Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Men alla graviditeter är inte som din var.

Jag var pigg som en lärka mina två graviditeter, så för mig var det ingen kontrast.

När barnen väl föddes så ägnade jag mig åt att ha samma dygnsrytm som barnen så det var därför det funkade. Sov när de sov (om jag inte fått tillräckligt med sömn på natten)

Så funkade det för mig också !

När jag och bebis/bebisarna var på olika plats så kunde de äta på flaska och jag pumpade om det blev överflöd.

Måste visa den fina handstickade koftan som min Norpa fått:
31575505.jpg

Syns det att hon tyckte det var matdags när fotot togs :D

Sen är man ju olika skapt också, sju timmar utan amning vore rena tortyren för mig och bebis. Det har hittills aldrig nånsin gått mer än fyra timmar mellan amningar - vid det laget är bebis så hungrig att den ligger och äter i sömnen, och jag har så mycket mjölk att jag vaknar för att brösten gör ont.
Ammar du från båda brösten varje gång?
Jag ger bara ett bröst per tillfälle, hon äter om natten var 4-5 timme, ibland ännu mer sällan. Så då får det ena bröstet vänta kanske 10 timmar mellan målen. Jag har inte ont, men det spänner lite och läcker något.

Jag tycker produktionen gått ner, men hon verkar mätt iaf.

Jättefin kofta! Vi har fått en kofta, mössa, klänning, sockor och vantar som min mamma har stickat. Jag tycker att de är jättefina och mamma blir så lycklig och sticksugen när hon ser att vi använder det.

Jag är dessutom lycklig över att vi äntligen kunnat sluta med amningsnappen sedan igår, skönt att slippa det extra böket :)

Ja, men då skippar du ju inga amningar. Jag tror det är där skillnaden ligger - varje gång din bebis är hungrig så ammar du, om jag förstått det rätt. Din bebis råkar bara ha oregelbunden aptit. Men om bebis har regelbunden aptit, och man då ger flaska ibland om inte mamman är där, så tror jag att det är svårt att ena dagen ersätta några mål med flaska, och nästa dag bara ge bröstet. Det kommer antingen resultera i att mamman får ont i brösten den dagen det ges ersättning, eller att bebis inte blir mätt den dagen det bara ammas.

Jag kan "skippa" amningar, men om jag gör det så pumpar jag "ikapp" vid nästa mål. Typexemplet är nätterna, när sambon i kanske hälften av fallen tar första nattmålet. När jag sedan vaknar för nattmål två, så är brösten rätt välfyllda och bebis får bara äta från ena bröstet (mot båda i vanliga fall), sedan slinker jag iväg och pumpar från det andra, vilket ger ett "fullt" mål att ge på flaska en annan gång.

Hur ont man får av att hoppa över ett mål tror jag är väldigt individuellt. Mina bröst verkar rätt tåliga :p, medan min mamma minns hur hon vaknade och höll på att sprängas om nattvilan blev ovanligt lång. Kanske spelar det in att jag under de första månaderna, innan bebis kunde äta själv, inte pumpade alls nattetid? (Det skulle förstås kunna bero på bebisens tillväxttakt också, din är ungefär lika stor som min nu, men där talar min mammas exempel emot det - alla hennes barn har varit spetor som små)

Så där, då är vi hemma efter tio timmar på förlossningen och ett dygn på BB. Hade sådan tur att maken också kunde ligga kvar.

Förlossningen gick i alla fall helt okej, öppnade mig riktigt snabbt och klarade mig bra med lite varma kuddar, akupunktur och lustgas. När det var dags att krysta hade jag kraftiga, men lite för korta värkar för att få full stuns i dem så för att skona mig (bebis mådde topp hela tiden) fick vi hjälp av en sugklocka. Jag sprack litegrann, men förlorade inte alls särskilt mycket blod.

Nu vilar vi ut hemma. Amningen funkar fint även om bebis vill äta nästan hela tiden.

Men alla graviditeter är inte som din var.

Jag var pigg som en lärka mina två graviditeter, så för mig var det ingen kontrast.

När barnen väl föddes så ägnade jag mig åt att ha samma dygnsrytm som barnen så det var därför det funkade. Sov när de sov (om jag inte fått tillräckligt med sömn på natten)

Fast nu menade jag inte i allmänhet (jag tror att det är just kvinnor med graviditeter sin din som gett upphov till alla käcka tillrop man får som gravid att "Passa på och njut nu, snart är friden över!"), utan om man har en lite jobbigare graviditet. EmelieR var, om jag minns rätt, inte pigg som en lärka hela graviditeten, utan hade sin beskärda del av komplikationer.

Att vara pigg som en lärka in i det sista tror jag tvärtom är ganska ovanligt, det är ju bara att läsa här i tråden - de flesta är rätt trötta mot slutet, är det inte foglossning så är det svullna fötter så är det upp på toa varje timme om nätterna, eller bara allmän trötthet för att man är stor och tung. Inte många lärkor där inte. :cool:

Vad härligt att ni har fått kommit hem!

Skönt att du känner dig nöjd med förlossningen och återigen grattis!!

Ammar du från båda brösten varje gång?
Jag ger bara ett bröst per tillfälle, hon äter om natten var 4-5 timme, ibland ännu mer sällan. Så då får det ena bröstet vänta kanske 10 timmar mellan målen. Jag har inte ont, men det spänner lite och läcker något.

Jag tycker produktionen gått ner, men hon verkar mätt iaf.

Ja, annars gör det för ont innan nästa amning i det oammade bröstet. Några gånger har det hänt att bebis har somnat ifrån bröst nr 2, det brukar man få ångra sen. Först spänner det och läcker, efter någon timme till börjar det göra ont så att man tänker på det, då är bröstet stenhårt och mycket ömt. Tio timmar skulle jag aldrig kunna vänta, det skulle vara rena tortyren. Och meningslöst dessutom, på tio timmar hinner bebis äta mellan 4-7 gånger.

Fiiin! Önskar att jag själv hade tid och ro till att sticka lite mera, har stickat så mycket till andras barn men inte till mitt eget :o Och stickade koftor är så mysiga såhär på hösten. Nåja, har åtminstone snart klart ett par vantar, det går snabbt :D

Vaddå åtminstone snart klart ett par vantar. Jag hade varit jättestolt om jag kunde sticka eget över huvud taget.

Du får visa bild! :bump:

Jag skriver under på att jag tyckte de va 9 väldigt jobbiga månader. Allt från illamående, ryggont, svullna fötter, domnade händer. Ja, listan kan göras lång. E avis på alla som haft lätta graviditeter, fattar själv inte hur och om man ska orka de en gång till.

I går va Julia på BVC med pappa när jag var på akuten. Hon ligger över kurvan nu och vägde 4120 och e 4 veckor i morgon. I natt fick jag min första natt utan att jag matade Julia. Pappa gav ersättning så att jag fick sova och ta det lugnt med onda gipsade handen. Har även haft hjälp under dagen i dag då jag har lite svårt att lyfta henne. Blir nog bättre när smärtan och svullnaden lättar, men jag får hjälp ett par dagar till. Ironiskt nog hade jag i går kommit i ridbyxorna för första gången efter graviditeten och såg fram emot att ta första ridturen i veckan. Nu får man vänta ett tag till. :)

Vad jag menade att det är inte kontrasten som alltid behöver vara det självklara svaret eftersom alla inte har eländesgraviditeter, men har samma ork/sömn eller brist på ork/sömn som de med tuffa graviditeter.

Visst är väl såna som jag skyldiga till de käcka tillropen, men då är det ju desto bättre att för den med en tuff graviditet så är det desto bättre med ork sen, när bebin verkligen finns. Det är ju rätt trist att ha mått prima ända till bebin är ute och sedan må skit i obestämd framtid.

Senast ändrad:

Jag tror helt enkelt man är skapt olika när det gäller amningsbiten. Jag får också stenhårda och ömma bröst om de blir tömda för sällan (det är ingen hit när Vidar blir mätt på bara ett bröst). Däremot lättar det rätt bra bara man ställer sig i duschen eller så börjar det rinna självmant så att det i alla fall blir uthärdligt.

Det där brukar oftast fixa till sig, de suger ju mindre ofta när man börjar med mat och i alla fall jag hade inga större problem förra gången då jag slutade amma från en dag till en annan (mina tjejer började plötsligt hata brösten och vägra suga vid 7-8 mån ålder). Men nog känns det lite orättvist att vissa inte har några problem alls trots lång tid mellan amningstillfällena;).

Inte behöver det alltid vara kontrasten, men det kan nog ofta vara det.

Sen förstår jag inte rktigt vad du menar - menar du att du mådde skit i obestämd framtid när dina barn föddes, eftersom du haft en lätt graviditet? Det är väl ingen motsatsförhållande, för övrigt - det går utmärkt att ha en bra graviditet och ett snällt barn, eller en hemsk graviditet och ett kolikbarn, eller någon annan kombination.

Som jag ser det består väl barnanskaffningen av flera delar - först ska man bli gravid, sen är man gravid, sen är det förlossningen, sen ska amningen funka, sen ska bebisen vara frisk och snäll. För de flesta är det några delar som funkar bra, och några mindre bra. För ett litet fåtal funkar allt perfekt, och för ett annat fåtal funkar ingenting bra. Men det vanliga är att en del saker blir bra, och andra inte. Man kanske har lätt att bli med barn, men en svår graviditet. Eller en lätt förlossning, men strul med amningen. Osv.

Äsch, det är inget större problem tycker jag, det är ju bara att amma. Och bebis brukar ju bli hungrig lagom tills brösten är fulla, så det är verkligen inget problem. Jag var bara nyfiken på hur folk gjorde, eftersom det för mig personligen skulle vara problematiskt att hoppa över amningar. Varma duschar etc har jag inte provat sen jag började amma pga klådan jag har, men det skulle kanske funka. Om det var ett problem.

Nej, jag mådde inte skit, jag vara bara en smula otillräcklig eftersom de var i flera än vad jag var. och om man är ensam med två så är man TRÖTT. Och logistiken var rätt krånglig.

Men jag tror precis som du att det är många delar och vissa har tur och det funkar klockrent från tillblivelsen tills de är 18 år, medan för andra är graviditet ett helvete och när bebin väl är ute är det enbart en befrielse, medan för andra så är graviditet plättlätt och sen är det skitjobbigt att bli förälder. Skillnad på de två varianterna är att man VET att en graviditet tar slut.

Det som diskuterades var väl ork, hur man orkar trots brist på sömn om jag inte missminner mig. Min lösning var att sova när de sov.

"Åtminstone" för att bäbisvantar måste vara bland det enklaste man kan sticka :D Pyttesmå och utan tumme, så bara man har lite koll på stickorna går det i ett nafs! Fick för mig för några år sedan att prova sticka när jag hittade ett par halvfärdiga sockor från högstadietidens slöjd och fastnade. Gillar att sticka framför tv:n, är avslappnande.

En vante är klar, ska ta itu med nr 2 snart (fast kanske inte ikväll). Just de här vantarna är nog inte så mycket att visa upp, bara helgröna små saker :) Men min plan är att kunna utöka vantförrådet allt eftersom, så det blir nog lite mer konstnärliga vantar sedan!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 841
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar