Sorgenfri=sorglös

Det här var ju lite intressant. De som bodde i Malmö bodde där under, vad jag förstår, en väldigt lång period. De hemlösa i det gamla daghemmet hann bara ockupera det i två veckor. Det är för mig en väldig skillnad. Så lika behandling oavsett ursprung eller problematik avseende det är det verkligen inte. Sedan blir uteliggarna/missbrukarna i det här fallet erbjudna andra lösningar (jag vet inte vad de blev erbjudna), men det har med att göra att dessa är svenska medborgare/har uppehållstillstånd. De som bodde i Malmö var här på samma villkor som turister är och då får man följa de regler man har i Sverige och finna sig i att bli avhyst/lagförd på samma premisser som turister blir.

Fast det kan ju också spela roll i sig. Om man tar itu med det, vet man att de får en annan lösning. Vet man att problemet bara hamnar någon annanstans kanske man undviker att ta tag i det, tills man uppenbart måste.

Haha åh suck. Man kan alltså inte vara för att utsatta människor ska få stöd och hjälp om man samtidigt skulle bli förbannad om någon bröt sig in hos en?

Alltså den här logiken ser jag flyta upp lite överallt på FB. Den känns otroligt absurd tycker jag.
Haha åh suck. Nu är det du som trilskas med logiken.
Jag tror att en absolut majoritet i den här tråden tycker att utsatta människor ska få stöd och hjälp. Punkt.
Men det är väl inte det som diskuteras här? Det som diskuteras är utsatta människor som samtidigt utför brott.

Och emellanåt, med den lilla tvisten att brottet inte utförs hos någon annan, utan hos en själv - och den eventuella skillnad som folk då kan uppleva i vad de själva tycker om två likartade händelser.

Jag är inte säker på att det spelar så stor roll vem som var mest upphov till ett missförstånd - men bra att du fått svar.
Ja, det är ju bra att vi till slut förstod varandra.

Så du tycker alltså så här med ena hjärnhalvan:
Jag är väldigt besviken på de medmänniskor med bostad, regelbundna utbetalningar och inga problem med mat för dagen - som är så snabba med att döma tiggare, hemlösa, missbrukare och andra extremt fattiga och tycka att de minsann ska sköta sig och följa lagen till punkt och pricka precis som de själva måste göra. Har man aldrig ställts inför alternativet att överleva ELLER bryta mot lagen tror jag man ska vara väldigt återhållsam att döma. Jag har en stark känsla av att människans drift att överleva och viljan att få familjen att överleva, snabbt blir viktigare än att undvika att begå mindre brott som skapar förutsättningar att överleva.

...och så här med den andra?
Jag skulle bli arg för att hen utförde brottet mot mig.

Jag önskar att man kunde se desperationen hos fattiga människor och förstå bakgrunden till deras gärningar och därmed inte låta dessa gärningar ställa till hinder för att erbjuda dem hjälp som luftades tidigare i tråden. Det står inte i konflikt till att samtidigt pröva deras brottslighet på samma sätt för alla, oavsett ursprung.

Jag är inte alls övertygad om att hemlösa eller missbrukare skulle behandlas annorlunda. De är också utsatta och ofta desperata, även om de redan - till skillnad mot romerna - i omgångar har erbjudits både bostad och bidrag från samhället. De är alltså redan ofta positivt särbehandlade.

Jag ser stor skillnad på om någon bryter mot lagen för att överleva dagen jfrt med om någon bryter lagen för att tillskansa sig ännu mer pengar i en redan välfylld plånbok.

Jag är väldigt besviken på de medmänniskor med bostad, regelbundna utbetalningar och inga problem med mat för dagen - som är så snabba med att döma tiggare, hemlösa, missbrukare och andra extremt fattiga och tycka att de minsann ska sköta sig och följa lagen till punkt och pricka precis som de själva måste göra. Har man aldrig ställts inför alternativet att överleva ELLER bryta mot lagen tror jag man ska vara väldigt återhållsam att döma. Jag har en stark känsla av att människans drift att överleva och viljan att få familjen att överleva, snabbt blir viktigare än att undvika att begå mindre brott som skapar förutsättningar att överleva.
Jag är inte emot att erbjuda dom hjälp, på hemmaplan. Alternativt att de kommer hit med samma villkor som alla andra. Det är den positiva särbehandlingen jag anser är felaktig. Alla är vi lika inför lagen.

Fast nu blev ju hemlösa avhysta från en skola bara i veckan. Det var tidningsreportage men inte en enda demonstrerade.

Hur är hemlösa positivt särbehandlade? Alla medborgare får ju bidrag om de hamnar i behov. Hemlösa får inget extra bidrag för att de är hemlösa. Eller menar du att de är positivt särbehandlade jämfört med tiggarna? Ja det har väl den enkla förklaringen att tiggarna är inte medborgare, de vistas här under premissen turister. Hemlandet har ansvaret för dom och jag anser att vi måste sätta mer press där. Jag anser alltså inte att de ska fortsätta behandlas som de gör i sina länder, men jag tycker inte att lösningen är att vi låter dom leva som laglösa här.

Tiggarna däremot behandlas annorlunda än andra som är här som "turister". Jag tycker som sagt att alla är lika inför lagen. Ska vi ge några "turister" boende och mat, så bör vi vara beredda att ställa upp likadant för alla turister. Romer kan inte ha egna regler för att de är romer.

Ja det är jättesynd om dom, absolut. Men vi kan inte blunda för deras beteende för det. När ska vi sen skilja på vem det är mest synd om? Vem måste följa lagar och vem kan vi blunda åt?
Fattigdom finns överallt. Ska vi ta hit alla människor som lever i fattigdom eller är det vettigare att bekämpa problemen på hemmaplan? Jag röstar för på hemmaplan.

Jag är inte emot att erbjuda dom hjälp, på hemmaplan. Alternativt att de kommer hit med samma villkor som alla andra. Det är den positiva särbehandlingen jag anser är felaktig. Alla är vi lika inför lagen.

Fast nu blev ju hemlösa avhysta från en skola bara i veckan. Det var tidningsreportage men inte en enda demonstrerade.

Hur är hemlösa positivt särbehandlade? Alla medborgare får ju bidrag om de hamnar i behov. Hemlösa får inget extra bidrag för att de är hemlösa. Eller menar du att de är positivt särbehandlade jämfört med tiggarna? Ja det har väl den enkla förklaringen att tiggarna är inte medborgare, de vistas här under premissen turister. Hemlandet har ansvaret för dom och jag anser att vi måste sätta mer press där. Jag anser alltså inte att de ska fortsätta behandlas som de gör i sina länder, men jag tycker inte att lösningen är att vi låter dom leva som laglösa här.

Tiggarna däremot behandlas annorlunda än andra som är här som "turister". Jag tycker som sagt att alla är lika inför lagen. Ska vi ge några "turister" boende och mat, så bör vi vara beredda att ställa upp likadant för alla turister. Romer kan inte ha egna regler för att de är romer.

Ja det är jättesynd om dom, absolut. Men vi kan inte blunda för deras beteende för det. När ska vi sen skilja på vem det är mest synd om? Vem måste följa lagar och vem kan vi blunda åt?
Fattigdom finns överallt. Ska vi ta hit alla människor som lever i fattigdom eller är det vettigare att bekämpa problemen på hemmaplan? Jag röstar för på hemmaplan.

Jag trodde att de var här som arbetssökande från annat EU-land. En del av EU.

Jag tycker också att hjälpen på hemmaplan är den allra viktigaste och att skänka pengar till tiggare hjälper inte långsiktigt, bara för tillfället.

Jag trodde att de var här som arbetssökande från annat EU-land. En del av EU.

Jag tycker också att hjälpen på hemmaplan är den allra viktigaste och att skänka pengar till tiggare hjälper inte långsiktigt, bara för tillfället.
Då får man vara här i 3 månader. Många av de här uppger helt öppet att de varit här väldigt mycket längre än så.

Jag har haft inbrott två gånger. Ena gången när jag bodde i lägenhet och andra gången här. Jag kan inte säga att jag blev arg för att någon gjorde inbrott. Jag blev väldigt ledsen. Jag har kämpat hårt för att kunna känna trygghet och den tryggheten fick sig en törn. Däremot blev jag arg för att de hade slagit min hund så illa att han vinglade, spydde och hade fått hjärnskakning. Det var mycket värre att de hade gått på min hund än att någon hade rotat igenom allt jag ägde.

Oj, de i tråden har jag ingen personlig relation till eller kunskap om. Men att de flesta av de romer som kommer till Sverige inget hellre vill än att arbeta för en rimlig lön är jag helt övertygad om och har ganska nära kunskap om.

Att de vill jobba är en sak. Att de sen söker jobb är en annan sak. Av de romer jag har träffat har ingen sagt sig söka jobb. De har uttalat att de är här för att tigga.

Fast det kan ju också spela roll i sig. Om man tar itu med det, vet man att de får en annan lösning. Vet man att problemet bara hamnar någon annanstans kanske man undviker att ta tag i det, tills man uppenbart måste.
Jo, det kan vara en anledning till det sega agerandet, absolut. Jag känner bara att respekten för de seder och bruk som finns i Sverige och respekten för det Svenska myndigheter och svenska folket faktiskt gör för de utsatta i Malmö och flyktingar från andra länder brister i flera fall.

Frågan är så oerhört komplex. Ett av de största problemen är att man från myndigheters håll blundat för att vi skulle hamna här och inte förberett sig och inte agerat förrän situationen urartat totalt.

Att tillåta illegala läger ser jag inte som något alternativ. Däremot borde det inte vara omöjligt att organisera lagliga platser med tillgång till vatten, el och sanitetsutrymmen där folk mot en mindre avgift kan ställa upp husvagnar och campa. Det borde också ge större möjligheter för myndigheter, t ex socialtjänsten, att hålla den koll som behövs.

Att tillåta illegala läger ser jag inte som något alternativ. Däremot borde det inte vara omöjligt att organisera lagliga platser med tillgång till vatten, el och sanitetsutrymmen där folk mot en mindre avgift kan ställa upp husvagnar och campa. Det borde också ge större möjligheter för myndigheter, t ex socialtjänsten, att hålla den koll som behövs.

Det finns campingplatser.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama