Sommarföräldrar 2017

Jag mår fortfarande relativt illa. Kräks 2-5 gånger om dagen i dagsläget men det känns som det har landat på en hyfsad nivå tack vare kombinationen av lergigan comp och vanlig lergigan. Vanliga lergiganen till natten som gör att jag får sova utan att må illa på natten, vilket gör dagarna så himla mycket lättare av lergigan compen som äntöigen börjar fungera. Jag har träffat en vän dagtid utan större problem :love:
Fogarna gör ont, speciellt bakre till höger. Höger benet viker sig ibland om jag suttit ner och ska resa mig upp..
Sammandragningar som kommer och går när jag rör mig. Men dom var värre förra graviditeten så där kan jag vara nöjd:D:angel:

Jag är fortfarande sjukskriven 100% och gissar att jag inte kommer tillbaka innan bebis. Min BM tycker definitivt inte jag ska jobba.. "Kan du inte nöja dig med att va hemma och få må "bra" hemma?.. Anledningen att du kanske mår på en hyfsad nivå är för att du får vila?"

Ja jag får väl hålla med henne. Tänker inte pressa min kropp den här graviditeten!

Hur mår ni alla? Jobbar ni?

Jag har i princip inte jobbat alls senaste tre veckorna, på grund av VAB, flytt, påskledigt och nu inskolning på dotterns nya förskola. Jag mår så mycket bättre och är så mycket mer mig själv när jag kan släppa jobbet. Jag ska till min barnmorska nästa vecka och då ska vi prata sjukskrivning igen. Nu är jag (nog) redo för det. Men det känns så dumt för jag fungerar så bra när jag går hemma. Inte kan jag skylla på blodtrycket heller för det ligger normalt för ovanlighetens skull...

Hur det än blir kommer jag gå ner i tid fram till sommaren. Sgi påverkas ju inte nu.

Jag mår rätt bra! Bara 18 arbetsdagar kvar. :D Om jag får godkänt graviditetspenning alltså. Börjar bli lite kämpigt med en del tunga lyft och att böja mig ned (jobbar på förskola). Men jag är inställd på att gå hem ändå, även om det vore ett ekonomiskt bortfall. :p

• Gilla
Reactions: Ray
Från 6 månader innan BF :)
Förutsatt att du jobbat en viss tidsperiod innan.

Ok! Så då blir det så fort vi varit på RUL och fått ett konstaterat BF då :)

När vi var på KUB var bebisen lite för liten för att man enligt riktlinjerna kunde konstatera ett beräknat förlossningsdatum. Men det som hon beräknade där och som stämmer överens med min uppfattning gör att vi missar det där med 2,5 år mellan barnen med en (1!) dag :eek: Så jag har fyllt ut med föräldrapenning upp till 100 %. Men då borde jag kunna sluta med det så fort vi fått ett BF då :)

Ok! Så då blir det så fort vi varit på RUL och fått ett konstaterat BF då :)

När vi var på KUB var bebisen lite för liten för att man enligt riktlinjerna kunde konstatera ett beräknat förlossningsdatum. Men det som hon beräknade där och som stämmer överens med min uppfattning gör att vi missar det där med 2,5 år mellan barnen med en (1!) dag :eek: Så jag har fyllt ut med föräldrapenning upp till 100 %. Men då borde jag kunna sluta med det så fort vi fått ett BF då :)
Kolla upp det där med att sluta fylla upp med föräldrapenning noga innan du gör det. Jag har för mig att jag läst att man bara kan gå ner i arbetstid 6 mån innan, utan att fylla upp, om man har jobbat heltid direkt innan.

Kolla upp det där med att sluta fylla upp med föräldrapenning noga innan du gör det. Jag har för mig att jag läst att man bara kan gå ner i arbetstid 6 mån innan, utan att fylla upp, om man har jobbat heltid direkt innan.

Aha, tack för tipset! Hoppas mest på att de ska flytta oss en dag till på RUL så vi klarar 2,5 år :p

Hur mår ni alla? Jobbar ni?

Jag har i princip inte jobbat alls senaste tre veckorna, på grund av VAB, flytt, påskledigt och nu inskolning på dotterns nya förskola. Jag mår så mycket bättre och är så mycket mer mig själv när jag kan släppa jobbet. Jag ska till min barnmorska nästa vecka och då ska vi prata sjukskrivning igen. Nu är jag (nog) redo för det. Men det känns så dumt för jag fungerar så bra när jag går hemma. Inte kan jag skylla på blodtrycket heller för det ligger normalt för ovanlighetens skull...

Hur det än blir kommer jag gå ner i tid fram till sommaren. Sgi påverkas ju inte nu.

Jag mår ändå rätt bra nu tycker jag, men det går lite fram och tillbaka. Har 6 arbetsdagar kvar inklusive idag, vilket känns skönt! Ska bli tråkigt att sluta jobba också, trivs bra med mitt jobb, men min rygg har börjat protestera högljutt mot så mycket stillasittande och har ett arbete som gör det svårt att inte sitta ner mycket. Jag har känt som du tidigare, att det känns så dumt att sjukskriva sig när man mår så pass bra när man är hemma, men då är det ju för att man får vara hemma och slipper arbetet som man mår bra, annars hade det kanske varit mycket sämre. Lätt att känna sig skyldig när man går hemma och mår jättebra, men saken är ju den att det inte hade varit så bra om man gått till jobbet. Jag blir inte sjukskriven nu utan det är den vanliga moderskapsledigheten (bor ju i Finland) som träder in nästa vecka. Nu känns det väldigt bra att sluta så pass mycket i förväg även om jag tidigare varit skeptisk till det! :)

Spenderade mer eller mindre hela dagen på diabets enheten igår med avbrott för lunch i 1,5 h hemma.. :grin: De gör så gott de kan men skulle nog behöva mer personal för det är alltid sjukt lång väntetid och tiderna passar aldrig!
Status är iaf att hon väger 2251 g, ligger med huvudet nedåt och rumpa/ben helt upp i mina revben (jotack det kunde jag själv berättat :angel:). Hon följer sin kurva fint och borde landa på omkring 3500 g. Jag får än så länge lov till att gå tiden ut men man blir normalt sett igångsatt omkring BF när man tager insulin.

Mina blodprover var försvunnit/beställt fel men ett av proven som skulle var < 25 var 27, så ligger fortfarande i gränslandet för att få diagnosen typ 1 diabetes. Läkaren valde till slut att inte ge mig diagnosen nu, att tyckte jag skulle sluta ta insulin efter förlossningen men fortsätta att mäta blodsocker och reagera om det kom över 7. När jag frågade henne vad sannolikheten var för att det fortfarande var typ 1 diabetes fick hon till sist svarat "övervägande sannolikt" :( Risken är att det går bra i några dagar, veckor eller månader och att jag sen helt plötsligt blir riktigt sjuk (känns ju tryggt....) :crazy:
Fick iaf beröm för fina blodsockervärden, man får vara glad för det lilla... :grin:

Så blandade känslor, jag må fysiskt sätt helt OK, ryggen kollapsar lite efter en dag som igår med 90 % av tiden väntande på en stol men det brukar lösa sig med lite tid på crosstrainern. Får dock perioder av illamående, under ultraljudet igår blev jag riktigt dålig och kände att jag bara behövde sätta mig upp NU annars skulle jag typ spy/svimma på britsen och blev helt kallsvettig. Försvann som tur var igen när jag fick lägga mig på sidan. :yuck: Men skönt att veta att hon inte verkar vara påverkad av diabetesen.

Ursäkta för roman :o

Spenderade mer eller mindre hela dagen på diabets enheten igår med avbrott för lunch i 1,5 h hemma.. :grin: De gör så gott de kan men skulle nog behöva mer personal för det är alltid sjukt lång väntetid och tiderna passar aldrig!
Status är iaf att hon väger 2251 g, ligger med huvudet nedåt och rumpa/ben helt upp i mina revben (jotack det kunde jag själv berättat :angel:). Hon följer sin kurva fint och borde landa på omkring 3500 g. Jag får än så länge lov till att gå tiden ut men man blir normalt sett igångsatt omkring BF när man tager insulin.

Mina blodprover var försvunnit/beställt fel men ett av proven som skulle var < 25 var 27, så ligger fortfarande i gränslandet för att få diagnosen typ 1 diabetes. Läkaren valde till slut att inte ge mig diagnosen nu, att tyckte jag skulle sluta ta insulin efter förlossningen men fortsätta att mäta blodsocker och reagera om det kom över 7. När jag frågade henne vad sannolikheten var för att det fortfarande var typ 1 diabetes fick hon till sist svarat "övervägande sannolikt" :( Risken är att det går bra i några dagar, veckor eller månader och att jag sen helt plötsligt blir riktigt sjuk (känns ju tryggt....) :crazy:
Fick iaf beröm för fina blodsockervärden, man får vara glad för det lilla... :grin:

Så blandade känslor, jag må fysiskt sätt helt OK, ryggen kollapsar lite efter en dag som igår med 90 % av tiden väntande på en stol men det brukar lösa sig med lite tid på crosstrainern. Får dock perioder av illamående, under ultraljudet igår blev jag riktigt dålig och kände att jag bara behövde sätta mig upp NU annars skulle jag typ spy/svimma på britsen och blev helt kallsvettig. Försvann som tur var igen när jag fick lägga mig på sidan. :yuck: Men skönt att veta att hon inte verkar vara påverkad av diabetesen.

Usch vad hemskt, jag håller alla tummar och tår att du håller dig i gränsland och att det försvinner igen!:heart

Håller tummarna för att det försvinner! Men skönt ändå att få kolla upp bebisen och att få veta att hon inte verkar påverkas negativt. Och jag tycker att det låter jätteskönt att bli igångsatt vid BF om det inte redan satt igång av sig själv då..! Kring 3500 g är vad jag också hoppas på, är jätterädd att få en 5-kilosbebis :nailbiting:

Håller tummarna för att det försvinner! Men skönt ändå att få kolla upp bebisen och att få veta att hon inte verkar påverkas negativt. Och jag tycker att det låter jätteskönt att bli igångsatt vid BF om det inte redan satt igång av sig själv då..! Kring 3500 g är vad jag också hoppas på, är jätterädd att få en 5-kilosbebis :nailbiting:

Jag har lite blandade känslor inför att bli igångsatt. Å ena sidan tycker jag också det skulle vara skönt att slippa gå över tiden, å andra sidan har jag hört att igångsättning inte alltid är så trevligt och något man vill undvika :p

Ni som redan har barn? Vad behöver man ha framme/inom räckhåll på ett skötbord utom det uppenbara såsom blöjor? Vårt kommer stå sovrummet så har inte tillgång till vatten, men badrum/kök ligger inte mer än 8 m bort typ.
Ska försöka köpa någon organisering för vårt, just nu ligger där bara en skötbädd (eller ja, allmän avställningplats för x andra saker också...)

Jag har lite blandade känslor inför att bli igångsatt. Å ena sidan tycker jag också det skulle vara skönt att slippa gå över tiden, å andra sidan har jag hört att igångsättning inte alltid är så trevligt och något man vill undvika :p
Blev igångsatt med sonen. Jag är såklart medveten om att alla förlossningar är individuella och alla upplever det olika, men jag har inget negativt alls att säga om min förlossning :). Var inte heller särskilt sugen på att bli igångsatt eftersom det ju är högre risk för både sugklocka och kejsarsnitt bland annat, men kommer inte vara orolig om jag ska bli igångsatt igen :).

Ni som redan har barn? Vad behöver man ha framme/inom räckhåll på ett skötbord utom det uppenbara såsom blöjor? Vårt kommer stå sovrummet så har inte tillgång till vatten, men badrum/kök ligger inte mer än 8 m bort typ.
Ska försöka köpa någon organisering för vårt, just nu ligger där bara en skötbädd (eller ja, allmän avställningplats för x andra saker också...)
Tvättlappar och soptunna kan vara skönt. Om du har torra tvättlappar kan man ha en sprayflaska vid skötbordet som man blöter ner tvättlapparna med, så slipper man ha tillgång till rinnande vatten i direkt anslutning till skötbordet. Olja eller något annat smörjande kan vara skönt att ha nära till hands. Annars kan jag inte komma på att man behöver något mer.

Tvättlappar och soptunna kan vara skönt. Om du har torra tvättlappar kan man ha en sprayflaska vid skötbordet som man blöter ner tvättlapparna med, så slipper man ha tillgång till rinnande vatten i direkt anslutning till skötbordet. Olja eller något annat smörjande kan vara skönt att ha nära till hands. Annars kan jag inte komma på att man behöver något mer.
Smart med sprayflaska! Skönt också om man kunde undgå alltför många saker som står och samlar damm uppe på bordet, känns dock som där kommer hamna en del där iaf eftersom all uppbevaringsplats kommer behöva utnyttjas till fullo!

Blev igångsatt med sonen. Jag är såklart medveten om att alla förlossningar är individuella och alla upplever det olika, men jag har inget negativt alls att säga om min förlossning :). Var inte heller särskilt sugen på att bli igångsatt eftersom det ju är högre risk för både sugklocka och kejsarsnitt bland annat, men kommer inte vara orolig om jag ska bli igångsatt igen :).

Skönt att höra om någon med bra upplevelser, tack!

Skönt att höra om någon med bra upplevelser, tack!
Bör väl i och för sig nämna att värkarna nog gjorde ondare på grund av det värkstimulerande droppet så jag fick epidural för att få vila lite från värkarna. Men annars klarade jag mig på lustgas, behövde inte använda sugklocka och sprack inte nämnvärt.

Jag blev igångsatt med sonen, pga havandeskapsförgiftning och det gick hur bra som helst! Hade också så att värkarna blev kanske lite starkare och tätare tidigare pga droppet, men jag klarade mig med endast tens som smärtlindring.

Kommer antagligen bli igångsatt eller snittad den här gången eftersom det är två små därinne, och är inte alls orolig.

Jag tyckte dessutom att det var skönt att slippa sitta hemma och klocka värkar och fundera på om man ska åka in eller inte... sist var jag på ett tillväxtultraljud och kontroll och läkaren bara: vi sätter igång dig idag, gå och sätt dig i väntrummet så hämtar de ner dig till förlossningen.

12 h senare var han ute! :up:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 089
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
632
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 084
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar