Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en jäkla aktivitet i magen här på morgonen! Tur att jag jobbar själv än så länge för jag fnissade precis till och blev sen alldeles tårögd. Om någon skulle se att jag sitter här och fniss-bölar lär de ju tro att det är något allvarligt fel på mig
Jag får också såna hormonpåslag när jag känner honom :p.

Ingen bm idag, hon är sjuk. Lyckades få en tid till en annan bm imorgon i och med att sambon åker till jobbet igen nästa vecka. Vill ju få fråga om rörelser mm nu. Inte vänta ytterligare en vecka.

Fortsätter spamma tråden :angel:.

Fikat hos svärmor. Det första man får höra: "Hej tjockis". Sen sa hon att man får säga så nu. Jag sa att det fick man inte alls, hon sa jo, jag sa nej, hon sa, jag sa....
Hennes andra svärdotter, som är gravid två veckor före oss, tycker det är ok (enligt svärmor).

Hon följer med oss till bilen sen då hon ska gå med hunden. Avslutar med "Hejdå tjockis, man får säga så". Jag säger nej, de får man inte. Sen sätter jag mig i bilen.
Sambon vet att jag tycker illa om det, säger att han ska prata med sin mamma men att "hon säger det ju med glimten i ögat" och tycker att då är det ok.

Jag är verkligen inte tjock. Bebismage, javisst. Tjock, nej.
Sa till sambon att om hon säger så igen kommer jag fråga vad hon har för ursäkt, min ursäkt att vara rund är graviditet.
Sen kommer det inte bli några fler besök där i så fall.

Trodde jag skulle slippa sånt, men nä :arghh:.

Det är helt okej att hälsa tillbaka med "hej fetto", jag tycker det i alla fall. Du har upprepade gånger förklarat vad du tycker om att kallas tjockis och det respekteras inte.

Jag kallas skämtsamt för tjockis (pga gravid) av en vän, jag är helt okej med det. Inte sagt att jag skulle vara okej med att vem som helst säger det dock.

Jag har fått frågan från två hur mycket jag väger och vad jag har gått upp, det kändes skitkonstigt och jag som annars brukar ha dråpliga svar på plumpa frågor stod som ett fån och svarade bara. Vad jag blir arg på mig själv.

Och många kommentarer om "ta hand om dig" när jag säger att jag tränat, varit i stallet, byggt på huset, bastat eller vad som helst som är "farligt" i folks ögon. "Du är ju gravid inte får du lyfta!", till exempel...

Och jag är snäll och ler och säger att kroppen säger nog ifrån om den inte orkar. Jag förstår inte varför jag finner mig i detta...

Vill ju få fråga om rörelser mm nu. Inte vänta ytterligare en vecka.

1177 har precis samma info om fosterrörelser som den barnmorskorna ger ut :): "Med minskade fosterrörelser menas att fostret har blivit mer stilla. Då märker du inte längre att fostret har tydliga vakna stunder. Du upplever en tydlig skillnad i hur barnet rör sig nu jämfört med hur det har rört sig tidigare. Du ska ha upplevelsen i mer än två timmar.

Kontakta förlossningen om du är i graviditetsvecka 25 eller senare och märker minskade fosterrörelser."

https://www.1177.se/Stockholm/Tema/...-vecka/Graviditetskalender/Gravid-i-vecka-25/

1177 har precis samma info om fosterrörelser som den barnmorskorna ger ut :): "Med minskade fosterrörelser menas att fostret har blivit mer stilla. Då märker du inte längre att fostret har tydliga vakna stunder. Du upplever en tydlig skillnad i hur barnet rör sig nu jämfört med hur det har rört sig tidigare. Du ska ha upplevelsen i mer än två timmar.

Kontakta förlossningen om du är i graviditetsvecka 25 eller senare och märker minskade fosterrörelser."

https://www.1177.se/Stockholm/Tema/...-vecka/Graviditetskalender/Gravid-i-vecka-25/
Jag har inte hittat när han har sina vakna stunder än. Eller, det kommer ju men jag har ingen koll på när. Eller hur ofta man ska känna. Vissa dagar är det en buff, som igår var det party i magen i stort sett hela dagen.

Jag har inte hittat när han har sina vakna stunder än. Eller, det kommer ju men jag har ingen koll på när. Eller hur ofta man ska känna. Vissa dagar är det en buff, som igår var det party i magen i stort sett hela dagen.

Jag funderar mycket som du, och min är precis som din, vissa dagar är det vilda västern, andra får jag bara nån mindre buff. Och jag har heller inte hittat något mönster, men tänker att det är ok med en lugn dag efter en dag med cirkus, att hon vilar mer efter en dag med vilda västern.
Men absolut det är knepigt.

Detta här med föräldrapenning alltså O_o
Jag fick moderskapsintyg av min BM sist som jag skickat in så jag väntar på att FK kommer skicka hem papper och jag försöker nu lista ut hur många dagar i veckan jag ska ta ut. Tanken är att jag och sambon ska dela lika på föräldraledigheten men jag vill ändå försöka spara dagar, så jag tänkte mig ta ut 4-5 dagar i veckan, det räcker för mig.
Men jag tänker vad baseras sgi på, så jag kan räkna ut hur mycket 4-5 dagar i veckan blir? Är det den aktuella bruttolönen man har när man ansöker om att föräldraledigheten ska börja gälla? Eller tar man ett snitt på senaste årsinkomsten?
Jag började nämligen nytt jobb i Aug med en lön och ska bli överrekryterad nu slutet av feb och kommer ha en annan lön. Och innan jobbet i Aug hade jag ett annat jobb med annan lön.
Rätt bökigt :meh:

Bm besök idag. Ny bm då den jag gått till tidigare smitit över till familjeplaneringssidan

Tog en timme då allt måste gås igen på nytt.

Hb nere på 104 så blir väl järntabletter nu

Jag fick moderskapsintyg av min BM sist som jag skickat in så jag väntar på att FK kommer skicka hem papper och jag försöker nu lista ut hur många dagar i veckan jag ska ta ut. Tanken är att jag och sambon ska dela lika på föräldraledigheten men jag vill ändå försöka spara dagar, så jag tänkte mig ta ut 4-5 dagar i veckan, det räcker för mig.
Men jag tänker vad baseras sgi på, så jag kan räkna ut hur mycket 4-5 dagar i veckan blir? Är det den aktuella bruttolönen man har när man ansöker om att föräldraledigheten ska börja gälla? Eller tar man ett snitt på senaste årsinkomsten?
Jag började nämligen nytt jobb i Aug med en lön och ska bli överrekryterad nu slutet av feb och kommer ha en annan lön. Och innan jobbet i Aug hade jag ett annat jobb med annan lön.
Jag tror att det räknas på senaste året, men är inte säker. Jag har mejlat och frågat när exakt de räknar ut det hela, jag håller på och väntar att de blir klara med ett avtal för min tjänst och ska få ett par månader retroaktivt lönetillägg. Jag vill ju inte skicka in intyget "för tidigt" och gå miste om ersättning.

Om man har en anställning så beräknas sgi och föräldrapenning på den lön man har innan skatt - alltså den nuvarande årsinkomsten. Får man löneförhöjning eller ändrad lön så skickar man in det till försäkringskassan så ändras även SGI.

Du får 0,8*0,97*månadslön*12/365 före skatt per kalenderdag du tar ut. Om du inte slår i maxbeloppet som ligger någonstans runt en månadslön på 37-38 000 kr. Vill du se exakt belopp kan du gå in på https://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen och skriva in din månadslön.

Är det första barnet så ska det baseras på aktuell lön om du inte gått ner i tid inom 6 månader från BF för då räknas det på lönen du hade innan sänkningen. När du får ditt nya avtal nu i februari så är det den du ska ange till försäkringskassan. Blir du kvar på nuvarande så är det den som gäller. Lönen före aaugusti är inte relevant.

Du kommer få papper utskickat från försäkringskassan som dina arbetsgivare ska fylla i och skicka in. Den lämnar du lämpligtvis till den arbetsgivare där du kommer vara anställd i sommar när barnet föds.

Morsan sa också något om att man kanske måste ta vanlig semester runt röda dagar för att ag ska ersätta dem. Men det verkar vara lite olika regler så jag har frågat vår löneavdelning. Vill ju inte ta ut föräldrapenning "i onödan ". Mycket att tänka på alltså.

Morsan sa också något om att man kanske måste ta vanlig semester runt röda dagar för att ag ska ersätta dem. Men det verkar vara lite olika regler så jag har frågat vår löneavdelning. Vill ju inte ta ut föräldrapenning "i onödan ". Mycket att tänka på alltså.
Är du ledig från jobbet 100% så ska det inte spela någon roll om det är röda dagar eller inte.

I övrigt vet jag inte,

Är du ledig från jobbet 100% så ska det inte spela någon roll om det är röda dagar eller inte.

I övrigt vet jag inte,
Men om jag inte vill "slösa bort" föräldradagar så är det väl bättre att ta ett par dagars semester för att kunna vara ledig hela julen? Om jag lägger föräldraledigheten då förlorar jag ju en massa ordinarie lediga dagar. Men det kan vara morsan som rört ihop det för mig. Som nybörjare känner jag att det är bäst att dubbelkolla med löneenheten.

Men om jag inte vill "slösa bort" föräldradagar så är det väl bättre att ta ett par dagars semester för att kunna vara ledig hela julen? Om jag lägger föräldraledigheten då förlorar jag ju en massa ordinarie lediga dagar. Men det kan vara morsan som rört ihop det för mig. Som nybörjare känner jag att det är bäst att dubbelkolla med löneenheten.

Om du har månadslön och går in och jobbar dan före och efter tex jul så kan du tjäna på det. Det vill säg om du har ett arbete som tillåter att du går in enstaka dagar. Som exempel dec 2018:
Jobbar 21 och 27 dec föräldraledig resten. Då görs avdrag för föräldraledighet 1-20 samt 28-31 dec. Du får rätt bra betalt från jobbet.

Det bör beräknas på samma sätt om du lägger in om semester.

Tror vi har ett namn :banana:

Thor Eskil.
Var kommer namnen ifrån? Släktnamn?

Har hört många prata om att det är enklare och "bättre" nuförtiden att ge tilltalsnamnet först.
Vi tycker dock inte det låter bra då, vi har bestämt tilltalsnamn sen länge, vi ska bara bestämma vilka släktnamn som ska in och var.
Dubbla efternamn kommer han få, både mitt och sambons. Sambon vill att han får min pappas namn som mellannamn (pappa avled för snart 4 år sen). Jag hade funderat på morfars mellannamn. Svårt det här :p.

Vi har ett flicknamn bestämt och klart, men kan inte enas om ett enda pojknamn...så jag hoppas verkligen att de såg rätt kön på RUL, annars blir det svårt. :crazy: Vi väljer sedan varsitt mellannamn, det gjorde vi till dottern också, men de har vi inte bestämt än.

Var kommer namnen ifrån? Släktnamn?

Har hört många prata om att det är enklare och "bättre" nuförtiden att ge tilltalsnamnet först.
Vi tycker dock inte det låter bra då, vi har bestämt tilltalsnamn sen länge, vi ska bara bestämma vilka släktnamn som ska in och var.
Dubbla efternamn kommer han få, både mitt och sambons. Sambon vill att han får min pappas namn som mellannamn (pappa avled för snart 4 år sen). Jag hade funderat på morfars mellannamn. Svårt det här :p.

På sätt och vis släktnamn. Min mommo heter Tora men de trodde hon var pojke innan hon föddes. Så lade bara till ett a.
Vi har båda var för sig funderar på Thor (jag hade dock ratat det ett tag) men plötsligt var de bara klart
Eskil är mannens förslag (tydligen också fornnordiskt namn?) och de finns längre bak i min släkt (mormors far) inget mannen viste om.

Men svårt med namn. Sonen heter Gustav (min pappas andranamn) Johannes (mannens andranamn). Gustav fanns med redan de som blev missfall fast då hade vi tänkt Sven som andranamn. Mannens syster han före dock (är deras morfars namn)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 202
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 900
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka