Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst på lite om vagnar, men inte kommit längre. Verkar bli erbjudna åtminstone två stycken begagnade av släkt/vänner också. Min tanke är två vagnar, en stor rejäl son gärna kan vara mer begagnat skick att ha hemma i stallet och på promenader hemmavid. Sambon är allergisk mot häst så denna kommer inte få ligga i bilen, utan då tänker jag att ha en lite mindre smidigare i bilen att ha när vi åker iväg. Kravet där är att hundburen får plats brevid ;)

Tror inte att vi kommer köpa någon ny vagn, jag är nog för snål. Men det finns ju såååå många snygga :d
 
Med tanke på hur mycket pengar det handlar om när man ska köpa ALLT till en bäbis så funderar vi också på begagnad barnvagn :)

Tror jag gillar emmaljunga bäst för de känns rejälast. Men brio har också många fina... Jag vet inte!
 
Vi har ju en vagn sen sonen, eller ja, två egentligen..

En Brio Happy Harmony (med både liggkorg och sittdel) mer lämpad för livet på landet, samt en 2ME med svivelhjul som är lätt och smidig att ta med. Skönt kan jag säga att ha det mesta sen innan! :)
 
Idag bär det av mot Ullared. 
Tänkte spana in utbudet av babyprylar och -pinaler där i hopp om att komma undan lite billigare. :p
 
Jag har ju med en vagn sedan innan men är osäker på om vi borde ha en syskonvagn iom att dottern inte ens är 2.5 när bebis kommer. Dock kommer jag nog inte att köpa en förrän det är ett bekräftat behov.

Vi har tänkt såhär med vagnen vi har: vi åker mycket kollektivt. Därför vill vi ha en som inte är så bred. Jag rör mig på alla underlag, sambon mest i stan :p svängbara framhjul är viktigt men de måste gå att låsa. Plus om man kan köpa fasta hjul att sätta dit till vintern. Mycket gung så den är bekväm och lättkörd på grus.

Sambon föll för en brio som var smal nog och hade svängbara hjul. Jag blev galen då det inte var gung och grejer och han slog ner på de jag föreslog :D till slut åkte vi hem, jag googlade fram vagnen som stämde med allt, även bredd osv. Det föll på en emmaljunga nitro city. Jag är så nöjd! :) köpte begagnad för ca 4500 inklusive liggdel. Den är rätt stor ihopfälld dock. Går in i min bil tillsammans med mycket packning men en större hundbur är kört.

Jag har en idé om att bära mini mycket i början, köpa en ståplatta till dottern samt ta med hennes bärsele mycket och se hur långt vi klarar oss med det. Tösen går ju mycket själv idag och vagnen används mest till och från förskolan samt på längre resor. Syskonvagn känns så klumpigt på bussen. Dessutom går den inte fram på genvägen till tåget vilket nuvarande gör :p
 
Det är dyrt med tvillingvagnar! Vi har nog bestämt oss för buggabo (stavning?) eller Emmaljunga. Räknar med att använda den mkt och vill verkligen ha en bra vagn. Vill gärna kunna sätta fast babyskyddet direkt på vagnen. Inbillar mig att det är smidigt om man ska uträtta något snabbt ärende, tex handla ngt.
 
Hoppar in från vårtråden.

Vi har en Emmaljunga citycross efter dottern (som hon använder fortfarande) och den kommer bäbisen få ha också. Sen köpte vi en begagnad syskonvagn (för 1300 kr) i fint skick med en liggdel till som vi kommer ha när båda ska med på promenad. Dottern blir 3 år i maj och bäbis är beräknad om 11 dagar :)
 
Det är dyrt med tvillingvagnar! Vi har nog bestämt oss för buggabo (stavning?) eller Emmaljunga. Räknar med att använda den mkt och vill verkligen ha en bra vagn. Vill gärna kunna sätta fast babyskyddet direkt på vagnen. Inbillar mig att det är smidigt om man ska uträtta något snabbt ärende, tex handla ngt.
Buggan är ju snordyr. Vi hade en tvillingmamma i vår-13 som beställde sin bugga från nåt annat land och sparade tusenlappar. Tyvärr säljs inte särskilt många sådana begagnat men det finns lite tid att hålla koll. Jag själv gillar ju att återbruka och ser varje återbruk som en jättevinst så Buggan faller ju ner i prio här pga det.

Klicka dit babyskydd har jag aldrig haft behov av. Jag har ställt ner det i kundvagn i stället. Dottern använde babyskyddet i 4-5 månader. Man måste ju ändå ha någon form av vagn med sig i butiken för att handla och det var mycket lättare att nyttja en kundvagn så man slapp ha flera vagn/korg/whatever-varianter för att handla.
 
Min kompis köpte sin Bugga från Holland, det blev flera tusen billigare. Hade också en Bugga ett tag, köpte den beggad för 1500 kr inkl massor med tillbehör. Den funkade helt okej, men jag fattar inte hur man kan betala 10-15tusen kronor för en sån, helt sjukt. Har sålt den nu för att jag föredrar våran Jeep-vagn (kostade 1600 kr ny och är mkt stadigare och bättre att köra än Buggan och har mycket mycket större varukorgar). Jeepen passade ihop med AktaGracos babyskydd och vi hade jättemycket användning av att kunna sätta ihop babyskyddet med vagnen.
 
Det kan säkert vara lite att de lyckats sälja in sitt namn också. Vissa gillar designen, jag ser med nöd och näppe skillnad på vissa enstaka märken. Det finns så mycket stadiga vagnar nu för tiden, det jag kan se som en stor skillnad skulle väl kanske kunna vara att vissa är bredare, andra smalare osv. Jag skulle dock inte välja en vagn med lufthjul, aldrig. Jag lovar att när man absolut inte hinner så står man där med fetpunka. Jag har hört många historier om folk som lyckats med det och känner att det ska vara så underhållsfritt som möjligt och då passar inte lufthjul mig.
 
Hade RUL imorse, allt såg bra ut och hjärtat slog :D jag är så glad! Vi fick 3 bilder. Men tyvärr flyttades vi från 13/7 till 19/7, man vill ju inte gärna bakåt så det va synd. Men jag slutar nog jobba efter midsommar ändå! Man vet ju aldrig när den vill komma! :)
 
Hade RUL imorse, allt såg bra ut och hjärtat slog :D jag är så glad! Vi fick 3 bilder. Men tyvärr flyttades vi från 13/7 till 19/7, man vill ju inte gärna bakåt så det va synd. Men jag slutar nog jobba efter midsommar ändå! Man vet ju aldrig när den vill komma! :)
Mysigt! Skönt att det såg bra ut.

Jag inväntar fortfarande kallelse :o Hade ju behövt ha den snart så man vet om man ska boka om/ta ledigt.
 
Mamma ringde, berättade om sjukskrivningen och att hon ska bli mormor till 2. Var väl dags sådär i v. 15, hade egentligen tänkt vänta längre men vad tusan, vad gör det för skillnad :p Hoppas innerligt att den här graviditeten inte är lika spännande för henne som den första så det inte ska frågas massa saker hit och dit hela tiden men man får väl säga ifrån i värsta fall.

"Åh jag visste att du var gravid på båten före jul men så tog du en öl och så slog jag bort tanken!" (visste då inte om det tagit sig i och med missfallet som var 3 veckor tidigare)
"Mmm..." :rofl:
 
Det här med att kunna sätta babyskyddet på vagnen har jag fått som tips av många som antingen haft det och tyckt att det varit ovärderligt eller som inte haft det och saknat det! Så det vill jag gärna ha, iaf på "bilvagnen". Får dock se om vi får till det, mtp att vi ska troligtvis handlar begagnat.

Är dessutom lite inne på att hyra babyskydd via försäkringsbolaget så då blir man ju än mer begränsad i vilken modell det blir.
 
Buggan är ju snordyr. Vi hade en tvillingmamma i vår-13 som beställde sin bugga från nåt annat land och sparade tusenlappar. Tyvärr säljs inte särskilt många sådana begagnat men det finns lite tid att hålla koll. Jag själv gillar ju att återbruka och ser varje återbruk som en jättevinst så Buggan faller ju ner i prio här pga det.

Klicka dit babyskydd har jag aldrig haft behov av. Jag har ställt ner det i kundvagn i stället. Dottern använde babyskyddet i 4-5 månader. Man måste ju ändå ha någon form av vagn med sig i butiken för att handla och det var mycket lättare att nyttja en kundvagn så man slapp ha flera vagn/korg/whatever-varianter för att handla.[/QUOT
Blir det buggabo kommer vi köpa från Holland. Sambon har kollat, sparar ca 3000 kr på det. Å sen tänkte vi sälja den. Andrahandsvärdet verkar vara ganska högt. När man har två babyskydd känns det bra och kunna sätta dem på vagnen. De tar ju en hel kundvagn annars!

Hur tänker ni på det här med att rida? Jag kom ju av mig med ridningen när jag skadade knäet. Alla i min omgivning idiotförklarar mig (utom någon enstaka som rider själva) när jag pratar om att rida. Men jag är så sugen nu och mår ju jättebra i kroppen. Problemet är att jag har busiga hästar, särskilt när de har vilat som nu. Jag har tömkört min femåring ett par veckor och häromdagen satt en kompis upp på henne. Helt bekymmersfritt. Hon har lovat att göra det några gånger till. Visst borde jag våga mig upp en stund efter henne? Hästen ifråga är energisk, älskar att jobba, men har lite egna idéer om hur saker ska göras och kan hitta på lite bus om hon är på det humöret...
 
Blir det buggabo kommer vi köpa från Holland. Sambon har kollat, sparar ca 3000 kr på det. Å sen tänkte vi sälja den. Andrahandsvärdet verkar vara ganska högt. När man har två babyskydd känns det bra och kunna sätta dem på vagnen. De tar ju en hel kundvagn annars!

Hur tänker ni på det här med att rida? Jag kom ju av mig med ridningen när jag skadade knäet. Alla i min omgivning idiotförklarar mig (utom någon enstaka som rider själva) när jag pratar om att rida. Men jag är så sugen nu och mår ju jättebra i kroppen. Problemet är att jag har busiga hästar, särskilt när de har vilat som nu. Jag har tömkört min femåring ett par veckor och häromdagen satt en kompis upp på henne. Helt bekymmersfritt. Hon har lovat att göra det några gånger till. Visst borde jag våga mig upp en stund efter henne? Hästen ifråga är energisk, älskar att jobba, men har lite egna idéer om hur saker ska göras och kan hitta på lite bus om hon är på det humöret...
Det finns en hylla undertill på många vagnar där man kan ställababyskydd men jag förstår vad du menar :p det blir lätt tight om det inte är stora vagnar. Har man en rejäl varukorg på vagnen så finns det ju en poäng med att klicka i skydden.

Jag red fram till ca 4 månader innan bf med dottern. Nu är kroppen så trasig att det inte går att sära på benen så pass :p möjligen damsadel då. Jag kan ju inte ens rida min sambo i dagsläget :o kör på så länge du känner att det känns bra. Jag var inne på att rida rakt igenom förra gången men det var kroppen som.sa stopp.
 
Jag rider, hade helst sett att det blivit mer men hästen har senskada och är dräktig så vi lullar bara lite. Känner mig precis som vanligt när jag sitter i sadeln, så hade hon varit mer igång hade jag nog ridit som vanligt. Saknar det verkligen!
 
Blir det buggabo kommer vi köpa från Holland. Sambon har kollat, sparar ca 3000 kr på det.
Kolla det noga, vi valde att beställa vår från sverige när vi hittade en butik med bra erbjudande. Sparade betydligt mer än vad det kostat att köpa från holland :)
 
Jag rider, hade helst sett att det blivit mer men hästen har senskada och är dräktig så vi lullar bara lite. Känner mig precis som vanligt när jag sitter i sadeln, så hade hon varit mer igång hade jag nog ridit som vanligt. Saknar det verkligen!
Å det hade du gjort även om hästen var småbusig och risken finns att man trillar av?
 
Å det hade du gjort även om hästen var småbusig och risken finns att man trillar av?
Omöjligt att säga generellt, men jag skulle inte sitta upp på en häst jag inte känner. Riskera att falla av gör man ju alltid... Min häst är långt ifrån lättriden, väldigt het och känslig, särskilt för viktförändringar. Men jag känner henne så väl att jag kan förutse det mesta. Hon är dock inte en häst jag skulle rekommendera andra gravida att rida (som inte känner henne).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 130
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp