Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Okej, märkte ingen större skillnad. Men de står att man kan ta 1-3 st, jag tog bara en. Men vet inte om jag klarar att tugga i mig 3 st, de va ju inte så värst goda....

Novalucolen smakar som lite torra mintabletter, så de är lättare att få i sig, tycker jag.

Just skummet av Gaviscon-tabletterna är vidrigt, jag fick kämpa för att få ner dem. Upplever precis som du att de inte heller är någon större skillnad i effekt. Skulle nog nästan säga att Novalucol är mer verksamt, i alla fall för mig. Kanske är det annorlunda med Gaviscon i flytande form, dock är ju tabletter mycket smidigare att ta med sig om man som jag drabbas lite när som helst.

Charlotte; När jag åt Gaviscon fick jag alltid ta 2 för att få minsta effekt, så försöka pina i dig nån till och se om det hjälper. :laugh: Halsbränna är verkligen ingen hit!

Jag har bara tagit flytande gaviscon, men upplevde inte nån jätteskillnad i effekt. Däremot i smak - novalucolen är rätt god att knapra på, gavisconen fick jag verkligen tvinga i mig för att få ned, den har en lite småseg, äcklig konsistens också som gör den svårsvald.

Nu har vi varit på föreläsningen på förlossningen och det var väl ganska bra att ha vart där. För att få veta lite om hur det funkar på just vårt sjukhus osv. Sist fick vi se en amningsfilm som jag och sambon tyckte var rätt löljlig, den var från 70-talet och som om den talade till förståndshandikappade. Barnmorskorna sa dock när de pratade om när bebisen kommit att om man av någon anledning inte vill amma stöttar de en i sitt beslut och hjälper till att få ersättningen att fungera. De pratade även om att kvinnan fick ha med sig 2 personer, inte fler och sambon reagerade starkt på att de inte sa ett ord om att vara ensam. Jag är som sagt glad att vi gick trots att man hade kunnat vara utan en del av infon, det var även fritt att ställa frågor. Kan tillägga att en man frågade om man fick ta med sig moderkakan hem!

Jag säger Losec Mups 20mg :love:
Jag hade/har halsbrännan from hell :devil: Har prövat allt, ätit fil,youghurt, knaprat mandlar, ätit knäckebröd. Gaviscon både flytande och tuggtabletter och Novalucol. Men inget hjälpte.
Provade sen Losec, och det har varit min räddning. Från att nästan ha tuggat i mig ett paket gaviscon om dagen tills nu då jag tar en tablett i veckan ungefär.

Finns på apoteket, kostar ca 60kr för 7 tabletter. Inte så jättebilligt men jag har inte behövt ta dem särskilt ofta. Det stora pluset är också att det är en liten tablett du sväljer bara. Inget skummande i munnen som gaviscon *spysmiley*

Jag kör mina omeprazol när jag får halsbränna. Funkar klockrent. Vet dock inte om de finns receptfritt? En kapsel man sväljer, inget att tugga på.

Vi fick se vår. Min sambo visste inte riktigt vart han skulle ta vägen :rofl: Han avskyr allt som har med blod och sånt att göra *stackaren*

Lite och fin var dock BMs komentar ;)

Kan tillägga att förlossningen var på intet sätt "äcklig" enligt honom. Man hör ju om pappor som svimmar osv för att... Ja jag vet inte varför? Blod kanske? Men jag blödde ju så lite som man bara kan göra så det fanns väl inget att svimma för kanske. (Han kan inte ens se Greys och det är på LÅTSAS!)

Nu har vi varit på föreläsningen på förlossningen och det var väl ganska bra att ha vart där. För att få veta lite om hur det funkar på just vårt sjukhus osv. Sist fick vi se en amningsfilm som jag och sambon tyckte var rätt löljlig, den var från 70-talet och som om den talade till förståndshandikappade. Barnmorskorna sa dock när de pratade om när bebisen kommit att om man av någon anledning inte vill amma stöttar de en i sitt beslut och hjälper till att få ersättningen att fungera. De pratade även om att kvinnan fick ha med sig 2 personer, inte fler och sambon reagerade starkt på att de inte sa ett ord om att vara ensam. Jag är som sagt glad att vi gick trots att man hade kunnat vara utan en del av infon, det var även fritt att ställa frågor. Kan tillägga att en man frågade om man fick ta med sig moderkakan hem!

Förutom den specifika infon om ert sjukhus, var det nåt annat du tyckte var matnyttigt?

Jag har inte provat gaviscon, men hört att de ska vara bra. Gillar Novalucol till smaken, men tycker att de hjälper en så kort stund.
Det blir en del samarin hemma också. Försöker att undvika det så gott det går och annars så är kolsyrat vatten, typ ramlösa väldigt gott! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag älskar smaksatt Ramlösa, men jag hade förstått det som att man inte ska dricka kolsyra. Men flera verkar göra de och att det hjälper ?

Min sambo är inte så blodkänslig men kan tänka mig att han kommer bli rätt blek om nosen ändå! Han hade velat ha förvarning inför vissa av bilderna som visades sa han efter träffen :D

BM berättade även om hur olika kvinnor reagerar olika, och att i ett visst stadie kan de vara lite svåra att kontakt med och kanske till och med bli arga. "Du kommer vara den argaste mamman på hela förlossningen", väste sambon - och han har antagligen rätt :angel:

Min BM sa att det är ok med mineralvatten.
Kolla in liberos sida ang halsbränna här: " Mineralvatten lindrar ofta liksom sötmandel och andra nötter..."
http://www.libero.se/Pages/Dictionary/DictionaryTerm.aspx?id=4584

Wohoo! Bara 120 dagar kvar nu.:D Syns för det mesta en liten kula nu och en riktig liten karatekid där inne! ;)
Roligt nu när sambon också kan känna. Han liksom bara skiner! :love:

KL

Idag har vi varit hos BM. Jag kommer som vanligt typ inte ihåg nånting, men ska försöka ;)

järnvärde var typ 132 tror jag
socker 5 nånting
blodtryck 130/70 kanske
SF-mått 31
Vikt + alldeles för mkt :( (14 kg sen inskrivning, 18 kg sen normalvikt...)
Hjärtslag 144

Idag fick jag också känna hur hon ligger. Med huvudet nedåt. Kändes lite konstigt att verkligen känna huvudet...

Annars är allt som vanligt... Har inga större problem med smärta här och där... Det mesta sitter som vanligt i huvudet... Är dock väldigt uppsvullen, samlar vatten överallt. Har fått ganska mycket pigmentsförändringar och leverfläckar. För att inte tala om tröttheten... Det blir lixom inte bättre, hur mycket jag än sover. Men men, om nåt år är man väl som vanligt igen ;)

Vad mycket din BM kollar, min kollade blod och sånt de första gångerna, men nu är det bara blodtryck, SF-mått och bebisens hjärtfrekvens. Inte vikt, socker eller mina blodvärden.

Jag tror att hon kollar blod eftersom jag är så himla trött... Socker vet jag inte riktigt... Den grundliga kontrollen kan ha att göra med att det är samma BM som min syster gick hos när hon förlorade sitt första barn och jag har ju uttryckt oro pga det som hände henne.. Så hon håller kanske extra koll på mig (för min skull...) Eller så är det så rutinerna är på den MVC:n, jag bara flyter med ;)

Min kollar samma som som zazzarazzs BM. Plus urinprov varje gång, eller det får jag kolla själv och rapportera resultat. Sen blodprov i armen då och då för att kolla blödningsstatus eftersom jag tar heparinsprutor.

Åtminstone vikt och urinprov verkar gälla för alla på mottagningen, står instruktioner när man kommer dit. Resten av testerna vet jag inte hur det funkar med, om det är "speciellt för mig" eller generellt.

Det är väl olika på olika MVC, helt enkelt. De gånger de har kollat vikt, urin och blodvärden så har de varit ok, så det kanske är därför de har slutat kolla dem.

Jag har bara kollat vikten en gång och är nu i vecka 32. Eller en gång vid inskrivning och en gång efter det.

Hos min BM ligger det en lapp framme där man kan se vad de kollar varje gång. Vissa saker står det att det bara kollas om man hade problem med det någon gågn i början.

Nu kollade vi: Blodtryck, SF-mått och bebishjärtljud.

Sen HB eftersom jag ligger under 105 och så tog jag sköldkörtelprov också eftersom jag äter Levaxin.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka