Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för all grattis hörrni :love:

Idag blir lillkillen en vecka gammal och det är egentligen först nu jag har haft tid att sitta vid datorn. Det är ingen rosaskimrande start för vår del direkt, fy tusan vad det har varit jobbigt. Bebis är helt fantastisk, han är så fin och vi är så kära i honom - men oj vad svårt det är. Han är ledsen mest hela tiden och både jag och min man lider så för att vi inte kan göra honom nöjd :( Dessutom har jag ont efter förlossningen, vilket gör det ännu lite tuffare att ta hand om liten. Jag fick opereras efteråt då jag både blev klippt och sprack en hel del :(

Så en liten tuff start för vår del, nu hoppas vi att mjölken börjar mätta mer och att vi kommer hitta lille herrns alla knappar så smått :)

Hejar på er övriga sommarmammor! Ser fram emot att stöta och blöta allt om bebislivet med er :)

Jag gick visst före i kön:p Blev idag mamma till en liten tjej som kom fem veckor för tidigt. Allt gick jättebra och supersnabbt och hon ska en vända till neo för att bli godkänd:) jag som skulle jobba i två veckor till, haha!

Men åh woow! Skönt att höra allt gick bra, stort grattis till lilltjejen :love:

Men åh woow! Skönt att höra allt gick bra, stort grattis till lilltjejen :love:
Tack!
Vad trist att höra att ni/du haft det jobbigt! Har ni fått komma hem? Vi är fortfarande kvar, Lykke mår bra men de vill hålla lite koll. Vi ska kolla med ronden idag om hur planen för hemgång ser ut, det är så tråkigt att hänga här även om det är jättebra på alla sätt och vis för Lykke:) Men vi sköter henne helt ensamma och sköterskorna tittar till oss vid varje passbyte och vid ronden. De snackade lite igår om hemsjukvård och det vore ju toppen:)

Personligen känner jag att hjärnan är lite mosig, svårt att komma i håg saker, men det bli ju bättre snart:):)

Tack!
Vad trist att höra att ni/du haft det jobbigt! Har ni fått komma hem? Vi är fortfarande kvar, Lykke mår bra men de vill hålla lite koll. Vi ska kolla med ronden idag om hur planen för hemgång ser ut, det är så tråkigt att hänga här även om det är jättebra på alla sätt och vis för Lykke:) Men vi sköter henne helt ensamma och sköterskorna tittar till oss vid varje passbyte och vid ronden. De snackade lite igår om hemsjukvård och det vore ju toppen:)

Personligen känner jag att hjärnan är lite mosig, svårt att komma i håg saker, men det bli ju bättre snart:):)

Ja, vi har varit hemma i ett par dagar nu. BB var guld värd första dagarna när vi knappt visste vad som var bak och fram på den lille filuren :o men sen tröttnade vi också och kände oss redo att åka hem.

Så skönt att er lilla tjej mår bra! Och hemsjukvård låter ju toppen, lugnare med hemmamiljö :)

Igår kväll tog det 2 h för liten att somna, så jobbigt! Skulle äta konstant. Men nu har hon sovit i 7 h :D mina bröst gillar det inte ;)
Försöker fortfarande förstå att hon är våran, kvällarna har varit fyllda av en del ångest, kommer jag verkligen klara det här?! Och alla möjliga katastroftankar om vad som kan gå fel.

Vad skönt att du får sova hela nätter! Tror du att oron kan vara en släng av baby blues? Det är ju jättevanligt att man blir låg i ett par dagar då.

Idag blir lillkillen en vecka gammal och det är egentligen först nu jag har haft tid att sitta vid datorn. Det är ingen rosaskimrande start för vår del direkt, fy tusan vad det har varit jobbigt. Bebis är helt fantastisk, han är så fin och vi är så kära i honom - men oj vad svårt det är. Han är ledsen mest hela tiden och både jag och min man lider så för att vi inte kan göra honom nöjd :( Dessutom har jag ont efter förlossningen, vilket gör det ännu lite tuffare att ta hand om liten. Jag fick opereras efteråt då jag både blev klippt och sprack en hel del :(

Så en liten tuff start för vår del, nu hoppas vi att mjölken börjar mätta mer och att vi kommer hitta lille herrns alla knappar så smått :)

Hejar på er övriga sommarmammor! Ser fram emot att stöta och blöta allt om bebislivet med er :)

Åh vad jobbigt det låter med ledset pyre. :( Har den riktiga mjölken runnit till? Annars är det väl bara amma, amma, amma och amma lite till som gäller. Hoppas det lugnar sig snart för er.

Imorgon åker vi till Gotland och blir där i två veckor. Vi åker med partnerns föräldrar, vilket är enormt skönt eftersom vi kan sova i bilen (om nu lilla loppan fortfarande gillar babyskyddet - saker ändras fort!). Det blir lugna två veckor på landet. Det enda problemet är att vi ska flyga tillbaka, och det blir en jäkla massa grejer att släpa med sig till flyget. Sen blir det lite eventuellt kajkande ut till min mammas landställe - jag är inte jättesugen på att släpa med bebis på buss och tåg, så vi får se hur vi gör.

Idag är jag trött, tösen äter varannan till var tredje timma på nätterna och inatt fick jag gå upp och sanera oss bägge två då blöjan läckt i hela sängen. :cautious: Då blev jag pigg så det tog en stund att somna om. Normalt kan jag sova ikapp på dagen när hon sover och pappan har henne, men idag kommer mina föräldrar på besök och det är lite att fixa med, så vi får se om jag hinner. Annars får det bli myyyycket kaffe. :D

Låter inte alls kul :down: hoppas att det blir bättre för er snart :) jag håller på att avlida bara tjejen är ledsen i en halvtimma, så vill inte ens tänka hur det skulle kännas med mer ledsenhet :down:
Se till att ta hand om er, att ha gått igenom förlossning och ta hand om bebis sliter mer än man kan tro :heart

Vad skönt att du får sova hela nätter! Tror du att oron kan vara en släng av baby blues? Det är ju jättevanligt att man blir låg i ett par dagar då.
Underbart att få sova, hon verkar ha stenkoll på när det är natt :D
Tror absolut det kan vara det, i kombination med för lite sömn, är så mycket jag vill hinna med på dagarna + att allt tar så mycket längre tid, så det där med att vila lite på dagen har inte riktigt hunnits med. Försöker sänka kraven på mig själv och låta det se ut som ett bombnedslag och inte boka in för mycket :)

Imorgon åker vi till Gotland och blir där i två veckor. Vi åker med partnerns föräldrar, vilket är enormt skönt eftersom vi kan sova i bilen (om nu lilla loppan fortfarande gillar babyskyddet - saker ändras fort!). Det blir lugna två veckor på landet. Det enda problemet är att vi ska flyga tillbaka, och det blir en jäkla massa grejer att släpa med sig till flyget. Sen blir det lite eventuellt kajkande ut till min mammas landställe - jag är inte jättesugen på att släpa med bebis på buss och tåg, så vi får se hur vi gör.

Idag är jag trött, tösen äter varannan till var tredje timma på nätterna och inatt fick jag gå upp och sanera oss bägge två då blöjan läckt i hela sängen. :cautious: Då blev jag pigg så det tog en stund att somna om. Normalt kan jag sova ikapp på dagen när hon sover och pappan har henne, men idag kommer mina föräldrar på besök och det är lite att fixa med, så vi får se om jag hinner. Annars får det bli myyyycket kaffe. :D
Stort att redan åka iväg med så liten, jag älskar att bara vara hemma :D
Hoppas din tjej snart vill sova lite mer på natten, sömn är ju så viktigt och skönt! Men ja kaffe är bra det också ;)
Jag tar amningen på nätterna (som ändå inte är så ofta) medan sambon får ta blöjorna, underbart :D ser inte fram emot när han börjar jobba igen dock :cautious:

Underbart att få sova, hon verkar ha stenkoll på när det är natt :D
Tror absolut det kan vara det, i kombination med för lite sömn, är så mycket jag vill hinna med på dagarna + att allt tar så mycket längre tid, så det där med att vila lite på dagen har inte riktigt hunnits med. Försöker sänka kraven på mig själv och låta det se ut som ett bombnedslag och inte boka in för mycket :)

Ja, enda måstet är ju att ta hand om bebi - allt annat får vänta. :) Bra att försöka vila mycket och vara snäll mot sig själv.

Stort att redan åka iväg med så liten, jag älskar att bara vara hemma :D
Hoppas din tjej snart vill sova lite mer på natten, sömn är ju så viktigt och skönt! Men ja kaffe är bra det också ;)
Jag tar amningen på nätterna (som ändå inte är så ofta) medan sambon får ta blöjorna, underbart :D ser inte fram emot när han börjar jobba igen dock :cautious:

Hehe, vi har också den uppdelningen, men på natten när jag ändå är vaken kan jag lika gärna byta på henne, så är pappan pigg på dan och kan roa fröken medan jag sover. Vi är lediga tillsammans till mitten av augusti - underbart!

Vi känner oss nog rätt trygga med lilla pyret så det känns bara kul att komma iväg - Linköping på sommaren är ganska dött, speciellt för oss som bor i lägenhet, och jag längtar efter frukost i solen med tårna i gräset.

Det går ändå överraskande bra med lite för lite sömn, bara man passar på att vila på dagarna när det går. Vi har väl en del hormoner i omlopp som hjälper till också. ;)

Kommer jag och avbryter bebispratet ;) var hos mvc idag. Fick höra att jag är en exemplarisk gravid trots min sjukdom. Dom är inte vana vid folk som har normala värden på spec märker man ;)

SF på 32 cm. Så kurvan har slutat skena. Viktuppgång ca 1 kg sen senaste besöket för drygt en månad sen. Bra järnvärde och fint blodtryck. :)

Dessutom hade nu min arbetsgivare uppdaterat mina inkomstuppgifter. Positiv skillnad i den totala inkomsten nu jämfört med när jag var tjänstledig 25% . Så tror detta blir alla tiders :)

Bjuder på en bild på lilla fröken fräken, två veckor gammal imorgon. :love:
2016-06-28%2015.45.50_zpsvxlb5dcf.jpg

Bm som var vikarie var trevlig men spetsiga fingrar och väldigt pillig!
Hon tryckte länge och väl med fingertopparna över hela magen för att märka hur han låg (han ligger väldigt tydligt).
Sen kände hon länge och väl om han var ruckbar (vilket han var).
När hon skulle mäta sf så petade hon väldigt hårt och flera gånger både på blygdbenet och uppe på toppen.
Jag brukar aldrig tycka det är obehagligt i vanliga fall men idag var det de. Och det retade upp knodden också så han började sparka redan där och har hållt på hela dagen.
Och jag undrar om han inte har börjat fixera för flera gånger har det ilat och tryckt i bäckenet.

Här e bebis ruckbar, v36 nu. Tror dock han e på väg att gräva sig ut ibland, jädrar vad det ilar nerför ljumskarna o det känns ända ut i livmodertappen! Konstigt att man vet hur det känns just där men det minns jag tydligt från förra förlossningen med alla koller hit o dit :)

Väldigt livlig bebis överlag, rör sig betydligt mer än vad syrran hans gjorde i magen. Hoppas det inte återspeglar hur han kommer va utanför magen för då kommer jag ha fullt upp här hemma sen...:nailbiting: E lite nervös över hur det ska gå, lillan kommer va 20 mån när han föds..

Här e bebis ruckbar, v36 nu. Tror dock han e på väg att gräva sig ut ibland, jädrar vad det ilar nerför ljumskarna o det känns ända ut i livmodertappen! Konstigt att man vet hur det känns just där men det minns jag tydligt från förra förlossningen med alla koller hit o dit :)

Väldigt livlig bebis överlag, rör sig betydligt mer än vad syrran hans gjorde i magen. Hoppas det inte återspeglar hur han kommer va utanför magen för då kommer jag ha fullt upp här hemma sen...:nailbiting: E lite nervös över hur det ska gå, lillan kommer va 20 mån när han föds..

Min pojke var karate kid i magen och lugnaste bebisen jag mött utanför. Hans lillasyster var raka motsatsen, alldeles för stillsam i magen men utanför har det varit full rulle sen dag 1.

Grabben jag väntar nu tar efter sin storebror i magaktivitet. Så jag hoppas självklart på en repris :p

Tänkte uppdatera lite hur det går för oss, jag är sjuuuukt uttråkad av att sitta här på sjukhuset. Men det är bra för Lykke givetvis :)
Lykke kom i vecka 34+5, jag trodde att vattnet gick, men enligt journalen hade de inte gått. Så jag vet i tusan vad det var som hände. Men det var tur att vi åkte in! Enligt journal blev jag inskriven 15:55. 18:13 står det att det inte finns ngt vatten på bindan och att CTG-kurva är normal. Då har jag ont, ingen ställning funkar och jag känner att jag vill bara gå på toa hela tiden. BM är jättestressad och tycker nog att jag är sjåpig (får det intrycket). 19:16 står det att jag fått mer ont (sambon har hämtat in BM som vill göra ett CTG till, jag har då sjukt ont), hon känner att jag är öppen 4 cm och meddelar att det blir förlossning. 19:25 får jag bricanyl, jag tror det är för att sakta ner värkarna/förloppet. 1930 skriver läkaren en anteckning (underbar läkare, gillade verkligen henne! Hon var sedan med fram tills bebis kom), hon skriver att jag är smärtpåverkad, huvudet är fixerat (de gjorde ett ul), barnläkaren blir informerad. Jag märker ju att det blir lite stressat när min BM som inte trodde att det skulle hända ngt inser att det är förlossning på gång och typ nu. Kl 20, fullt öppen. De säger flera gånger att jag kanske för föda i undersökningsrummet för det inte finns några rum lediga. Det funkar enligt dem, men det saknas lite grejer. Men de får klart ett rum och jag körs på britsen. Jag minns att det är ganska mycket folk i undersökningsrummet men att det är ganska lugnt på förlossningsrummet. Läkaren, två BM, tror inte det är fler. Här har jag redan börjat får krystvärkar och BM säger att jag inte får krysta. Det är jävligt svårt att låta bli när kroppen säger att ongen ska ut, nu! :p 20:15 står det att jag börjar krysta. Ligger på vänster sida, ett ben ligger i bygel, men en BM håller i det när värkarna kommer. Jag minns att jag trycker på 3 gånger per värk och att det är ganska smärtfritt mellan värkarna. Ondast gjorde det när huvudet började komma fram, kändes som typ det brann i musen. Men det gick ju över snabbt. 2030 är hon född med ett skrik :) En bristning grad 1 som sys och ett skrapsår som de inte gör ngt åt. Inga problem att få ut moderkakan, coolt att se den! Förlorade sammanlagt 300 ml blod. Hann inte med smärtlindring, alls. Synd, jag var lite pepp på lustgasen, och jag hade gärna haft smärtlindring om det hade hunnits med. Det gjorde ont under förloppet. Hann tänka kejsarsnitt, men det var så najs, att när hon väl var ute så gjorde det inte ont alls.
Sen får vi fika, vi meddelar familjen att hon kommit, ingen hade ju nån som helst aning förutom mina svärföräldrar (vi var på deras lantställe när "vattnet" gick"). Hon hinner suga lite på bröstet och vi flyttas sedan över till Neo på Danderyd. Hit kommer vi 01:37, natten till söndagen och här har vi varit sedan dess :)
Skönt att skriva ner allt, lite som ett terapi-samtal, bearbetning. Det gick ju inte alls som jag trodde det skulle gå, alla tankar jag hade, förlossningsbrevet, allt jag skulle hinna med innan BF. Men jag är jäkligt tacksam över att det gick så bra som det gjorde! Jag mår bra, bebis mår bra. Hon går redan upp i vikt och är pigg! Min sambo är verkligen mitt stöd och det är jäkligt skönt att han får stanna här med mig och att vi kan då dela lika på allt. Bara för att jag är mamma så ska inte jag göra allt till 100%. Han fixar och donar, kör alla matningar med sonden, blöjbyten, fixar och hämtar mat mm. Toppen, vi har verkligen ett bra samarbete! :)
Personalen här på Neo är jättefina, men som sagt, så fort Lykke blir godkänd så slänger jag henne i famnen och springer härifrån ;) Förhoppningsvis redan på fredag som senast! :) Nu är det någon som pickar på uppmärksamhet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 148
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka