Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

När jag var hos BM förra veckan låg jag precis på kurvan om jag inte missminner mig. Har alltså inte större mage än "jag ska ha"...

Ja, jag får börja äta frukt istället... Inte lika jobbigt att äta frukten som att diska centrifugen iaf ;)

KL

En fråga till gällande 3D/4D ultraljud. Min sambo tyckte det skulle vara superkul men var lite rädd att man lätt ser vad det är för kön. Antar att det är lätt att se om man vill veta, men går det att undvika om man inte vill veta ?

Syns det så syns det, det är ju svårt att blunda i efterhand, om man säger så. Har man sett så vet man, det är svårt att låtsas att man inte har sett. Men det beror ju på hur bebisen ligger, det vet man inte på förhand.

Min BM påstod att 1 glas apelsinjuice motsvarar 6 apelsiner i socker (eller något liknande, var ett tag sedan). Men gott är det!

Kanske måste göra en kraftansträgning mot sockerintaget så att det inte kommer ut en 6 kilos-klump..

Jo, det har jag också förstått, om man köper jos. Men jag trodde helt ärligt att det var mindre socker i josen som man pressar själv... Eftersom jag ju inte tillsätter något alls i den, bara josen från frukten. Men ett glas apelsinjos i min centrifug är 3 apelsiner, så det kan jag iaf hålla koll på :)

Men det är ju inga tillsatser i köpejuice heller vanligtvis, om du kollar på innehållsförteckningen. Det skulle vara de allra billigaste märkena då som tillsätter extra socker, men normalt innehåller köpejuice koncentrat, vatten och eventuellt konserveringsmedel. Men konserveringsmedel är ju inte socker, det blir man inte tjock av och det är heller inte farligt. Vitaminhalt och smak kan kanske vara bättre på hempressad juice, men inte sockerhalten.

Min tjej vägde 2500g nu... och jag har inte så stor mage men tydligen ska det vara gott om plats iaf. Inte därför jag får ont enligt läkaren.,...

Jag frågade om det var bra att dra ner på socker nu innan BF men hon sa att den äter vad den behöver i vilket fall. Det kvittade om du åt mkt socker enligt min.... Varför sån skillnad?
Fick ett ul till v 38 för o kolla igen....

Rekommendationerna verkar skilja sig gällande både det ena och det andra.. Olika uppdaterade barnmorskor kanske?

Jag går in i v 34 imorgon.... 50 dagar kvar.
De räknar med att hon ska väga 3900g vid datum för barnafödsel.... Jag har tänkt klämma ut henne innan ;)

Tja- fast är det inte så att även om du svälter dig så kan du föda barn? Näringen tas ju från din kropp istället. En del blir ju smalare medans de väntar barn- andra går upp 30kg...

"Parasiten" i magen klarar ju VÄLDIGT mycket om man tänker efter att det föds barn till knarkare och alkolister...

Fast om man svälter sig blir barnet underviktigt. Och om man vräker i sig socker så blir barnet större. Så visst kan man påverka barnets vikt med vad man äter.

Jag går in i v 34 imorgon.... 50 dagar kvar.
De räknar med att hon ska väga 3900g vid datum för barnafödsel.... Jag har tänkt klämma ut henne innan ;)

Sa de något om att bebisen var stor? Jag gjorde nämligen mitt ultraljud v 32+0, och då vägde den 2015 g, vilket var 25 g för mycket egentligen. Det lät på BM som att det var en markant avvikelse, helst skulle bebisen legat exakt på den förväntade vikten. 2500 g några dagar senare låter ju som en större avvikelse, därför blir jag nyfiken på vad du fick för kommentar?

Jag var på tittut och där får man själv säga till om man vill veta eller inte. Vill man inte veta undviker de det området.

Hon var inte ens onormalt stor men vi Skåningar kanske föder större barn ;) Min kompis fick en pojke för 6v sen på 3800 så då är det ju inte katastrof med min... Hon var rund om magen redan i v 28 när jag gjorde 3Dul också så det var ingen chock.
Enligt denna BM- inte min- så kvittade det om jag åt socker eller ej denna sista tiden. Jag kunde inte göra något åt det i vilket fall. Jag som ville ha smååå kläder länge ;)
Skämtåsido....

Jag är väldigt nöjd om den kommer ut frisk och kry. O helst att jag är halvt överlevande iaf...

Det beror nog mest på barnmorskan, statistiken torde vara densamma i hela landet. Sa hon vad vikten borde ha legat på?

Kommer inte ihåg men närma dina siffror tror jag :) Min var tjock om magen. O det är nog inte en tillfällighet två ggr. Fast de säger att det bara är hälsosamt så man får väl tro dom.
Det är absolut ingen fara med henne iaf.

Själv blev jag sjukskriven för att vila upp mig- på gott o ont... Jag ville jobba men nu får vi se om inte min kropp orkar göra mer än jobba o sova...

Nej, bebisen tar ju inte skada av att vara stor, det skulle väl mer mammans underliv i så fall. Vill du inte vara sjukskriven så måste du inte, det är ju upp till dig om du vill lämna in sjukintyget till arbetsgivaren, eller om du vill jobba på som vanligt istället.

Jo- men jag vill inte förlora på det i andra änden heller- jag fungerar liksom inte om jag jobbar heltid... jag blir bara pissarg och har ont och är död hela tiden när jag är ledig...
Men det är tråkigt- för jag trivs så bra med mina arbetskamrater... Kommer ju inte tillbaka till dom sen...

Jag får nog erkänna för mig själv att jag ska koppla av nu. De sista åren i mitt liv har varit en berg o dalbana ala helvete... Kan vara skönt o hinna landa innan man ska bli mamma. Förhoppningsvis håller jag ju mig frisk efter förlossningen med :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka