Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Min kollar allt utom sockervärdet... jag hade bra värde efter glukosbelastningen så då faanns det inte någon anledning att kolla det...
HB värdet kollade de iofs inte heller sist men de gjorde ju en jätteomgång på sjukhuset veckan innan så det var ju ganska onödigt kan tyckas. Har över 140 sist så jag ligger ju knappast på gränsen heller...

På sjukhuset fick man inte gå ur sängen innan de kollat blodtrycket- sen kissa i mugg o koll av bäbisen.... Bäst att man inte var snorhungrig ;)

Är fortfarande genom förkyld, har enorm halsbränna och tryck över bröstet. Har lite beslutsångest om jag sk ta mig till vårdecentralen eller vänta till på måndag då jag ska till BM. Det som oroar mig är det enorma trycket jag får på EM/kväll över bröstet plus att min vilo puls blivit så hög. Men det kanske är normalt vid kraftig förkylning.

Har nu bestämt mig för att det är "sluta" med ridningen. Känner mig allt för klumpig plus att pålle inte är 100 % att lita på. Får bli jobb från marken de dagar jag har honom nu. Lill hästen hade i går lite mjölk så nu är det inte lång tid kvar innan jag har ett litet föl.

HA!
Jag var på samma föreläsning, tänkte att i vecka 37+4 var det dags..

Varför tyckte ni filmen var fånig? jag tyckte den var fin om man bara kollade på bebisen och mamman..

Ja då kan det vara dags om man vill gå på den ;)
Vi tyckte själva berättarrösten till var fånig och att den därför kändes så överdriven, som att den riktade sig till barn. Jag tycker inte att själva ämnet är löljigt, bara att själva filmen var löjligt gjord om du förstår skillnaden.

Modett, tror jag, Svaret på om man fick ta med sig moderkakan var ja, men de hade ännu aldrig vart med om att någon gjort det.

Mabuse, Jag hade nog inte lidit om jag inte varit på föreläsningen, det jag tyckte var den viktigaste infon var om hur det funkar just där, förutsatt att det nu finns plats när liten bestämmer att det är dags. Samtidigt sas saker som var bra, men den övriga infon är nog lättare att läsa sig till om man hellre vill det. Det som är bra är ju att man kunde fråga barnmorskorna direkt om man hade några frågor och funderingar.

Hm, det börjar luta åt att jag skippar föreläsningen kanske, jag har just inga frågor och funderingar till barnmorskorna, och jag har lättare att ta till mig skriftlig information. Jag har fått en bok om förlossningar skriven av chefssjuksköterskan på den förlossningsavdelningen där jag ska föda, och där står utförligt om hur förlossningen går till, de olika skedena och vad som händer då och olika typer av smärtlindring. Så det jag undrat över innan löstes när jag läste boken.

Med facit i hand hade jag inte gått på föreläsningen, det känns som om jag redan visste det som var viktigt och det dom pratade runt, hade jag redan läst på om.

På min MVC så vill dom att man först ska gå den där kursen för att sedan ska kunna gå deras "påfyllnadsutbildningar" men jag kommer ju ändå missa alla, dels för att bf är om 2 veckor och för att allting redan är uppbokat av andra kvinnor.

Så läs du din bok istället med gott samvete.

Jag har ju desutom redan varit på förlossningen ett par omgångar den senaste tiden pga annat, så jag har fullt förtroende för att de kommer lösa eventuella problem och frågor som uppstår när man väl är där på bästa sätt, har träffat ett gäng olika barnmorskor och läkare, och de har varit duktiga på sitt jobb allihop, så det känns väldigt tryggt. Det känns inte som det finns så mycket jag kan göra fel, de är vana vid det mesta som kan hända fysiskt och psykiskt med gravida kvinnor.

Nä känner du inte att du vill gå så kan du nog lika gärna hoppa över den, det sas nog egentligen inget nytt faktamässigt. Det jag tyckte var bäst var just sjukhusspecifika infon om vad som finns på rummen, att alla är familjerum m.m. Jag gick också främst för att MVC rådde till att gå på den innan deras föräldrautbildning börjar och det första tillfället för oss är på måndag.

Fast sånt (vad som finns på rummen etc) vet jag ju redan, det står på deras hemsida, och sen har jag ju varit där och sett själv också ett par gånger.

Men hos oss är alltså hela föräldrautbildningen den som BB håller i, MVC har ingen föräldrautbildning, utan bara de vanliga kontrollerna.

Jag känner nog som du, läser mej hellre till kunskapen. Vi gick för att de har en pappagrupp oxå som var bra för sambon och tiderna passade väldigt bra så det blev inget krångel. Annars hade jag nog skippat det. Lärde mej inget nytt alls. Trevligt att träffa andra som ska ha barn samtidigt iofs, vi har inga bekanta som ska ha nu. Men har man det så faller ju den saken oxå.

Säkert olika på olika MVC, eller åtminstone inom olika landsting. För även mina värden har varit bra hela vägen (förutom lågt HB sist) och ändå har hon kollat allt varje gång. Men vad tusan, ska jag ändå dit så kan hon lika gärna få kolla hela ramsan.

*delvis kl*
Vi kommer missa även träff 3 på måndag, har träff hos BM på morgonen och föräldragrupp på em, och orkar faktiskt inte köra nästan 6 mil extra den dagen för att går på en sisådär "utbildning". Sambon tyckte att det var i princip värdelös så han är glad att slippa - även han läser sig hellre till informationen. Träff 4 är på onsdag, ska gå om det funkar för oss båda. Lite krångligt som sagt när det krockar med arbetstid och eventuella viktiga möten.

Man "borde" ju få ta med den om man vill :laugh: Enligt BM här kastas de eller används för forskning, min kan de få forska bäst de vill med.

Min hade mjölk i minst två månader inan nu andra gången.... Men jag tror säkert att din är på G. Kunde du ungefär veta när det var dags? Alltså- har du koll på när olyckan skedde?
Är mjölken grå, vit el genomskinlig? kletig?

Olyckan skedde 20 maj förra året så det börjar bli dax. Mjölken är helt genomskinlig än så länge. Jag hoppas hon väntar någon vecka för jag har feber och är super förkyld och har ingen lust att flytta ut i ett kallt stall just nu.

Har du långt till stallet? Känner ingen med kamera som du kan koppla till datorn?
Jag har ju stallet hemma så jag hade ju lite lyx att bara ställa klockan, vakna, kolla till o somna om :)
Min har visat väldigt tydligt den gången det gick rätt och inget den andra gången....
Vilket trådkap vi har ;)

Denna veckan har jag inte jobbat så mycket vilket känns bra i hela kroppen faktiskt... Inte spec ont i ryggen och benen är inte alls så ansträngda att jag vaknar med kramp om nätterna.
Jobbigt bara att pissepauserna på nätterna tätnar igen.... Har ju varit bortskämd länge med att bara gå upp en gång vid 11-12 för att sova sen.... Nu är jag uppe varannan timme och pinkar 8 droppar typ.........
Är dessutom öm för tryck på magen så jag sover inte så gott. Vaknar varje gång jag rör mig....

Jag hoppas verkligen att jag slipper gå över iaf...

Förresten- har era sambosar, killar, män kollat upp något med försäkringskassan? Är det dags för det innan eller kan man vänta tills bäbis är ute? Jag struntar i om pengarna inte kommer direkt men vilket är smidigast?

Jag själv är ju som sagt vikarie och jobbar en del... Försökte säga upp Akassan för att slippa känna stress att jobba heltid- vill inte att de 75 deltidsdagarna ska ta slut nu innan mammaledigheten- men det går inte...
Då försämras SGI:n på försäkringskassan.... Så jag är alltså tvungen att sjukskriva mig helt eller börja på föräldrapenningen innan om jag inte ska jobba heltid till dagen D när Räkan ska ut....
Känner mig lite stressad över detta. Tråkigt.
Jag hade kunnat gå hemma i ett par veckor utan lön- men jag vill ju inte att min mammapeng ska förstöras för det....

Jag var på info på försökringskassan i tisdags och hon sa att pappan måste anmäla första dagen han är hemma. Det var ingen ide att han gjorde något innan. Men jätteviktigt att han anmälde just första dagen han var hemma för det var svårt att ändra i efterhand. Men det gick tydligen att skicka ett sms oxå och det verkar ju smidigt. Om det är samma i hela sverige vågar jag inte säga.

Jo men det är det nog :)
Jag vet att man måste ringa första dagen även när man är arbetssökande och sjuk.... fick inte för 20 dagar i höstas när jag låg på sjukhus..... Jag trodde att ett läkarintyg var mer värt än ett telefonsamtal....
Undra om det gäller när man ligger i koma också:cool:

Om inkomsten inte finns registrerad på försäkringskassan kan det
ta tid att få pengarna.

Så det kan ju vara en bra idé att fixa det innan även för pappan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka