Sommarföräldrar 2017

Jag tar inte heller några järntabletter men vet i och för sig inte vad mitt järnvärden ligger på. Klarade mig mirakulöst nog hela förra graviditeten utan att ta järntabletter så jag hoppas att jag inte behöver det denna gången heller. Känner mig något tröttare än vanligt, så det är mycket möjligt att värdet är lite lågt, men med tanke på hur seg min mage är i vanliga fall vill jag undvika järntabletter så gott det går.

När ska ni ha/hade ni nästa kontroll efter RUL? Jag ska ha mitt nästa när jag är i v. 26. Känns långt fram i tiden, men det är säkert så det brukar vara :).
Så var det förra graviditeten för mig. Väldigt få besök över huvudet taget.
Nu hade jag RUL och veckan efter läkarbesök och veckan efter det BM. Och nu i v 24 BM igen... V 28 blir nästa och då är det ultraljud, läkarbesök och BM.

18193232_1921343284558007_8161924848812346815_o.jpg
nu har jag den där äckliga smärtan av att vara en prinskorv i en het panna igen - huden känns som att den ska spricka runt naveln typ. :wtf:
18156806_1921343614557974_4954431991324821158_o.jpg
magen pekar ju rakt neråt - utåt så inte konstigt att naveln tar stryk, men ont gör det! Ursäkta osminkat trött fotoobjekt och ostädat sovrum (inget ovanligt förvisso, börjar starkt fundera på att fixa en vettig avhängning för kläderna :devil:).

Jag tar inte heller några järntabletter men vet i och för sig inte vad mitt järnvärden ligger på. Klarade mig mirakulöst nog hela förra graviditeten utan att ta järntabletter så jag hoppas att jag inte behöver det denna gången heller. Känner mig något tröttare än vanligt, så det är mycket möjligt att värdet är lite lågt, men med tanke på hur seg min mage är i vanliga fall vill jag undvika järntabletter så gott det går.

När ska ni ha/hade ni nästa kontroll efter RUL? Jag ska ha mitt nästa när jag är i v. 26. Känns långt fram i tiden, men det är säkert så det brukar vara :).

Jag hade kontroll i v 25 eller 26 efter rul.

@Fritidsryttare: Vilken fin mage du har! :)

Vad gäller ev förstoppning kan jag rekommendera Ortis Frukt&Fibrer, frukttärningar som verkar laxerande. Min mage ballar ju ur på diverse sätt :meh: och de är väldigt bra när det tar stopp. Ta inte för mycket bara :angel:
Tack, kan ju inte påstå att jag känner mig som nåt i ett skönhetsmagasin men det gör jag å andra sidan sällan när jag är ogravid heller.:p Vart köper du de där frukttärningarna? Det låter absolut som nåt jag vill ha hemma. :)

Tack, kan ju inte påstå att jag känner mig som nåt i ett skönhetsmagasin men det gör jag å andra sidan sällan när jag är ogravid heller.:p Vart köper du de där frukttärningarna? Det låter absolut som nåt jag vill ha hemma. :)

Apotea brukar vara billigast. Man ska se till att dricka lite extra vatten när man tar dem också. Viktigt att det är Ortis, det finns en annan sort som smakar päckel :yuck: Jag tycker tärningarna smakar helt ok, som torkad frukt.

:crazy: Det är ett mardrömsscenario jag inte ens reflekterat över men som faktiskt kan uppstå, vad fruktansvärt! :nailbiting:
Ja! Ladda med fiber är mitt tips. Har inte provat fruktbitarna som @athena_arabians tipsade om (men kommer bog också ladda en del sådana nu :).) men tar redan nu psyllumfrön och katrinplommon till frukostfilen. Förra graviditeten tog jag laktulos de sista veckorna, och även ett tag efter förlossningen. Det var effektivt ;).

• Gilla
Reactions: Ray
Apotea brukar vara billigast. Man ska se till att dricka lite extra vatten när man tar dem också. Viktigt att det är Ortis, det finns en annan sort som smakar päckel :yuck: Jag tycker tärningarna smakar helt ok, som torkad frukt.
Perfekt tack, ska beställa hem direkt för jag och den där Niferexen tycker inte om varandra kan jag säga redan nu efter andra dosen igår. :down: Det är ju för fasen 1000% RDI i en sån där tablett? Helt sinnes, blir mycket förvånad om det inte ger resultat!

Ja! Ladda med fiber är mitt tips. Har inte provat fruktbitarna som @athena_arabians tipsade om (men kommer bog också ladda en del sådana nu :).) men tar redan nu psyllumfrön och katrinplommon till frukostfilen. Förra graviditeten tog jag laktulos de sista veckorna, och även ett tag efter förlossningen. Det var effektivt ;).
Tack, ska bomba i mig fibrer och såna tärningar då! Har katrinplommon hemma som jag smaskar några stycken på kvällen ibland, men de smakar ju vidrigt! :yuck: Vi har nåt granulatpulver med laxering i hemma, men fy tusan, får obehagliga flashbacks till jobbet på äldreboende när jag dricker det. :laugh:

Tack, ska bomba i mig fibrer och såna tärningar då! Har katrinplommon hemma som jag smaskar några stycken på kvällen ibland, men de smakar ju vidrigt! :yuck: Vi har nåt granulatpulver med laxering i hemma, men fy tusan, får obehagliga flashbacks till jobbet på äldreboende när jag dricker det. :laugh:

Ett varningens finger bara. De flesta får en normaliserande till laxerande effekt av fibrer. Jag får total smärtsam tvärnit och jag har hört om andra som fått det också som är friska i magen. Givetvis är det inte vanligt att det blir så men det kan ju vara bra att ha det i bakhuvudet om magen börjar konstra.

Jag har aldrig testat tabletterna, jag är lite anti tabletter eftersom jag tar en näve morgon och kväll som det är redan :D Dessutom räcker det med en halv tärning ibland så jag tycker de är lättare att dosera sas :)
En halv tärning bara? Hjälp, känner att det kanske inte är läge för "premiärtärningen" 20 minuter innan avfärd till ett viktigt möte då, ifall de är så effektiva. :p Men då klickar jag hem ett paket med tärningar från Apotea :up:

Ett varningens finger bara. De flesta får en normaliserande till laxerande effekt av fibrer. Jag får total smärtsam tvärnit och jag har hört om andra som fått det också som är friska i magen. Givetvis är det inte vanligt att det blir så men det kan ju vara bra att ha det i bakhuvudet om magen börjar konstra.
Jag tror att jag får en mer "normal" effekt av det, vet att magen var i prima form när jag käkade fibergröt för några år sen, men ska absolut ha det i åtanke. :)

En halv tärning bara? Hjälp, känner att det kanske inte är läge för "premiärtärningen" 20 minuter innan avfärd till ett viktigt möte då, ifall de är så effektiva. :p Men då klickar jag hem ett paket med tärningar från Apotea :up:

Nej, det skulle jag inte göra :D

Man ska heller inte ta en till tärning några timmar efter den första "för den hade ju ingen effekt" :cautious: Det blev inte mycket sova den natten kan jag säga!

Nej, det skulle jag inte göra :D

Man ska heller inte ta en till tärning några timmar efter den första "för den hade ju ingen effekt" :cautious: Det blev inte mycket sova den natten kan jag säga!
Haha hur lång tid brukar det ta innan effekten kommer? Är det lagom att ta den på kvällen innan sänggående? Räcker det att ta den ihop med järnet, för att motverka eller behövs ett dagligt intag?

Haha hur lång tid brukar det ta innan effekten kommer? Är det lagom att ta den på kvällen innan sänggående? Räcker det att ta den ihop med järnet, för att motverka eller behövs ett dagligt intag?

Jag tar dem bara när de behövs för de är som sagt effektiva. Jag brukar ta på morgonen för jag brukar få effekt efter några timmar och jag gillar att sova :D Jag skulle inte starta med en hel heller utan testa med en halv först. Som sagt, de har ju olika effekt på olika människor. Tar man järn kanske man behöver ta lite oftare men testa lite försiktigt.

Oftast räcker de numera med en halv om jag tar den så fort jag märker av problem. Väntar jag kan det behövas en hel.

Jag tar dem bara när de behövs för de är som sagt effektiva. Jag brukar ta på morgonen för jag brukar få effekt efter några timmar och jag gillar att sova :D Jag skulle inte starta med en hel heller utan testa med en halv först. Som sagt, de har ju olika effekt på olika människor.

Oftast räcker de numera med en halv om jag tar den så fort jag märker av problem. Väntar jag kan det behövas en hel.
Då tror jag att det blir perfekt att ta den på kvällen, jag är ju alltid iväg fram till lunch/tidig eftermiddag och är mindre sugen på att åka hem hux flux från jobbet bara så där utan synbar anledning (har ingen toalett där ute). :D Inväntar med spänning denna mirakelkur!

Laddar (eller fasar) också inför att börja med järntabletter. Från vecka 20 har de sagt, går in i vecka 17 idag.

Funderar på om det är någon poäng att börja dricka blutsaft redan nu? Om det kan hindra att man behöver äta så mycket järntabletter alltså. För blutsaft i sig kan väl inte skada om man håller sig din den vanliga dosen (som rekommenderas ickegravida)?.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 035
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 084
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka