Någon annan med pollenallergi? Hur behandlar ni? Vad får man ta?
Börjar inse att det är min allergi tillsammans med mina järnvärden som gör mig såååå trött och så att jag har fruktansvärt ont i huvudet..
Som ogravid behandlar jag med tabletter, ögondroppar och nässpray. Nu har jag inte riktigt vågat ta nåt men inser att jag måste ha nåt, för det här går inte..
Min BM sa att jag skulle ta det jag brukade ta, i mitt fall tabletter med Loratadin och ögondroppar. Ögondroppar går, så vitt jag förstått, överhuvudtaget inte vidare till fostret. Nässpray går ut i blodet till mycket liten del.
Så här står det på 1177:
Pollenallergi
Om du har pollenallergi finns många olika receptfria läkemedel du kan använda.
Om du har besvär från näsan kan du ta nässprej med kortison, till exempel Rhinocort Aqua. Det är bra att rådgöra med barnmorska eller läkare om du behöver använda läkemedlet mer än tillfälligt. Du kan också använda nässprej mot allergi, till exempel Lomudal Nasal och Livostin.
Om du har ögonbesvär kan du använda ögondroppar mot allergi, till exempel Lomudal och Livostin.
Erfarenheten visar att det går bra att använda antihistamintabletter som innehåller loratadin, till exempel Clarityn och Loratadin, vid graviditet. I bipacksedlarna rekommenderas inte användning under graviditet på grund av begränsad erfarenhet. Men numera har loratadin använts av ett stort antal gravida kvinnor och inget tyder på att läkemedlet skulle skada fostret. Om du känner dig osäker kan du rådgöra med läkare eller barnmorska.