Sommarföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vänta, alltså har du aldrig i livet gjort ett vaginalt ultraljud? Gör man inte alltid sånt då man gör en vanlig koll hos gyn? Jag har säkert gjort femtio...

Nej jag har aldrig gjort någon gynekologisk undersökning. Jag har bara gjort en cellprovstagning för två år sedan så det är lite nervöst. Hoppas på att kunna göra ett vanligt UL men vi får se vad de säger :)

Det låter verkligen jättekonstigt!

Ja alltså när jag tänker efter så är det ju lite konstigt. Det stod till och med på deras hemsida att de utför ultraljud så jag vet inte riktigt varför de inte ville göra ett tidigt. Kom mig väl inte heller riktigt för med att fråga varför.

Ni som gjort tidiga vul, hur mycket har ni sett? Knoppar som ska bli armar? Kunnat urskilja huvudet?

Gjort ett ul (inte vul) i vecka 6 lite kvickt och då syntes bara en liten klump typ. Hade vi gjort vul hade vi säkert sett mer men vi skulle bara kika så där fanns något och ungefärligt vilken vecka.
Gjorde ett vul i vecka 12 denna graviditeten men fick byta till ul för fostret var för stort för att kunna mäta ordentligt för vul. Där såg vi en minibebis.

Edit: ulbild på bebis i vecka 12.
AQFAAAAC8HBodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvMjAxNS0wNC0yMl8xNTUwMzNfNTUzN2E4YzcyYTZiMjIzMzdkNTYzYTEzLmpwZw

Senast ändrad:
Nej jag har aldrig gjort någon gynekologisk undersökning. Jag har bara gjort en cellprovstagning för två år sedan så det är lite nervöst. Hoppas på att kunna göra ett vanligt UL men vi får se vad de säger :)

Jag hade heller aldrig gjort ett VUL förrän jag vart gravid (förra gången). Trodde också det skulle vara lite obehagligt men tyckte inte att det var det. Men hoppas du får göra ett vanligt UL om du vill det (borde ju gå om du är i v.10) Lycka till :)

Alltså vul känns ju inte alls. En slät stav som förs in i sidan lite försiktigt.

Alltså vul känns ju inte alls. En slät stav som förs in i sidan lite försiktigt.

Det är din upplevelse.

Jag har gjort VUL både tidigt samt sent i graviditeterna, och för mig är det fruktansvärt obehaglig känsla när staven förs in. Jag får alltid hålla för ögonen samt koncentrera mig på andningen just för att det är sån obehaglig känsla att jag helst av allt hade vägrat :(

Det är din upplevelse.

Jag har gjort VUL både tidigt samt sent i graviditeterna, och för mig är det fruktansvärt obehaglig känsla när staven förs in. Jag får alltid hålla för ögonen samt koncentrera mig på andningen just för att det är sån obehaglig känsla att jag helst av allt hade vägrat :(

Fast där är det ju lite skillnad. Att göra vul känns inget som i att det skulle göra ont och det var så jag tror @em-pirre menade men att tycka att det är obehagligt att få något uppkört i slidan är en annan sak.
Jag tycker inte heller det är så mysigt direkt men nej, det känns inget.
Har man någon gång använt en dildo (i smalare variant) så kan man föreställa sig känslan minus att man eventuellt inte är speciellt upphetsad då vid undersökningen.

Fast där är det ju lite skillnad. Att göra vul känns inget som i att det skulle göra ont och det var så jag tror @em-pirre menade men att tycka att det är obehagligt att få något uppkört i slidan är en annan sak.
Har man någon gång använt en dildo (i smalare variant) så kan man föreställa sig känslan minus att man eventuellt inte är speciellt upphetsad då vid undersökningen.

Jag insåg igår att jag hellre gör VUL än låter random läkare klämma på mina tuttar.

Som sagt, ont gör det normalt sett inte, det är ju inte en bredare apparat än en genomsnittlig snopp.

Men själva grejen att någon rotar runt kanske inte är så trevlig.

Gör man IVF vänjer man sig vid VUL :p

Jo jag tycker att staven känns. Jag har även varit med om att det gjort ont. Det är även vad jag reagerade på em-pirres inlägg.

Jo jag tycker att staven känns. Jag har även varit med om att det gjort ont. Det är även vad jag reagerade på em-pirres inlägg.

Min ena äggstock ville inte alltid visa sig, det gjorde rejält ont när läkaren letade efter den. Staven har jag inga problem med, men letandet var mycket värre. Men igår, då kändes det inget, så det var bra :)

Alla är vi olika men normalt sett så gör inte staven ont att få i sig.
När jag gjorde vul en gång då jag hade problem i nere regionerna så fick jag också ont av undersökningen men då berodde det ju på att jag hade ont från början och läkaren provocerade fram var jag kände smärta.

Jag tror man kanske upplever det som smärtsamt i dom fallen det sker då man i vanliga fall är avslappnad och troligen sexuellt upphetsad då man får in något i slidan och det är man ju inte vid en sån undersökning. Kanske någorlunda avslappnad men troligen inte sexuellt upphetsad :p
Så då är det ju inte konstigt om obehagskänslan kan bli större för en del som kanske är mer känsliga vid beröring där.

Jag insåg igår att jag hellre gör VUL än låter random läkare klämma på mina tuttar.

Som sagt, ont gör det normalt sett inte, det är ju inte en bredare apparat än en genomsnittlig snopp.

Men själva grejen att någon rotar runt kanske inte är så trevlig.

Gör man IVF vänjer man sig vid VUL :p

Jag håller nog med där faktiskt. Hellre vul än klämma på tuttarna :p

Min ena äggstock ville inte alltid visa sig, det gjorde rejält ont när läkaren letade efter den. Staven har jag inga problem med, men letandet var mycket värre. Men igår, då kändes det inget, så det var bra :)

Min ena ligger mellan mitt myom och livmodern på ett dumt sätt. Det gör ont att hitta den :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
  • Låst
Gravid - 1år Jag vågar mig på att starta tråden fastän det är tiiiidigt tidigt för mig ännu. Sommarföräldrar -18, nu kör vi!! :) Juni KattenKorven...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
136 402
Senast: Jozze
·
Gravid - 1år Skapar en ny tråd eftersom den gamla börjar bli för lång :). Här kommer också den senaste listan och har knåpat ihop en...
95 96 97
Svar
1 935
· Visningar
97 023
Senast: hvala
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 121
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18