Sommarföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nån som ska på föräldrakurs? Vår bm frågade och jag tänkte att det kan ju inte skada. 3 tillfällen, 2h per gång. Man skulle skriva upp frågor, men jag känner att jag har inga. Känner mig inte speciellt orolig för förlossning eller tiden fram tills dess, eller efter heller. Allt går ju att googla nuförtiden. ;)

Föräldrakursen tänkte jag gå på. Hoppas det är tider som passar även sambon då han jobbar natt känner vi att han ska inte behöva ta ledigt för sånt som sker dagtid.
Har inga frågor så direkt och dom jag har ställer jag till min bästa väninna som är 3 barnsmor. Och sen är Google en bra vän med mycket kunskap.

Däremot har vi valt bort profylaxkursen vi också erbjöds.

Föräldrakursen tänkte jag gå på. Hoppas det är tider som passar även sambon då han jobbar natt känner vi att han ska inte behöva ta ledigt för sånt som sker dagtid.
Har inga frågor så direkt och dom jag har ställer jag till min bästa väninna som är 3 barnsmor. Och sen är Google en bra vän med mycket kunskap.

Däremot har vi valt bort profylaxkursen vi också erbjöds.

Vi fick jättebra tider, mellan 18-20 ca. Perfekt!
Om vi hade blivit erbjuda profylax hade vi gått. Men det finns inte, så jag funderar på att kolla upp det. Eller bara köpa en bra bok så jag kan öva hemma :)

Vi fick jättebra tider, mellan 18-20 ca. Perfekt!
Om vi hade blivit erbjuda profylax hade vi gått. Men det finns inte, så jag funderar på att kolla upp det. Eller bara köpa en bra bok så jag kan öva hemma :)

18-20 är jätte dåliga tider för sambon då han kör till jobb kl 16. :p
Men vi får se, det är först i maj vår föräldrakurs är. Jag ska försöka ta reda på om det går att komma på studiebesök på vår förlossningsavdelning.

Idag har jag köpt en gravidkudde, har en unge som kryper upp i revbenen om magen lutar för mycket på nätterna.
Så ska se hur det funkar att sova med gravid kudde. Amningskudde funkade dugligt men inte helt bra.

Idag har jag köpt en gravidkudde, har en unge som kryper upp i revbenen om magen lutar för mycket på nätterna.
Så ska se hur det funkar att sova med gravid kudde. Amningskudde funkade dugligt men inte helt bra.
Jag har haft gravidkudde sen tredje månaden tror jag, älskar den! Och jag kommer definitivt behålla den även efter graviditeten :love:

Nån som ska på föräldrakurs? Vår bm frågade och jag tänkte att det kan ju inte skada. 3 tillfällen, 2h per gång. Man skulle skriva upp frågor, men jag känner att jag har inga. Känner mig inte speciellt orolig för förlossning eller tiden fram tills dess, eller efter heller. Allt går ju att googla nuförtiden. ;)
Känner inte heller att jag har några frågor, är en stor fantast av Google så vi får väl se vad en föräldrakurs ger. Våran börjar om några veckor och är fyra tillfällen på två timmar/gång. Hade hellre gått profylaxkurs, erbjuds inte här tyvärr :down:

Tycker det är snålt utbud av föräldrarkurser där jag bor tyvärr :down: men sjukhuset har i alla fall en kurs/visning som vi tänkte gå på i maj. En kompis tipsade om Babygruppens profylaxkurs online, som hon var väldigt nöjd med, så tänkte eventuellt beställa den. Annars har jag precis börjat läsa boken Föda utan rädsla, som samma vän tipsade om, så den hoppas jag kan ge lite tips och råd - även om den känns sjukt overklig att läsa just nu :nailbiting:

Nu är jag en av de få här som inte bara gått igenom graviditet en gång, utan två gånger tidigare. Jag har aldrig sett ett behov av att gå någon kurs ens vid första graviditeten. Förlossningsbrev har jag inte heller skrivit, man vet aldrig hur ens förlossning kommer att bli och att måla upp en "drömförlossning" gör en mest besviken. Min första förlossning var... ett hel-ete, med 5 timmar krystvärkar, en barnmorska som totalignorerade det faktum att jag bad om EDA stunden hon gick på sitt pass och en felsatt nål som gav mig nervskada (om än temporär) i handen. Min andra förlossning var så långt ifrån det man kan komma, jag mådde tipp topp fram tills 15 minuter innan min lilla kom ut, och klarade mig helt utan någon smärtlindring.

Jag har aldrig varit rädd för förlossning, det kanske har hjälpt mig. Smärta har inte heller skrämt mig, och jag längtar helt ärligt tills just förlossningen. Eller ja, kanske inte förlossningen i sig men den kicken man får när man genomfört det. Det är en känsla som man inte förstår om man inte fått barn innan, adrealinet pumpar och man är så hög på endorfiner att man nästan flyter runt på små rosa moln.

Nu är jag en av de få här som inte bara gått igenom graviditet en gång, utan två gånger tidigare. Jag har aldrig sett ett behov av att gå någon kurs ens vid första graviditeten. Förlossningsbrev har jag inte heller skrivit, man vet aldrig hur ens förlossning kommer att bli och att måla upp en "drömförlossning" gör en mest besviken. Min första förlossning var... ett hel-ete, med 5 timmar krystvärkar, en barnmorska som totalignorerade det faktum att jag bad om EDA stunden hon gick på sitt pass och en felsatt nål som gav mig nervskada (om än temporär) i handen. Min andra förlossning var så långt ifrån det man kan komma, jag mådde tipp topp fram tills 15 minuter innan min lilla kom ut, och klarade mig helt utan någon smärtlindring.

Jag har aldrig varit rädd för förlossning, det kanske har hjälpt mig. Smärta har inte heller skrämt mig, och jag längtar helt ärligt tills just förlossningen. Eller ja, kanske inte förlossningen i sig men den kicken man får när man genomfört det. Det är en känsla som man inte förstår om man inte fått barn innan, adrealinet pumpar och man är så hög på endorfiner att man nästan flyter runt på små rosa moln.

Men förlossningsbrevet skriver man ju inte för att få en drömförlossning, det skriver man ju för att framföra sina önskemål som kanske kan bli bortglömda eller svåra att klämma ur sig när det väl är skarpt läge. Jag tycker det var jättebra med brevet.

Vi ska gå på föräldrakursen, men har valt bort profylax. i har inga direkta frågor, men känns ändå bra att få tankeställare på vad vi behöver pratat ihop oss om innan :)
Har ingen direkt oro inför förlossningen, och alla frågor tar jag med google :p

Besök hos barnmorskan idag. Lyssnade på hjärtat för första gången :love:
Det första bebis gjorde var att sparka rakt på apparaten :p Barnmorskan nickade mest lugnt när vi innan dess när vi sa att hen verkar ha massa attityd, men efter att ha försökt lyssna i 5 minuter och bara få sparkar och sprattel tillbaka höll hon med :p
I väntrummet innan höll jag plötsligt på att svimma:crazy: Blodtrycksfall. Blev matad med frukt och baddad på pannan av barnmorskan och sambon när jag låg på soffan:love: Släppte efter ett tag, men grymt obehagligt. Hade ätit ett rejält mål bara ett par timmar tidigare, så berodde antagligen inte på det :meh: Rekommendationen blev mer vila och mer mat dagar när jag inte känner mig på topp :p Hade lite lågt i blodsocker på provet, så var antagligen det som påverkade :)

Brukar ibland känna ett stick av avund för de som ska få åka till förlossningen och föda. Vill också igen, inte vara gravid, inte få ett till barn (känner mig ruskigt nöjd med 2), men den där jäkla häftiga upplevelsen och känslan - den vill jag uppleva igen!

Jag har haft gravidkudde sen tredje månaden tror jag, älskar den! Och jag kommer definitivt behålla den även efter graviditeten :love:

Mina kompisar rekommenderade också den! Hon skaffade sin med sin första som fyller 4 år i sommar och hon använder den fortfarande även när hon inte är gravid. :p

Har tydligen åkt på uvi och hade även GBS-bakterier. Så har fått antibiotika och så ska jag tydligen ta antibiotikadropp under förlossningen. Kändes ju inte så kul.. Googlade på gbs efter jag pratat med barnmorskan och nu vart jag lite orolig eftersom det tydligen KAN smitta barnet. Nån som har haft det?

Vi ska gå på både föräldragrupper och profylax, samt nån storföreläsning. Mest för att det är roligt att prata barn. ;) Vi har inte så många småbarnsföräldrar i vänskapskretsen.

Vecka 27 nu, och jag tycker att magen fullständigt har exploderat. Mammabyxor är fortfarande för stora över magen och kasar ner, men mina vanliga byxor är definitivt för små, och i klänning blir bulan MYCKET framträdande. Roligt men samtidigt har jag lite svårt att få in bulan i min självbild. Jag känner mig liksom stor och... tjock. :o Det är lite knepigt i mitt huvud just nu.Tycker dock att det ser rätt coolt ut när jag har klänningar där magen framträder så mycket. Hoppas det här blir lite enklare att få ihop i huvudet när magen blir ännu större.

Nån som har funderingar på planerat kejsarsnitt? Varför/varför inte?

Jag känner mig inte rädd inför förlossningen, så kan jag föda vaginalt så gör jag gärna det :) Sen finns det fördelar och nackdelar med allt. Jag ska ju göra ett extra UL i vecka 32 för att kolla vart min moderkaka ligger, om den ligger neråt så blir det kejsarsnitt, men då får det blir så.

Har tydligen åkt på uvi och hade även GBS-bakterier. Så har fått antibiotika och så ska jag tydligen ta antibiotikadropp under förlossningen. Kändes ju inte så kul.. Googlade på gbs efter jag pratat med barnmorskan och nu vart jag lite orolig eftersom det tydligen KAN smitta barnet. Nån som har haft det?

Hoppar in från hösttråden :) Hade uvi o Gbs förra graviditeten. Fick AB dropp fyra timmar innan fl. De hade policyn på mitt hemsjukhus att det var det som gällde och den infon hade jag fått. Tyvärr var det fullt på fl på mitt hemsjukhus när dottern bestämde sig för o komma ut och på sjukhuset jag kom hade de inte alls den policyn. De brukade inte alls ge AB för detta. Fick stå på mig.

Fick sammandragningar med risk för prematur födsel o blev sjukskriven med ordination sängläge kring v.31. Annars gick allt bra :)

Idag har jag äntligen tagit mig i kragen och bett chefen att fylla i papper Ang graviditetspenning. Så vi skulle göra det nästa vecka för han ville dubbelkolla hur dom skrivit på en annan nyligen så dom gör lika för alla så det blir rättvist. :)

Känns skönt att tagit tag i det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
  • Låst
Gravid - 1år Jag vågar mig på att starta tråden fastän det är tiiiidigt tidigt för mig ännu. Sommarföräldrar -18, nu kör vi!! :) Juni KattenKorven...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
136 396
Senast: Jozze
·
Gravid - 1år Skapar en ny tråd eftersom den gamla börjar bli för lång :). Här kommer också den senaste listan och har knåpat ihop en...
95 96 97
Svar
1 935
· Visningar
97 016
Senast: hvala
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 121
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar