Sommarföräldrar 2017

Slutet på vecka 32 och dags för ny föräldrautbildning imorgon.

Till min lycka kunde jag få några minuter över i söndags och rida, var nog 3 månader sedan sist och det var skönt att få känna sig som en människa igen. Får sammandragningar om jag går för fort men 1,5 h i sadeln var visst inga problem, konstig kropp. Lite stel i höften efter bara. Fick bli bara skritt eftersom jag inte vill peppa upp honom för mycket nu när han stått så länge, förutom lite smått panik över ponnyätande motionärer ute i skogen så skötte han sig. Men jag måste säga att jag kände mig ganska begränsad i sadeln, man är ju liksom lite orörlig och jag känner att man inte är så kvick att ta sig av om man behöver så jag vet inte om det blir så mycket fler ridturer innan bebis kommer, det är ju ändå bara några veckor kvar.

Annars jobbar jag på som vanligt på jobbet borta och hemma, men får nog säga att jag blir tröttare i kroppen på jobbet borta (framförallt i fötterna) men får mer ont i ryggen när jag jobbar hemma och sitter still. Nästa vecka ska jag börja utnyttja min graviditetspenning (som det iaf verkar som att jag får beviljad om nu det där pappret kan dyka upp någon gång), så då blir det en dag mindre på borta-jobbet, tror det kommer behövas, känner av att kroppen är tyngre och att man ändå blir tröttare. När jag är hemma brukar jag ta en vilopaus på em men det går ju inte när man jobbar borta.

Någon mer med ömma revben? Min bebis vill gärna ligga och pressa under revbenen när jag sitter och jobbar vid skrivbordet, ju mer framåt jag måste luta mig desto ömmare, inte jätteskönt, tycker inte det borde vara skönt för honom heller, känns som man klämmer honom lite.

Jo, jag har fixat vagn, spjälsäng och babyskydd iaf, känns bra med tanke på att det ändå närmar sig, har dock inte hämtat det än eftersom vi flyttar hem i nyrenoverade huset om ett par veckor och tänkte ta det efter det.

Ja huset börjar som sagt bli klart, tack och lov. Vi är lite stressade att hinna få färdigt allt innan bebis kommer, har haft mycket hjälp sista tiden av svåger och svägerska som också är lite nojiga att vi inte ska hinna flytta in i tid, så himla tacksamt. Vill ju gärna hinna boa in mig iaf någon vecka innan han tänker komma.

Jag är också ridsugen! Men inser att om jag inte ridit sen i december så kanske det inte är så smart att slänga sig upp barbacka i vecka 26 så får hålla mig, dessutom har tysken tappsko. :cool:

Min mage är också öm stundtals, men oftast är det mitt på och runt naveln och neråt. Troligtvis ligger bebis och bökar runt för fullt väldigt ytligt. Igår var jag ute och gick med hunden och då kändes det som att nåt skulle borra sig ut, och ta en omväg genom urinblåsan..:grin:

• Gilla
Reactions: Ray
Men då måste det ju nästan vara något fel på däcken? Vi har haft vår duo S sen april 2015, pumpat däcken en gång!
Kanske att det gjorts någon förändring mellan 2014 och 2015? Vi har bytt slang, hjälper inte. Däcken måste pumpas varje månad, och ventilerna sitter så dumt till att det är hopplöst att komma åt.

Jag är också ridsugen! Men inser att om jag inte ridit sen i december så kanske det inte är så smart att slänga sig upp barbacka i vecka 26 så får hålla mig, dessutom har tysken tappsko. :cool:

Min mage är också öm stundtals, men oftast är det mitt på och runt naveln och neråt. Troligtvis ligger bebis och bökar runt för fullt väldigt ytligt. Igår var jag ute och gick med hunden och då kändes det som att nåt skulle borra sig ut, och ta en omväg genom urinblåsan..:grin:
Barbacka låter... Mindre bra.
Men mysigt!

Till min lycka kunde jag få några minuter över i söndags och rida, var nog 3 månader sedan sist och det var skönt att få känna sig som en människa igen. Får sammandragningar om jag går för fort men 1,5 h i sadeln var visst inga problem, konstig kropp. Lite stel i höften efter bara. Fick bli bara skritt eftersom jag inte vill peppa upp honom för mycket nu när han stått så länge, förutom lite smått panik över ponnyätande motionärer ute i skogen så skötte han sig. Men jag måste säga att jag kände mig ganska begränsad i sadeln, man är ju liksom lite orörlig och jag känner att man inte är så kvick att ta sig av om man behöver så jag vet inte om det blir så mycket fler ridturer innan bebis kommer, det är ju ändå bara några veckor kvar.

Annars jobbar jag på som vanligt på jobbet borta och hemma, men får nog säga att jag blir tröttare i kroppen på jobbet borta (framförallt i fötterna) men får mer ont i ryggen när jag jobbar hemma och sitter still. Nästa vecka ska jag börja utnyttja min graviditetspenning (som det iaf verkar som att jag får beviljad om nu det där pappret kan dyka upp någon gång), så då blir det en dag mindre på borta-jobbet, tror det kommer behövas, känner av att kroppen är tyngre och att man ändå blir tröttare. När jag är hemma brukar jag ta en vilopaus på em men det går ju inte när man jobbar borta.

Någon mer med ömma revben? Min bebis vill gärna ligga och pressa under revbenen när jag sitter och jobbar vid skrivbordet, ju mer framåt jag måste luta mig desto ömmare, inte jätteskönt, tycker inte det borde vara skönt för honom heller, känns som man klämmer honom lite.
Man är jäkligt klumpig med magen om något händer snabbt tycker jag . Just om "reptilhjärnan" går på så har den noll förståelse för hur framtung man är.

Jag blir hela tiden chockad av att magen slår i grejer . Jag känner mig helt normal och tror jag får plats...

Räcker upp en hand! Har haft ont i revbenen i säkert 6 veckor minst, varken sjukgymnast eller bm har kunnat säga vad det beror på. Vissa dagar blir det så intensivt att jag måste ligga ner då och då. Från början gjorde det endast ont på höger baksida men nu är det också på framsidan. Får panik av att ha bh på mig då det känns som den trycker fast den säkert inte gör det. Har svårt att koncentrera mig då det känns hela tiden, värst framåt kvällen, blir ingen skillnad om jag tar det lugnt heller. Känns inte som att det kommer försvinna heller då jag har haft det så länge nu..

Min sömn har totalt havererat senaste veckan :( Har inte kunnat ligga på rygg sedan typ mitten av graviditeten då jag blir yr och illamående efter bara någon minut. Sen hittade jag någon studie som visade att "risken för intrauterin fosterdöd halveras om mamman sover på vänster sida". Förmodligen för att blodgenomströmningen i moderkakan blir bäst då. Har därför inte vågat sova på något annat sätt och nu är jag dessutom så tung och otymplig att jag inte rör på mig i sömnen.

Detta har lett till att min vänsteraxel och vänsterhöft är heeeeelt komprimerade och ömma och det är skitjobbigt att ligga på dom. Lägger mig ibland på högersidan men blir direkt nojig och vänder tillbaks. Vill ju passa på att sova innan bebisen kommer...

Besök hos MVC idag. Hoppas de kollar blodsockret, har drabbats av någon sinnessjuk törst som är lite oroväckande. Kan bälga i mig två liter vatten till varje måltid utan problem...

Vi har bytt slang, hjälper inte. Däcken måste pumpas varje månad, och ventilerna sitter så dumt till att det är hopplöst att komma åt.

Det är samma problem här, ventilerna sitter dåligt till och trots att pumpen verkar sitta rätt så händer naaaada. Min plan är att byta slangar... eller i värsta fall dumpa vagnen på en cykelverkstad och inte låta den komma hem förrän den skärpt sig. :devil:

Min sömn har totalt havererat senaste veckan :( Har inte kunnat ligga på rygg sedan typ mitten av graviditeten då jag blir yr och illamående efter bara någon minut. Sen hittade jag någon studie som visade att "risken för intrauterin fosterdöd halveras om mamman sover på vänster sida". Förmodligen för att blodgenomströmningen i moderkakan blir bäst då. Har därför inte vågat sova på något annat sätt och nu är jag dessutom så tung och otymplig att jag inte rör på mig i sömnen.

Detta har lett till att min vänsteraxel och vänsterhöft är heeeeelt komprimerade och ömma och det är skitjobbigt att ligga på dom. Lägger mig ibland på högersidan men blir direkt nojig och vänder tillbaks. Vill ju passa på att sova innan bebisen kommer...

Besök hos MVC idag. Hoppas de kollar blodsockret, har drabbats av någon sinnessjuk törst som är lite oroväckande. Kan bälga i mig två liter vatten till varje måltid utan problem...
Men gud, vad var det för studie? Jag har också hört det där om att man helst ska ligga på vänster sida men helt ärligt, man måste väl prioritera ATT få sova framför hur man sover? Låter som rena skrämselpropagandan i mina öron med att risken halveras, det är väl inte speciellt vanligt till att börja med, intrauterin fosterdöd?
Jag har också problem när jag ska sova, ligger jag på rygg känns det som att det trycker mot lungorna, det blir bättre om jag sover på sidan men jag erkänner villigt att här fördelas det nog rätt jämnt mellan vänster och höger.

Det jag har läst har uttryckts lite mildare. Där stod att man helst skall sova på sidan och att vänster sida då är bättre. Det stod ändå att man inte skall oroa sig om man vaknar när man ligger på rygg utan bara svänga över till sidan och försöka somna om.

Jag har testat att tvinga mig själv att sova på vänster sida men det gav jag upp efter några nätter. Jag sover hellre natten igenom i alla olika ställningar än att knappt sova alls för att jag ligger på vänster sida.

Sover säkert 90 % av tiden på höger sida, prioriterar också att få sova framför att tvinga mig att sova på vänster sida. Har börjat lägga en kudde under magen som jag ibland också lägger upp benet på, det hjälper mot ryggont iaf! Har haft en längre period med usel sömn men de senaste 2-3 nätterna (vågar jag knappt att skriva) har jag sovit i princip hela natten. :love:
Men kan inte heller ligga på rygg någon längre stund, speciellt inte om där är tryck på magen samtidigt (som vid senaste ultraljudet.. :crazy:)

Men gud, vad var det för studie? Jag har också hört det där om att man helst ska ligga på vänster sida men helt ärligt, man måste väl prioritera ATT få sova framför hur man sover? Låter som rena skrämselpropagandan i mina öron med att risken halveras, det är väl inte speciellt vanligt till att börja med, intrauterin fosterdöd?
Jag har också problem när jag ska sova, ligger jag på rygg känns det som att det trycker mot lungorna, det blir bättre om jag sover på sidan men jag erkänner villigt att här fördelas det nog rätt jämnt mellan vänster och höger.
Jag har varit med om just intrauterin fosterdöd. Och när jag nu i efterhand diskuterar med läkaren menar hon att det egentligen inte finns någon studie som säger att det är vanligare med detta om man sover på fel sida. Det finns så lite studier gjorda överhuvudet taget så hon menar att det är absurt att påstå en sådan sak.
Det är en teori som inte bevisats helt enkelt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 013
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 084
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka