Men gud, som att könstillhörigheten skulle sitta i kläderna... Nästan så att jag hoppas att det är en tjej jag väntar bara för att jag ska kunna använda alla "killiga" kläder med blå detaljer.Fick många kommentarer om att sonen skulle vara en flicka mär han hade rosa på sig. Vilket hände ganska ofta, för jag hittade många kläder som var fina med inslag av rosa. Och mitt barn får ha kläder vi tycker är fina. Oavsett färg. Sen kanske inte jag skulle sätta på honom nåt med volanger i rumpan, men det är mer för att ser så fruktansvärt obekvämt ut.
Jag brukar mest rycka axlarna åt såna kommentarer. Men har brunnit av en gång riktigt rejält på en tant (Typ 60år så inget lastgammalt) i väntrummet på vårdcentralen.
Sonen , typ 4månader vid tillfället,hade en body med ljuslila botten och hästar i lila och aprikosa olika nyanser. Skit snygg body enligt mig. Och han hade en vit napp med ett rosa moln på.
Tanten som sitter brevid vänder sig och säger "Åh vilken söt flicka, vad heter hon?"
Jag: " Tack, HAN heter Truls"
Tant: "Han? Ja det förstås, han har väl fått ärva kläder av en stora syster"
Jag: "Nej han har ingen syster, dom har jag köpt"
Tant: "Men är du inte rädd för att han inte ska veta vad han är för kön?"
Jag: "Ja alltså han är fyra månader så jag tror inte han vet det ändå"
Tant: "Men sen då? Det kan ju förstöra hela hans identitetsskapande senare"
Här börjar jag ruttna toltat!
Jag: "Nej.. Det som möjligtvis skulle kunna förstöra hans identitetsskapande i framtiden är när inskränkta kärringar som du lägger kommentarer om utseende. Kärringar utan något innanför pannbenet"
Tanten ser snopen ut och jag och sonen byter sittbänk..
Jag är oftast trevlig men ibland så kan jag inte hålla för munnen.. Speciellt inte när man själv jobbar med barn och kämpar dagligen för att alla ska få vara sig själva, att alla är unika.. Men vissa människor har inget förstånd tyvärr
Har medvetet försökt hålla oss neutrala på klädfronten (eftersom jag tycker det är snyggast och vill att ungen själv ska få välja sin klädstil när den blir äldre), men det har ändå blivit ett överslag åt det killigare hållet då vi ärvt mest killkläder.