Sommarföräldrar 2017

Hmm, varför kan inte BM skicka in moderskapsintyg elektroniskt till FK? Eller görs det faktiskt på en del sjukhus? :cautious: Det måste ju vara mycket enklare för alla tycker jag. Nu sitter jag med problemet att jag har 1.5 km till FK:s kontor och tänker absolut inte försöka ta mig dit själv men det känns fruktansvärt slösigt att skicka in det med post. Skulle vara skönt att ha det gjort...

Jag tror inte det går?
Min VC skickar alla andra intyg till FK elektroniskt men moderskapsintyget postade hon.

Hmm, varför kan inte BM skicka in moderskapsintyg elektroniskt till FK? Eller görs det faktiskt på en del sjukhus? :cautious: Det måste ju vara mycket enklare för alla tycker jag. Nu sitter jag med problemet att jag har 1.5 km till FK:s kontor och tänker absolut inte försöka ta mig dit själv men det känns fruktansvärt slösigt att skicka in det med post. Skulle vara skönt att ha det gjort...

Det skickas till inläsningscentralen i Östersund (men det kanske är där du bor?)

Det skickas till inläsningscentralen i Östersund (men det kanske är där du bor?)

Nej, men min barnmorska sade att det gick bra att lämna in det på kontoret i stan. Känns lite föråldrat, får ta och läsa lite på FK:s hemsida, jag gör ju inget vettigt på dagarna ändå numera. :p

Ställer en fråga här eftersom i min tråd (höstföräldrar 2017) har vi inte kommit lika långt :p

Har ni haft foglossning? Hur känns det? Sen i fredags har jag ont på en punkt i vänster skinka, ju mer jag går desto mer ont gör det. Om jag sitter eller ligger känns det inte av. Det är som hugg och känns mest när benet är långt framför eller bakom kroppen. Det strålar inte ner i benet.

Alltså, jag är bara i vecka 15, kan det redan vara foglossning? Och kan det vara på bara ena sidan?

Ställer en fråga här eftersom i min tråd (höstföräldrar 2017) har vi inte kommit lika långt :p

Har ni haft foglossning? Hur känns det? Sen i fredags har jag ont på en punkt i vänster skinka, ju mer jag går desto mer ont gör det. Om jag sitter eller ligger känns det inte av. Det är som hugg och känns mest när benet är långt framför eller bakom kroppen. Det strålar inte ner i benet.

Alltså, jag är bara i vecka 15, kan det redan vara foglossning? Och kan det vara på bara ena sidan?
Det kan absolut vara foglossning. Jag är sjukskriven pga min men jag har problem med framfogen så hos mig känns det som att nån stoppar in nävarna i fiffin och försöker dra isär hela höften. Grejen med foglossning är att det inte blir bättre med träning /promenader så om det blir värre vid ansträngning så är det nog foglossning, blir det bättre så kan det "bara" vara en nerv som bråkar. Om du känner dig osäker fråga din bm vid nästa besök.

Ja, det låter som foglossning.
Ja, man kan få det redan tidigt.
Ja, kan vara på bara ena sidan.
Ja, du ska redan nu kontakta sjukgymnast för hjälp, så att du hittar avlastning och smärtlindring.
Ja, du ska lyssna på kroppen och ta det lugnt.
Nej, det kommer inte gå över med "våld och vaselin", d v s genom att tvinga kroppen framåt när den ber om stillhet.

@BobberiBoo & @malumbub Tack för svar (även om jag hade önskat ett annat svar!)

Ska inte till BM fören om typ 4-5 veckor men kanske borde ringa för att få lite hjälp? Det känns så jäkla tidigt bara! Åh vad värdelöst! Kan det gå tillbaka och bli bra igen under graviditeten?

In i v. 28 idag och vi fortsätter på temat att vakna omkring 3.30 varje natt... :devil: Får dessutom oftare kram i underbenen, inatt vaknade jag av kramp i vaden, när jag sträckte ut vaden fick jag istället kramp på framsidan på skenbenet... Men annars mår jag bra och ridningen funkar fortfarande så ska inte klaga! :)

Igår fick vi köpt första saken till liten, ett skötbord/byrå så idag ska jag försöka stuva undan några av alla de kläder vi har liggande i plastpåsar på golvet :angel:

V. 26 här och vaknar med kramp/sendrag på natten någon gång i veckan sedan en tid tillbaka. :wtf: Men mår också i övrigt väldigt bra!

@BobberiBoo & @malumbub Tack för svar (även om jag hade önskat ett annat svar!)

Ska inte till BM fören om typ 4-5 veckor men kanske borde ringa för att få lite hjälp? Det känns så jäkla tidigt bara! Åh vad värdelöst! Kan det gå tillbaka och bli bra igen under graviditeten?
Just det du beskriver har jag till och från och på mig är det ett ligament som liksom hänger sig. Så det behöver inte vara så farligt.
Foglossningen har jag känt av senare!

Det kan vara foglossning men behöver absolut inte vara det!!! Jag fick vad jag trodde var ischiaskänningar i v 15 i förra graviditeten. Gick till en kiropraktor en gång som knäckte lite och sen var det bra. Gick sen till honom regelbundet under graviditeten och tog bort låsningar, det var jättebra. Jag borde göra det nu också.

Jag rekommenderar att du bokar tid med kiropraktor eller sjukgymnast asap. Det kan finnas bot!

@hvala Jag har en tid hos en kiro om en vecka, han ville inte ta i mig mellan vissa veckor då det var känsligt med graviditeten. Men jag ska absolut ta upp det med honom!

När kände ni de första rörelserna? Går in i vecka 19 på lördag och ikväll kände jag nåt som kanske kanske var bebis. Kändes som en kurrande mage men ner mot ljumsken typ, försvann fort också :)

Det kan vara foglossning men behöver absolut inte vara det!!! Jag fick vad jag trodde var ischiaskänningar i v 15 i förra graviditeten. Gick till en kiropraktor en gång som knäckte lite och sen var det bra. Gick sen till honom regelbundet under graviditeten och tog bort låsningar, det var jättebra. Jag borde göra det nu också.

Jag rekommenderar att du bokar tid med kiropraktor eller sjukgymnast asap. Det kan finnas bot!
@Emtherlia
Instämmer med hvala, min besvär har blivit sååå mycket bättre efter ett par besök hos kiropraktorn. Jag kan fortfarande märka av fogarna efter ridning men inte alls som för några veckor sedan. :)

@Fritidsryttare, jag kände de första omkring v. 20-21 eller det var iaf där jag för första gången var säker på att det var rörelser och sambon kunde också ana dom när han la handen på magen.

När kände ni de första rörelserna? Går in i vecka 19 på lördag och ikväll kände jag nåt som kanske kanske var bebis. Kändes som en kurrande mage men ner mot ljumsken typ, försvann fort också :)
Jag har känt i några veckor som att något rumlar runt inne i magen. Det är naturligt att känna tidigare andra gången. Förra gången kände jag första sparken i v 18 tror jag. Har inte känt några tydliga sparkar än.

Med första barnet kände jag sånt kurrande/fladder/sprattlande fisk typ v17-18. Sen diffusa sparkar från v.19 och helt tydligt från v.20-21. Då låg moderkaka i bakvägg.

Den här gången jag känna som en sprattlande fisk emellanåt redan nu. Går in i vecka 16 på fredag. Om det är bebis jag känner eller tarmarna som går bananas vet jag inte riktigt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 167
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 099
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar