fall går pappan upp varje morgon kl 0440 och är på jobb 0600, för att kunna jobba in dagen och komma hem tidigare än om han haft mer normala tider (fördelen med att ha eget företag). Så man kan väl säga att det är vår kompromiss. Jag kan lägga mig en timme på soffan eller i sängen mitt på dagen när sonen sover, om jag känner för det. Och om jag skulle behöva sova eller vila på dagen/em på helgerna, så tar han självklart sonen och hittar på något, så att jag får lugn och ro. :)

Sovmorgon? Vad är det? :confused: Har inte sett röken av någon sedan sonen föddes för snart 2½ år sedan. Jag är otroligt lättväckt och jag skulle nog behöva sova i källaren i alla fall, ifall jag inte ska vakna och gå upp först... Sambon har däremot haft sovmorgon alla helger och alla semestermorgnar hela tiden. Han skäms inte för sig. :angel:

Så är det här också.
Det värsta är att sambon verkligen anser att det bara är han som
behöver det också. "Jag kan ju sova på dagarna, och gör ju ändå ingenting ansträngande" :eek: :crazy:

Senast ändrad:

Så är det här också.
Det värsta är att sambon verkligen anser att det bara är han som
behöver det också. "Jag kan ju sova på dagarna, och gör ju ändå ingenting ansträngande" :eek: :crazy:

Lite kan jag hålla med, OM det är första barnet. Då är det ju lätt att lägga sig med barnet. Med andra barnet är det värre...

Fast "gör inget ansträngande" skulle jag snabbt se till att få stopp på genom att se till att karln var pappaledig!

Jo visst kan man sova på dagarna men då blir det inget gjort hemma istället.

Vad är de som MÅSTE göras då? Kan ni inte dela på det när pappan kommer hem? Är du hemma för att ta hand om barnet eller agera piga?

Dessutom säger ju pappan precis så, då får han väl se vad resultatet blir, att man måste välja!

Vår son har alltid sovit till 9 på morgonen så jag har aldrig haft behov av att sova ut. Han sover mest hela nätterna och jag har aldrig tyckt att det varit speciellt betungande att vakna och amma på natten.

Kanske 3 ggr i sitt liv har han varit vaken 2 h på natten och då har min sambo gått runt runt med honom trots att han skulle till jobbet sen.

Men nu under semestern började sonen att avkna 6.30 på morgonen. Då sparkade jag upp min sambo varannan dag. Men nu sover sonen till 8 igen. Ibland vaknar jag före honom :)

Vi ger varandra sovmorgnar, oftast en var under helgen. Nu under semestern levde jag dock lyxliv då jag fick sovmorgon nästan varje dag (sedan hade jag barnen hela dagen så sambon behövde få byggtid).
Nu sover våra barn rätt länge, ca 8.30-09.00 så även den som har barnen på morgonen blir inte väckt snortidigt.

Nej men då är han trött efter att ha jobbat hela dagen.
Fast han brukar iof ta Isak när han kommer hem.

Nej men då är han trött efter att ha jobbat hela dagen.
Fast han brukar iof ta Isak när han kommer hem.

Och inte du då som också jobbat hela dagen? Dessutom inte haft möjlighet till att gå på toa själv, äta lunch i lugn och ro osv...

Men hemmet är väl inte bara ditt ansvar? Du får föräldrapenning för att ta hand om ert barn istället för att jobba. Hade du jobbat hade det ju inte blivit något gjort i hemmet den tiden, så varför ska det bli det nu? :confused:

Och inte du då som också jobbat hela dagen? Dessutom inte haft möjlighet till att gå på toa själv, äta lunch i lugn och ro osv...

Apropå detta...
jag började jobba efter midsommar då sonen precis fyllt 7 månader och nu är hans pappa hemma med honom. Trots att vi har ett lättsamt barn som sover hyfsat bra på nätterna så måste jag säga att det var rena "semesterkänslan" att komma till jobbet igen! Och sambon instämmer..... just det där att man är så totalt LÅST av vad Diktatorbebisen (;) )vill och behöver gör ju att jobbet som förälder är mycket mer "tungt" psykologiskt på något sätt. Även när barnet sover är man ju i "jour".

Jag kan alltså bara instämma: att vara föräldraledig är jätteroligt på SÅ många sätt, men samtidigt är det också väldigt slitsamt på andra sätt. Det ger en enorm kunskap om barnet och dess signaler, men är också uttröttande, tjatigt och ganska enahanda. Nu när jag arbetar har jag en helt annan "ork" att vara rolig, positiv och "lekmamma" när jag kommer hem (och sambon får en paus).

Ropen skalla: delad föräldraledighet åt alla!! :D
(Det räcker inte med några få veckor eller strödagar här och där - jag tror att just den där längre sammanhängande hemmatillvaron är ganska bra för att båda parter ska förstå hur det är. Fullt ut!)

Jo fast ska jag vara ärlig så är Isak ändå en väldigt lätt bebis och vara hemma med. Han är oftast lugn och glad. Men visst finns dagar man knappt kan pissa utan att han skriker.
Och sambon tar honom som sagt när han kommer hem

För att jag får spader om det är skitigt;)
Fast städar inte varje dag direkt.

Vi gör så att, den piggaste kliver upp ;)...och det brukar bli ungefär 50-50 varje gång. Fast många gånger kliver vi upp tillsammans.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 635
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 543
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve