Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är vi tillbaka i staden några dagar för mvc besök och sen åker vi tillbaka till husvagnen på landet. Min vänsterfot har bråkat och sett för jävlig ut (svullen till max och gjort asont) men har blivit bättre med stödbandage. Stödstrumpor är ju värdelöst :o

30 dagar kvar enligt min app. Så vi får väl se när han kommer :)

Mina fötter och vrister är också rejält svullna (hej elefant tup) är glad att dom inte gör ont iaf.
Men man känner ju inte sig speciellt vacker. :meh:

13 dagar över idag och NU börjar jag ledsna på det här. Känner mest trött och bitter!
Grannen hade besök häromkvällen så tutade dom och höll på runt midnatt, då blev jag sur för det!
Igår hade grannen babyshower och då blev jag avis på det.

Och på det så har jag fått typ morgonillamående igen. :mad:

Senast ändrad:
13 dagar över idag och NU börjar jag ledsna på det här. Känner mest trött och bitter!
Grannen hade besök häromkvällen så tutade dom och höll på runt midnatt, då blev jag sur för det!
Förstår att du börjar bli less, men snart snart har ni eran bebis :)

Jag tycker det är lite svårt det här med hur man ska sova på natten. Helst ska dom ju sova i egen säng för att det är säkrast. Men Emilia vill ligga nära en för att kunna sova så nu sover hon i vår säng. Ammar ett par gånger under natten och efter det somnar hon på min mage. Om jag försiktigt lägger henne ner bredvid mig så sover hon nöjt. Har försökt lägga henne i vaggan men hon vaknar snabbt där så då får hon komma upp i sängen igen. Vet ju att det finns risker med att samsova men samtidigt vill jag låta henne få närhet så mycket hon bara behöver. Är noga med att se till att inga sängkläder kan råka täcka henne och att hon kan röra armar och ben. Och lägger henne på rygg men hon vänder sig liksom mer på sidan ganska fort. Jag ligger rätt stilla när jag sover men min sambo rör sig rätt mycket i sängen (men hon ligger på min andra sida alltså inte mellan oss).

Samsover ni eller sover era bebisar i egen säng?
I början kunde Molly sova i nestet, vek ner kanten när jag ammade. Men senaste veckan har det inte alls dugit, hon sover i nestet innan första amningen sen liggammar jag och hon sover kvar bredvid mig. Så vi sover båda på sidan mage mot mage. Ser till så att näsan är fri och drar inte upp mitt täcke längre än magen. Så det är inte optimalt enligt allt med spädbarnsdöd, men det är vad som funkar bäst för oss, annars är hon bara ledsen och kan inte sova.

Mina fötter och vrister är också rejält svullna (hej elefant tup) är glad att dom inte gör ont iaf.
Men man känner ju inte sig speciellt vacker. :meh:

Lustiga är att bara ena foten får enorma storlekar och den andra är bara lite svullen. På ett sånt där "behagligt" vis. Man är grymt osexig i ballongfötter xD fördelen vintertid och att vara gravid, då kan man gå i stora kängor och det är liksom okej ;). Nu har man ju andra slags skot såhär års.

förstår att det börjar bli jobbigt att bara vänta. Har fått mina två på 40+2 resp 40+0, mer okej tid att "gå över". Men innan veckan är Slut så är din lille prins ute. Tänk på mig som kanske får vänta i 1,5 månad till ;)

Lustiga är att bara ena foten får enorma storlekar och den andra är bara lite svullen. På ett sånt där "behagligt" vis. Man är grymt osexig i ballongfötter xD fördelen vintertid och att vara gravid, då kan man gå i stora kängor och det är liksom okej ;). Nu har man ju andra slags skot såhär års.

förstår att det börjar bli jobbigt att bara vänta. Har fått mina två på 40+2 resp 40+0, mer okej tid att "gå över". Men innan veckan är Slut så är din lille prins ute. Tänk på mig som kanske får vänta i 1,5 månad till ;)

Nu är det enbart foppatofflor jag går med haha. Sexy sexy! ;)
Sen hatar jag att gå utan strumpor så har sådan fin "strumpmidja" efter resåren även om den inte sitter hårt.

Ja men tanken att bäbis är här innan veckans slut troligen är skrämmande den också. :nailbiting:
Haha nä inte alls kluven här hemma! :p haha

Jag tycker det är lite svårt det här med hur man ska sova på natten. Helst ska dom ju sova i egen säng för att det är säkrast. Men Emilia vill ligga nära en för att kunna sova så nu sover hon i vår säng. Ammar ett par gånger under natten och efter det somnar hon på min mage. Om jag försiktigt lägger henne ner bredvid mig så sover hon nöjt. Har försökt lägga henne i vaggan men hon vaknar snabbt där så då får hon komma upp i sängen igen. Vet ju att det finns risker med att samsova men samtidigt vill jag låta henne få närhet så mycket hon bara behöver. Är noga med att se till att inga sängkläder kan råka täcka henne och att hon kan röra armar och ben. Och lägger henne på rygg men hon vänder sig liksom mer på sidan ganska fort. Jag ligger rätt stilla när jag sover men min sambo rör sig rätt mycket i sängen (men hon ligger på min andra sida alltså inte mellan oss).

Vi har tösen i babynest mellan oss i sängen. Jag lyfter ur och i henne när jag ammar på natten. Har inte fått till liggamning än och både hon och jag sover bättre när hon inte sover på mig. På morgonen sover hon några timmar på sin pappas bröst. Så länge hon är mätt och magen inte kniper så sover hon gärna själv än så länge.

Och på det så har jag fått typ morgonillamående igen. :mad:

Stackare! Men snaaaart är det över!

Vi gör det vi orkar, vissa dagar är vi bara hemma :) annars fikar vi en hel del :D igår var vi och köpte bil, tjejen skötte sig exemplariskt.
Idag ska jag köra bil själv med Molly för första gången, läskigt :p
Så jag försöker att inte ha så höga krav på att hitta på massa saker, allt är så nytt än :)
Angående magen kan jag rekommendera magmassage, har helt klart hjälpt oss :up: och ja det är fruktansvärt när man inte kan trösta, får mig att gråta också :down:http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadbarnsmassage-vid-kolik/

Hoppas det gick bra med bilturen :) Vi besökte morföräldrarna igår och körde för första gången en lite längre sträcka med lillkillen. Det gick jättebra, han somnade direkt i babyskyddet och väl framme verkade han tycka det var spännande med lite miljömobyte. Så härligt!

Och vilken bra länk! Vi körde ett litet massagepass igår och det var mycket uppskattat av lillen :) Tack så mycket för tipset!

Miranda är lite drygt tre veckor gammal nu och vi hittar på en hel del. Nu är vi på Gotland på semester, så det blir en hel del utflykter med bil, restaurangbesök och promenader i sele. Förutom att det är lite svårt att bestämma exakta tider för avfärd då fröken vill äta och byta blöja enligt sin egen klocka, så går det finfint att ha med henne. Hon sover i bilen och i selen. Vaknar hon när man sitter still nånstans så är det oftast för att hon är hungrig. Jag ammar överallt och bryr mig inte om nån ser. Efter maten brukar hon slockna igen. Vi har varit inne i Almedalen och lyssnat på tal, ätit lunch och fikat flera gånger och det har gått bra!

Men utflykter gör vi för vår skull. Bebis skiter nog högaktningsfullt i det. ;) Man ska ta det i sin egen takt!

På tisdag flyger vi till Stockholm och stannar ett par dagar innan det blir tåg hem igen. Det blir intressant att se hur det går att flyga. Kan jag bara amma när hon är hungrig så ska det nog gå bra.

Förresten, ni med bebisar med onda magar: googla EC och grodhållning! Det har gjort underverk när vår flicka har körigt i magen. Underbart skönt att kunna hjälpa henne när hon är ledsen. :)

Vad härligt det låter! Själv har jag följt Almedalen från soffan :D Vi har inte varit iväg så mycket som sagt men känner mig redan mer avslappnad med att amma inför andra när vi haft besök. Oftast är det ju mat bebis vill ha när den vaknar så kan man bara amma direkt är det ju oftast inga problem.

Gick det bra att flyga igår?

Då vår lillkille ville äta mest hela tiden de första nätterna, samsov vi också. Han blev jätteledsen när jag lade ner honom själv så vi gjorde precis som du gör nu. Nu har han lugnat ner sig lite med maten, så de senaste nätterna har jag lagt ner honom i sitt nest antingen mellan mig och mannen eller i sin lilla vagga bredvid mig. Han är inte jätteförtjust att ligga ensam, men sover han djupt brukar det gå bra och då sover han också bättre och längre när han väl ligger i sitt nest. Blir han ledsen får han sova hos oss i sängen igen.

En till fråga från mig ;)
Hur har ni andra tänkt kring att ta ut bebisarna i större folksamlingar? Det är hamnfestival här och vi funderade på att gå en sväng och kika på marknad m.m. men lillan är ju bara drygt 1 vecka gammal. Men tänker att det borde vara lugnt då hon ju kommer ligga i vagnen. Kan/bör man ha nåt slags hörselskydd om det är mycket liv?

Sista två nätterna har varit hemska sovmässigt.
Vaknar 8 gånger av att jag måste kissa, sen gärna 4-5 gånger till av kraftig mensvärk eller att bäckenet gör ont för att jag legat för länge på ena sidan.
Det här börjar bli tröttsamt nu.. Inte van att inte kunna röra på mig, att bara få ont och inte orka göra något alls.

27 dagar kvar till bf nu.

Här har vi BF idag, jag känner mig mest nyfiken och lite otålig på att kroppen ska göra sin grej och jag ska få träffa vårt barn. :p Men har inga förhoppningar på att det blir idag direkt, haha. :cool:

I natt har jag haft mer sammandragningar än vanligt, brukar knappt ha några alls men i natt har jag känt av dem. Är väl önsketänkande och att man hoppas för mycket. Haha. Tänkte spendera dagen med att ligga under en filt på altanen och läsa lite förlossningsböcker.

Då var sista vanliga bm besöket över, kändes totalt onödigt då jag hade ytterligare en ny vikarie med dålig koll på läget (är det så jobbigt att läsa journalen INNAN man tar in mig??).
Knodden mår bra där inne iaf så lutar väl åt överburenhetskontroll i morgon förmiddag på sjukhuset. Om inget händer under dagen och natten vill säga.
Lutar åt igångsättning och jag försöker vänja mitt huvud vid det.
Satt halva kvällen igår och läste om överburenhet och igångsättning för att förbereda mig så gott jag kan.
Tydligen bara 5% av alla graviditeter som blir överburna.

Då var sista vanliga bm besöket över, kändes totalt onödigt då jag hade ytterligare en ny vikarie med dålig koll på läget (är det så jobbigt att läsa journalen INNAN man tar in mig??).
Knodden mår bra där inne iaf så lutar väl åt överburenhetskontroll i morgon förmiddag på sjukhuset. Om inget händer under dagen och natten vill säga.
Lutar åt igångsättning och jag försöker vänja mitt huvud vid det.
Satt halva kvällen igår och läste om överburenhet och igångsättning för att förbereda mig så gott jag kan.
Tydligen bara 5% av alla graviditeter som blir överburna.
Då får du träffa bebis väldigt snart, underbart! :love:

Och jag har gjort ytterligare ett TUL. Grabben följer fortfarande kurvan perfekt och väger drygt 2,5-2,6 kg. Hon sa att det märks att han får gott om näring då han har väldigt tydlig andning. Vilket bebisar med näringsbrist inte brukar ha. Flödet från navelsträngen styrkte påståendet då jag låg över "normalvärdet" även där.

På torsdag blir det besök hos min barnmorska så då blir det mer koll på mina värden än bebis.

90% av graviditeten avklarad. 4 veckor till bf. Nu är vi nära.

Hoppar in från en annan tråd. Mitt barn ville också sova med mig i princip från början, vaknade om jag lade ner henne i korgen eller ens i babynest. Hon har sovit på sidan med huvudet på min arm bredvid mig sen hon var ca 3 v. Ammar man ofta så sover de väldigt ytligt och det ger skydd mot psd. Nu när hon är snart 8 månader kan jag lägga ner henne i spjälsängen efter att hon somnat, men hon vaknar fortfarande ett par ggr per natt och vill amma, så halva nätterna sover hon ofta hos mig.

Spännande för er som nått BF och vet att ni kommer få träffa era småttingar snart. Här är ju BF 31 juli och även om hon kan komma när som nu också så känns det rätt avlägset, hon verkar trivas där inne.... Börjar bli lite trött på att springa på toa hela nätterna bara och jag som aldrig brukar sova på dagarna måste nu vila minst 1-2 timmar mitt på dan för att orka med:p men men..
Imorgon ska barnvagnen komma så sen är vi redo! Hoppas hon är punktlig:D

Vad dåligt att man inte får någon information om det. Det fick iaf inte jag, nu har jag dock inte haft några besvär alls men det lär väl bero på att jag blev snittad, så mitt underliv har ju inte behövt pressa ut en 3-4 kg bebis. Men om jag hade fått besvär hade jag ju inte haft ngn aning om att det är så det "brukar" bli iom att det inte pratas alls om det, iaf inte hos min bm. Sjukt dåligt!

Tycker överlag det är dålig information om vad som faktiskt händer med kroppen när den går igenom en graviditet och vad som kan hända i samband med/efter en förlossning. Har inte fått någon info alls och samtidigt tycker ju BM att man inte ska googla för mycket.. Det enda vi pratat om var nu senast när vi skulle sammanfatta graviditeten och hon frågade om förlossningsbrev och jag tog upp det här med förlossningsskador eftersom aftonbladet gjorde en drive just då. Men vi pratade bara löst runt om det, mer va det inte.
Jag förstår att man inte vill skrämma upp gravida men jag hade uppskattat mer info och vad man ev kan göra för att undvika skador och problem efteråt. Ibland kan man ju inget göra och då blir det ju som det blir, men som sagt, mer info tycker jag behövs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 148
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat