Sommarföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allmän fråga till alla, hur många dagar i veckan tänker ni ta ut? Hur många dagar "bör" man ha kvar när ungen börjar på dagis? Tänker att man behöver lite dagar till när förskolan har stängt (antar att de också har planeringsdagar som skolan har) och till att förlänga sommarsemestern med en vecka i några år..
5 dagar siktar jag på. Men ni som har barn sen innan kanske kan svara bättre? Vad som är bäst?

Allmän fråga till alla, hur många dagar i veckan tänker ni ta ut? Hur många dagar "bör" man ha kvar när ungen börjar på dagis? Tänker att man behöver lite dagar till när förskolan har stängt (antar att de också har planeringsdagar som skolan har) och till att förlänga sommarsemestern med en vecka i några år..

4 dagar /vecka tänkte jag ta ut. Det blir ganska lite pengar jag får ut på det men vi har tänkt att vi vill hellre spara dagar :) men kommer bli en omställning mot tidigare helt klart när vi hade 2 löner att leva på..

Det enda man ska tänka på är 5 dgr/veckan frpn barnet är 1 år för att skydda sin sgi. I övrigt måste man nog se till sin egen situation.

Det enda man ska tänka på är 5 dgr/veckan frpn barnet är 1 år för att skydda sin sgi. I övrigt måste man nog se till sin egen situation.
Hur menar du? Att man måste ta minst 5 dar i veckan för att skydda sgi? Det är verkligen en djungel med föräldrapenning och hur man ska lägga upp det!

Räknar jag på 7 dagar i veckan så är det jättebra, men räknar jag på 5 dagar så är det mindre kul. Så kolla det med dagarna :)

Har räknat på fem och fyra dagar. :) Däremot ser det värre ut när sambon ska vara hemma. :crazy: Jag kommer ta ut fyra dagar, han får ta ut fem dagar annars blir det tight. Fast det ser ju bättre ut när jag jobbar, om man tittar på gemensam inkomst. Jag tjänar hyfsat. :)

Vi planerar att vara lite flexibla i hur vi tar ut våra dagar dock, jag är hemma på heltid max 3 månader, sedan kommer jag i alla fall jobba en helg i månaden, för att behålla kompetensen så jag slipper ny examinering när jag kommer tillbaka. Måste jobba minst ett pass i kvartalet för det, men tänker det blir smidigt att dryga ut kassan med en helg per månad. Vi har korta pass och sambon får väl komma förbi med Kiddo om det mot förmodan blir så att jag ammar. (Känner ju lite sådär inför det.)

Planerar att börja jobba som vanligt igen efter 8 månader, så får sambon vara hemmaföräldrer efter det. Dock jobbar jag mycket nätter och oftast max tre pass i veckan, så då tänkte vi att sambon kanske kan jobba en eller två dagar i veckan, då jag ju har mycket hemmatid även då jag jobbar heltid.

Vi är inte framme i planeringen än, men har börjat titta lite utifrån föräldrakollen bara (inte skickat in ngt till FK än så är ju inte bergsäkra siffror direkt som räknas på där).
Som det lutar åt nu så tar jag ut fem dagar i veckan i sex månader, sedan tar sambon ut fyra dagar i veckan när jag börjar jobba efter sex månader och han går hem. Min lön är betydligt högre, så att jag jobbar heltid kompenserar väl för att han kan ta ut färre dagar i veckan. Min förhoppning är sedan att vi ska dela upp det därefter kommande halvåret på så sätt att jag tar tre månader efter sambon och han sedan tre månader innan det är dags att börja jobba heltid för oss båda igen efter 1,5 år. Under dessa tre månader hade jag också tänkt att ta ut fem dagar i veckan och min sambo tre-fyra, men vi måste ju såklart se över SGI-frågan för honom så det inte blir problem med den. Dessutom överväger vi att ta ett par-tre veckor dubbeldagar i början av föräldraledigheten efter baby tittat ut, för att hitta in i livet som småbarnsföräldrar lite mer tillsammans. En lyx vi överväger seriöst att unna oss, och som tillsammans med semesteruttag innebär att vi kan vara lediga ganska länge i början.

På detta sätt har vi inte många dagar kvar, men är inte så orolig för det. Mellan oss båda kommer vi att klara planeringsdagar och sommarlov (i värsta fall får vi väl båda istället för löneförhöjning förhandla till oss extra semesterveckor :D) så tänker oss inte att snåla i början för att spara - det löser sig genom bådas tämligen flexibla jobb och engagerade far- och morföräldrar som förhoppningsvis håller sig krya nog i många år till för att orka vara stand-in.

Tack för svar och synpunkter @SaraMara, @ninsan, @Bubble och @Reykur

Jag hade själv först räknat med att bara ta ut tre dagar det första året och sen att min sambo tar fem dagar, för att skydda SGI, i ca 7-8 månader men nu börjar det kännas som att det kanske är onödigt att snåla på dagarna så mycket.. O_o Så kanske ska ta ut fyra dagar per vecka istället från början, iaf om det blir så att vi hinner köpa hus till dess. Nu bor vi billigt i lägenhet men om det blir hus så blir månadskostnaden betydligt högre så då känns det bättre att få ut lite mer. Inte lätt allt det här som man ska fundera på!

När mannen tar ut dagar får man jämställdhetsbonus (iaf ett tag). Tänk på att ev förmåner som att jobbet fyller ut oftast gäller endast de dagar man tar fp för.

Tack för svar och synpunkter @SaraMara, @ninsan, @Bubble och @Reykur

Jag hade själv först räknat med att bara ta ut tre dagar det första året och sen att min sambo tar fem dagar, för att skydda SGI, i ca 7-8 månader men nu börjar det kännas som att det kanske är onödigt att snåla på dagarna så mycket.. O_o Så kanske ska ta ut fyra dagar per vecka istället från början, iaf om det blir så att vi hinner köpa hus till dess. Nu bor vi billigt i lägenhet men om det blir hus så blir månadskostnaden betydligt högre så då känns det bättre att få ut lite mer. Inte lätt allt det här som man ska fundera på!
Alltså, snåla med dagar är ju toppen om det innebär att man försakar för mkt i livet för att ha råd tänker jag. För egen del har jag ett stort nöjeskonto i form av två hästar, samt ett stort behov av att ha råd att göra saker och känns trygghet i att pengarna räcker - så då prioriterar vi att sänka vår gemensamma inkomst endast så mkt som vi kan "tolerera", eftersom jag ändå ser att det sannolikt kommer vara svårt att ta ut hellediga barndagar ändå på kortare basis längre fram och att det då blir bättre att lösa det inom ramen för den flexibla arbetstiden istället.

Men tja, hade vi klarat oss på väldigt lågt uttag utan att behöva leva på morötter och sälja hästarna så är det ju såklart en trygghet att ha tid undansparad om ngt händer tex. :)

Åh, blir så trött på hjärnan! Nu var det länge sen, men ändå. Drömde att jag började blöda men visste inte om det var MF eller inte. Vi fick inte komma in på sjukhuset heller. Läskig dröm! Hatar att drömma sådana drömmar, det är ju så verkligt i drömmen också, fy fasiken!

Åh, blir så trött på hjärnan! Nu var det länge sen, men ändå. Drömde att jag började blöda men visste inte om det var MF eller inte. Vi fick inte komma in på sjukhuset heller. Läskig dröm! Hatar att drömma sådana drömmar, det är ju så verkligt i drömmen också, fy fasiken!

Jobbig dröm.

Usch för jobbiga drömmar! :( jag brukar inte drömma men sen jag blev gravid har de varit riktigt läskiga. Flera nätter i veckan drömmer jag att jag röker, dricker och knarkar (:eek:), glömmer bort bebis någonstans eller tar andra superdumma beslut som skadar bebis :( och precis som du säger tror man ju 100% på det i drömmen så jag vaknar av ångest flera dagar i veckan. Min bm tipsade om att ventilera all oro på dagtid så jag försöker prata om det eller skriva ner, och det har blivit lite bättre.

Usch för jobbiga drömmar! :( jag brukar inte drömma men sen jag blev gravid har de varit riktigt läskiga. Flera nätter i veckan drömmer jag att jag röker, dricker och knarkar (:eek:), glömmer bort bebis någonstans eller tar andra superdumma beslut som skadar bebis :( och precis som du säger tror man ju 100% på det i drömmen så jag vaknar av ångest flera dagar i veckan. Min bm tipsade om att ventilera all oro på dagtid så jag försöker prata om det eller skriva ner, och det har blivit lite bättre.

Läskigt med sådana drömmar:(

Usch. Jag avundas er inte. Jag drömmer nästan mindre än vanligt.
Igår drömde jag dock att något var tokigt vid en kontroll men kommer inte ihåg vad och kändes inte verkligt alls.

Juni
10/6 - Emelie381, första barnet, 23 år
19/6 - Kecipeyniri, första barnet, pojke, 31 år
24/6 - Tink, andra barnet 27 år
24/6 - inverterad, första barnet, 33 år
27/6 - Bubble första barnet 29 år, Luleå
28/6 - Anonymusen, första barnet, 35 år
28/6 - MikaTela, första barnet, 28 år, Skånes Fagerhult
29/6 Minusgraader, första barnet, 26år

Juli
5/7 - nygravidtjej, andra barnet
7/7 - Flutterdash, första barnet, 27år
8/7 - Maria123, första barnet, 30 år, Luleå
12/7 - Reykur, första barnet, 28 år, Gävle
14/7 - vattenmelon, andra barnet, 28 år, utanför Göteborg.
18/7 - iloveyou, första barnet, 26 år
27/7 - Alindra2000, andra barnet, 32 år, Stockholm
29/7 - Carand, andra barnet pojke, 30 år Linköping
30/7 - ninsan, första barnet, 32 år,Vallentuna
31/7 - Julisen, första barnet, 26 år, Lycksele

Augusti
1/8 lytesout95, första barnet, 39, Västernorrland
5/8 SaraMara, första barnet, 34, Göteborg
8/8 Lilleknodd, första barnet, 27 år Södermanland
9/8 Ferrari, tredje barnet, pojke, 25 år Göteborg
17/8 - bexx, första barnet, 22 år Göteborg

Nån som ska på föräldrakurs? Vår bm frågade och jag tänkte att det kan ju inte skada. 3 tillfällen, 2h per gång. Man skulle skriva upp frågor, men jag känner att jag har inga. Känner mig inte speciellt orolig för förlossning eller tiden fram tills dess, eller efter heller. Allt går ju att googla nuförtiden. ;)

Nån som ska på föräldrakurs? Vår bm frågade och jag tänkte att det kan ju inte skada. 3 tillfällen, 2h per gång. Man skulle skriva upp frågor, men jag känner att jag har inga. Känner mig inte speciellt orolig för förlossning eller tiden fram tills dess, eller efter heller. Allt går ju att googla nuförtiden. ;)
Vi ska gå :) Har inte heller några frågor direkt men tänkte gå iaf så får vi se om vi lär oss något :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
  • Låst
Gravid - 1år Jag vågar mig på att starta tråden fastän det är tiiiidigt tidigt för mig ännu. Sommarföräldrar -18, nu kör vi!! :) Juni KattenKorven...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
136 396
Senast: Jozze
·
Gravid - 1år Skapar en ny tråd eftersom den gamla börjar bli för lång :). Här kommer också den senaste listan och har knåpat ihop en...
95 96 97
Svar
1 935
· Visningar
97 017
Senast: hvala
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 121
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar