Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

*kl*

Idag har vi haft pyssel med H´s bäbiskompisar och gjort hand- och fotavtryck! Ingen lätt match, många var de försök till avtryck som bara blev ett enda kludd.

Köpte ramar att ge i present till hans blivande gudföräldrar + morföräldrar vid namngivninskalaset på söndag, ni vet en såndär ramkombination där tre ramar sitter ihop med gångjärn och kan ställas på t.ex. ett bord *kvällssvamlig förklaring* Har nu pysslat in ett handavtryck i ram 1, ett fotavtryck i ram 2 och så blir det ett foto på H i ram tre. Blev riktigt bra, måste nog göra en till oss också :D

Var det med leran man kan göra om flera ggr då? Den var ju kul att hålla på med :)
Jag ska gjuta cementplatta med E:s fotavtryck här hemma :)

Jag provade tassavtryck med men det var riktigt svårt. Där har jag inget bra...

Nej, jag mådde inte skit, jag vara bara en smula otillräcklig eftersom de var i flera än vad jag var. och om man är ensam med två så är man TRÖTT. Och logistiken var rätt krånglig.

Men jag tror precis som du att det är många delar och vissa har tur och det funkar klockrent från tillblivelsen tills de är 18 år, medan för andra är graviditet ett helvete och när bebin väl är ute är det enbart en befrielse, medan för andra så är graviditet plättlätt och sen är det skitjobbigt att bli förälder. Skillnad på de två varianterna är att man VET att en graviditet tar slut.

Det som diskuterades var väl ork, hur man orkar trots brist på sömn om jag inte missminner mig. Min lösning var att sova när de sov.

Men om barnet är en pina från den dag det föds och vaenda dag resten av livet så måste väl något ha blivit allvaligt fel?:crazy: Inte ens föräldrar med mycket svårt handikappade och krävande barn som aldrig kommer kunna bo själv brukar uttrycka sig så.

Ursprungsfrågan gällde inte hur man ska orka, utan varför man orkar fast man inte sover så mycket. Min förklaring till varför i EmelieRs och alla andra som inte haft dina superenkla graviditeters fall är att man blir såpass mycket piggare av att inte vara gravid, att det kompenserar en viss sömnbrist.

Din förklaring var att det var kontrasten.

Och hävdar att det inte gäller för ALLA. Eftersom alla inte har en jobbig graviditet, det finns andra förklaringar.

Och alla har inte lätta barn, de med barn som skriker 24/7 orkar för att de måste.

Men om barnet är en pina från den dag det föds och vaenda dag resten av livet så måste väl något ha blivit allvaligt fel? Inte ens föräldrar med mycket svårt handikappade och krävande barn som aldrig kommer kunna bo själv brukar uttrycka sig så.

Utrycka sig hur ?

Du har precis rätt- jag mådde inte nyponros under graviditeten. Vilket jag trodde alla gjorde fram till sista månaden.... Kanske är det just "kvittot" att man är klar som ger en extra energi. Man har ju inte varit sig själv sista året... Börjar ju närma sig tillverkningsdatum med stormsteg ;)

Och Ja- vi pratade om att jag känner mig pigg trots många uppvak på natten. Det är ju skönt att jag känner så och att det inte alltid är jobbigt iaf. För visst finns det tillfällen då tom jag har lite problem. Men när man läser om andras och märker hur mkt bättre man mår nu så finns det verkligen inget att klaga på.
Lite gnäll då& då får vara ok istället... hihi

En av tjejerna hade lera, jag gjorde bara med fingerfärg på papper. För vi har nämligen önskat oss en tavla i gjutsten med hans avtryck nu till namngivningen :) Fast jag tror hennes lera hade torkat lite, det var inte lätt att få dit avtrycken :D

I cement kan man göra mycket kul, svärmor har en pysselbok med idéer och man blir rätt sugen på att göra allt från bordsskivor till trädgårdsdekorationer till solparasollsfötter!

Din förklaring var att det var kontrasten.

Och hävdar att det inte gäller för ALLA. Eftersom alla inte har en jobbig graviditet, det finns andra förklaringar.

Och alla har inte lätta barn, de med barn som skriker 24/7 orkar för att de måste.

Nej, men jag tror det gäller för många, som i likhet med mig och EmelieR inte mår prima hela graviditeten, och vars barn inte sedan skriker 24/7. Frågan var: hur kommer det sig att man inte känner sig särskilt trött trots att man sällan/aldrig sover 8 timmar i sträck. De stackars föräldrar vars barn skriker 24/7 tror jag knappast skulle passa in i beskrivningen "känner sig inte särskilt trött". Jag skulle tvärtom tro att de känner sig aptrötta.

Så vad är din förklaring till varför man man känner sig pigg?

Utrycka sig hur ?

Som jag skrev i stycket du citerade: "att barnet är en pina från den dag det fötts och resten av livet".

Du skrev att skillnaden mellan en jobbig graviditet och att tycka att det är skitjobbigt att vara förälder är att föräldraskapet är en pina som man inte vet om det kommer ta slut. Om det fortfarande är skitjobbigt att vara förälder när barnet är 25, och har varit det oavbrutet sedan den dag barnet föddes, så är något allvarligt fel, skulle jag hävda. Dessutom - ett jobbigt barn kan man ta en paus från, det går inte med en jobbig graviditet.

Alla har inte svåra graviditeter, jag skulle faktiskt säga att majoriteten av alla de jag har träffat har inte haft komplicerade graviditeter.

Så för dem är det inte kontrasten av att slippa vara gravid.

För de som har haft komplikationer och att förlossningen är en stor befrielse så kan det mycket väl vara kontrasten.

Jag tror att man känner sig piggare än man borde efter sömnbrist därför att man har lägre tempo generellt sett, både fysiskt och psykiskt, jag tror att många sover en tupplur på dagen när barnen sover. Jag tror att avbruten sömn inte är lika störande utan man både vaknar och somnar lättare än när man inte har en liten bebis.

Att barn skulle vara en pina från det att de föds till oändlig framtid är ett uttryck som jag iallafall inte har använt mig av. Det är möjligt att du har tolkat något av vad jag skrivit så men då har du tolkat fel.

En jobbig graviditet kan man inte ta paus ifrån, det är sant. Men det är få förunnat att kunna ta paus från tex en förlossningsdepression också eller någon annan komplikation som kan inträffa efter att barnet är fött som gör att man mår dåligt. Och skillanden är att man VET inte att det tar slut efter nio månader.

Ett "vanligt" jobbigt barn kan man ta paus ifrån. Men det är jäkligt svårt att ta paus från sitt dåliga samvete och sin känsla av att vara otillräcklig när barnet bara skriker och skriker.

Den leran i den paketen jag köpte nu sist var jättebra att använda. Går dessutom att återanvända så här ska fixas ;) haha!

Var har du köpt din lera? En av de andra hade varit på jakt över hela stan men det var slut i alla leksaksaffärer :eek:

Men min fråga är ju om det är hormoner som styr detta eller inte?
Och om det försvinner inom ett halvår eller om det är kvar så länge man är mamma...

Att det är så har jag ju själv förstått. Jag bara undrar vad det är i kroppen som gör att man fokuserar så otroligt på en sak. Jag vaknar ju inte längre om hundarna hoppar ner från sängen vilket jag gjorde innan...

Jag tror att det är hormoner, men jag vet inte.

De håller iallafall inte i sig så länge som man är mamma. För mig blev jag mitt normala trötta jag efter ett tag. Inte så kort som efter ett halvår, snarare efter ett år.

Lite häftigt är det iaf att kroppen är så fokuserad... och geggamojja på en gång.... hihihi

Ja, just det att man vaknar av minsta pip från bebin, men det kan vara världens väsen av annat slag utan att man vaknar. Jag hade väldigt lätt att somna om efter matning också det oavsett om det var väsen eller inte.

Jag hade velat veta om det är ngt ämne man kan tillföra kroppen.... Det är ju himla smidigt ;)

Det skulle nog kunna kallas doping i sådana fall... ;)

Japp- jag ska ändå inte tävla ;) Iaf inte mot ngn annan än mig själv ;)

Länge sedan du tittade in :) Trevligt. HAr du det mysigt hemma?

Jättemysigt! Kunde inte vara bättre! Hade ingen aning om att det var så underbart med ett eget barn. :love:

Det blir inte särskillt mycket tid framför datorn längre, utan jag försöker komma i fatt med "att göra" listan här hemma. Det har varit så fint väder de senaste dagarna så det blir mycket tid ute. Igår klarade jag, för första gången sedan i vintras, en 3 km promenad med sambo hundar och barnvagn. Sedan blev det lite promenad i stallet också och inte fick jag särskillt ont någonstans. I går kväll började dock en förkylning smyga sig på och halsen värker som bara den i dag. Även rygg och höfter gör ont, så idag har det blivit ganska lugnt.

Vi var på BVC i tisdags och då hade han ökat 40 g och 0,5 cm sedan BB, så 9 dagar gammal väger han 3540 g och är 53,5 cm lång. Vissa av 50 kläderna börjar bli för små... Tur att vi inte har så många.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 841
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar