Sorg i huset.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 275
  • Visningar Visningar 16 910
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sandrabjelkelov

Är helt förtvivlad vet varken in eller ut längre, i natt vart det inte många timmars sömn kan jag säga.
Igår innan vi skulle iväg satte vi för gallret till katternas mat just för att inte hundarna ska dit och äta upp den.
Vi for i väg och fiska och var borta i max 3 timmar och komma hem och fick världens chock, våran lill kattunge låg död brevid matskålen med blod överallt på både golv och väggar. Bilden sitter fortfarande gjuten i huvudet och jag mår otroligt dåligt.
Vet inte hur jag ska göra, men vill inte ha kvar hundarna nu när de tagit en flockmedlem, de har funkar flera veckor och de är vad vid katter. Men saken är den vem var det?Tror det var tiken, då hon morrade åt katten igår morse. Men saken är ska man avliva eller omplacera, har inte samvete och omplacera tänk om det händer något i nästa hem. Och för att underlätta många frågor var det en rottweiler/schäfer korsning.

:confused::cry:

Sv: Sorg i huset.

Fy vilken hemsk upplevelse. :cry:

Men du det är svårt att gissa vem det är, de kan ha trissat varandra.
Tiken jag nyss har skaffat är ganska vass på katterna. Ska verkligen komma ihåg att släppa ut katterna när vi åker hemmifrån nu.

Okej, men så resonerar tyvärr inte jag. Katterna bodde här före henne.

Men jag vill kunna ha båda inne, det jag mest är rädd över är för framtiden, för hundarna verkligen älskar katterna, tvättar dem och leker med dem. De här vart so en varningens ord att hundarna kanske inte mår så bra. Jag tycker inte det är okej och kan inte bara skacka det av axlarna. tyvärr!

Usch, så hemskt.

Men jag skulle nog också göra som squarepants sa: behålla hundarna och låta bli att skaffa fler katter. Alternativt se till att det finns ORDENTLIG (typ hundar och katter i varsitt rum) avspärrning när jag lämnade dem ensamma om inte katten kan vara ute.
_____
edt:
Såg nu att katterna var där först... Ja, då är det vaksamhet som gäller. Om katter och hundar brukar fungera bra och att det nu plötsligt hänt något så skulle jag fundera hårt på VARFÖR? och VARFÖR just NU?

Fortsätta vara vaksam på beteendet, om det eskalerar bör det arbetas med tillsammans med professionell hjälp (om du inte känner dig tillräckligt kunnig själv alltså, utgår bara från mg själv just nu.)

Lycka till!
/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Katterna har bott här mycket längre och hundarna har alltid haft respekt för dem. Men det har ju gått bra hittils, därför känns det så hemskt och snopet. Hjärnan går på högvarv just nu och hjärtat vet inte vad de vill.

Mina föräldrar är psykologer och jag är uppvuxen med rådet

"Handla aldrig på ångest"

Det får bli mitt råd.
Ge dig själv tid att lugna ner dig, först då kan du tänka på situationen och alternativen på ett vettigt sätt som "håller" i längden.

(Ångest kan väl egentligen bytas mot "starka känslor" Hur många är vi inte som gjort bort oss i förälskelsens tillstånd, skällt ut någon och sedan ångrat oss, varit så ledsna att vi tänkt göra hemska saker, varit så glada att vi impulsivt spelat bort för mycket pengar...eller annat?)

Håll ett öga på katter och hundar, men låt det gå någon vecka eller två innan du handlar drastisk! Försök tänka på något annat, din oro smittar på din flock och kan skapa kedjereaktioner. De förstår ju inte vad som är fel, men ATT något är fel, det VET de. Allesammans!

/Syrsa

Saken är den att hundarna får inte vara i vardagsrummet, det vet dom mycket väl om, de är katternas rum och där är deras mat. Varav jag har kompostgaller uppsatt för säkerhetensskull nu hade de hoppat över, däför blir jag arg, förtvivlad och besviken.
Sen att se min lilla bebis ligga där på golvet.

Då får du nog ha starkare nät emellan dem i fortsättningen.

Man får heller aldrig glömma att både hundar och katter är rovdjur och att såna här saker kan hända när och var som helst om man har djur.

Tyvärr, det är djurägandets baksida, så det är inte hundens fel att det hände det är bara naturliga instinkter som plopppar upp.

Jag har varit med om något liknande,hade för många år sen 2 riesen och en kanin..hade..

En dag när vi kom hem,så satt inte kaninen i buren..utan den satt på väggar och skåp..
Eftersom hundarna hade skägg,så visste jag vem,en var blodig i skägget..
Antagligen hade kaninen kommit lös,och det blev fart,och så var katastrofen ett faktum!

Men jag hade hundarna kvar,skaffade mig även en ny kanin,och den dog av ålder!

Om det var rent kanin-mord eller olyckshändelse,det har jag ingen aning om,men den av hundaran som tog min kanin,hade otroligt mycket jaga i sig Medan tiken var mer mammig mot kaninen!

Men absolut. Men har kunnat haft de lös förr och de har inte brytt dig om varken katt eller maten, de har ju bott med varandra i snart 4 år, så vart otroligt chockad och rädd.

okej, jag "tror" jag vet vem det var, tiken för hon såg skamsen ut när vi komma hem, brukar alltid stå i fönstret och hälsa utan låg på bädden skamset när vi komma hem, nu dagen efter är hon jätte konstig, inte alls sig lik.

Nu kommer du säkert inte att tycka om det jag skriver...

Det hela är ditt fel, inte hundarnas. Hundar kan inte skilja på rätt och fel så som vi gör, de vet inte att de inte får döda kattungen, kanske när du är där och säger till dem, men inte när de är själva.

Att avliva en hund för att den följer sin instinkter är bara själviskt och fel. Omplacera den, fine, men varför?

Jag förstår att du är ledsen och upprörd, men du måste ju förstå att det är djur. Vill du vara säker så skaffa ordentliga dörrar så slipper du oroa dig för att katterna ska bli jagade.

Mitt fel? Hade det varit ute hade jag kunnat accepterat det, men inomhus i ett rum där de absolut inte får vara och inte har varit i när jag inte varit hemma under de senaste 4 åren. De hade nyss fått mat. Jag kan inte acceptera det och omplacera henne hur ska jag då skriva, omplaceras för att hon hade ihjäl min kattunge på 9 veckor?
Nej, som det ser ut nu, blir det vetrinären på torsdag!
Jag anser att den som har ihjäl en i flocken, inte har alla hemma.
Hon vet att katterna bor där och att hon ska ge fan i dom, dom bode trots allt där långt innan henne.

Var det alltså en liten kattunge som gick åt?

tråkigt att det hänt.

Mitt fel? Hade det varit ute hade jag kunnat accepterat det, men inomhus i ett rum där de absolut inte får vara och inte har varit i när jag inte varit hemma under de senaste 4 åren. De hade nyss fått mat. Jag kan inte acceptera det och omplacera henne hur ska jag då skriva, omplaceras för att hon hade ihjäl min kattunge på 9 veckor?
Hon vet att katterna bor där och att hon ska ge fan i dom, dom bode trots allt där långt innan henne.

Men om du redan har bestämt dig, vad ska du då ha råd i tråden för?
Jag tycker att du förmänskligar dina hundar något fruktansvärt. För dom är katter och inte hundar, katter är katter och det KAN gå snett. Att avliva en hund för att den hade ihjäl en katt är en ren egoistisk handling, speciellt när du inte sett händelseförloppet.
Det som hände var tragiskt naturligtvis, men helt naturligt.

Brukar dina hundar förstå vad du säger då? Hundar är som sagt djur, de handlar på instinkt och så länge DU inte ser till att ha det bättre åtskiljt så är det DITT fel. Hundar jagar, katter är inget ovanligt byte för hundar.
Du säger dessutom att du har 2 hundar, tänk om du avlivar fel hund?

Och ofta så ingår inte katter i en flock för en hund, hos oss gör de inte det och katterna jagas titt som tätt.

Om hunden morrade åt katten på morgonen och så händer det där o sen säger du att den inte beter sig som vanligt skulle jag kolla upp det hos veterinär. Mår tiken verkligen bra??? :confused:

Jag tror inte hundarna ser dina katter som några i flocken. Dom tänker inte som du gör.
Om inte annat så står katterna lägre ner än hundarna i hundarnas ögon.

Att bara tänka tanken att du tänker avliva en av hundarna, det begriper inte jag.
Och du vet inte alls vem det är, även om du tror det.
Du säger att din hund är konstig idag. Ja tro sjutton det. De känner av det minsta på dig, och du har ju redan bestämt vilken hund det är och är säkert annorlunda mot henne, även om du inte tycker det märks.

Här finns det både hundar och katter, och visst kan nån hund jaga en katt ibland, och då hänger alla på. Instinkten är sån.
Mina hundar ser inte katterna som deras flock, de är bara några som kommer och går här och får mat. Flocken det är vi människor och hundarna.
Sen kan de kela mm och vara jättegulliga tillsammans ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 621
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 782
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 529
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka