Sommarföräldrar 2017

Fick många kommentarer om att sonen skulle vara en flicka mär han hade rosa på sig. Vilket hände ganska ofta, för jag hittade många kläder som var fina med inslag av rosa. Och mitt barn får ha kläder vi tycker är fina. Oavsett färg. Sen kanske inte jag skulle sätta på honom nåt med volanger i rumpan, men det är mer för att ser så fruktansvärt obekvämt ut.

Jag brukar mest rycka axlarna åt såna kommentarer. Men har brunnit av en gång riktigt rejält på en tant (Typ 60år så inget lastgammalt) i väntrummet på vårdcentralen.
Sonen , typ 4månader vid tillfället,hade en body med ljuslila botten och hästar i lila och aprikosa olika nyanser. Skit snygg body enligt mig. Och han hade en vit napp med ett rosa moln på.
Tanten som sitter brevid vänder sig och säger "Åh vilken söt flicka, vad heter hon?"
Jag: " Tack, HAN heter Truls"
Tant: "Han? Ja det förstås, han har väl fått ärva kläder av en stora syster"
Jag: "Nej han har ingen syster, dom har jag köpt"
Tant: "Men är du inte rädd för att han inte ska veta vad han är för kön?"
Jag: "Ja alltså han är fyra månader så jag tror inte han vet det ändå"
Tant: "Men sen då? Det kan ju förstöra hela hans identitetsskapande senare"

Här börjar jag ruttna toltat!
Jag: "Nej.. Det som möjligtvis skulle kunna förstöra hans identitetsskapande i framtiden är när inskränkta kärringar som du lägger kommentarer om utseende. Kärringar utan något innanför pannbenet"
Tanten ser snopen ut och jag och sonen byter sittbänk..:mad:

:D Jag är oftast trevlig men ibland så kan jag inte hålla för munnen.. Speciellt inte när man själv jobbar med barn och kämpar dagligen för att alla ska få vara sig själva, att alla är unika.. Men vissa människor har inget förstånd tyvärr O_o
Men gud, som att könstillhörigheten skulle sitta i kläderna... Nästan så att jag hoppas att det är en tjej jag väntar bara för att jag ska kunna använda alla "killiga" kläder med blå detaljer.
Har medvetet försökt hålla oss neutrala på klädfronten (eftersom jag tycker det är snyggast och vill att ungen själv ska få välja sin klädstil när den blir äldre), men det har ändå blivit ett överslag åt det killigare hållet då vi ärvt mest killkläder.

Men gud, som att könstillhörigheten skulle sitta i kläderna... Nästan så att jag hoppas att det är en tjej jag väntar bara för att jag ska kunna använda alla "killiga" kläder med blå detaljer.
Har medvetet försökt hålla oss neutrala på klädfronten (eftersom jag tycker det är snyggast och vill att ungen själv ska få välja sin klädstil när den blir äldre), men det har ändå blivit ett överslag åt det killigare hållet då vi ärvt mest killkläder.

Ja precis.. Var så arg att jag koka när jag väl kom in till doktorn och hade typ glömt varför jag var där..

Sonen har verkligen en väldigt varierad garderob. Jag köper mycket begagnat.
Han ärver en hel del av sina sysslingar.
Så han kläder är både blå, grå, svarta, bruna, rosa, lila, röda, gröna osv

Kläder klassar vi som ett litet bekymmer. Hade inte satt på en pojke klänning- det är opraktiskt på bebisar hur som helst.
Annars är min smak mest lurvigt och djurlikt:D

Ingen ny ryttare på hästen. Hon tyckte han var för lurig.

Slutet av v 31 nu och sista arbetsdagen gjord. Lite tråkigt men också skönt, har haft ganska ont i svankryggen och neråt ischiasen på kvällarna sista veckorna. Har fortfarande inte ont medans jag står, går, böjer mig osv men det kommer efter.

Nåt jag har börjat fundera över är hur man ska tänka kring pappans aktiviteter under de sista två månaderna. Jag har ju haft en hittills okomplicerad graviditet, har lite sammandragningar ibland när jag går för långt eller fort men annars inga konstigheter och inga tecken på att ungen skulle komma tidigt eller så. Nästa vecka ska sambon till andra ändan av Sverige på utbildning med jobbet vilket känns helt okej, men sen då? Är det ok att han åker 30 mil, 4 h med bil, bort för att hälsa på släkt och vänner i vecka 35? Kan han delta i fest på jobbet i vecka 34, dvs vara nära hemmet men bli onykter? Hur gör och tänker ni andra?

Slutet av v 31 nu och sista arbetsdagen gjord. Lite tråkigt men också skönt, har haft ganska ont i svankryggen och neråt ischiasen på kvällarna sista veckorna. Har fortfarande inte ont medans jag står, går, böjer mig osv men det kommer efter.

Nåt jag har börjat fundera över är hur man ska tänka kring pappans aktiviteter under de sista två månaderna. Jag har ju haft en hittills okomplicerad graviditet, har lite sammandragningar ibland när jag går för långt eller fort men annars inga konstigheter och inga tecken på att ungen skulle komma tidigt eller så. Nästa vecka ska sambon till andra ändan av Sverige på utbildning med jobbet vilket känns helt okej, men sen då? Är det ok att han åker 30 mil, 4 h med bil, bort för att hälsa på släkt och vänner i vecka 35? Kan han delta i fest på jobbet i vecka 34, dvs vara nära hemmet men bli onykter? Hur gör och tänker ni andra?
Fest hade varit ok för mig i v34. Och 4 timmar i bil om man inte har några känningar är väl ok men inte så kul..

Har inte tänkt så mycket över sambons aktiviteter ännu. Går in i v. 35 på tisdag och då kommer sambon vara borta över helgen och han är också bjuden till bröllop i Tyskland (utan möjlighet för att flyga hem) 3 veckor innan BF. Tanken är att han åker om jag inte har några känningar eller hot om igångsättning. Men visst, jag lär vara lite nervös innan han är hemma igen :p

sista arbetsdagen idag för mig med :)

Jag tycker alla dina exempel är okej. Det är så liten risk att förlossningen startar så tidigt, och även att förlossningen skulle gå så snabbt att han inte hinner hem på 4 h.

Vi har fått möss inne :yuck: O_o Så äckligt..
I morse låg det en död i fällan, och jag gråter såklart en skvätt.. Så blödig..
Dom är ju rätt söta, fast jag vill inte ha dom inne. Och måste ju bli av med dom på nåt sätt.. För sån liten dosa man sätter i eluttaget med högfrekventljud har inte skrämt bort dem :cautious:
Usch!

Fick många kommentarer om att sonen skulle vara en flicka mär han hade rosa på sig. Vilket hände ganska ofta, för jag hittade många kläder som var fina med inslag av rosa. Och mitt barn får ha kläder vi tycker är fina. Oavsett färg. Sen kanske inte jag skulle sätta på honom nåt med volanger i rumpan, men det är mer för att ser så fruktansvärt obekvämt ut.

Jag brukar mest rycka axlarna åt såna kommentarer. Men har brunnit av en gång riktigt rejält på en tant (Typ 60år så inget lastgammalt) i väntrummet på vårdcentralen.
Sonen , typ 4månader vid tillfället,hade en body med ljuslila botten och hästar i lila och aprikosa olika nyanser. Skit snygg body enligt mig. Och han hade en vit napp med ett rosa moln på.
Tanten som sitter brevid vänder sig och säger "Åh vilken söt flicka, vad heter hon?"

Jag: "Nej.. Det som möjligtvis skulle kunna förstöra hans identitetsskapande i framtiden är när inskränkta kärringar som du lägger kommentarer om utseende. Kärringar utan något innanför pannbenet"

:D Jag är oftast trevlig men ibland så kan jag inte hålla för munnen.. Speciellt inte när man själv jobbar med barn och kämpar dagligen för att alla ska få vara sig själva, att alla är unika.. Men vissa människor har inget förstånd tyvärr O_o

Jag tänker också som så att vårt barn får ha de kläder vi tycker är fina tills hen är stor nog att ha en egen åsikt om det hela. Det blir en blandad kompott helt enkelt, då jag och sambon har rätt olika smak. Mycket med katter och hästar på blir det i alla fall, och har lagt märke till att det är mycket rosa i kläderna som har sådant tryck..

Gud så bra att du sa ifrån till den korkade tanten! :wtf::up: Jag är väldigt lugn och hetsar inte upp mig så lätt men jag hade blivit tokig på det där! Förstår inte hur någon kan ha mage att uttrycka sig så! Eller tycka så överhuvudtaget egentligen, men..

• Gilla
Reactions: Ray
Jag tänker också som så att vårt barn får ha de kläder vi tycker är fina tills hen är stor nog att ha en egen åsikt om det hela. Det blir en blandad kompott helt enkelt, då jag och sambon har rätt olika smak. Mycket med katter och hästar på blir det i alla fall, och har lagt märke till att det är mycket rosa i kläderna som har sådant tryck..

Gud så bra att du sa ifrån till den korkade tanten! :wtf::up: Jag är väldigt lugn och hetsar inte upp mig så lätt men jag hade blivit tokig på det där! Förstår inte hur någon kan ha mage att uttrycka sig så! Eller tycka så överhuvudtaget egentligen, men..

Jag har i vanliga fall enormt tålamod, man måste ha de när man jobbar på förskola :D Men är glad att jag i vissa fall väljer att bita ifrån.. Annars är det så lätt att bara rycka på axlarna och låta det passera..
Men tanter som indirekt ger sig på min son låter jag inte rinna av mig, dom får höra på mamma vredet :rage: :D:D

Haha min sambo påpekar också saker om navlen.. "Älskling, nu kan man ju se botten på naveln" :p
Min vände sig aldrig ut med sonen och jag hoppas att den inte gör det nu heller.. Den vart liksom uttöjd men aldrig utåtvänd.

*skratt*

Min har börjat bli lite upphöjd men har liksom inte vänt sig, hoppas den stannar så :p

Jissus :eek:

Jag lär nog inte sätta på min pojk klänning eller volanger och ha massa rosa men det hade jag inte gjort om det varit flicka heller, jag är inte så förtjust i rosa och överdrivit "flickigt". Gillar mycket färg och blir smått deprimerad när det enda som finns i butikerna är beige, rosa och ljusblått, det är ju barn, vart är alla färger??

Har sytt lite själv för att få lite mer färg. Kommer nog däremot ha en del lila till honom och skulle det dyka upp ett rosa plagg jag gillar så hade jag inte haft problem att köpa det heller.

17991458_1915233408502328_5875671698977561701_o.jpg
vaknade och blev helt förskräckt - min mage är borta! Måste ha legat på magen och sovit för den stackars bebisen var puts väck, magen var platt. Var tvungen att ta bild och skicka till sambon, här har den ändå glidit ner lite och nu är magen som vanligt igen, men hjälp vilken konstig känsla att kunna se sina fötter igen. Den magen i vecka 25+1 hade varit kul att ha. :D

Hoppar in lite i diskussionen om rosa på pojkar. Min son (3år) har själv VALT en blå jacka med neongul luva, dragkedjan är lite ljusrosa/gammelrosa. Häromdagen i lekparken frågade en man vad hon heter. Jag sa att det är en han och fick då svaret "man tror ju att det är en tjej när han har rosa på sig" O_o. Alltså 1: om vi nu ska snacka färg så är ju hela jackan blå? 2: jo, pojkar kan ha rosa. Det är bara en färg. :meh:

17991458_1915233408502328_5875671698977561701_o.jpg
vaknade och blev helt förskräckt - min mage är borta! Måste ha legat på magen och sovit för den stackars bebisen var puts väck, magen var platt. Var tvungen att ta bild och skicka till sambon, här har den ändå glidit ner lite och nu är magen som vanligt igen, men hjälp vilken konstig känsla att kunna se sina fötter igen. Den magen i vecka 25+1 hade varit kul att ha. :D

Det är inte så kul när alla tror att man ljuger om graviditeten :o

Jag kunde använda mina vanliga kläder fram till v 26.

Hoppar in lite i diskussionen om rosa på pojkar. Min son (3år) har själv VALT en blå jacka med neongul luva, dragkedjan är lite ljusrosa/gammelrosa. Häromdagen i lekparken frågade en man vad hon heter. Jag sa att det är en han och fick då svaret "man tror ju att det är en tjej när han har rosa på sig" O_o. Alltså 1: om vi nu ska snacka färg så är ju hela jackan blå? 2: jo, pojkar kan ha rosa. Det är bara en färg. :meh:

Motsvarande för pojkar verkar vara allt sportrelaterat. Hur "tjejigt" klädd min dotter än är i övrigt, tex om hon har sin rosa overall, tror många att hon är kille om hon har på sin Lule Hockey-mössa. En rosa mössa med blommor och lila byxor - väldigt tjejigt kan tyckas - väger lättare än en matchtröja från Örebro Hockey, även då tror en del att hon är en pojk.

Suck...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 096
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
632
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 087
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka