Inspo: dela FL

Vi gjorde samma en period. Jag var ledig mån-tis och varannan onsdag. Mannen varannan onsdag plus Tors-fre.

För mig passade det också bäst med flera dagar i rad och att inte ha halva dagar då jag pendlade 45 min enkel väg till jobbet. Genom att ha fler dagar i rad blev det lugn och ro och man hann jobba när jag väl var på jobbet
Ja jag tänker att det beror helt på vad man jobbar med. När jag jobbade deltid jobbade jag må, ond, fre, med patientarbete tyckte jag det blev bättre flyt. När jag haft delad tjänst har jag också föredragit typ varannan dag då det blir så lätt att dubbeljobba annars och svara på Mail åt ena jobbet när man egentligen är på det andra eftersom det annars kan dröja 3-5 dagar.

Detta blir ju inte riktigt 50/50 men jag jobbade måndag-tisdag och mannen jobbade onsdag-fredag. Tyckte det var super att både jobba och vara föräldraledig, men då var jag också ledig med andra barnet under pandemin och det fanns ju noll och ingenting man kunde göra med barnen. Möjligtvis hänga på lekplatser, så att jobba lite var helt klart en räddning.

Tack för alla svar :).

Jag är kanske trög, men vill bara dubbelkolla om jag fattat rätt.
Vi kan alltså, förutsatt att vi har råd (alltså det tror jag ju inte att vi har, har inte kollat det alls, men bara för att se så jag förstått) vara hemma hela första året båda två utan att ta ut några föräldradagar alls?

(Men sen när barnet är 12 månader behöver vi ta 5 dagar i veckan för att behålla vår SGI?)

Och en fråga till, jag jobbar 80% nu, vilket ju påverkar min föräldrapenning gentemot att jobba 100. Men säg att jag skulle bli gravid, gå upp och jobba 100 i exempelvis 4 månader, får jag mer föräldrapenning då eller hur funkar det?

Tack för alla svar :).

Jag är kanske trög, men vill bara dubbelkolla om jag fattat rätt.
Vi kan alltså, förutsatt att vi har råd (alltså det tror jag ju inte att vi har, har inte kollat det alls, men bara för att se så jag förstått) vara hemma hela första året båda två utan att ta ut några föräldradagar alls?

(Men sen när barnet är 12 månader behöver vi ta 5 dagar i veckan för att behålla vår SGI?)

Och en fråga till, jag jobbar 80% nu, vilket ju påverkar min föräldrapenning gentemot att jobba 100. Men säg att jag skulle bli gravid, gå upp och jobba 100 i exempelvis 4 månader, får jag mer föräldrapenning då eller hur funkar det?
Ja. Men sgi kräver 6 mån/planerat att jobba 6 månader. Lite luddigt. Men du kan inte egentligen gå upp och jobba 4 mån med planen att sen vara sjuk/fl/arbetslös. Ni får bara ta dubbeldagar upp till 15 månader(tror jag..) men vi tog inte ut mycket dagar under första året och var hemma mycket ihop. Dock hade vi inte plan på fler barn, vi hade inte kunnat göra så med ett till.

Ja. Men sgi kräver 6 mån/planerat att jobba 6 månader. Lite luddigt. Men du kan inte egentligen gå upp och jobba 4 mån med planen att sen vara sjuk/fl/arbetslös. Ni får bara ta dubbeldagar upp till 15 månader(tror jag..) men vi tog inte ut mycket dagar under första året och var hemma mycket ihop. Dock hade vi inte plan på fler barn, vi hade inte kunnat göra så med ett till.

Tack :)
Då förstår jag, nej, jag trodde inte egentligen att man skulle få det. Aha, dubbeldagarna ska jag kolla på. Okej, förstår.

Nu har vi gjort ett förslag jag och min man på hur vi skulle vilja lägga upp ledigheten ifall allt går bra och vi kommer dit peppar peppar.

Vi tar gärna emot tips och tankar ifall vi har glömt att tänka på något!

Och en fråga, hur funkar det med FL och semester?

Hoppas ni förstår, fråga gärna annars. A är alltså min man. :)
Tidslinjen blev lite konstig, men ni fattar nog :p

Bifogade filer

• 20241127_182413.webp
    20241127_182413.webp
    17,4 KB · Visningar: 95
Nu har jag inte läst hela tråden, så mitt svar kanske är överflödigt, men vi delade upp vår fld-ledighet såhär:

- Heltid tillsammans första 3 månaderna
- Jag var hemma 100% i 5,5 månader, min partner jobbade 80%
- Jag var fld-ledig 50% och arbetade 50%, min partner gjorde samma, under 5 månader. Jag jobbade ons, tors och varannan fredag.
- Min partner var hemna 100% i 5,5 månader, jag arbetade 80%

Sen var hon ca 1,5 år och började förskolan och sen dess har vi båda arbetat omkring 80%.

Jag tyckte jättemycket om vårt upplägg och perioden när vi överlappade var den bästa! Sambon, som gick ner från en 80% tjänst, tyckte dock det var svårt att hålla arbetsbördan till 50% och hade kanske mått bättre av att få gå hem helt från jobbet direkt.

Och vi gjorde ungefär såhär:
- 2 mån båda FL
- 7 mån mamman FL, pappan jobbade heltid
- 1 mån båda semester
- 8 mån pappan FL, mamman jobbade 80% (gjort i flera år)
- 3 mån mamman FL, pappan jobbade heltid
- 1 mån båda semester
- inskolning förskola när barnen var knappt 2 år gamla

Det blev rätt bra tyckte vi. :)

Och vi gjorde ungefär såhär:
- 2 mån båda FL
- 7 mån mamman FL, pappan jobbade heltid
- 1 mån båda semester
- 8 mån pappan FL, mamman jobbade 80% (gjort i flera år)
- 1 mån båda semester
- inskolning förskola när barnen var knappt 2 år gamla

Det blev rätt bra tyckte vi. :)

Kam man ta ut semester under FL utan att påverkar SGI:n?
:)

Kam man ta ut semester under FL utan att påverkar SGI:n?
:)

Ser nu att jag inte skrev riktigt rätt. Så här var det:

- 2 mån båda FL
- 7 mån mamman ledig utan föräldrapenning (sparpengar), pappan jobbade heltid
- 1 mån mamman ledig utan föräldrapenning (sparpengar), pappan semester
- 8 mån pappan FL, mamman jobbade 80%
- 1 mån mamman FL, pappan semester

SGI:n påverkas ju inte under barnets första år, och betald semester räknas i det sammanhanget som arbete och påverkar inte SGI ändå.

Ser nu att jag inte skrev riktigt rätt. Så här var det:

- 2 mån båda FL
- 7 mån mamman ledig utan föräldrapenning (sparpengar), pappan jobbade heltid
- 1 mån mamman ledig utan föräldrapenning (sparpengar), pappan semester
- 8 mån pappan FL, mamman jobbade 80%
- 1 mån mamman FL, pappan semester

SGI:n påverkas ju inte under barnets första år, och betald semester räknas i det sammanhanget som arbete och påverkar inte SGI ändå.

Tack :) Nej, jag vet att den inte påverkas under första året, men tänkte senare. Kom t ex på att om man skulle tycka barnet är för litet för fsk när hen är 1,5 år skulle man kunna förlänga FL med semester.

Tack :) Nej, jag vet att den inte påverkas under första året, men tänkte senare. Kom t ex på att om man skulle tycka barnet är för litet för fsk när hen är 1,5 år skulle man kunna förlänga FL med semester.
Fattar. Nej, (betald) semester ska inte påverka SGI. (Däremot kan man ju inte vara FL och ha semester samtidigt utan behöver dela upp FL, och kan behöva tänka på att arbetsgivaren bara är skyldig att tillmötesgå tre FL-perioder inom ett år.)

Fattar. Nej, (betald) semester ska inte påverka SGI. (Däremot kan man ju inte vara FL och ha semester samtidigt utan behöver dela upp FL, och kan behöva tänka på att arbetsgivaren bara är skyldig att tillmötesgå tre FL-perioder inom ett år.)

Okej :)
Nej, det blir bara en lång FL-period för mig då och sen semester efteråt.
Sen sparar vi lite FL-dagar till senare och då har jag läst det där om tre perioder per år ja :).
Och antalet semesterdagar minskar i proportion till uttagna föräldradagar under året.
Åh, okej, det ska jag läsa vidare om, borde finnas på fk:s sida?

Det beror på kollektivavtal :) Jag tjänar in semester på alla mina sjukpenninggrundande f-dagar.
👍

Åh, okej, det ska jag läsa vidare om, borde finnas på fk:s sida?
Det står i Semesterlagen, att de 120 första dagar med föräldraledighet är semestergrundande. Detta gäller dock per arbetsgivare, byter man arbetsgivare är det 120 dagar till. Sedan kan kollektivavtal ge ytterligare dagar, 120 är vad man minst har rätt till.

• Gilla
Reactions: eyz
Har ni sett att det kommer förändringar i socialförsäkringsbalken rörande dessa fina lägstanivådagar som kunnat kombineras lite hur som helt?

Lägstanivådagarna kommer från 1 april endast kunna tas ut precis som sjukpenninggrundande dagar, dvs i direkt koppling till avstått arbete motsvarande 12,5, 25, 50, 75 och 100%.

Tänkte att det kan vara intressant att veta i en tråd där folk funderar på hur delad föräldraledighet kan se ut. Vill man jobba 80% kommer det vara kört att skydda sgin med föräldrapenning.

Jag kommer behöva tänka om en del i alla fall...

Har ni sett att det kommer förändringar i socialförsäkringsbalken rörande dessa fina lägstanivådagar som kunnat kombineras lite hur som helt?

Lägstanivådagarna kommer från 1 april endast kunna tas ut precis som sjukpenninggrundande dagar, dvs i direkt koppling till avstått arbete motsvarande 12,5, 25, 50, 75 och 100%.

Tänkte att det kan vara intressant att veta i en tråd där folk funderar på hur delad föräldraledighet kan se ut. Vill man jobba 80% kommer det vara kört att skydda sgin med föräldrapenning.

Jag kommer behöva tänka om en del i alla fall...

Var kan man läsa om detta? Infon på fk har inte ändrats vad jag kan se iaf.

Men om man tar ut lägstanivå-dagarna innan barnet fyllt ett år ska ju SGI:n inte påverkas iaf.

Men jag förstår inte riktigt...

Var kan man läsa om detta? Infon på fk har inte ändrats vad jag kan se iaf.

Men om man tar ut lägstanivå-dagarna innan barnet fyllt ett år ska ju SGI:n inte påverkas iaf.

Men jag förstår inte riktigt...

Du kan se de i socialförsäkringsbalken samt här (sammanfattat):
https://www.forsakringskassan.se/pr...-regler-for-foraldrapenning-vid-arbetsfri-tid

Idag kan du ta ut valfri omfattning på lägstanivå så länge du avstår minst 12,5% arbete och tar hand om barnet minst 12,5%. Du kan även ta ut det på arbetsfria dagar, t ex helgen, utan att alltså avstå arbete, bara du tar hand om barnet minst 12,5%.

För de som jobbar 80% jämt fördelat innebär de att de kan ta ut en hel lägstadag någon gång mån-sön för att skydda sin sgi.

Från och med 1 april 2025 kommer det inte vara möjligt. Föräldrapenning kommer bara kunna betalas ut enligt samma regler som sgi-dagar har idag. Det blir lite tjorvigare helt enkelt.

För mig i alla fall har jag suttit och hållt på lägstadagar eftersom de varit så förmånliga utifrån sgi-skydd. Så detta var lite trist!

Du kan se de i socialförsäkringsbalken samt här (sammanfattat):
https://www.forsakringskassan.se/pr...-regler-for-foraldrapenning-vid-arbetsfri-tid

Idag kan du ta ut valfri omfattning på lägstanivå så länge du avstår minst 12,5% arbete och tar hand om barnet minst 12,5%. Du kan även ta ut det på arbetsfria dagar, t ex helgen, utan att alltså avstå arbete, bara du tar hand om barnet minst 12,5%.

För de som jobbar 80% jämt fördelat innebär de att de kan ta ut en hel lägstadag någon gång mån-sön för att skydda sin sgi.

Från och med 1 april 2025 kommer det inte vara möjligt. Föräldrapenning kommer bara kunna betalas ut enligt samma regler som sgi-dagar har idag. Det blir lite tjorvigare helt enkelt.

För mig i alla fall har jag suttit och hållt på lägstadagar eftersom de varit så förmånliga utifrån sgi-skydd. Så detta var lite trist!

Tack. Rena grekiskan för mig, men det kanske klarnar. Tog ett tag för mig att förstå de gamla reglerna också.
Men verkar som om planen jag och min man gjort upp var för bra för att vara sann då.

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 844
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 296
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 156
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar