Sommarföräldrar 2017

Jag får väl bara pröva mig fram lite och se vad jag klarar av. Den här veckan har det ändå inte funnits mycket utrymme till att prova mig fram. Hunden måste ju aktiveras på något sätt och jag måste ta mig till och från jobbet och jobba. Men nu verkar det i alla fall vara bättre efter en god natts sömn och en lugn dag. Jag får försöka vara försiktig nästa vecka. Men det är så svårt. Jag är en allt eller inget person och skulle helst vara igång med något hela tiden. Jag vet ju att jag fått må otroligt bra hittills och att den här veckan inte varit något jämfört med hur andra har det men det är ändå lite surt och jag har lite svårt att acceptera att jag börjar begränsas av graviditeten. :crazy::wtf:
Kände exakt samma första graviditeten. Lite mer chillad nu. Det är som det är och det tar slut om ett tag...
Men visst- det är jättetråkigt att bli begränsad.

Idag har jag haft ca fem låååånga sammandragningar som känns som minivärkar/mensvärk. Magen blir hård osv. Känns inte som något jag varit med om förut, utom början till förlossning förra gången. De första tre kom i morse, spridda under en timmes tid. De andra två nu under ca 30 min. Kände just efter på mig själv (så gott det går) och tappen har dragit sig tillbaka, är mjuk och lite lite öppen. Är i v 28+5.

Hur skulle ni gjort? Avvaktat? Ringt och frågat nån (vem? Förlossningen?)

Edit: läste just vad jag själv skrev, klart jag ringer och kollar, gud vad seg jag är...

Idag har jag haft ca fem låååånga sammandragningar som känns som minivärkar/mensvärk. Magen blir hård osv. Känns inte som något jag varit med om förut, utom början till förlossning förra gången. De första tre kom i morse, spridda under en timmes tid. De andra två nu under ca 30 min. Kände just efter på mig själv (så gott det går) och tappen har dragit sig tillbaka, är mjuk och lite lite öppen. Är i v 28+5.

Hur skulle ni gjort? Avvaktat? Ringt och frågat nån (vem? Förlossningen?)

Edit: läste just vad jag själv skrev, klart jag ringer och kollar, gud vad seg jag är...

Klart du ska kolla, bättre en gång för mkt än tvärtom! Hur har det gått?

Klart du ska kolla, bättre en gång för mkt än tvärtom! Hur har det gått?

Jag ringde och barnmorskan sa bara "avvakta". Så nu avvaktar jag och har som mensvärkskramper. Tycker faktiskt att det låter konstigt att det inte är något att kolla upp, men hon hävdade att man inte kan känna sin egen livmodertapp, så tjaa...

Jag ringde och barnmorskan sa bara "avvakta". Så nu avvaktar jag och har som mensvärkskramper. Tycker faktiskt att det låter konstigt att det inte är något att kolla upp, men hon hävdade att man inte kan känna sin egen livmodertapp, så tjaa...

Öh? Jag kan det då definitivt iaf... eller ja, för dagen kan det kanske vara lite svårt pga ballongmage ivägen men annars inga problem. När jag hade spiral som preventivmedel blev jag dessutom uppmanad av BM att regelbundet känna på tappen att trådarna fanns där de skulle.

Öh? Jag kan det då definitivt iaf... eller ja, för dagen kan det kanske vara lite svårt pga ballongmage ivägen men annars inga problem. När jag hade spiral som preventivmedel blev jag dessutom uppmanad av BM att regelbundet känna på tappen att trådarna fanns där de skulle.

Nä precis, det beror säkert på hur man är byggd. Jag kanske pratade med en bm som har en superhög tapp och pyttekorta fingrar, vad vet jag? Hon verkade tycka att det var jättekonstigt att jag vet hur den känns och hur högt den sitter i vanliga fall. Känner att jag blir så trött och less. Mitt förtroende för barnmorskor och sjukvårdspersonal är verkligen inte högt. Bådar inte gott för förlossning/snitt. Känns som att det är mycket gissande/tyckande i deras bransch.

Det är lite lugnare i magen nu i alla fall, har bara legat och vilat hela dagen, knappt rört mig alls. Har haft några nya kramper, men inte lika långa.

Men du! Ring igen och be om att få komma in. Om det ÄR så att tappen håller på att utplånas vill man väl i v 29 fortfarande stoppa en för tidig födsel. Kram!
Men du! Ring igen och be om att få komma in. Om det ÄR så att tappen håller på att utplånas vill man väl i v 29 fortfarande stoppa en för tidig födsel. Kram!

Tack för pepp, men jag avvaktar lite och ska försöka sova lite istället. Det kanske inte är något alls, men jag känner liksom inte igen känslan...

Tack för pepp, men jag avvaktar lite och ska försöka sova lite istället. Det kanske inte är något alls, men jag känner liksom inte igen känslan...

Jag har också fått lite annan karaktär på mina sammandragningar senaste veckan typ. Från vecka 20 har jag fått sammandragningar när jag är stressad, går för snabbt eller länge etc.

Har inte märkt det förrän jag rör på mig, att det typ spänner och stramar. Lite som håll fast i livmodern istället för sidan om man säger. Känner jag på magen så är den ovanligt "putig" och hård som en hårdpumpad fotboll. Stannar jag eller sätter mig och tar det lugnt försvinner känslan och livmodern slappnar av rätt omgående.

Senaste veckan (v.31 nu) har jag däremot fått kraftigare sammandragningar. Känner tydligt när de börjar även om jag sitter i soffan och ser tydligt hur livmodern drar ihop sig och hela magen ändrar form. Känns lite mer som mensvärk/molvärk än de tidigare som bara känts i rörelse. Försöker jag resa mig eller röra på mig under en sån kan det vara ganska ordentligt obekvämt.

Jag har, efter frenetiskt googlande, bestämt mig för att det är normala sammandragningar. Det verkar ju som att sammandragningarna ökar i intensitet allt eftersom graviditeten fortskrider för att så småningom övergå i förvärkar och därefter förlossningsvärkar. Regelbundna sammandragningar/förvärkar eller tryckkänsla är varningssignaler. Och såklart om de gör riktigt ont.

Mina kom rätt ofta igår, trots att jag satt still och deklarerade. Minst ett par-tre stycken i timmen i alla fall...

Jag har också fått lite annan karaktär på mina sammandragningar senaste veckan typ. Från vecka 20 har jag fått sammandragningar när jag är stressad, går för snabbt eller länge etc.

Har inte märkt det förrän jag rör på mig, att det typ spänner och stramar. Lite som håll fast i livmodern istället för sidan om man säger. Känner jag på magen så är den ovanligt "putig" och hård som en hårdpumpad fotboll. Stannar jag eller sätter mig och tar det lugnt försvinner känslan och livmodern slappnar av rätt omgående.

Senaste veckan (v.31 nu) har jag däremot fått kraftigare sammandragningar. Känner tydligt när de börjar även om jag sitter i soffan och ser tydligt hur livmodern drar ihop sig och hela magen ändrar form. Känns lite mer som mensvärk/molvärk än de tidigare som bara känts i rörelse. Försöker jag resa mig eller röra på mig under en sån kan det vara ganska ordentligt obekvämt.

Jag har, efter frenetiskt googlande, bestämt mig för att det är normala sammandragningar. Det verkar ju som att sammandragningarna ökar i intensitet allt eftersom graviditeten fortskrider för att så småningom övergå i förvärkar och därefter förlossningsvärkar. Regelbundna sammandragningar/förvärkar eller tryckkänsla är varningssignaler. Och såklart om de gör riktigt ont.

Mina kom rätt ofta igår, trots att jag satt still och deklarerade. Minst ett par-tre stycken i timmen i alla fall...

Tror att det är samma här, känner igen din beskrivning! Skönt att det var lugnt. Idag har jag bara vilat och knappt känt av det alls. Phiu!

Det ska väl vara e

Sammandragningar skal väl vara ett sätt för livmodern att "träna" inför förlossningen, min måste dock vara väldig självsäker för jag har knappt haft några sammandragningar alls och går in i v. 36 idag.. Kan känna av det mycket kortvarigt om jag går för fort men annars inte. Verkar vara väldigt individuellt men nog normalt i ett visst omfång!

Sammandragningar skal väl vara ett sätt för livmodern att "träna" inför förlossningen, min måste dock vara väldig självsäker för jag har knappt haft några sammandragningar alls och går in i v. 36 idag.. Kan känna av det mycket kortvarigt om jag går för fort men annars inte. Verkar vara väldigt individuellt men nog normalt i ett visst omfång!

Min mage är också självsäker. Jag är i v 34 tror jag och har hit inte haft sammandragningar slls eller så är jag för okunnig för att förstå det. Jag jobbar som vanligt och har en del ganska fysiska uppdrag när jag väl är hemma. Efter hårt arbete en dag eller två kan jag få ont eller bli öm i ryggen men inget värre än så. Har iofs lärt mig att jag måste ta matpaus nästan varje timme när jag arbetae hårt. Annars går det bra men jag skäms över att skriva det med tanke på vilka besvär en del här har.

• Gilla
Reactions: Ray
Besök hos BM idag. Allt såg fint ut, inklusive blodtryck. Lika många kilon upp som motsvarande vecka förra graviditeten, men jag hade 3 kg lägre startvikt den här graviditeten så jag nojar inte för det.

Hemma har jag universums förkyldaste 2-åring så jag kan vabba idag och slipper jobba. På fredag har jag fått läkartid för att diskutera sjukskrivning.

Här har jag bett min stackars inneboende klippa gräset, kände att min rygg nog inte hade uppskattat 2 timmar på en åkgräsklippare, det är inte den lilla gräsmattan vi har... Nu ser det bättre ut iaf.:)

Jag fortsätter växa så det knakar... Blir ju fruktansvärt trött när jag är ute och åker längre vändor. Körde 20 mil i lördags och 35 i söndags och igår däckade jag efter jobbet i flera timmar.

Angående sammandragningar så går det lite upp och ner för mig. Vissa dagar känner jag nästan ingenting och idag stramade det på rätt bra när jag jobbade. Fick stanna upp ibland och sen var magen lite öm liksom.

Jag har unnat mig en bra stund i solstolen idag för första gången i år. Vet ju att man inte ska sola så mycket som gravid men älskar verkligen att få lite färg och har rätt lätt för att bli brun.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag har nog gått upp mer än jag brukar.
Men idag brände jag enligt telefonen nästan 700 kcal och landade på 22 000 steg. Så jag ligger med gott samvete på soffan och slöar:D
Irriterar mig lite på kollegor som liksom inte tänker att de kan hjälpa till med tyngre jobb när nån är gravid utan bara säger "ska man mocka när man.är gravid?"
Sanningen- man slipper gärna men då måste ju någon hjälpa till oxå...:meh:

Irriterar mig lite på kollegor som liksom inte tänker att de kan hjälpa till med tyngre jobb när nån är gravid utan bara säger "ska man mocka när man.är gravid?"
Sanningen- man slipper gärna men då måste ju någon hjälpa till oxå...:meh:

Mina kollegor är tvärtom och det tycker jag är fint av dem, men också lite jobbigt. De tar saker ur händerna på mig (exempelvis påsar och blöjbarn :p) med ett glatt "Jag tar det där!" och hejdar mig när jag är på väg ned på knä för att hjälpa barnen med skorna. Jag är gravid, inte invalid. :angel: Men såklart uppskattar jag det och inser att jag har världens bästa kollegor. :love: Jag har inga direkta krämpor och klagar/stånkar aldrig över tunga arbetsuppgifter. Än så länge... :D

V 34 nu!? Bebis har lagt sig med huvudet nedåt men är ruckbar än så länge. Får sammandragningar av promenader i uppförsbackar och trappor, dock inga smärtsamma eller skrämmande på något vis. BM säger att jag har en lättretad livmoder helt enkelt. Är hyfsat övertygad om att jag kommer föda ute på betet när det närmar sig då stoets sommarhage är enorm och dessutom sådär smart diagonalt belägen på ett berg. :rofl:

Har fått världens ryck och köpt en hel del begagnade bebisgrejer de senaste dagarna. Spjälsäng, skötbord, babyskydd och barnvagn (Som jag dock svär över litegrann då jag insåg att fd. ägare är rökare :arghh: så projekt ättikasanering blev prio nr 1 och jag begriper inte vad som är fel på luftdäcken för de går liksom inte att pumpa trots rätt ventil... :confused::banghead:).

Min mage är också självsäker. Jag är i v 34 tror jag och har hit inte haft sammandragningar slls eller så är jag för okunnig för att förstå det. Jag jobbar som vanligt och har en del ganska fysiska uppdrag när jag väl är hemma. Efter hårt arbete en dag eller två kan jag få ont eller bli öm i ryggen men inget värre än så. Har iofs lärt mig att jag måste ta matpaus nästan varje timme när jag arbetae hårt. Annars går det bra men jag skäms över att skriva det med tanke på vilka besvär en del här har.

Låter som mig, fast min rygg krånglar mest om jag har suttit i soffan en hel dag/kört bil mycket. Den blir mycket gladare av lite träning och rörelse, men allt med måtta såklart. Kan bli lite trött och öm när jag mockar men blir till gengäld glad över 20 min på crosstrainern så den blir ordentligt värmd igenom. Är också jätteglad över att jag inte har några större besvär och lider med er som har diverse fysiske krämpor i flera månader!! :(

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 022
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 084
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar