Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Vidar ler stort mot sina storasystrar och det har också börjat komma ett skrattliknande ljud.

Jag tror hon menar "sitta vaka", d.v.s. över en sjuk-eller dödsbädd.

Aha!

Nej, jag satt vid datorn och jobbade med en artikel. :D Jobbade på natten för att bebis sover då, lite tungt dagen därpå när bebis var vaken och jag var dödstrött bara. :cool:

Jag själv är ganska anti vad det gäller hormonella p-medel. Tycker det är galet att få i sig konstgjorda hormoner dag ut och dag in. Har dessutom dålig erfarenhet av p-piller och minipiller (kräkningar, viktuppgång/svullen, tappad lust, ont(!) av cystor på äggstockarna....)

Hade kopparspiral innan M kom. Det funkade jättbra på mig. Blödde något mer (4 dagar istället för 3 typ).
Enda kruxet att det gjorde ont att ta ut den! Sätta in var obehagligt men ok. Detta gör att jag tvekar om jag vågar igen, ska prata med bm om det. Men tror det är enklare för dig som fött barn. Annars är kopparspiral det absolut bästa tycker jag!

Hum och jag är rädd för att blöda med, för blödde kopiösa mängde första dagarna innan jag blev gravid. Blödde igenom största tampongen på 40min-1h = inte så kul! Ska prata med bm på måndag om vad hon tror är bäst! För om jag har tur så har jag fått mindre med mens nu! Iaf enligt min första som jag hade för några veckor sedan. Blir spännande å se hur nästa blir!

*kl*

H har för första gången uppmärksammat och gillat ett annat barn :laugh: Han träffade en kompis ettåring idag, och skrattade högt när han fick syn på henne! Sina bäbiskompisar brukar han inte ta någon särskild notis om, men de ska väl bli mer och mer intressanta de med.

Gällande skrikande/gråtande barn nattetid så har vi varit helt förskonade från det, förutom den jobbiga natten när han var 5 dagar och hungrig pga av att min mjölk inte hann komma igång lika snabbt som hans behov ökade. Men dock har han ätit väldigt tätt på sistone, och det tar lite på krafterna även om jag sover mig igenom amningarna. Måste ju ändå vakna, byta sida, hjälpa på plats osv. Han har nog dubblat ätningarna..

Milton har en kompis på babymassagen som är 7v äldre ca! Å dom snackar å skrattar och har sig när dom sitter mitt emot varandra. Ser verkligen ut som dom har en djup konveration. Sen ena "säger något" och sen "svarar" den andra! Så härligt att se att två så små kan få sån kontakt! :love:

Ang matning/skrik på natten:
Milton äter 2ggr på natten antingen vid 2 och 4 eller vid 4 och 8! Helt ok! 8 är ju inte på natten men ibland somnar han om då och sover till 10 ibland! Äter han vid 4 så vill han gå upp kl 8-9! Somnar nästan alltid mellan 21-22 på kvällen! Han skriker inte heller när han vaknar utan ligger mest och stonkar och stönar lite, givetvis kan han skrika till om man är alldeles för långsam!

Jo- jag undrade just om du bara satt på sådan vaka... Då hade ju knappt den du vakar för vetat om barnet var med eller ej...
Lät betydligt trevligare med jobbet du gjorde :) Hoppas att det går så bra som ni vill så att framtiden ger bättre betalt :)

H har brukat äta 2 gånger på natten - då menar jag "natten" som under tiden jag sover. Ungefär som Milton, vid 2 och 4 give or take. Men nu! Varje-varannan timma, okej att han ska amma upp produktionen men nu börjar jag vara lite trött faktiskt! Märker även att jag ligger och spänner korsryggen under amningarna, vid 2 mål/natt = no problems, men med 4-6 amningar/natt = skitont i rygg och höfter på morgonen :crazy:

Sen något positivt, de senaste 3 dagarna har han legat länge och sovit ute i vagnen på dagarna :) Har varit kalasväder, och jag har således hunnit med massor med saker! Han brukar ju vakna direkt vagnen är stilla, så jag håller tummarna för att han börjat uppskatta "utesovande". Guld med frisk luft!

Emelie, jag funderar på att baka en kladdkaka med hallonfromage som du pratade om att du hade gjort förut, hur gjorde du fromagen?

Vidar ler stort mot sina storasystrar och det har också börjat komma ett skrattliknande ljud.

Nahh :love: Svarsleenden är helt underbara. Det är på gång för Malcom inte riktigt än men snart.

Fick vara med o något fantastiskt i morse. Vaknade av sambon's väckarklocka halv 7 i morse o insåg att Malcom inte vaknat inatt för något nattmål! Han somnade runt halv 11 igår kväll o vaknade strax efter oss. Riktigt skönt att få en "hel" natt, fast brösten var kanske lite väl ömma :angel:

Köpte en amningskudde idag har bara hunnit använda den 2 amningar i dag men I'm in LÖÖÖV :love: Vansinnigt skönt att få avlasta ryggen o axlarna. Var till osteopaten idag o "lagade" bröstryggen, otroligt skönt då jag knappt kunnat vända mig i sängen utan att grina av smärta, hon tyckte verkligen att en amningskudde var att rekommendera då jag var fantastiskt stel o öm. Men med kudden o lite streching så hoppas jag att det bli bättre framöver.

Lite tristare är att jag fått värk i tummarna o handlederna de sista dagarna, känner mig även otroligt svag i dessa. Enligt osteopaten, och vad jag läst mig till, så är det karpalleden (stavning?) som spökar. Ska med Malcom till BVC imorgon o ska då fråga BM om tips. Någon här inne som har något bra att komma med, vet att det är några som hade problem under ffa graviditeten o kanske även efteråt. Vad har ni fått för "behandling"/rekommendationer???

koka ihop grädde, hallon o socker. ta bort från plattan och mixa till slät smet. Lägg sedan i gelatinblad som du mjukat upp i vatten o rör tills de smält. Lägg sedan ovanpå en avsvalnad kladdkaka :) in i kylen ett par timmar.

Tror du kör lika delar av allt... 2dl grädde, 2dl socker, 2 gelatinblad. Sen typ 4dl bär.... Räcker nog till en rund kladdkaka i sockerkaksform :)

Jag vet att det finns en skena som går att använda för karpaltunnelsyndrom. Sedan vet jag inte hur effektiv den är. Hoppas det går över!

Lite tristare är att jag fått värk i tummarna o handlederna de sista dagarna, känner mig även otroligt svag i dessa. Enligt osteopaten, och vad jag läst mig till, så är det karpalleden (stavning?) som spökar. Ska med Malcom till BVC imorgon o ska då fråga BM om tips. Någon här inne som har något bra att komma med, vet att det är några som hade problem under ffa graviditeten o kanske även efteråt. Vad har ni fått för "behandling"/rekommendationer???

Jag fick karpaltunnel syndrom under grav. Jag använde skenor på nätterna och i bland på dagen plus att jag sov med back on track vantar(very sexy). Men jag skulle inte beskriva de som värk utan som enorma domningar, som ger ett väldigt obehag. Nu har de nästan helt gett med sig, vilket känns skönt. Min mamma är opererad för detta och jag hat själv träffat en handkirurg på sös, men "slapp" vid de tillfället operation. Men jag skulle rekommendera att börja med skenor och se om det hjälper.

Jag har fått problem med händerna. Domningar och tappad känsel i fingertopparna och del av handflatan.

Och ryggont, av allt bärande.

Var hos kiropraktor som trodde handen är överansträngd. Han gav råd att vila handen och försöka hålla handleden rak (använda skenor som Charlotte?)
Dessutom använder jag handledsskydd från Back On Track vilket har hjälpt.

Jag bar ju ytterst lite förra gången med våra tvillingtjejer (tungt att bära två)och jag bär knappt något nu heller utan sitter hellre ner och guppar honom i famnen om han behöver guppning. Jag får dock känslan av att väldigt många bär väldigt mycket?!

Jag bär nästan inte alls utan selen... Är E väldigt kinkig får hon åka ponny i knät... Det är superkul tycker hon ;) Kanske granntösen kan ut o köra med sin ponny o henne sen ;)
Om jag bär så brukar hon sitta i armvecket- men det har hon ju inte kunnat som mindre....

Sittdelen till vagnen har ju räddat mig- nu är det ju iaf ok att åka i den. För nu tror jag inte att ryggen vill bära en hel dag...

Men allt är mkt enklare nu. Hon roar ju sig själv på ett helt annat sätt.

Bär en hel del, men inte så mycket i famnen. Sele och sjal är guld värt för mig.

KL

Idag kom förstå svarsleendet 5 v och 1 dag gammal. :love:

Jag bar ju ytterst lite förra gången med våra tvillingtjejer (tungt att bära två)och jag bär knappt något nu heller utan sitter hellre ner och guppar honom i famnen om han behöver guppning. Jag får dock känslan av att väldigt många bär väldigt mycket?!

Jag bär inte så mkt heller! Antingen får han åka vagn och komma upp och sitta i knät när man stannar eller ligga kvar och titta! Hemma ska han sitta i knät och kolla ut mot rummet alt. stå(med hjälp såklart) och titta ut mot rummet. Han gråter ju aldrig så han är otröstligt(har hänt 2-3ggr ca totalt) så att man måste buffa på honom hela tiden. Har han svårt och sova så läggs han på bröstet och får ligga där tills han lugnat ner sig såpass att han kan somna! Annars så somnar han själv!

Här är en till som inte bär särskilt mycket. Johan sitter oftast i knät hos maken eller mig, guppas lite på om han är gnällig, eller ligger i vagnen. En väldigt okomplicerad kille som enkelt tröstas med tutte, flaska eller napp.

Vi försöker att komma ut på promenad varje dag och då ligger han i vagnen, antingen sovandes eller tittandes på himlen. Han har också varit med till stallet i princip varje dag sedan födseln (Men nu har jag äntligen hittat en bra medryttare, så nu behöver jag inte åka ut varje dag.) och då sitter han sovandes i Babyskyddet. Han somnar direkt så fort vi åker bil nämligen.

Igår var vi på 4-veckorskoll på BVC. Johan har ökat med över 1½ kg sedan födseln och vuxit 5 cm på längden. Han följer en med blicken, ger svarsleenden och små ljud när man jollrar med honom.

Amningen funkar kanonfint, men vi har introducerat ersättning sedan cirka 1½ vecka, främst för att maken ska kunna mata om jag är borta någonstans på egen hand.

Jag bär i princip aldrig, bara om jag ska flytta bebisen. Däremot brukar vi ta långpromenader i selen, vilket inte verkar så vanligt. Jag ser nog 30 barnvagnar för varje barn i sele när vi är ute och går.

*kl*

BVC igår och Milton väger nu 4910g och är 58cm lång!
Fick "beröm" eller vad man kallar det, uppmuntran kanske är bättre på att han är så stadig i nacken. Inte så konstigt att han är det, han som "bara" ska sitta i knät utan stöd för huvud och titta på omgivnigen! Sen fick han även titta i en sån där barnbok med bara bilder på typ stövlar, jacka, mus mm. Han tyckte att den va jätte rolig! Skrattade när bilderna kom tillbaka andra vändan i boken och snackade med bilderna :love: Så sött! Så nu ska jag ut och köpa en sån bok för att ha som lite underhållning! :)

2mån gammal har han hunnit bli nu! :love:
version-790d76121da8b93911da95f54f6c67e7

Det här med att skicka in namnet till skatteverket.
Har alla ni fått med den blanketten när ni fått dom fyra sista?
Vi har inte fått någon sån och jag börjar bli lite irriterad. Är ju bara 1mån tills Milton är 3mån nu och då ska det ju vara klart! M ska ju dessutom ha sin pappas efternamn så vill inte att det bara drar ut och så tar dom mitt för att dom inte fått in någon lapp. Har försökt ringt och beställt en lapp men man får ju inte prata med någon och den enda lapp som har med namn å göra är namnändring(typ som om jag skulle vilja byta efternamn). Det är väll inte rätt lapp? Hur ser lappen ut som ni fått och vad står på den. Nog för att dom haft mkt att göra i sommar men nu är det ju förtusan Oktober borde dom inte kommit ikapp då?

Ojdå, det var långsamt. Vi fick blanketter nästan direkt, han var väl en vecka give or take. Minnet är dåligt men kort, men tror inte den kom tillsammans med personnumret utan vi fick nog först den och där stod det Pojke på förnamn och vårat gemensamma efternamn, sen efter fick ett nytt personbevis med alla namnen :)

Det är nog dax att vara lite ihärdig, har de någon mailtjänst? På något sätt måste man ju kunna komma i kontakt med riktiga människor (tragiskt många ställen där det är svårt, tyvärr..).

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
731
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 648
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
55 56 57
Svar
1 123
· Visningar
58 857
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 246
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• MyDog 2025
  • Uppdateringstråd 30