Tips om mammakläder är Asos, de har väldigt mycket kläder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hemma från BM! Järnvärdet hade sjunkit så blir att köpa järntabletter. Vilka upplever ni ger minst trög mage? Niferex fick jag som förslag, och sen börja med en varannan kväll för att sedan trappa upp.
Mitt blodtryck var tydligen lågt, kors i taket då hela släkten alltid lidit av för högt. Blodsockret låg OK trots att jag käkat en bamselunch en timme innan, och SF-kurvan låg perfekt. Fick lyssna på bebis hjärtljud och hej vad det slog! Pendlade mellan 140-150 under den korta stunden, häftigt att höra.
Tyckte det stod 3+ kg från inskrivning i diagrammet, det är väl ändå OK i vecka 25? Hon sa absolut inget om vikten iaf så det var skönt, jag har en bra BM tycker jag.
Några dagar senare var jag till mitt eget stolpskott till läkare för att han skulle titta på resultatet från ultraljudet. Som vanligt satt han bara och tittade i sina papper och på sin dator och sedan sa han "It's okey". Jag frågade varför röntgenläkaren flyttat bf till 31.8 hans svar var "Strunta i det, det datum jag sagt stämmer, inte det han sa. Dessutom skall du inte bry dig om något exakt datum. Bf är i slutet på augusti." Trevligt med en läkare med social kompetens.
Fy vilken tråkig attityd! Det är ju liksom rätt viktigt för en blivande mamma med de där sakerna..! Har också råkat ut för exakt sådana läkare när jag var ung vilket gjorde att jag knappt vågade söka vård på många år då jag kände att det hjälper ändå inte, man får inga svar, blir inte tagen på allvar osv. Och så det då att man inte fick några förklaringar, utan ett svar liknande "Strunta i orsaken, jag har ju sagt att det är så här". Jätteirriterande. Du har inte möjlighet att byta läkare?
Det låter typ som barnmorska 1 vid mitt UL, världens gulligaste och förklarade massa. Sen kom BM 2 och var helt socialt inkompetent så jag var förbannad i flera dagar! Tur det finns fler i kategori 1 än 2.Det blev precis som jag trodde när jag skrev förra gången. Jag är in hit och läser utan att logga in själv. Jag är världens bästa forummedlem som verkligen för diskussionen framåt.
Tänkte bara uppdatera lite. Jag har varit på ultraljud i vecka 20 och allt såg bra ut. Här sköts ultraljudet i vecka 20 på röntgenavdelningen istället för gyn så jag fick en riktigt trevlig läkare. Han visade och förklarade väldigt mycket och när han egentligen var klar sökte han ännu fram en riktigt bra vinkel på ansiktet. "Titta så söt!" sa han och så fick vi titta en stund på då pyret låg och öppnade och stängde munnen som en guldfisk.
Några dagar senare var jag till mitt eget stolpskott till läkare för att han skulle titta på resultatet från ultraljudet. Som vanligt satt han bara och tittade i sina papper och på sin dator och sedan sa han "It's okey". Jag frågade varför röntgenläkaren flyttat bf till 31.8 hans svar var "Strunta i det, det datum jag sagt stämmer, inte det han sa. Dessutom skall du inte bry dig om något exakt datum. Bf är i slutet på augusti." Trevligt med en läkare med social kompetens.
Jag frågade min BM igår om blutsaft, eftersom jag druckit det periodvis när jag varit väldigt trött. Hon sa att det kan fungera men att det innehåller alldeles för lite järn så hon rekommenderade det verkligen inte. Har du märkt stora förändringar när du druckit det? Mitt värde hade sjunkit från 121 till 109 från förra besöket, ingen katastrof men förklarar varför jag är så sabla trött antagligen.Jag började med blutsaft ganska tidigt, sedan sjönk järnvärdet så fick börja ta järntabletter istället, blev rekommenderad obsidan. Fick riktigt ont i magen, inte så att jag först trodde att det berodde på järntabletterna utan jag trodde att det var något som var fel, kändes så skumt på något sätt, insåg sen att den förändring jag gjort var att lägga till tabletterna så tog bort dem och återgick till blutsaft, har varit bra sedan dess. Det jag vill komma till är att det kan vara värt att testa blutsaft om du inte hittar några tabletter som funkar för dig För mig håller det i alla fall järnvärdet på en ok nivå.
Så härligt att få lyssna på hjärtljuden Min har alltid legat på ca 155 när vi varit till BM, så BM har skrivit med blyerts i sina papper att hon gissar på att det är en tjej då myten ju säger att tjejer ligger därikring, haha. Vi får väl se. Sist vi var där var de för första gången nere på 140, lät mycket mer lugnt och behagligt på något sätt, men ganska häftigt att höra de där snabba slagen när det varit 155
Skönt att hon inte sa något om vikten tycker jag, känns som att det inte är någon idé att ta upp det om det inte är något anmärkningsvärt som kan påverka. På senaste BM-besöket var jag i vecka 33 och hade då sammanlagt gått upp ca 8,5 kg sedan innan graviditeten. Min BM sa att det var helt normalt och att jag inte behövde fundera på det alls (har varit orolig då jag inte är så aktiv längre sen jag fick sluta rida). Tycker att din viktuppgång låter helt normal Det där är ju väldigt individuellt dock, det är ju mycket som är normalt så att säga. Själv gick jag ner ett par kilo i början och sedan upp väldigt långsamt, sen kom en period då det gick fort uppåt och nu verkar det ha planat ut lite igen, men fortsatt uppåt då.
Jag antar att jag skulle få byta läkare om jag bad om det men jag orkar inte riktigt börja på med det nu längre. Jag har mått väldigt bra och det har hittills inte varit några problem eller något jag har funderat på. Dessutom så flyttar vi snart tillbaka till Finland och då får jag börja ställa mina frågor åt min bm där.
Jag frågade min BM igår om blutsaft, eftersom jag druckit det periodvis när jag varit väldigt trött. Hon sa att det kan fungera men att det innehåller alldeles för lite järn så hon rekommenderade det verkligen inte. Har du märkt stora förändringar när du druckit det? Mitt värde hade sjunkit från 121 till 109 från förra besöket, ingen katastrof men förklarar varför jag är så sabla trött antagligen.
Kul med fler som har snabba hjärtljud på bebisen, jag har ju kallat min för disco-bebis och det namnet var rätt passande igår när hon körde med dopplern, takten hade enkelt passat som beat i en festlåt.
Nä, jag är inte så bekymrad alls över vikten, sa det igår också till min BM att jag känner mig nästan smalare nu än vid inskrivningen för då hade jag ätit kopiösa mängder käk i flera veckor. Nu är jag nog nere på min normalvikt i grunden + bebisen på det, speciellt då jag kan ha mina vanliga storlekar men i mammakläder också. 8 kg i din vecka låter väl allaldeles lagom, tror bebis + vätska och moderkaka landar på 11 kg.
Kollade nån uträkning på det där, med min normalvikt så "borde" jag gå upp 11-15 kg innan bebis är ute, men det beror så klart på startvikt och längd osv.
Coolt ändå att du haft så bra resultat av blutsaft, kan ju absolut vara ett alternativ här också om inte tabletterna funkar då.Här rekommenderar de blutsaft i första hand då många blir så dåliga av tabletterna och för att saften tydligen lätt tas upp av kroppen, om jag förstått det hela rätt. Dock ska man ju inte ta den i samband med att man äter mjölkprodukter och sånt för bästa effekt.
Jag tycker att det är bättre när jag dricker det än när jag inte gör det. Visst är jag lite trött så det finns säkert mer effektiva preparat, men så dålig som jag blev av tabletterna så är det ändå lätt värt att ta saften istället. För mig gick järnvärdet upp från 109 till 119 när jag började med blutsaft. Ska dock nämna att det sjönk en gång, ner till 108 trots saften (men jag hade varit lite sämre på att ta den regelbundet då). Steg till 129 med obsidan men slutade som sagt med det sedan. Senaste besöket låg mitt värde på 136, alltså det högsta hittills, då hade jag övergått till endast blutsaft igen, men varit noggrann med att dricka det varje dag (det var dock inte så länge sen jag slutade med obsidanen då så lite av det höga värdet förklaras säkert av det).
Jag har också kollat upp vad jag "ska" gå upp i vikt, och tydligen bör jag gå upp 14 kg sammanlagt. Det betyder i så fall att jag kan gå upp ytterligare 5,5 kg innan det är dags Som sagt så går det lite fortare uppåt nu så det lyckas jag säkert med.. Hoppas bebis kommer på utsatt tid dock!
Coolt ändå att du haft så bra resultat av blutsaft, kan ju absolut vara ett alternativ här också om inte tabletterna funkar då.
Ok! Välkommen till Finland då! Min upplevelse av mödravården här har faktiskt varit riktigt positiv så här långt i alla fall!
Äsch, det är klart du kan använda klänning! Det finns ju strumpbyxor! Jag använder mestadels klänning på jobbet (om jag inte ska ut i fält och titta på mina byggen). Jag räknar med att varva klänningar och tunna byxor i haremmodell i sommar.På tal om gravidkläder. Snål som jag är har jag bara köpt ett par byxor och ett par shorts. Jag räknar med att det ju ändå är så varmt här så att jag kommer att använda en hel del klänningar. För några dagar sedan kom jag ändå på att jag ju skall bo hela juli och augusti i Finland som höggravid och troligtvis kommer att behöva fler än ett par byxor.
När jag berättade det för mannen såg han helt chockad ut. Han förstod inte hur jag inte tänkt på det tidigare. Det är ju rätt så självklart att man behöver byxor när man bor i höjd med Umeå.