Sommarföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu tänker jag ventilera en lite känslig fråga med er.

Jag tror inte jag vill amma. Alltså, jag har inte bestämt nått självklart. Jag har ingen aning om hur det känns när barnet kommit till världen och jag är full av hormoner osv. Men jag får panik av allt prat om amning.

Rent logiskt sett känner jag att jag vill amma, pga så himla enkelt. Ha perfekt mat med sig jämt, osv. Inte hålla på och kladda med pulver, termosar, koka vatten osv. Amning är otroligt smidigt. Men jag kan bara inte hjälpa att jag känner att jag bara vill skrika JAG VILL INTE DET!
Vänner och bekanta bjuder in på amningscafe och amningskurser, lägger till mig på amningshjälpens facebookgrupp, tipsar om amningsBH:ar, amningskudde.. Osv. Jag känner hur jag bara vill slå det ifrån mig som ett barn typ, vill vill vill inte! Jag vet inte ens vad det är som känns jobbigt, antagligen att alla förutsätter att jag ska amma. Och hela jag bara skriker nej, jag vill inte.

Känns så otroligt tabubelagt att vilja förvägra sitt barn "den bästa maten". Men jag bara känner att jag mår dåligt ens av tanken. Ville bara ventilera..

Ammar gör man för att man vill! Ersättning ger lika fina barn det med och är ibland enklare än amning då man kan be om hjälp med matning!
Amningskudde kan jag sen meddela att det är jätteskönt som gravid och ogravid så har betydligt fler användningsområden än just amning! :)

Så mår du dåligt av tanken på amning så släpp det helt och våga säga ifrån till dina vänner!

Maj
28/5- SummerBreeze, första barnet, 28 år

Juni

10/6 - Emelie381, första barnet, 23 år
19/6 - Kecipeyniri, första barnet, pojke, 31 år
24/6 - Tink, andra barnet 27 år
24/6 - inverterad, första barnet, 33 år
27/6 - Bubble första barnet 29 år, Luleå
28/6 - Anonymusen, första barnet, 35 år
28/6 - MikaTela, första barnet, 28 år
29/6 Minusgraader, första barnet, 26år

Juli
5/7 - nygravidtjej, andra barnet
7/7 - Flutterdash, första barnet, 27år
8/7 - Maria123, första barnet, 30 år, Luleå
12/7 - Reykur, första barnet, 28 år, Gävle
18/7 - iloveyou, första barnet, 26 år
27/7 - ninsan, första barnet, 31 år,Vallentuna
29/7 - Carand, andra barnet, 30 år Linköping
31/7 - Julisen, första barnet, 26 år, Lycksele

Augusti
8/8 Lilleknodd, första barnet, 27 år Södermanland
10/8 Ferrari, tredje barnet, 25 år Göteborg
13/8 - bexx, första barnet, 22 år Göteborg

Låg i går kväll och tänkte att nu släpper jag det här med barnstol vid bordet ett tag för det är ju inte aktuellt första månaderna iaf.
Idag la en kompis ut en hokuspokus på bud och jag erbjöd 100 kr fick i pm att jag absolut inte får betala för den då jag ställer upp. Hahaha...

Så nu blev man med stolen också. Detta kommer bli en bortskämd unge hahaha.

Är riktigt avundsjuk på er som känner tydliga rörelser, jag vill också!!:p Verkar mest vara luft i min mage, även om jag nu har bildbevis på att det är mer än så därinne:cool:

Vad gäller amning så kommer jag försöka amma, vi får se hur det går, men jag håller med övriga att det gör man som man vill! Man är inte sämre mamma för att man inte ammar. Som någon sa är det ju viktigare med en mamma som mår bra och ger ersättning än en som mår dåligt och ammar:)

Hörrni, hur mycket grejer behöver man ha inför barnets ankomst, eller typ de första två månaderna? Det där är ju kanske relativt:p men vad är viktigt att ha? Och hur mycket kläder behöver man ha laddat upp med? Vi vill verkligen inte övershoppa men samtidigt vill vi ju vara väl förberedda och inte behöva panikköpa saker två dagar innan eller efter...

Vagn hämtad :

img_5211-768x1024.jpg

img_5210-768x1024.jpg

Den är såååå fin! :D Vi är mycket nöjda!

Är riktigt avundsjuk på er som känner tydliga rörelser, jag vill också!!:p Verkar mest vara luft i min mage, även om jag nu har bildbevis på att det är mer än så därinne:cool:

Vad gäller amning så kommer jag försöka amma, vi får se hur det går, men jag håller med övriga att det gör man som man vill! Man är inte sämre mamma för att man inte ammar. Som någon sa är det ju viktigare med en mamma som mår bra och ger ersättning än en som mår dåligt och ammar:)

Hörrni, hur mycket grejer behöver man ha inför barnets ankomst, eller typ de första två månaderna? Det där är ju kanske relativt:p men vad är viktigt att ha? Och hur mycket kläder behöver man ha laddat upp med? Vi vill verkligen inte övershoppa men samtidigt vill vi ju vara väl förberedda och inte behöva panikköpa saker två dagar innan eller efter...

Min bästa vän fick barn 16 juli för två år sen, hon sa att de bara hade blöja på barnet den första månaden för det var så varmt :p

Vad som är viktigt att ha är väl också lite individuellt. Men saker till "skötbordet" så att säga är väl rätt skönt att ha redo innan. Typ blöjor, krämer, tvättlappar och sådär. Det behövs ju rätt omgående, bebisskötsel liksom :D

Sen tror jag det är rätt skönt att ha grejer hemma till sig själv också, så man slipper handla det precis i början. Alltså förlossningsbindor och sådant som kan underlätta för ömt underliv.

Angående klädmängd så beror det lite på hur ofta man känner för att tvätta och tillgången på tvättmaskin! Vi har tvätt och torktumlare i lägenheten men känner inte att vi kommer vilja tvätta varje dag. Vi har köpt 6-7 bodys i 50 och samma i 56, ungefär lika mycket leggings/byxor, en och annan tröja i de storlekarna, någon pyjamas och någon tunnare "overall". Plus ett gäng yttepyttesmå strumpor :love: Vår onge kommer i maj så det känns inte som att vi behöver något speciellt mycket tjockare plagg i början heller.

Sen räknar vi med att folk kommer köpa en del kläder när ongen behagat titta ut, finns en del bebissjuka släktingar på min sida som nog kommer gå banans, därför väntar vi med eventuella tillägg tills efter födsel, så slipper det bli att vi har tusen plagg i en storlek och hälften hinner användas :)

Nu lägger jag till mig själv här. Hoppas det blev rätt lista osv!

Juni

10/6 - Emelie381, första barnet, 23 år
19/6 - Kecipeyniri, första barnet, pojke, 31 år
24/6 - Tink, andra barnet 27 år
24/6 - inverterad, första barnet, 33 år
27/6 - Bubble första barnet 29 år, Luleå
28/6 - Anonymusen, första barnet, 35 år
28/6 - MikaTela, första barnet, 28 år
29/6 Minusgraader, första barnet, 26år

Juli
5/7 - nygravidtjej, andra barnet
7/7 - Flutterdash, första barnet, 27år
8/7 - Maria123, första barnet, 30 år, Luleå
12/7 - Reykur, första barnet, 28 år, Gävle
18/7 - iloveyou, första barnet, 26 år
27/7 - ninsan, första barnet, 31 år,Vallentuna
27/7 - Alindra2000, andra barnet, 32 år, Stockholm
29/7 - Carand, andra barnet, 30 år Linköping
31/7 - Julisen, första barnet, 26 år, Lycksele

Augusti
8/8 Lilleknodd, första barnet, 27 år Södermanland
10/8 Ferrari, tredje barnet, 25 år Göteborg
13/8 - bexx, första barnet, 22 år Göteborg

Har börjat känna rörelser :love:
Inga sparkar än, bara fladder och kittlingar. Men liten är där :)
För övrigt rullar allt på. Vecka 18 idag, och nu räknar vi ner till RUL om 15 dagar.
Funderar på om jag ska tänka vettigt och köpa spjälsäng på blocket och basic tillbehör. Eller om jag ska köpa sängen jag har fastnat för med massor av tillbehör, som kostar ganska mycket över vad som känns bekvämt att göra. Är nu onödiga pengar, men är så jäkla kär i sängen :angel:

.
Funderar på om jag ska tänka vettigt och köpa spjälsäng på blocket och basic tillbehör. Eller om jag ska köpa sängen jag har fastnat för med massor av tillbehör, som kostar ganska mycket över vad som känns bekvämt att göra. Är nu onödiga pengar, men är så jäkla kär i sängen :angel:

Efter min dags shoppingtur skulle jag slå ett slag för att köpa den du är så kär i :angel:.... Jag sitter och beundrar alla mina fina saker just nu (inte vagnen dock, för den har jag bara beställt.. där blundar jag för kvittot istället :cautious:)

(med andra ord är jag antagligen helt fel person att rådfråga just nu...:D)

För övrigt rullar allt på. Vecka 18 idag, och nu räknar vi ner till RUL om 15 dagar.

Finns inte just den spjälsängen begagnad då? :)

Det är ju ganska få barn som sover i egen säng på natten under de första månaderna (inte minst beroende på att de oftast äter med ganska korta mellanrum under natten i början=smidigt att ha dem nära). Så om inte sängen redan nu finns begagnad så hinner det kanske dyka upp ngn innan det blir dags för barnet att börja sova själv?

Nu tänker jag ventilera en lite känslig fråga med er.

Jag tror inte jag vill amma. Alltså, jag har inte bestämt nått självklart. Jag har ingen aning om hur det känns när barnet kommit till världen och jag är full av hormoner osv. Men jag får panik av allt prat om amning.

Rent logiskt sett känner jag att jag vill amma, pga så himla enkelt. Ha perfekt mat med sig jämt, osv. Inte hålla på och kladda med pulver, termosar, koka vatten osv. Amning är otroligt smidigt. Men jag kan bara inte hjälpa att jag känner att jag bara vill skrika JAG VILL INTE DET!
Vänner och bekanta bjuder in på amningscafe och amningskurser, lägger till mig på amningshjälpens facebookgrupp, tipsar om amningsBH:ar, amningskudde.. Osv. Jag känner hur jag bara vill slå det ifrån mig som ett barn typ, vill vill vill inte! Jag vet inte ens vad det är som känns jobbigt, antagligen att alla förutsätter att jag ska amma. Och hela jag bara skriker nej, jag vill inte.
en skulle påbörja pga
Känns så otroligt tabubelagt att vilja förvägra sitt barn "den bästa maten". Men jag bara känner att jag mår dåligt ens av tanken. Ville bara ventilera..

Jag kunde bara amma de första 7-8 veckorna. Sedan fungerade inte det med mitt blodsocker längre. Strulade verkligen ordentligt, ja blev stressad när amningen skulle påbörja pga att jag visste hur blodsockret skulle pendla (diabetiker), vilket i sin tur resulterade i att jag inte släppte ned mjölk ordentligt vilket blev en missnöjd bebis.
Valde då att gå över till ersättning, för jag ville inte fortsätta så. Produktionen var det då inget fel på men min hjärna sa nej.
Det jag lärde mig av detta är att, det viktigaste är inte att amma. Det är att både du och bebis mår bra och ersättningen idag är så pass bra att det går att ge endast den. Självklart finns det mycket positivt med att amma, men det finns även mycket positivt med ersättning.

Gör det du känner och det DU mår bra av, inte vad någon annan säger.

Sedan tyckte jag aldrig om att amma *skämmas otroligt mycket*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
  • Låst
Gravid - 1år Jag vågar mig på att starta tråden fastän det är tiiiidigt tidigt för mig ännu. Sommarföräldrar -18, nu kör vi!! :) Juni KattenKorven...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
136 399
Senast: Jozze
·
Gravid - 1år Skapar en ny tråd eftersom den gamla börjar bli för lång :). Här kommer också den senaste listan och har knåpat ihop en...
95 96 97
Svar
1 935
· Visningar
97 019
Senast: hvala
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 121
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar