gulakatten
TrÄdstartare
@strawberrysylt Jag fattar heller inget . @Manji Detta Àr vad jag fattar bara ett problem om man tÀnkt ta ut lÀgstanivÄdagar utan att avstÄ arbete i samma omfattning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@strawberrysylt Jag fattar heller inget . @Manji Detta Àr vad jag fattar bara ett problem om man tÀnkt ta ut lÀgstanivÄdagar utan att avstÄ arbete i samma omfattning?
AlltsÄ det hÀr Àr sÄ komplicerat att det alltid fÄr mig att kÀnna mig som en fullkomlig idiot. Varför kan man inte avstÄ 20% och ta ut FP pÄ 20%?JA!
Sett till varje enskild dag. Du behöver avstÄ arbete pÄ samma sÀtt som fk kan betala ut fp Ät sig, eller se till att du avstÄr tillrÀckligt mycket "innan arbetsfri dag" för att kunna pussla med uttag under veckovilan. AvstÄ 20% varje dag funkar t ex inte om man vill skydda sgin, eftersom det dÄ bara gÄr att ta ut 12,5% fp*sju dagar. Det blir 0,875 dagar/vecka vilket blir 0,125 dagar för lite.
Ja, detta Àr helt obegripligt för mig?AlltsÄ det hÀr Àr sÄ komplicerat att det alltid fÄr mig att kÀnna mig som en fullkomlig idiot. Varför kan man inte avstÄ 20% och ta ut FP pÄ 20%?
AlltsÄ det hÀr Àr sÄ komplicerat att det alltid fÄr mig att kÀnna mig som en fullkomlig idiot. Varför kan man inte avstÄ 20% och ta ut FP pÄ 20%?
Du Àr en Àngel som lÀgger tid pÄ att förklara. Tack! SÄ problemet Àr löst om man avstÄr 12,5% eller 25% arbete?DÀrför att fp betalas ut i 12,5, 25, 50, 75 och 100%. AvstÄr du bara 20% arbete kan du inte ta ut 25 % fp, nÀsta möjliga nivÄ blir dÀrför 12,5%.
Jag tror Àndringarna Àr i linje med kommande kontroller. Det ska framgÄ av arbetsgivardeklarationerna vilka dagar man avstÄtt arbete för vab/fl och i vilken omfattning. Det blir ju omöjligt för fk att kontrollera effektivt om du lagligg kan avstÄ 12,5% arbete mÄn-fre men under samma period ta ut 7 hela lÀgstadagar (mÄn-sön).
Vi har tÀnkt att min man ska jobba 20% och ta 80% förÀldraledigt mellan att barnet Àr ca 12 till 18 mÄnader (förutsatt att ag gÄr med pÄ det förstÄs). Han jobbar heltid mÄn-fre idag. DÄ fÄr vi tÀnka att han fÄr jobba 25% och ta 75% fl istÀllet?Du Àr en Àngel som lÀgger tid pÄ att förklara. Tack! SÄ problemet Àr löst om man avstÄr 12,5% eller 25% arbete?
Jag kan nada om detta tyvÀrr. Vi har gÄtt ner i tid bÄda tvÄ förut men ingen av oss skyddade vÄr SGI sÄ det hÀr Àr helt nytt för mig.Vi har tÀnkt att min man ska jobba 20% och ta 80% förÀldraledigt mellan att barnet Àr ca 12 till 18 mÄnader (förutsatt att ag gÄr med pÄ det förstÄs). Han jobbar heltid mÄn-fre idag. DÄ fÄr vi tÀnka att han fÄr jobba 25% och ta 75% fl istÀllet?
Vi har ocksÄ tÀnkt att jag ska jobba 50% och ta 30% fl (jag jobbar 80% idag). DÄ behöver jag jobba 55% och ta 25% fl istÀllet? Men jag jobbar oregelbundna tider, sÄ dÄ blir det till att pussla isf?
Ja.Du Àr en Àngel som lÀgger tid pÄ att förklara. Tack! SÄ problemet Àr löst om man avstÄr 12,5% eller 25% arbete?
Jamen dÄsÄ, dÄ Àr det ju begripligt. Ingen av oss kommer förvisso gÄ ner i tid men det kan ju vara bra att veta ÀndÄ .Ja.
Eller om man jobbar mer oregelbundet. Om vi fortsÀtter pÄ 80%-exemplet kan du t ex lösa det genom:
MĂ„ndag: jobba 8h (100%)
Tisdag: jobba 8h (100%)
Onsdag: jobba 6h (75%)+25% fp
Torsdag: jobba 6h (75%)+25% fp
Fredag: jobba 4h (50%)+50% fp
Totalt jobbat 32 h (80%) samt 1 dag fp uttaget. Sgi Àr skyddat.
Alternativet kan ocksÄ vara att vara ledig en hel dag/vecka. T ex jobba heltid mÄn-tors och ta helt ledigt fredag och dÄ ta ut förÀldrapenning en hel dag. DÄ Àr sgi skyddat.
@strawberrysylt om din sgi Àr baserad pÄ ditt 80%-iga arbete motsvarar troligtvis 50 % förÀldraledig ÀndÄ 50 % förÀldrapenning, stÀm av med fk sÄ det inte blir nÄgon tabbe dÀr.
Jobbar man dessutom oregelbundet, dvs inte mÄn-fre kl 8-17, sÄ Àr min uppfattning att man ska utgÄ frÄn sitt schema. Men det Àr okÀnt vatten för mig.
SÄ bra förklarat! Tack!Ja.
Eller om man jobbar mer oregelbundet. Om vi fortsÀtter pÄ 80%-exemplet kan du t ex lösa det genom:
MĂ„ndag: jobba 8h (100%)
Tisdag: jobba 8h (100%)
Onsdag: jobba 6h (75%)+25% fp
Torsdag: jobba 6h (75%)+25% fp
Fredag: jobba 4h (50%)+50% fp
Totalt jobbat 32 h (80%) samt 1 dag fp uttaget. Sgi Àr skyddat.
Alternativet kan ocksÄ vara att vara ledig en hel dag/vecka. T ex jobba heltid mÄn-tors och ta helt ledigt fredag och dÄ ta ut förÀldrapenning en hel dag. DÄ Àr sgi skyddat.
@strawberrysylt om din sgi Àr baserad pÄ ditt 80%-iga arbete motsvarar troligtvis 50 % förÀldraledig ÀndÄ 50 % förÀldrapenning, stÀm av med fk sÄ det inte blir nÄgon tabbe dÀr.
Jobbar man dessutom oregelbundet, dvs inte mÄn-fre kl 8-17, sÄ Àr min uppfattning att man ska utgÄ frÄn sitt schema. Men det Àr okÀnt vatten för mig.
För de som jobbar 80% jÀmt fördelat innebÀr de att de kan ta ut en hel lÀgstadag nÄgon gÄng mÄn-sön för att skydda sin sgi.
FrÄn och med 1 april 2025 kommer det inte vara möjligt. FörÀldrapenning kommer bara kunna betalas ut enligt samma regler som sgi-dagar har idag. Det blir lite tjorvigare helt enkelt.
För mig i alla fall har jag suttit och hÄllt pÄ lÀgstadagar eftersom de varit sÄ förmÄnliga utifrÄn sgi-skydd. SÄ detta var lite trist!
Ska jag komplicera det Ànnu mera? För er som snart hamnar i vab-trÀsket kombinerat med förÀldrapenning hos tvÄ förÀldrar
Inte sÀker pÄ att det Àr samma för förÀldraledighet och att jag förstÄr dig rÀtt, men nÀr det Àr sjukpenning sÄ fÄr man sjukpenning baserat enligt sin normala arbetstid. Dvs om man jobbar 80% av en heltid normalt (=32h i veckan om heltid Àr 40h) och Àr sjukskriven pÄ 50% sÄ jobbar man hÀlften av 32 timmar och inte 40 normalt sett.Jag tÀnkte ta 30% fl, men fÄr som sagt kanske jobba 55% och ta 25% fl dÄ istÀllet tÀnker jag.
Men ja, fÄr skriva till fk lite lÀngre fram sÄ vi fattar rÀtt.
Haha, ja det Àr vÀl lika bra. Vad gÀller dÄ dÄ?