Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Vilken sötis! Han väger nästan 1,5kg mer än Milton! Men tyckte inte han såg så stor ut, bara väääldigt söt!
Vi har också en dinglis som håller i ett hjärta på bilstolen! (fast vi har tigern, lejonet har vi på vagnen) :D

Näe han måste ha mycket muskler, för han ser inte så stor ut trots sin präktiga vikt :D Han har en bäbiskompis som ser mycket större ut men bara väger lite mer.

*kl*

Alltså, ni som ammar men pumpar ur (eller gör ersättning) och ger flaska ibland, hur står ni ut att hoppa över en amning själva? Brösten gör ju ONT om man hoppar över en amning ju!

Min bebis tycks annars satsa på att bli en liten fläskgris framåt jul, är nu 60 cm och väger dryga 6 kg. :crazy:

Det går rätt bra, nog kan det spänna i brösten och det rinner till bara jag tänker på amning men det funkar med lite längre uppehåll ibland. Nu när han nästan bara ammar så äter han med varierande mellanrum, allt från 30 min --> 5 h, beroende på tidpunkt på dygnet, ibland ur båda och ibland ur ett. Så det kanske hjälper att vi inte har så regelbunden tömning!

Söt kille!! :)
Är koftan hemstickad?

Jajjemän, äkta vintage från 80-talet ;)

..och GRATTIS Luden!!

Jo, så gör jag när hon är med. Men hon är ju inte alltid med, så då matar pappa eller morfar hemma :)

Men hur gör du i vanliga fall då, om bebis äter varannan timme, men du bara ammar var fjärde? Eller ammar du ibland varannan timme och ibland var sjätte?

Aneka:
I snitt har viktökningen varit c:a 330 g per vecka räknat från födseln.

Jag börjar iofs misstänka att det finns ett samband mellan vårt idoga ammande (jämfört med andra i tråden), bebisens viktuppgång, och att amningen funkar bra som bantningsmetod för mig. ;)

Aha... Det är därför min vikt inte rasade av amningen ;) Min skrabba snittar 120g/vecka... En viss skillnad. Men hon följer sin kurva så de e väl vi föräldrar här hemma som är små ;)
Men jag tror hon tar ett skutt snart igen på vågen :)

Precis. När jag är med henne ammar jag allt från varannan till var 4-5 timme. Idag har jag tex varit hemma hela dan och då har hon fått käka när hon velat. Blev dock inte mätt, så då fick hon ersättning också :)

Vidar hade gått upp 800 gr på 2 veckor vid sista mätningen (jag vägrar fara på bvc oftare än så) och börjar bli ordentligt fyllig. Mina tidigare 2 var ju tunnisar så jag hoppas får prova på att ha en riktigt fyllig bebis den här gången!:D

Jag kan ibland sakna min elektriska pump som jag hade förra gången (fick låna gratis). Jag kände mig mer fri med den eftersom det var lättare för pappan att mata.
Jag har dock ingen lust att köpa en handpump så nu får jag sticka ut på snabba ärenden när han är nytankad.

Hästen kommer hem nu i slutet på veckan och vi flyttar till nytt stall och lösdrift så det blir spännande att se hur det kommer att fungera att ha med sig bebis och få honom att somna i rätt tid för hästens motion!

Precis. När jag är med henne ammar jag allt från varannan till var 4-5 timme. Idag har jag tex varit hemma hela dan och då har hon fått käka när hon velat. Blev dock inte mätt, så då fick hon ersättning också :)

Det är ju det, ammar man inte hela tiden är ju risken att mjölken inte räcker, och man får sticka emellan med ersättning lite nu och då för att bebis ska bli mätt, även när man är där och faktiskt skulle kunna amma mer. Om man vänjer brösten vid att producera ett mål mat var fjärde timme (för att kunna vara borta fyra timmar i stöten utan att få ont), så blir det svårt att genast växla upp till att producera ett mål mat på två timmar när det krävs.

Men självklart måste man inte helamma, man ska ju göra som det blir bäst för en själv och ens bebis såklart! Det är nog nästan vanligare att köra på en kombination av amning och ersättning. :)

Men det verkar ju rimligt att man kan vara borta längre utan att få ont om man inte helammar.

Aha... Det är därför min vikt inte rasade av amningen ;) Min skrabba snittar 120g/vecka... En viss skillnad. Men hon följer sin kurva så de e väl vi föräldrar här hemma som är små ;)
Men jag tror hon tar ett skutt snart igen på vågen :)

Fast kurvan utgår från bebisens födelsevikt, den har inget med föräldrarnas vikt eller storlek att göra. Min bebis låg precis på normalkurvan vid födseln, men har hoppat upp ett par kurvor sen dess. Vi får se, det planar väl ut med tiden, eller så kommer det nån förkylning i vägen som gör att bebis tappar i vikt. ;)

Usch ja- förkylning verkar min skrutta ha fått.. Hon hostar näpet och kan inte andas något tag efter det... stackaren :( Hoppas att det inte blir värre iaf. Ögonen är liiite inflammerade också så vi tvättar med vatten nu.
Vet inte varför jag genast skyller på att jag har gjort något fel men så är det ju...

Ang vikt/längd kurva så trodde jag faktiskt att det spelade roll eftersom de lägger in våran längd i papprena. Lite genetik borde det ju vara väl?
Hon följer sin kurva fint så jag är lugn iaf. Syrrans har tagit ett rejält skutt ungefär vid denna tiden och jag har ju precis börjat ge ersättning till 100% så hon hoppar nog rejält inför nästa möte med BVC...

Här har vi oxå åkt på förkylning :)
snorar och har svårt med andningen, så jag pumpar så hon får flaska istället då får hon i sig maten lite lättare och snabbare.
Jag har själv fått redigt ont i halsen, så vi myser framför tvn så får sambon serva ;)

Det är ju det, ammar man inte hela tiden är ju risken att mjölken inte räcker, och man får sticka emellan med ersättning lite nu och då för att bebis ska bli mätt, även när man är där och faktiskt skulle kunna amma mer. Om man vänjer brösten vid att producera ett mål mat var fjärde timme (för att kunna vara borta fyra timmar i stöten utan att få ont), så blir det svårt att genast växla upp till att producera ett mål mat på två timmar när det krävs.

Men självklart måste man inte helamma, man ska ju göra som det blir bäst för en själv och ens bebis såklart! Det är nog nästan vanligare att köra på en kombination av amning och ersättning. :)

Men det verkar ju rimligt att man kan vara borta längre utan att få ont om man inte helammar.

fast...
här ammar vi väldigt oregelbundet, varierar allt mellan 2-7timmar mellan gångerna, jag har inte för lite mjölk för det. och då äter hon ibland från båda och ibland bara från ena.
har aldrig gett ersättning, annat än första dygnet på neo innan mjölken kommit igång.

Ja, jag börjar inse nu att jag inte helammar... Men även innan jag lämnade kvar henne hemma och började ge ersättning så var hon gnällig å grinig på eftermiddagarna. Nu får hon tutte, och fortsätter hon å gnäller så får hon ersättning. Innan lät vi henne gnälla tills hon somnade typ... Alltså måste det betyda att jag aldrig har haft tillräckligt med mjölk i boobsen ;)

Är det helt slumpartat fördelat över dygnet när din bebis har två eller sju timmar mellan matningarna? Dvs, kan du när som helst vara borta sju timmar och vara säker på att bebis inte blir hungrig? Min gissning skulle annars vara att de sju timmarna utan mat infaller på natten när bebis sover, och att dina bröst vant sig vid er dygnsrytm, helt enkelt.

Sen är man ju olika skapt också, sju timmar utan amning vore rena tortyren för mig och bebis. Det har hittills aldrig nånsin gått mer än fyra timmar mellan amningar - vid det laget är bebis så hungrig att den ligger och äter i sömnen, och jag har så mycket mjölk att jag vaknar för att brösten gör ont.

Det viktiga är väl att den egna bebisen och de egna brösten funkar ihop.

*kl*

Vad är det eg som gör att man inte behöver sova så mkt mera? Man klarar av att leva trots att man vaknat m¨ånga ggr/natt. Och framför allt- När försvinner det :(?
Jag gillar verkligen mitt nya jag- innan har jag varit ett monster om jag blivit väckt bara en gång..

nej, helt slumpartat är det inte.
hon sover ofta 5-7 timmar på natten sen äter hon med kanske 2-3 timmars mellanrum på förmiddagen sedan sover hon ca 3-4 timmar mitt på dagen sedan äter hon oftare på kvällen igen. :)
Så visst har vi båda fått in en egen rytm, men det betyder inte att det inte blir annorlunda ibland.
Det kan spänna och vara ömt i brösten ibland då det gått lång tid men inte så farligt att jag vaknar eller har jobbigt med det.
Jag menade mest på att bara för att man inte matar regelbundet så kan man ändå helamma :)

Ja, men då skippar du ju inga amningar. Jag tror det är där skillnaden ligger - varje gång din bebis är hungrig så ammar du, om jag förstått det rätt. Din bebis råkar bara ha oregelbunden aptit. Men om bebis har regelbunden aptit, och man då ger flaska ibland om inte mamman är där, så tror jag att det är svårt att ena dagen ersätta några mål med flaska, och nästa dag bara ge bröstet. Det kommer antingen resultera i att mamman får ont i brösten den dagen det ges ersättning, eller att bebis inte blir mätt den dagen det bara ammas.

*kl*

Vad är det eg som gör att man inte behöver sova så mkt mera? Man klarar av att leva trots att man vaknat m¨ånga ggr/natt. Och framför allt- När försvinner det :(?
Jag gillar verkligen mitt nya jag- innan har jag varit ett monster om jag blivit väckt bara en gång..

Min teori är att skillnaden ligger dels i att man bli så otroligt mycket piggare av att inte vara gravid, att man känner sig förhållandevis fräsch även om man inte är helt utsövd, dels att man inte behöver jobba på dagarna. Skulle jag gå till jobbet skulle jag definitivt märka att jag var lite seg i skallen, nu när man lallar runt hemma iställlet så gör det inget om man inte är helt rapp i pallet.;) Jobbet suger otroligt mycket mer kraft och energi än att vara föräldraledig.

Jo- man är ju lite lagom geggamojja hela dagarna men jag klarade ju tom av att jobba ett pass på tio timmar häromdagen... Kändes precis som vanligt. Att man sedan vaknar och ger napp ett par gånger och matar minst 2 innan det var dags att gå upp 6h senare...
Visst vet jag att jag får ta igen mig en annan gång men jag gillar att kroppen "orkar" så mkt. Och jag förstår ju att det är något som styr det- antagligen lite hormoner. Skulle vara bra att kunna köpa på burk till sambon med ;)

Jag tror mer på kontrasten till orkeslösheten som gravid, jag. Det är ju som att ha haft influensa i nio månader, och så är man helt plötsligt frisk. Klart man känner sig som superwoman då!

Jag har också jobbat lite grann, men det är ju inte varje dag, utan man kan det lugnt dagen innan och dagen efter. Skulle jag jobba heltid skulle jag nog definitivt märka av att jag inte är utsövd alla dagar.

Jo- så är det ju såklart. Jag förstår ju att man tar igen sig- typ nu då ;)
Och jag hade ALDRIG velat jobba heltid nu. Tänk så mycket mys man skulle missa. JAg älskar att gå hemma- vilket jag inte trodde jag skulle göra...

Tack vare våra oregelbundna matningar så kan jag hoppa en matning ibland utan att det påverkar produktionen eller att jag får det jobbigt. tycker det är väldigt skönt :)
Som när vi hade dop valde jag att ge flaska med urpumpad mjölk istället för att amma ena målet och det var inga som helst problem. Jag pumpade alltså inte då utan hade samlat innan.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 842
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025