Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
En till fråga från mig ;)
Hur har ni andra tänkt kring att ta ut bebisarna i större folksamlingar? Det är hamnfestival här och vi funderade på att gå en sväng och kika på marknad m.m. men lillan är ju bara drygt 1 vecka gammal. Men tänker att det borde vara lugnt då hon ju kommer ligga i vagnen. Kan/bör man ha nåt slags hörselskydd om det är mycket liv?

Min mamma berättade att barnläkaren på hennes jobb var väldigt irriterad på folk som tar ut barn i stora folksamlingar innan barnen är 3 månader, för att det är så stora risker! Men sen gör ju var och en som man vill men jag kommer att lyssna på läkaren när det är dags för mig :)

Tycker överlag det är dålig information om vad som faktiskt händer med kroppen när den går igenom en graviditet och vad som kan hända i samband med/efter en förlossning. Har inte fått någon info alls och samtidigt tycker ju BM att man inte ska googla för mycket.. Det enda vi pratat om var nu senast när vi skulle sammanfatta graviditeten och hon frågade om förlossningsbrev och jag tog upp det här med förlossningsskador eftersom aftonbladet gjorde en drive just då. Men vi pratade bara löst runt om det, mer va det inte.

Jag förstår att man inte vill skrämma upp gravida men jag hade uppskattat mer info och vad man ev kan göra för att undvika skador och problem efteråt. Ibland kan man ju inget göra och då blir det ju som det blir, men som sagt, mer info tycker jag behövs.

Jag känner mig som en papegoja, men varenda gång jag ser att någon som inte fått information trots att frågan tagits upp och BM inte tycker att man ska googla, så undrar jag varför graviditet och förlossning har en sådan särställning jämfört med alla andra potentiellt farliga saker man kan göra på ett sjukhus. Inför alla sorters ingrepp, när man tar mediciner etc, så får man veta vilka risker och biverkningar som finns, man uppmanas att läsa på om t.ex. operationer (jag tipsades om att titta på Youtube) och läsa bipacksedeln. Men när man är gravid och ska föda barn är det locket på. Jag fattar verkligen inte det!

Min mamma berättade att barnläkaren på hennes jobb var väldigt irriterad på folk som tar ut barn i stora folksamlingar innan barnen är 3 månader, för att det är så stora risker! Men sen gör ju var och en som man vill men jag kommer att lyssna på läkaren när det är dags för mig :)

Det beror helt på säsong, är det RS-säsong så absolut. Det är det inte nu.

Fast vilka stora risker? Fine om det är en prematur och/eller RS-säsong, då behöver man kanske inte låta diverse folk pilla på ongen och man behöver kanske inte sätta sig bredvid den hostande tanten på bussen men om man har en frisk och kry onge så ser jag ingen anledning till varför man ska behöva sitta inne i 3 månader. Jag hade blivit knäpp!

Vi har varit iväg på massor med grejer med kiddot (något varje vecka) sen hon var en dag gammal, sjuklingar får hålla fingrarna för sig själva men annars har vi inte begränsat oss och hon är en högst välmående liten kulting.

För mig är det en självklarhet att hon kan ligga i vagnen (självklart inte alla kids som gillar det) när vi gör något, där är hon absolut skyddad och har det gott, vi passar på att göra saker nu medan hon är liten nog att inte behöva stimma runt utan nöjer sig gott med att sova när vi är tråkiga.

Fast vilka stora risker? Fine om det är en prematur och/eller RS-säsong, då behöver man kanske inte låta diverse folk pilla på ongen och man behöver kanske inte sätta sig bredvid den hostande tanten på bussen men om man har en frisk och kry onge så ser jag ingen anledning till varför man ska behöva sitta inne i 3 månader. Jag hade blivit knäpp!

Vi har varit iväg på massor med grejer med kiddot (något varje vecka) sen hon var en dag gammal, sjuklingar får hålla fingrarna för sig själva men annars har vi inte begränsat oss och hon är en högst välmående liten kulting.

För mig är det en självklarhet att hon kan ligga i vagnen (självklart inte alla kids som gillar det) när vi gör något, där är hon absolut skyddad och har det gott, vi passar på att göra saker nu medan hon är liten nog att inte behöva stimma runt utan nöjer sig gott med att sova när vi är tråkiga.
Jag bara berättade vad barnläkaren sagt :) som sagt var och en gör som man vill och han menade inte att sitta inne och glo utan att man inte skulle vara bland större folkmassor, tex shoppingcenter eller liknande!

Igår föddes kusin nr 4 till knodden i magen.
3 dagar för tidigt. Är inte alls avis just nu :rofl:

Har sjukt ont i högersidan, mellan höften och revbenen. Kan inte gäspa eller hosta :(
Längtar efter bebis och anser att hon kan komma nu!

Jag bara berättade vad barnläkaren sagt :) som sagt var och en gör som man vill och han menade inte att sitta inne och glo utan att man inte skulle vara bland större folkmassor, tex shoppingcenter eller liknande!

Förlåt om det lät som att jag hoppade på dig :D förstod att du bara gav vidare läkares info och inte la någon egen värdering i det.

Jag tycker bara det är så tråkigt när liknande råd/pekpinnar gör att föräldrar låser in sig hemma över oron att bebis inte klarar av att göra annat och sen sitter de där med sin oro. Jag tycker det är onödigt. Nyfödda är absolut mer känsliga än större barn/bebisar men de behöver ju oftast inte behandlas som att de går sönder om man skulle lämna hemmet :p

Min onge var på maxi dagen efter hon föddes och stort shoppingcenter dagen efter det :angel: Jag hade suttit låst i soffan i flera månader på grund av foglossning så när den släppte tänkte jag faktiskt inte parkera mig i soffan igen :D

Var öppen 2-3 cm så hon drog lite i tappen och gjorde en hinnsvepning och fy faaaan vad ont det gjorde när hon hon gjorde det!
Vad hon kunde bedömma väger han ca 4600 just nu.
Ingen igångsättning förrän söndag om inte läget ändras.
Ny kontroll på fredag om inget hänt innan.

Var öppen 2-3 cm så hon drog lite i tappen och gjorde en hinnsvepning och fy faaaan vad ont det gjorde när hon hon gjorde det!

Lider med dig. Jobbigt att behöva fortsätta vänta... han är ju mer än färdigbakt nu tycker jag. Håller tummarna för att hinnsvepningen ger effekt.

Hur länge får man gå över i ditt län?

Svårt att sova i natt, ont i ryggen som går ner i benen. Helt säker på att det var för att jag bar M för mycket i babyskyddet igår, tills jag tog tempen och det visar sig att jag har feber :down:
Molly har precis varit i ett utvecklingssprång och är tack och lov en nöjdare bebis, kan ligga själv i nestet eller babyskyddet och filosofera, så länge hon får ha nappen :) och idag kom första leendet vaken :love: följer också med mycket mer med blicken och ska titta på allt.
BVC igår med läkarbesök och skrutten växer och går upp i vikt, senast hade hon gått upp lite lite. Nu låg hon fint på kurvan, skönt att slippa ersättning :)

Hoppas hinnsvepningen hjälper och att du slipper vänta så länge :)

Besök hos BM idag igen, sista besöket. Fick tid för ett TUL nästa vecka om inte bebisen kommit tills dess. Har ju gått över en hel dag. ;):p
Allt såg bra ut, fortsätter följa mittenkurvan, bra blodtryck, bebis hjärta pickar på som vanligt.

Barnmorskan hade svårt att känna huvudet ordentligt för det sitter så jäkla långt ned i bäckenet, så hon tog ultraljudet för att dubbelkolla. Hon tyckte själv det boorde dra igång snart när bebis är så "väl fixerad" och långt ned. Men man vet ju aldrig. Jag känner mig lugn och relaxad, men lite otålig och nyfiken samtidigt. :D

Åh fy o behöva vänta ännu längre, jag lider verkligen med dig :banghead: Jag ska in imorgon och förhoppningsvis bli igångsatt om inget händer under dagen/natten. Men sån tur har man nog inte :meh:

Igår föddes våran pojke, världens sötaste förstås :love:

Precis en vecka efter BF, vattnet gick natten mot söndagen och på söndag hade jag en del värkar men inget mer hände, fick en "sovdos" och kunde sova natten mot måndag då allt avtog och sen började det så smått komma igång igen på måndag kväll. Sov inget på hela natten utan hade värkar och åkte in till förlossningen på morgonen då jag var öppen 4 cm, efter en lång och jobbig dag så kom han kl 19:51 på tisdag kväll

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka