Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

I Skåne gör man tydligen ett senare UL som standard, men i övriga landet görs det bara om det finns misstanke om att det är något som behöver en extra koll om jag har förstått det hela rätt.

Ja min puls va tydligen "onormalt" låg, men det har jag alltid haft. Förra vecka när jag var förkyld låg den runt 90 och det kändes som den skena, lite obehagligt. Men MB sa att det är normalt att den går upp till 120 när man är gravid. Låter jobbigt…..
Har någon av er gjort ett 3D eller 4D ultraljud? Funderar lite på att göra ett 4D. Mest för sambons skull, så att det blir mera verkligt för honom. Jag har gjort 2 st vanliga och om inget händer så blir det inget mera ultraljud. Har hittat några ställen som gör detta och det kostar runt 1500 SEK att göra och då får man dvd och en del bilder.

Vi har inte gjort sent UL. Det är inte rutin på alla ställen. På vissa ställen kanske, eller om man tror att bebis är liten/stor.

Kan någon förklara vad 4D är? När jag räknade hållfastighetslära använde vi den fjärde dimensionen, men jag får inte riktigt ihop det när det gäller UL... (Knappt ens när vi räknade på det, det var mer matematiskt att det bev så...) X, Y, Z och..?

I Skåne gör man tydligen ett senare UL som standard, men i övriga landet görs det bara om det finns misstanke om att det är något som behöver en extra koll om jag har förstått det hela rätt.

Det tror jag inte alls stämmer om Skåne. Jag kommer bara att få göra ett UL (det i v. 18), om inget tillstöter. Bor mitt i Skåne.

Jag och sambon var på 3D/4D i torsdags, nu var vår tjej väldigt blyg och låg med både händer och fötter i ansiktet, men vi tyckte att det var givande ändå. Vi fick en dvd med både bilder och filmer med oss därifrån och det känns kul att ha och då fick även mor och farföräldrar se det kommande barnbarnet vilket uppskattades mycket. Dessutom fick vi veta uppskattad födelsevikt, att det fanns bra med fostervatten och att allt var bra med fostret vilket kändes extra skönt då vi fick ta en sväng till förlossningen för ett tag sen.

Kan någon förklara vad 4D är? När jag räknade hållfastighetslära använde vi den fjärde dimensionen, men jag får inte riktigt ihop det när det gäller UL... (Knappt ens när vi räknade på det, det var mer matematiskt att det bev så...) X, Y, Z och..?

...och tiden. Tiden brukar räknas som den fjärde dimensionen ibland (dock inte bland matematiker, som såvitt jag vet räknar med många fler dimensioner än tre). 4D torde alltså innebära att man filmar en liten snutt också.

Jaså, ja då hade jag fel då, men jag har några bekanta i skåne som sa att det var så att de rutinmässigt blev kallade på ett tillväxtUL runt v 32, så det var därför jag trodde att det var så.

Jaså, ja då hade jag fel då, men jag har några bekanta i skåne som sa att det var så att de rutinmässigt blev kallade på ett tillväxtUL runt v 32, så det var därför jag trodde att det var så.

Jahaa :) och jag önskar verkligen att det var så. Hade mer än gärna fått göra ett UL till, tycker det är lite snålt med bara ett!

Jag har gjort ett sent ultraljud, men får så jäkla ont av undersökningarna nuförtiden att jag måste ta morfintabletter innan för att palla. Så det behöver ju inte vara enbart positivt med flera ultraljud.

Jag har faktiskt aldrig hört tidigare att man skulle få ont av UL, där ser man :)
jag hade i vilket fall gärna gjort ett UL till, bara för att få se knytet!

Det är inte ultraljudet i sig, utan undersökningen, att man trycker på magen. Det är likadant hos barnmorskan, sist jag var där slutade det med ambulans till akuten fast hon var väldigt försiktig. De måste ju trycka lite för att känna hur bebisen ligger osv.

Men gisses vad öm du måste vara!!! Stackare! Vad händer när du får åka till akuten? Vad gör de där? Och jag som kan sova halvt på mage utan problem.

De gav mig morfintabletter och sjukskrev mig. De vet inte vad det är, och det finns inget att göra åt det (förutom att lindre med smärtstillande), det blir så för en del när de är gravida. Det är olika olika dagar, vissa dagar är det ok, men om jag har en inbokad tid hos BM en dålig dag är det inte så mycket att göra åt, då måste jag ju dit fast det gör ont. Nästa gång så parerade jag med smärtstillande innan, då gick det bättre.

Usch va hemskt... Jag ska härmed inte klaga över att jag vaknar när jag är öm och vänder mig i sängen.... Fast du är den första som har sagt att du är öm så det var ju lite "intressant". Jag trodde det var att tarmarna eller nåt ligger i kläm på mig.

Till den andre som pratade rutinUL i skåne sent- det är så för de som går i Malmö med omnejd men inte i Kristianstad som jag bor vid. JAg ska på det för att jag var sjuk precis när jag blev gravid. De har extra koll på mig och därmed Räkelina med.

Till 3D4D frågan så är 4D just en film som Mabuse räknade ut :)
MAn får lite bilder i 3D och en film på hela undersökningen. Min var också väldigt skygg när vi gjorde det.
Jag hade överlevt utan- men visst var det kul att se det :)

Ja jag är sååå nyfiken på hur vår bebis ser ut. Sonen är en kopia av mig. Det är inte bara ansiktet utan hela kroppen. Det enda är att han kan göra en speciell sak med munnen som både pappa och farmor kan. Det är bara så vi kan säkerställa faderskapet ;)

Undra om jag sätter prägel på nästa barn också eller om det blir pappa upp i dagen? Så spännande...

KL

Idag har jag varit på mitt UL. Allt såg bra ut.. Och till skillnad mot vad vi var rädda för när jag blev remitterad så var lilltjejen större än förväntat. Om hon fortsätter lägga på sig i den här takten kommer hon födas över närmare 4,5 kg... Fick frågan om jag äter mycket sött, dricker mycket läsk och jos. Jag har ju dilla på jos, så svarade såklart att jag dricker mycket jos, men då hempressad, utan tillsatser, bara centifugerad frukt sas. Då svarade hon att jag skulle dra ned till högst 1 glas om dan, för att frukten ger så mycket fruktsocker. Och här trodde jag att jag har varit nyttig... Nu vågar jag typ inte dricka annat än vatten och äta bara och endast mat.

Men annars såg allt som sagt bra ut, så det kändes skönt iaf :)

Det har min barnmorska också pratat om, att man ska vara lite försiktig med stora mängder juice - inte ovanligt att man blir jättesugen på juice i slutet, och med allt det sockret man får i sig då är det risk att barnet blir stort.

Har också jättesug efter frukt, men försöker att äta hela frukter istället för juice - man får inte i sig lika mycket frukt då som när man dricker juice. Det kanske kan funka för dig också?

usch då- vad kommer då min sluta som... jag får ut en 5kg klump då.... nu lääängtar jag till imorgon....
Men hur är det med ditt Sf mått? jag är inte stor om kulan iaf, är du det?
Jag kommer tvinga ut min om den är för stor..... hur locka? tips ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka