Ja säger man bara "förlåt" sådär trött och shit happens som skolungen som tvingas att göra så är det lika bra att hålla käften, det hjälper inte ett dugg.Jag tror inte en ursäkt gör så mycket (och det blir så stort utrymme för dåliga ursäkter då med). Jag tror att ilskan/hatet gör att vi hamnar i lite av ett moment 22. Drar paralleller till barnuppfostran (för vad är inte de flesta män om inte förvuxna ungar?). Om du slår ett barn så kommer det inte sluta göra fel, det blir bara bättre på att dölja det och ljuga om det. Vad som fungerar bättre är att förklara vad felet var och hur barnet skall göra istället. Så jag menar absolut att ilskan ska få finnas där, men den måste riktas mot handlingen och mot systemet/normerna som tillåter handlingen, inte mot personen, ja, på ett mer samhälleligt plan då åtminstone. Övergrepp ska anmälas och dömas, men jag tror faktiskt inte på hårdare straff eller så, det gör inte så mycket för att faktiskt stoppa personen från att begå brott igen, och det gör ju också det ännu mer troligt att andra män kommer försvara sin vän för "han är ju egentligen en så schysst person" och så vidare. Jag tror mer på att organisationer som t.ex. Fatta! och MÄN ska få mer uppmärksamhet, spridning, och ekonomiskt stöd, så att de kan lära fler förövare (och potentiella förövare) hur en ska tänka och hur empati i dessa sammanhang fungerar.
Och utbildning i skolan, från dagis. Lärare och personal är så himla bra på att reproducera normer och ursäkta unga killar så det är helt sjukt. Ingen förklarar heller vad som är fel när de gör fel. Jag slog vänner ibland, blev tvingad att säga förlåt, och så var det rakt in i leken igen för att göra samma sak. Helt galet.
Usch, du väcker många obehagliga minnen till liv alltså. Och det är ju bra! Att bli påmind om hur illa det var (och säkert fortfarande är i mångt och mycket). I övrigt kan jag inte annat än att hålla med, du formulerar det jättebra![]()
Jag hade velat se en eftertanke och ånger hos de som gjort något mot mig, och slippa vara så misstänksam/vaksam då de kanske inte alls tagit till sig och kan lika gärna fortsätta med samma beteende. Den där spändheten (och bitterheten) är inte vidare trevlig.
Men det är uppenbarligen att folk är olika, en del vill nog inte höra ett skit om det.