Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Jag lider med er som måste springa upp flera gånger på natten. Än så länge har det hänt en eller två gånger att jag behövt gå upp på natten och kissa, jätteskönt att slippa.

Jag vet inte om jag har skrivit det förut att vårt p-hus renoveras och att vi har fått tillfälliga parkeringar en bit bort. Rättare sagt en lång och halvbrant backe bort och mina fogar kommer inte överens med den... Jag har iaf pratat med styrelsen och fått en "handikapplats" tilldelad, känns så skönt! Detta räddar förhoppningsvis mig från sjukskrivning :)

Kan man bara skicka in sambons inkomstuppgifter då? Är det dom som står i årets deklaration så är det ju enkelt att regga.... hihihi. Kom på att man kanske skulle deklarera bara för det :) Då kvittar det om det tar tid med fkassan sen...

Jag har bara behövt gå upp sista veckan typ... innan dess så har jag med sovit hela nätterna. För två veckor sedan kissade jag fulla muggar på sjukhuset- nu typ 2 cm på botten...
Så jag förstår ju VARFÖR man går ofta... jobbigt ändå- men jätteskönt o slippa gallknipet jag hade innan...

Hos oss var det ingen ide att skicka in något innan utan vi skulle bara bifoga en lönespec eller något anställningsavtal eller nått som styrkte lönen. Låter ju lite för enkelt iofs...

Varken jag eller min sambo har fast månadslön så det blir ju svårt isf. När de skulle räkna ut sjukpenning på mig så fick de ringa chefen för inget stämde typ...
Nu tror jag att det ska räknas på samma som min sjukpenninggrundande eftersom jag stått som arbetssökande sen dess. Iofs har jag jobbat lika mycket tills nu men jag kommer inte göra det de sista veckorna så jag vill ju att de ska räkna på det gamla.

Sambon får väl bli sjuk oftare ;)

Jag har ganska så nyligen gått in i min 6:e graviditetsmånad och först nu börjar magen växa ordentligt på mig. Jag har dock fått ett litet problem och det är att när jag t ex är ute och går med hunden så tar det inte lång stund innan jag får smärtor vid bäckenet. Ibland så svåra smärtor att jag måste stanna och ta en paus. Jag kan få det när jag reser mig snabbt också. Vad är det? Vad beror det på? Foglossning? Kan det vara det? Ont gör det i alla fall.

Det låter väl som foglossning ja... Jag lider också av det och använder ett foglossningsbälte när jag rör på mig och försöker undvika backar och trappor och ta det lite lugnare, då håller sig mitt bättre.

*kl*

Varit hos BM, allt väl. Blodvärdet har ökat sedan sist, kanske rent av får gå ner lite i dos på Niferexen :banana: Men hon tog även div andra blodprover, bla järn, och skulle höra av sig när hon fått analyssvaren. SF-måttet +4 cm, jag är ju lite överperfektionist ibland och stör mig liiiite på att sist låg det typ en millimeter ovanför medelvärdet och nu exakt på medel, men enligt BM var det bara solsken och rosor. Ungefär. Så jag får väl släppa på den tanken då.

Får mest troligt en annan BM fortsättningsvis, åtminstone vid nästa träff. Min BM skulle resa bort på obestämd tid och det är ju inte så länge kvar nu.. Fick hejja på nya BM och hon verkar trevlig, fast även om jag inte känt någon superrelation med gamla BM känns det ändå lite konstigt att byta..

Okej, man kanske skulle ta och investera i ett sådant bälte? :laugh:

Äter alla här inne tillskott av någonting eller finns det sådana här som bara försöker äta så allsidigt som möjligt? Jag äter järntillskott och så ser jag till att äta allsidigt.

Jag äter inga tillskott överhuvudtaget- förstår inte hur jag kan hålla mig på så bra värden som jag har ;)
Kexchoklad måste vara supernyttigt =D
Skämt å sido... Jag äter fil och ost det har jag inte gjort på många år. Lagad mat varje dag och allsidigt också. Men inte så att jag tänker på vad jag äter...

idag har jag varit på liberos sida o hämtat info :)
Du är i vecka: 33

Du är i månad: 8

Antal graviditetsveckor och dagar: 32 veckor 5 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 51

På Onsdag ska jag på UL och titta till lilla Räkelina. Undra hur stor hon e nu.... Sen läkaren och kolla hur de e med mig me. Lite orolig att hon fortfarande ligger lååångt ner. Kissandet har inte släppt men jag har inte lika mkt mensvärk längre.

Äter järntillskott, och i övrigt inte alls så bra som jag borde.. Försöker äta lite broccoli och leverpastej mm som innehåller mkt järn. 500 gr fruktochgrönt äter jag defintivt inte/dag men åtminstone nån frukt eller grönsak blir det. Fisk vanligtvis 2-4 ggr/vecka.

Egentligen är det nog inte själva vardagsmaten som är så illa utan snarare att jag arbetat upp ett fint sockerberoende och är en sucker for skräpmat närhelst det bjuds :crazy: Kolhydratmissbrukare är jag dessutom, skulle kunna äta pasta 5 dagar i veckan.

Jag äter inga tillskott, blodvärdena har *peppar peppar* hållit sig bra ändå hittills. Möjligen försöker jag tänka på att äta lite mer järnrik mat än vanligt, mer gröna grönsaker typ spenat, blåbär och rött kött.

Och så äter jag mycket mer frukt och bär än vanligt, men det är inte av hälsoskäl utan för att jag blivit så sugen på det nu.

Jag käkar niferex, har gjort det sen typ v.16 eller nåt. Sen äter jag Mitt val Kvinna, iom att jag vet med mig att jag inte äter så himla varierad kost... Är töntigt kräsen med mat, så det är svårt att äta varierat, även om jag försöker...

Dricker galet mycket jos. Det har tydligen blivit min craving ;) Sen jag köpte joscentrifugen så dricker jag minst fyra-fem frukter om dagen. Plus att jag även äter frukt på jobbet :)

Och dricker massor av mjölk... Men det har jag alltid gjort...

KL

Ska på UL imorrn och se så allt är bra. Ska bli kul å se om det ens går att se något. Har blivit såååå himla stor de senaste veckorna. Och tung... Puh! Nu är det iaf så gott som slut på ridandet, äntligen har häststressen ordnat sig, iaf fram till sommarlovet :)

Va skönt att det har ordnat sig med hästen nu :) Du ska se att allt löser sig- du kommer snnart rida igen ju ;)

Jag äter extra järn och ACO kvinna, försöker äta ok vardagsmat också.

Idag var vi på föräldrakursen, vi kom 30 minuter sent för att jag hade fått för mig att den började då... Det har verkligen kört ihop sig i mitt huvud, jag fixar inte att planera längre! Det gjorde dock inte så mycket att vi hade missat de där 30 minutrarna iaf, den BM som hade utbildningen var sååå sävlig och faktiskt rätt värdelös som kursledare. Att träffa de andra paren var väl lite mer givande, men jag kan ju inte påstå att jag hade tyckt att jag hade gått miste om något om vi inte hade varit där. Kanske att det gav lite mer till killarna som var med som fick prata lite ensamma och fundera lite mer tillsammans, men jag vet inte.

Jag har haft jätteproblem med att springa och kissa hela tiden och så kommer det bara tre droppar. Nu när andra graviditeten är på sluttampen har jag kommit på en sak... Jag blir superkissnödig när jag får sammandragningar. Väntar jag ut sammandragningen går kissnödigheten över. Rätt användbart när man står i kön på mataffären. Tidigare fick jag nästan panik över att uppsöka en toalett, men nu vet jag att det släpper om jag försöker slappna av och få SD att gå över. Det känns skumt att komma på det nu...

men det är när hon trycker huvudet mot kisseblåsan o klämmer den... vad jag vet har jag inte sammandragning samtidigt när jag sover... men kanske...
Håller annars med om att det är sjukt att man kan vara så kissnödig och 5 min senare ät man det inte. Fast om nätterna går det inte om- jag vaknar igen efter 25 min om jag inte går upp. :(

Var hos BM i går. Är nu i vecka 26.
Hade fått dåligt järnvärde så nu blir det till att börja knapra järntabletter.
Tror att värderna såg ut så här:
Jänvärde 116
Sockervärde 5,2
Blodtryck 120/70
Vilopuls 64
SF-mått 25
Vikt +10, något kilo för mkt enligt BM
Hjärtslag 148
Tog även extra blodprov för att kolla att inte antikroppar mot bebis skapats pga våra lika blodtyper.

Senast ändrad:

Oj, blir avis på din puls! Min har varit hög redan innan, och enligt BM får många dessutom högre puls under graviditet. Så hon kollar den aldrig, men jag tjuvkikar eftersom den ändå visas när blodtrycket visas. Och sådär 90-100 ligger den på.

*kl*
Är det standard med ett sent UL, efter v 30? Har då inte kallats till något, men ser att några i tåden ska ultraljudas.

Det är inte standard i Sverige, vad jag vet. Man gör det om bebisen inte växer som den ska eller det finns andra komplikationer man behöver undersöka, men inte vid en normal graviditet där allt är som det ska.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden