Sommarföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej! Jag hoppas att det är okej att jag kommer in här med er för jag skulle verkligen behöva någon annans syn och råd angående min situation. Jag har fått reda på att jag är gravid i vecka 2-3 enligt Clearblues digitala test, vilket då skulle motsvara vecka 4-5 enligt hur läkarna räknar om jag förstått det hela rätt (med BF i början/mitten av augusti i så fall). Jag har testat med vanliga stickor två gånger tidigare i veckan och jag gjorde det digitala idag, så nu är även min hjärna med på att det definitivt är såhär det ligger till. Jag berättade för min pojkvän igår och reaktionen blev inte riktigt som jag hoppats. Att han blev chockad förstår jag, vi bor inte ihop så han har inte sett hur jag mått den senaste veckan (illamående, uppsvälld mage och saker som inte smakar som dom brukar). Av den anledningen blev jag även tvungen att ta det över telefon, då vi bor en bit ifrån varandra och inte kommer ha möjlighet att ses på flera dagar. Det fanns inte en chans att jag skulle kunna hålla det för mig själv och låtsas som ingenting till nästa gång för att då släppa det som en bomb.
Han upprepade mest att han inte är redo och att han inte visste vad han skulle säga. Han fick lite tid för sig själv och ringde sedan upp igen, då vi kom fram till att han skulle landa i det och prata med någon av sina bästa vänner och sin bror (som har barn sedan innan). Jag bad honom även att inte bestämma sig för ett beslut innan vi ses och har möjlighet att prata om det öga mot öga, och försöka att inte bara se allt negativt det skulle innebära att behålla.

Vi hade en diskussion för några månader sedan om att jag skulle sluta med preventivmedel för att lära känna min kropp utan hormoner, och för att jag vill ha barn framöver. Han var helt med på det. Han har ända sedan vi började träffas varit tydlig med att han vill ha barn i framtiden. Sedan har vi haft oskyddat sex och jag har sagt rakt ut att det är en rejäl risk, trots att vi enligt menskalendern inte prickat in någon ägglossning. Inte helt oväntat blev det som det blev och nu sitter jag i den här situationen. Jag tror att jag vill behålla och han vet just nu knappt vad han själv heter.
Ska jag vara ärlig så är jag lite rädd för att göra en abort. Tänk om det inte skulle gå att bli gravid igen efteråt? Då skulle jag ångra sönder mig.

På måndag ska jag ringa barnmorskemottagningen och boka in ett besök. Men jag behöver få bolla tankar och funderingar med någon utomstående innan dess.

Så klart det är okej, välkommen till oss :) Tror det var bra att du berättade så fort som möjligt, och hoppas ni snart får möjlighet att prata igenom det tillsammans i lugn och ro. Att få ett plus på stickan är omvälvande, men tycker ändå det är lite underligt att en vuxen människa blir chockad av resultatet efter oskyddat sex. Oavsett var han står så är det nu ditt och ingen annans beslut och han måste ta sitt ansvar vad du än beslutar. Han gjorde sitt val när han hade oskyddat sex.

Jag visste själv knappt vad jag hette efter vi plussade och för oss tog det nog ett par veckor att smälta och förstå. Har inte så många råd egentligen mer än att prata, lyssna och dela era känslor så mycket ni kan. Stort lycka till :heart

V.7 imorgon enligt 1177 och bara 9 dagar kvar till VUL nu. Måtte tiden fram tills dess gå fort och utan några missöden :nailbiting:

"Råkade" köpa ett rejält klädpaket (typ 20 bodys, tröjor, byxor mm) i storlek 62/68 på fb precis... 300 kr. I veckan har jag en enda uppgift (utöver att överleva och ta hand om våra djur enligt sambon) - sortera de kläder vi har och se vad mer vi behöver.

"Råkade" köpa ett rejält klädpaket (typ 20 bodys, tröjor, byxor mm) i storlek 62/68 på fb precis... 300 kr. I veckan har jag en enda uppgift (utöver att överleva och ta hand om våra djur enligt sambon) - sortera de kläder vi har och se vad mer vi behöver.

Vad jag blir att jag inte är ensam om att börja handla tidigt!!! :)

Ska ni ta reda på könet eller låta det blir en överraskning?
Varför/ varför inte?

Vi ska inte ta reda på det, hellre överraskning, oavsett så blir jag glad!

Vi har bestämt att inte ta reda på kön denna gången. Tog reda på det med sonen. Vi kommer också bli glada vilket som :)

Har några kompisar och bekanta som trott sig veta kön, köpt allt innan och även skrivit namn/använt för dem "pojk/flick" färger och sedan har det kommit ut en liten tjej/kille istället.

Vissa tog de bra andra blev helt förtvivlade. Så nej, inte på rul iaf utan får bli ett extra könsbestämmande ul om vi nu inte kan hålla oss :)

Så klart det är okej, välkommen till oss :) Tror det var bra att du berättade så fort som möjligt, och hoppas ni snart får möjlighet att prata igenom det tillsammans i lugn och ro. Att få ett plus på stickan är omvälvande, men tycker ändå det är lite underligt att en vuxen människa blir chockad av resultatet efter oskyddat sex. Oavsett var han står så är det nu ditt och ingen annans beslut och han måste ta sitt ansvar vad du än beslutar. Han gjorde sitt val när han hade oskyddat sex.

Jag visste själv knappt vad jag hette efter vi plussade och för oss tog det nog ett par veckor att smälta och förstå. Har inte så många råd egentligen mer än att prata, lyssna och dela era känslor så mycket ni kan. Stort lycka till :heart
Det känns som något vi måste besluta gemensamt. Jag vill inte riskera att stå själv och heller inte köra över honom.
Han har landat mer i det nu. När jag sa att ungefär var fjärde graviditet leder till missfall svarade han att det vore tråkigt. Om det betyder att han menade att det vore tråkigt om vår slutade så vet jag dock inte. Vill inte pressa honom i det nu, han behöver få några dagar att smälta nyheten så som jag gjorde innan jag berättade för honom.

Kan ju säga att den där siffran över missfall är något av det enda som cirkulerar i mitt huvud. Om vi bestämmer oss för att behålla och det slutar så kommer jag bli förkrossad.

Här är det som för många andra illamående och trötthet, har inte spytt än men känns som en tidsfråga.... Går in i vecka 9 imorgon.

Ni som gjort kub, varför valde ni att göra det och vad sa er bm? Vi vill göra det men det erbjuds bara om man är över 35 i vårt landsting, och hon jag pratade med när jag ringde och bokade första mötet sa att risken för kromosomavvikelser är så pass liten när man är i min ålder (26). Vi ska prata mer om det på inskrivningsmötet 4/1, men om vi vill ordna det själva så måste man boka tid typ nu (och sen åka 15 mil enkel väg för att göra det). Hur tänker ni som valt att inte göra kub-testet? Som det är nu lutar det mot att vi avstår, men vi vet inte...

Varför/ varför inte?

Jag är inne på att låta det bli en överraskning men sambon vill veta och känner jag mig rätt lär jag vara så nyfiken att jag inte kan hålla mig.. Men för oss båda så spelar det ingen roll, vi är glada bara det blir något!:D

Hur ser ni på julborden och all rökt mat, har varit på tre nu och vid iallafall två tillfällen har ett par tunna skivor rökt viltkött slunkit ner, och en liten bit varmrökt lax:nailbiting: känner mig inte så orolig, men bör jag vara det?:o Sköter mig väldigt bra annars. Kör ni nolltolerans på det som inte rekommenderas?

Maj
29/5 - SummerBreeze, första barnet, 28 år

Juni

10/6 - Emelie381, första barnet, 23 år
18/6 - Kecipeyniri, första barnet, 31 år
28/6 - Anonymusen, första barnet, 35 år
29/6 - Bubble första barnet 29 år

Juli
5/7 - nygravidtjej, andra barnet
6/7 - MikaTela, första barnet, 27 år
7/7 - Flutterdash, första barnet, 27 år
11/7 - Maria123, första barnet, 30 år
20/7- *gotlandsrusset*, andra barnet, 27år
26/7 - Julisen, första barnet, 26 år
27/7 - ninsan, första barnet, 31 år

Augusti
1/8 - Carand, andra barnet, 30 år
~ 11/8 Lilleknodd, första barnet, 27 år

Jag fick nytt datum på KUB så flyttar fram mitt datum en dag. Men fick jag verkligen senaste listan nu, tror inte där låg någon efter denna men känns som att några fattas? Är ni inte med på listan så fyll gärna på :)

Hur ser ni på julborden och all rökt mat, har varit på tre nu och vid iallafall två tillfällen har ett par tunna skivor rökt viltkött slunkit ner, och en liten bit varmrökt lax:nailbiting: känner mig inte så orolig, men bör jag vara det?:o Sköter mig väldigt bra annars. Kör ni nolltolerans på det som inte rekommenderas?

Jag var på hotell i två dagar där det serverades gravad och rökt lax, och jag åt mängder. Enligt Livsmedelsverket är det okej så länge det är nygjort eller nyförpackat. Kallrökt kött rekommenderar dom istället att man ska frysa 3 dagar innan man äter, så där skulle jag istället höra om det varit fryst annars avstå.
Som min första barnmorska sa så finns det risk för listeria överallt egentligen, går ju listerialarm då och då, men att svenska råvaror oftast är så hårt kontrollerade att risken är minimal. Tror absolut på att avstå sånt som ej rekommenderas, men att risken ändå finns där.

Bifogar en länk från Livsmedelsverket ang just julbord http://www.livsmedelsverket.se/matv...ravida/kan-jag-ata-julbord-nar-jag-ar-gravid/

Jag fick nytt datum på KUB så flyttar fram mitt datum en dag. Men fick jag verkligen senaste listan nu, tror inte där låg någon efter denna men känns som att några fattas? Är ni inte med på listan så fyll gärna på :)
Jag har inte skrivit in mig med flit, avvaktar tills efter VUL när jag vet om det finns nåt levande i mig eller ej. Alldeles för pessimistisk för att våga skriva in mig på listan redan nu, efter hur det gick förra gången.

Varför/ varför inte?

Kommer inte ta reda på det, med risken för att det kan bli "fel". Och då menar jag inte att jag vill ha det ena eller det andra, utan att de säger pojke och så har jag ställt in mig på det och så blir det en flicka. Mitt psyke är svagt som det är, så det är bättre att inte veta för mig.

Lite rosa småblödningar idag igen då. Tredje gången jag har så, det kommer pyttelite ljusrosa blod och lite rosa flytningar sen slutar det tvärt. Fick ju inte komma in pga det sist men ska ringa igen imorn, nog tycker jag man borde få kolla upp det iaf. Är inte lika orolig nu för har haft kvar alla symtom men vill gärna veta vad det beror på. Sorry lite gnälligt inlägg men man blir trött på sjukvården ibland.

Lite rosa småblödningar idag igen då. Tredje gången jag har så, det kommer pyttelite ljusrosa blod och lite rosa flytningar sen slutar det tvärt. Fick ju inte komma in pga det sist men ska ringa igen imorn, nog tycker jag man borde få kolla upp det iaf. Är inte lika orolig nu för har haft kvar alla symtom men vill gärna veta vad det beror på. Sorry lite gnälligt inlägg men man blir trött på sjukvården ibland.
Boka tid privat?

Maj

Juni

Juli
18/7 - iloveyou, första barnet, 26 år
27/7 - ninsan, första barnet, 31 år

Augusti

Jag skrev in mig nu, hoppas jag gjorde rätt :D

Den låg i citatet, så jag kopierade den över den i ett vanligt inlägg så det är lättare att se :)

Maj

Juni

Juli
18/7 - iloveyou, första barnet, 26 år
27/7 - ninsan, första barnet, 31 år, Vallentuna

Augusti

En fråga, det vore kul att se vart ni alla bor, om folk bor i närheten av varandra :) Jag fyller i min ort och så får de som vill fylla i sin :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
  • Låst
Gravid - 1år Jag vågar mig på att starta tråden fastän det är tiiiidigt tidigt för mig ännu. Sommarföräldrar -18, nu kör vi!! :) Juni KattenKorven...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
136 402
Senast: Jozze
·
Gravid - 1år Skapar en ny tråd eftersom den gamla börjar bli för lång :). Här kommer också den senaste listan och har knåpat ihop en...
95 96 97
Svar
1 935
· Visningar
97 023
Senast: hvala
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 121
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar