Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Men min fråga är ju om det är hormoner som styr detta eller inte?
Och om det försvinner inom ett halvår eller om det är kvar så länge man är mamma...
Jag har en (jättebra) bok som heter Barnliv, skriven av Katerina Janouch. Där skriver hon att ammande mammor behöver mindre sömn. 5h sömn motsvarar 8h för andra. Alltså är föräldrar som ger ersättning tröttare än de som ammar. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte,men jag märker iaf skillnad. Brukar sova massor annars.

*kl*
Själv ha vi varit på BVC idag. Hon har vuxit 4 cm på tre veckor!

Senast ändrad:

Men nä.... ska det försvinna nu när jag inte ammar mera :`( Kan man pumpa igång igen då??? jag vill inte bli trött ju...

*kl*
Idag hade vi "besiktning" hos barnläkaren och det var u.a. :laugh: H var glad och charmig, och stark i nacken tyckte de. 5460 gr och näääästan 60 cm lång. 8 veckor blir han imorrn, lilla hjärtat..

De hade inte tänkt boka in något besök förrän i oktober då han ska få sina första sprutor. :eek: tyckte jag, som vant mig vid att springa där minst 1 ggn/vecka så då fick vi en tid till omkring den 20:e. Kan inte riktigt släppa viktnojjan, även fast amningen går fint nu och han ökat bra. Så då är det skönt att få kontrollväga.

Vi gick 1/v första månaden, varannan tills hon var 2mån och nu 1/månad. Det är ganska lagom tycker jag.
Jag har ju ändå bättre hjälp här på buke ;) hihi

Jag skiter nog i föräldraträffen imorgon. Skrabban är lite krasslig :( och det är ju pindamt att smitta de andra...
Tråkigt. För det är första gången...

Tänk att nästa gång jag ska dit ska vi börja prata smakportioner :) Jag undrar var man får tag i buljongtärningar utan salt till sen. Om någon vet var så hojta gärna till :) Visst måste man inte ha men det kan ju förenkla lite då&då iaf. JAg hoppas att jag tycker det är ok att laga mat till henne och inte faller för lättjan med burkmat hela tiden iaf.

Som mest var vi ju 2 ggr på en dag :crazy: Och då var han ju ändå inte på någon svältgräns direkt, utan bara lite halvdålig viktuppgång. Minnet har etsat sig fast, och jag är lite nojjigt lagd! Men börjar ju känna mer och mer nu, att eftersom han är pigg och glad med "kött på benen" så är det ingen fara.

Kul med smakportioner, fast skönt att det är långt borta för oss än :D Vill ju förlänga bäbistiden till att räcka i helst några år så.. :angel: Det där med att frysa in i isformar måste väl vara praktiskt när man börjar med smakisar? Då räcker det med en dags insats för att ha ett gäng smakisar i lämplig size :laugh:

Och när vi ändå snackar mat, som du är duktig på :D Såg att du tipsade om Ekströms (?) hallonmousse som fyllning i tårta i vårtråden. Häller man den direkt på kakan och låter den stelna där eller brer man den i "stelnat format"? Namngivningskalas på söndag, så ska börja göra tårtbottnar nu men givetvis vaknade H precis!!

Nu är lillen fyra dagar gammal (ung) och vi har varit hemma i tre. Hade besök av "BB på väg" idag på förmiddagen. Det togs PKU-prov och bebis var jättesnäll och sov sig genom hela nålsticket och provtagning.

Efter lunch kom mina förädrar över en snabbis och kikade på underverket för första gången.

I morgon ska vi tillbaka till sjukhuset för återbesök, läkarkontroll och hörselscreening. Ska bli spännande att se hur det funkar att åka iväg när man har en tid att passa och en bebis att ta hänsyn till.

Det där med att passa tider är lite svårt, men man kanske vänjer sig. När vi skulle till BVC i tisdags så höll vi på att bli riktigt sena då det gällde att få ihop amning, blöjbyte, påklädning etc i lämplig tid. Amningen varierar ju i längd och blöjbytena lika så. Påklädning går jättebra i bland och ibland är armar och ben åt alla håll...

Hoppas det går bra med alla tester. Vi fock inte åka hem från BB förän de var avklarade och doktorn hade godkänt oss. Fick komentaren; "Det är ett bra barn", ungefär som om vi hade köpt en ny bil och den blev godkänd i besiktningen. Om det inte hade varit ett bra barn, hade vi fått byta då tro? :angel:

Har du gjort bottnarna i form kan du ju göra moussen i samma :) Lägg plast först så kan du ju ta bort den sen o få samma form :) Skulle tro att det ser "lyxigast" ut.
Ska du ändå kladda på annat så kan du ju bre på den istället. Då kan den ju stelna var som.
Jag gillade min egna gjord på gelatinblad, socker, grädde och bär. Jag lät den stelna och blandade ut med grädde. Det blev gott. Hade nog funkat med vaniljkräm också om man inte är så glad för grädde.
:)
Själv har jag exprimenterat lite med Sugarpaste till figurer o så inför dopet. Kommit på lite kul idéer.
JAg skulle vilja ha en airbrusch att spruta choklad med....

Istärningsformar har jag tänkt till mina smakportioner. Men just att stå o koka palsternacka bara... Hmmm.... Ska man koka typ 2 potatisar i en gryta, 1 palsternacka, 1 morot... Mosa o kladda och sen då??? De e ju dumt att blanda innan man vet vad de äter... JAja! Kul ska det bli iaf :)

Oj va jag känner igen mig. Man trodde att man hade all tid i världen och hann inte ens anmälsa oss i rec på sjukhuset när vi kommit hem från BB... haha!
Att det kunde ta sån tid- och att hon skulle amma precis då ;)
Men redan nu känns det som om man varit mamma hela livet...

Det där med att passa tider är lite svårt, men man kanske vänjer sig. När vi skulle till BVC i tisdags så höll vi på att bli riktigt sena då det gällde att få ihop amning, blöjbyte, påklädning etc i lämplig tid. Amningen varierar ju i längd och blöjbytena lika så. Påklädning går jättebra i bland och ibland är armar och ben åt alla håll...

Senaste bvcbesöket blev hemskt stressigt. Vi fick kasta i oss lunchen och sedan trigga de 5-åriga storasystrarna till att leka brandmän som skulle springa för att släcka en eld.... belägen på BVC.
Jag var helt genomsvettig innan vi var framme!:D

Kl

Har sett att ni pratat om trötthet, eller fenomenet att man inte blir trött... Det stämmer verkligen inte på mig... Dels så vaknar jag sällan av minsta pip. I natt var hon tom tvungen att verkligen skrika innan jag vaknade... (dock första gången det hände)

Men det jag funderar över är att jag tycks kunna sova hur mktmsom helst... Nästan mer än när jag var gravid.. T sover nämligen också... Somnar oftast vid nio-tio och sover till sex ca. Då är jag ganska pigg, ammar, byter och sen somnar vi om... Sover till nio ungefär. Ammar och byter, vid den här vakningen är jag döööötrött, så vi lägger oss igen och somnar. Vaknar då först vid tolvtiden och går upp. Jag är dock ändå trött... Borde det verkligen vara såhär? Varför är jag så himla himla trött?

Du ammar fortfarande va? Du äter kanske för dåligt?

Fast just inatt så var jag inte heller pigg.... Stackaren är rejält förkyld nu- svårt att sova... Så idag är jag sleten. Längtade efter att det skulle bli ljust kl 3 så jag kunde gå upp istället ;) Men den senare delen av nattn har varit bättre. vi har iaf sovit mellan 4- 8.15.

Kl

Har sett att ni pratat om trötthet, eller fenomenet att man inte blir trött... Det stämmer verkligen inte på mig... Dels så vaknar jag sällan av minsta pip. I natt var hon tom tvungen att verkligen skrika innan jag vaknade... (dock första gången det hände)

Men det jag funderar över är att jag tycks kunna sova hur mktmsom helst... Nästan mer än när jag var gravid.. T sover nämligen också... Somnar oftast vid nio-tio och sover till sex ca. Då är jag ganska pigg, ammar, byter och sen somnar vi om... Sover till nio ungefär. Ammar och byter, vid den här vakningen är jag döööötrött, så vi lägger oss igen och somnar. Vaknar då först vid tolvtiden och går upp. Jag är dock ändå trött... Borde det verkligen vara såhär? Varför är jag så himla himla trött?

Det låter faktiskt lite konstigt, med så mycket sömn borde du vara utsövd, såvida du inte sitter uppe till två-tre på nätterna såklart. Enligt din beskrivning så skulle du alltså sova i runda slängar elva-tolv timmar per dygn, och ändå vara trött?:crazy: Hör med din bvc-sköterska kanske?

Eller så är det ett släktdrag, även bebis verkar ju sova otroligt mycket!;)

Precis så är det. Sover 11-12 timmar per dygn och är ändå trött. Nu är jag ju iofs vaken :) Men om jag gick å la mig brevid bebis så skulle jag somna direkt...

Men jag kan komma i perioder när jag sover för att jag inte har ngt roligare för mig... Kan det vara så?
Är du lika trött när du ha saker planerade?
Jag kan ju lätt slumra en stund jag med om jag hade gett mig tillåtelse ;) Vilket ska bli så fort jag har lite färdigt här hemma. Just nu har jag alla stallets elsaker i hallen- lite rörigt blir det.

Skönt är att sambon nu ska ha semster i 2 veckor :) Då kan vi passa på att göra lite saker klart. Jag ska även prova om jag kan sova en hel natt utan ansvar för E- om det går ;) Jag vaknar säkert iaf ;)

Precis så är det. Sover 11-12 timmar per dygn och är ändå trött. Nu är jag ju iofs vaken :) Men om jag gick å la mig brevid bebis så skulle jag somna direkt...

På "vanligt" folk beror det på att man sover för mycket. Jag blev sådan på semestern....
Så det är bara att ställa klockan och gå upp när man sovit 8-9 timmar.

Men jag vet inte om det är samma sak när man blivit mamma...

Egengjord brukar bli mumsigast :d Är en hejjare på att göra egen chokladmousse men har aldrig provat med bär. Tror inte jag vågar experimentera inför kalaset för det går banne mig troll i allt jag gör i köket just nu - det bränns, jag glömmer att ställa undan det så det står framme hela natten, går sönder när jag tar det ur formen..! :D Har aldrig varit med om dess like!

Jag sover också mycket. Det har nog planat ut litegrann tack och lov, men kan lätt sova 11-12 timmar vissa dagar. Tror till en början att det handlade om att ta igen förlorad sömn, men också att det kan vara sova-för-mycket-fenomenet som Minna talar om. Märker också det som Emelie är inne på, att jag sover när jag är hemma och är piggare om jag har saker planerat.

Skönt att höra att jag inte är den enda :)

Visst kan det vara så att jag sover för mkt och blir trött av det... Och att det är segare när man inte har saker planerat... Men isf är det en dålig spiral jag är inne i... För jag planerar inte så mkt saker pga att jag är så trött... Men försöker ändå aktivera mig! Sitter på bussen till pappa nu :) Han ska passa Tuvs medan jag är i stallet :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 837
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar