Sommarföräldrar 2017

Tack för tipsen angående Ullared alla ni som kommenterat! :) Ska försöka få ihop en lista till svärmor snart..

Min stackars häst är fruktansvärt uttråkad nu efter att ha stått i snart 1,5 vecka och jag är ju inte till mycket hjälp med stor mage, foglossningar och fruktansvärt ont i ryggen. Släppte honom på ridbanan en stund igår för att se hur han rörde sig nu efter hovproblemet och det blev 10 minuter av bocksprång och full galopp :meh: I ärlighetens namn såg jag ingen hälta längre, men sambon som var med menade att han nog avlastar lite fortfarande. Jag har lite svårt att ta in det han säger dock eftersom att han inte alls är hästintresserad längre, jag tänker liksom att han inte vet vad han pratar om, lätt att glömma bort att han tydligen var värsta dressyrstjärnan som barn och ungdom :D Han brukar vanligtvis tycka att min häst är lite tråkig då han är så lugn och snäll, men igår tyckte han att han var jätterolig och de sprang omkring och lekte tillsammans, haha. Man får vara glad åt det lilla, för rida får jag honom inte till fast jag ju verkligen skulle behövt hjälpen nu :down:

• Gilla
Reactions: Ray
Idag fick jag äntligen lyssna på hjärtljudet, ta nya prover m.m. Har lågt blodvärde så ska börja äta järntabletter. Blev väldigt besviken av att få reda på att det inte finns några föräldrakurser på sommaren, tycker det är väldigt dåligt.. så sa hon att du kunde gått med dom i juni gruppen men det är fullbokat? Som sagt blev jag väldigt besviken:/ förstår inte varför de inte har sagt detta innan.
Vår föräldrautbildning var inte mycket att ha. Först en träff för att prata förlossningen som var mest att ställa frågor. Jag hade plöjt några böcker innan men flera andra hade inte läst något alls så det blev på en väldigt basic nivå, typ genomgång av olika smärtlindringsmetoder. Andra tillfället handlade om amning och då gick vi inte dit. Det var inget om barnaskötsel som man kanske hade önskat, men såna saker visade de för oss sen på BB (byta blöja, tvätt och bad, nagelvård och även massor med amningshjälp om man ville ha det).

Aj aj vad det gjorde ont att kliva av hästen idag. Fick stå still och kvida några minuter och sen sakta smyga iväg innan det släppte.
Foglossning är en förbannelse :down:
Onödig smärta :rage:.

Aj aj vad det gjorde ont att kliva av hästen idag. Fick stå still och kvida några minuter och sen sakta smyga iväg innan det släppte.
Foglossning är en förbannelse :down:
Onödig smärta :rage:.

Men imponerande att du rider fortfarande! :up:

KL
Tror att bebisen fixerade sig förra veckan och att sammandragningar/mensvärk berodde på det. Nu känns det som att bebisen har flyttat på sig, så det vetefan vad som händer? :confused:

Påskfirandet förresten... Svärmor gjorde alla de där tabbarna som jag har läst att svärmödrar kan göra. "Heeej tjockis!" tätt följt av ett besviket: "Men vad liten magen är?!" :banghead: Jag är inte särskilt lättstött och tog väl egentligen inte åt mig, men har tänkt en del på det. Dels är det lagom skoj att bli kallad tjockis när man ligger 15+ på vågen. Och dels VADÅ LITEN? Den var typ PLATT förut och nu ser mina D-kupor ut som myggbett i jämförelse med magen. :angel:

KL
Tror att bebisen fixerade sig förra veckan och att sammandragningar/mensvärk berodde på det. Nu känns det som att bebisen har flyttat på sig, så det vetefan vad som händer? :confused:

Påskfirandet förresten... Svärmor gjorde alla de där tabbarna som jag har läst att svärmödrar kan göra. "Heeej tjockis!" tätt följt av ett besviket: "Men vad liten magen är?!" :banghead: Jag är inte särskilt lättstött och tog väl egentligen inte åt mig, men har tänkt en del på det. Dels är det lagom skoj att bli kallad tjockis när man ligger 15+ på vågen. Och dels VADÅ LITEN? Den var typ PLATT förut och nu ser mina D-kupor ut som myggbett i jämförelse med magen. :angel:
Min mor är den enda som kallar mig tjockis (jag avskyr det) jag brukar kontra med "jag är gravid, vad har du att skylla på?"

KL

Men gud, jag hade blivit galen! :crazy: Här är det tvärtom, jag är den som går runt och kallar mig själv för blåval och tjockis och framför allt min mor blir jättearg på mig och skäller för jag är ju faktiskt gravid och helt perfekt. :D

Min mor är den enda som kallar mig tjockis (jag avskyr det) jag brukar kontra med "jag är gravid, vad har du att skylla på?"
Haha! Finns det något annat tillfälle i livet där folk liksom tycker det är OK att beskylla folk för att vara tjocka utan att riskera att åka på stryk?
Jag fick faktiskt frågan på ett möte för nån vecka sen om det är dags att föda snart (jag var i vecka 22 och inte speciellt stor). Kunde inte låta bli att kontra med motfrågan "hur så, tycker du jag är så stor?". Nä, det tyckte han ju inte att jag var, sen var den diskussionen avslutad. :devil:

KL

Passa dig svärmor- annars får du inte träffa bebis:devil:

Jag hoppas ju kunna rida till v 30 och dit är det lååångt. :arghh:

Svärmödrar alltså :banghead: Jag skulle inte uppskattat att få höra att magen är så liten, vad menar man med att säga det egentligen?!
Jag tycker om min svärmor, mycket till och med, men hon har börjat gå mig lite på nerverna nu märker jag. Delvis är det inte hennes fel, jag är definitivt mer lättstött än vanligt, men jag tycker liksom att jag kan få vara det just nu. Något jag stör mig mer och mer på är att hon röker (det gör min mor också men inte lika mycket/ofta och aldrig när jag är med), jag har börjat elda upp mig över detta i förväg och känner bara "Tro inte att du ska få hålla i bebis med det där rökmolnet omkring dig!!:mad::devil:"

@Ray, jag tycker att det är imponerande att du håller igång ridningen! Men förstår vad du menar med foglossningen :yuck:

Svärmödrar alltså :banghead: Jag skulle inte uppskattat att få höra att magen är så liten, vad menar man med att säga det egentligen?!
Jag tycker om min svärmor, mycket till och med, men hon har börjat gå mig lite på nerverna nu märker jag. Delvis är det inte hennes fel, jag är definitivt mer lättstött än vanligt, men jag tycker liksom att jag kan få vara det just nu. Något jag stör mig mer och mer på är att hon röker (det gör min mor också men inte lika mycket/ofta och aldrig när jag är med), jag har börjat elda upp mig över detta i förväg och känner bara "Tro inte att du ska få hålla i bebis med det där rökmolnet omkring dig!!:mad::devil:"

@Ray, jag tycker att det är imponerande att du håller igång ridningen! Men förstår vad du menar med foglossningen :yuck:
Jag är extremt lättstött. Mer än vanligt. Å andra sidan är det inte många som ens gratulerat till denna graviditeten. De är så rädda att säga fel tror jag. Lite tråkigt men jag förstår att det blir så...

Rid mässigt är jag ju bara i v 23 så det känns tidigt att lägga ner. Men det blir ju ingen vettig ridning alls tyvärr.

Ha jag måste nog vända på detta lite. Jag stör mig för tillfället mycket mer på min mamma än min svärmor. Min mamma ska alltid känna på magen och skaka runt så bebis ger av en spark eller något, speciellt när jag precis har berättat att det gör skit ont för tillfället när ungen lever rövare. :meh: Är ju hennes fjärde barnbarn och hon har fem barn själv så inte direkt något nytt som händer därinne:cautious:

• Gilla
Ha jag måste nog vända på detta lite. Jag stör mig för tillfället mycket mer på min mamma än min svärmor. Min mamma ska alltid känna på magen och skaka runt så bebis ger av en spark eller något, speciellt när jag precis har berättat att det gör skit ont för tillfället när ungen lever rövare. :meh: Är ju hennes fjärde barnbarn och hon har fem barn själv så inte direkt något nytt som händer därinne:cautious:

Jag hade nog definitivt stört mig på min mamma om det inte vore för det att hon väldigt långt bort, så jag har bara träffat henne en gång under graviditeten. Då skulle hon hålla på och klappa på magen, vilket jag inte alls gillar när någon annan än sambon gör. Jag sa dock inget då, vet att hon tycker att det är jobbigt att vara så långt bort, speciellt nu, och hon lägger nog redan band på sig som det är. Det som stör mig lite med henne är att hon varje gång vi pratar i telefon ska fråga hur mycket jag gått upp i vikt nu då, hon menar att det är så spännande att veta O_o Förstår inte alls hur det kan vara spännande..

Jag hade nog definitivt stört mig på min mamma om det inte vore för det att hon väldigt långt bort, så jag har bara träffat henne en gång under graviditeten. Då skulle hon hålla på och klappa på magen, vilket jag inte alls gillar när någon annan än sambon gör. Jag sa dock inget då, vet att hon tycker att det är jobbigt att vara så långt bort, speciellt nu, och hon lägger nog redan band på sig som det är. Det som stör mig lite med henne är att hon varje gång vi pratar i telefon ska fråga hur mycket jag gått upp i vikt nu då, hon menar att det är så spännande att veta O_o Förstår inte alls hur det kan vara spännande..
Bortsett från magklappandet så är alltid första kommentaren ' Du ser trött ut" Jaha tack jag vet det :meh::cautious:

Jag stör mig kontstigt nog inte alls. Har en underbar svärmor som sällan kommer med "goda råd" och skulle det komma nåt så är det ofta sunda råd i ämnen som jag tagit upp. Vi är oerhört lika och funkar väldigt bra ihop. Vi brukar ha tjejkvällar tillsammans utan sambon, Typ Bonde söker fru maraton. Vi gillar samma slags mat, snacks, fika osv..

Oftast är det jag som kör på tjockis kortet här hemma :D

Skulle däremot någon random person jag knappt känner komma med kommentarer eller konstiga råd skulle jag nog bli lite störd.
Men jag är en sån som har lätt att skaka av mig sånt..

Jag förundras här hemma hur magen kan ha så olika former i olika graviditeter.. Samma kropp, samma start vikt, enligt rul samma kön på bebis.
Första gravidteten var det mer en liten kul rätt ut på magen..
Den här vändan bredder den ut sig över hela magen.. Framifrån ser jag bred ut, från sidan är det knappt nån mage alls..
"Åhhh en typisk tjejmage" får jag höra nu.. RUL sa pojke. Fast känslan i kroppen säger fortfarande att det är en tjej.
Undra hur ofta man ser fel på Ultraljudet? :D

Jag förundras här hemma hur magen kan ha så olika former i olika graviditeter.. Samma kropp, samma start vikt, enligt rul samma kön på bebis.
Första gravidteten var det mer en liten kul rätt ut på magen..
Den här vändan bredder den ut sig över hela magen.. Framifrån ser jag bred ut, från sidan är det knappt nån mage alls..
"Åhhh en typisk tjejmage" får jag höra nu.. RUL sa pojke. Fast känslan i kroppen säger fortfarande att det är en tjej.
Hade blivit lite glad om magen blivit annorlunda denna gången... Får alltid en strut rakt ut och det är otypligt. Känns som det blir mer obalans då?
Båda min flickor låg i strutmage men nummer två magen var ännu större tror jag.

Hade blivit lite glad om magen blivit annorlunda denna gången... Får alltid en strut rakt ut och det är otypligt. Känns som det blir mer obalans då?
Båda min flickor låg i strutmage men nummer två magen var ännu större tror jag.

Jag hade gärna haft en likadan mage som med sonen.. Liten och nätt, nu ser jag mest tjock ut :D

• Gilla
Var hos BM igår. 17 kg plus och går in i v 30 imorn.... "Jaaaa, det är ju vad man rekommenderar på en hel graviditet egentligen. tänker du på vad du äter?" Jag har alltid varit pinnsmal och den där som kan äta vad som helst utan att lägga på mig :( Tycker att jag sköter mig med maten, har inte ens fått in mellanmålsrutinen så mår illa och kallsvettas ett par ggr per dag av blodsockerfallet. Men att närma sig 80 pannor känns i fötterna vill jag lova.

Kan inte riktigt gå värdigt längre utan vaggar fram. Bredbent med korta steg. Känner mig mycket attraktiv :crazy:

Såg mig i spegeln på jobbet där strumpbyxorna lämnat en snygg "midja" mitt på gravidmagen. Om jag drar ner dom sticker naveln ut som en knapp. Helt ärligt tycker jag att jag ser ut som en proppmätt fästing. Urk.... Får så många "tjena tjockis"-kommentarer också. Eller "när är det dags?" "6 juli" "jaha så långt kvar...."

:mad:

Hmm det är väl oftare när de ser tjejer som det är fel. Jag menar - ser de en snopp så är det med största sannolikhet en kille men ser de ingen snopp kan det bero på att den ligger dold bakom kroppsdel/navelsträng etc. Alltså större risk att de ser fel när det är förutsedda tjejer än killar. Men man kanske kan misstolka navelsträng och annat.

Vi kör på överraskning. Har en typisk tjejmage och "känner" verkligen att det är en tjej. Skulle bli väääldigt förvånad om det kom ut en kille!

• Gilla
Var hos BM igår. 17 kg plus och går in i v 30 imorn.... "Jaaaa, det är ju vad man rekommenderar på en hel graviditet egentligen. tänker du på vad du äter?" Jag har alltid varit pinnsmal och den där som kan äta vad som helst utan att lägga på mig :( Tycker att jag sköter mig med maten, har inte ens fått in mellanmålsrutinen så mår illa och kallsvettas ett par ggr per dag av blodsockerfallet. Men att närma sig 80 pannor känns i fötterna vill jag lova.

Kan inte riktigt gå värdigt längre utan vaggar fram. Bredbent med korta steg. Känner mig mycket attraktiv :crazy:

Såg mig i spegeln på jobbet där strumpbyxorna lämnat en snygg "midja" mitt på gravidmagen. Om jag drar ner dom sticker naveln ut som en knapp. Helt ärligt tycker jag att jag ser ut som en proppmätt fästing. Urk.... Får så många "tjena tjockis"-kommentarer också. Eller "när är det dags?" "6 juli" "jaha så långt kvar...."

:mad:
Hos mig syns knapp naveln även när jag har byxor, linne och skjorta över :D Är i v 36 nu. Så bara att vänja sig ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 106
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
633
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 087
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka