Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon mer än jag som läcker råmjölk från brösten? En klar vattnig vätska som blir lite gulaktig när den torkar.

Tidigare var det inte så mycket mer än att det blev små fläckar i BHn och lite när brösten fick tryck på sig, när jag låg på sidan i sängen tex.
Nu blir det decimeterstora fläckar på lakanet och jag har fått klippa rundlar av trosskydd att lägga i BHn. Bröstvårtorna gillar inte att de inte får luft under hela dagen, de blir ömma och jag är rädd att få svamp. Det känns inte så fräscht att läcka så på lakanen men vad sjutton gör jag annars för att de ska få luftas?
Osexigt värre är det med.

Det finns ju amningskupor att köpa, både engångs och i tyg som du kan tvätta och använda igen. Prova dem, bröstvårtorna mår säkert mycket bättre av det än av trosskydd :)
 
Ligger som vanligt vaken här i natten och funderar på en massa. Nu är det det här med ledighet och planering. Jag har sökt semester 3 veckor i maj och det borde vara ca graviditetsvecka 31-34. Sen har vi ju sagt att jag ska jobba halvtid och söka halv graviditetspenning, så det blir ju aktuellt först när jag kommer tillbaka från semestern och därmed bara i ca 3 veckor (graviditetsvecka 35-38).

Funderingarna nu rör dels om jag kommer ha tillräckligt med senesterdagar att ta ut för att vara ledig de där 3 veckorna? Har googlat på om man tjänar in semester när man har graviditetspenning och är föräldraledig, men det verkar lite oklart. Framförallt om man inte tar ut full föräldrapenning (hoppas klara mig på 3 dagar i veckan under hösten).

Sen funderar jag på om jag ist ska söka om graviditetspenningen redan från v 32 och ta ut semester från mitt halvtidsjobb istället. Vet inte om man kan göra så? Och ekonomiskt vore det sämre, men hellre det än att ta ut semester som man inte har rätt till och bli återbetalningsskyldig.

Vilken djungel...
 
Ligger som vanligt vaken här i natten och funderar på en massa. Nu är det det här med ledighet och planering. Jag har sökt semester 3 veckor i maj och det borde vara ca graviditetsvecka 31-34. Sen har vi ju sagt att jag ska jobba halvtid och söka halv graviditetspenning, så det blir ju aktuellt först när jag kommer tillbaka från semestern och därmed bara i ca 3 veckor (graviditetsvecka 35-38).

Funderingarna nu rör dels om jag kommer ha tillräckligt med senesterdagar att ta ut för att vara ledig de där 3 veckorna? Har googlat på om man tjänar in semester när man har graviditetspenning och är föräldraledig, men det verkar lite oklart. Framförallt om man inte tar ut full föräldrapenning (hoppas klara mig på 3 dagar i veckan under hösten).

Sen funderar jag på om jag ist ska söka om graviditetspenningen redan från v 32 och ta ut semester från mitt halvtidsjobb istället. Vet inte om man kan göra så? Och ekonomiskt vore det sämre, men hellre det än att ta ut semester som man inte har rätt till och bli återbetalningsskyldig.

Vilken djungel...
Gravpenning är inte semestergrundande! /elisha från vårtråden :)
 
@deathslyna Oj takläggning med bebismage låter väldigt äventyrligt:p

Att leja bort arbetet har jag också tänkt på men huset vi bor i hyr vi av min pappa och han är väldigt mycket för det här att man ska göra allt själv, och han skulle tycka det blir för dyrt att ta in någon annan för ett sånt litet jobb.
 
@deathslyna Oj takläggning med bebismage låter väldigt äventyrligt:p

Att leja bort arbetet har jag också tänkt på men huset vi bor i hyr vi av min pappa och han är väldigt mycket för det här att man ska göra allt själv, och han skulle tycka det blir för dyrt att ta in någon annan för ett sånt litet jobb.
Det var min tanke också, man är ju inte så balanserad med vikten felplacerad så det kommer inte hända att jag i onödan ger mig på att klättra på höga höjder :p man får ju tänka till lite.

@superstar jag fick full semester trots föräldraledighet och graviditetspenning. Inga konstigheter alls. De undrade aldrig ens hur mycket jag var föräldraledig på FK mig veterligen.
 
Gravpenning är inte semestergrundande! /elisha från vårtråden :)

Fast när jag googlat runt verkar det bero på vilken arbetsgivare man har (eller mer troligt, vad det står i kollektivavtalet) så jag tror inte att det är så enkelt att det bara inte är det.

Insåg sen att jag kommer ha grav.penning så kort tid, 2-3 veckor, att det inte gör så mycket om det inte ger semester ;)
 
@superstar @Elisha

Saxat från unionens hemsida

"Under de första 120 dagarna av en föräldraledighet tjänar man in semester som vanligt.
Enligt semesterlagen är 120 dagar av en föräldraledighet semesterlönegrundande. Det motsvarar ca fyra månader av föräldraledigheten som man tjänar in semester som vanligt. (Om du är ensam vårdnadshavare är det 180 dagar.)

120 dagar innebär att du tjänar in nio betalda semesterdagar under föräldraledigheten om du har 25 semesterdagar per år. Om du har 30 semesterdagar per år blir det tio betalda dagar under 120 dagars föräldraledighet. Avsikten är att dessa intjänade dagar ska ge dig en grund för betald semester när du återgår i tjänst.
"

Mvh Miks
 
@superstar @Elisha

Saxat från unionens hemsida

"Under de första 120 dagarna av en föräldraledighet tjänar man in semester som vanligt.
Enligt semesterlagen är 120 dagar av en föräldraledighet semesterlönegrundande. Det motsvarar ca fyra månader av föräldraledigheten som man tjänar in semester som vanligt. (Om du är ensam vårdnadshavare är det 180 dagar.)

120 dagar innebär att du tjänar in nio betalda semesterdagar under föräldraledigheten om du har 25 semesterdagar per år. Om du har 30 semesterdagar per år blir det tio betalda dagar under 120 dagars föräldraledighet. Avsikten är att dessa intjänade dagar ska ge dig en grund för betald semester när du återgår i tjänst.
"

Mvh Miks
Det var gravpenning jag skrev inte var semstergrundande. Som hon frågade om :)
 
@superstar @Elisha

Saxat från unionens hemsida

"Under de första 120 dagarna av en föräldraledighet tjänar man in semester som vanligt.
Enligt semesterlagen är 120 dagar av en föräldraledighet semesterlönegrundande. Det motsvarar ca fyra månader av föräldraledigheten som man tjänar in semester som vanligt. (Om du är ensam vårdnadshavare är det 180 dagar.)

120 dagar innebär att du tjänar in nio betalda semesterdagar under föräldraledigheten om du har 25 semesterdagar per år. Om du har 30 semesterdagar per år blir det tio betalda dagar under 120 dagars föräldraledighet. Avsikten är att dessa intjänade dagar ska ge dig en grund för betald semester när du återgår i tjänst.
"

Mvh Miks

Hittade också det, men jag kommer som sagt inte ta ut full FP under hösten. Samtidigt verkar det som att de flesta arbetsgivare inte kollar detta?
 
Det var gravpenning jag skrev inte var semstergrundande. Som hon frågade om :)
Det sa iallafall försäkringskassan till mig, därav fortsatte jag min sjukskrivning istället för att ta ut grav.penning som jag oxå hade fått godkänt om, men jag har också läst lite olika om det så vet inte 100 vad som gäller. Men jag utgår från att FK har rätt :)
 
Känns kanske som att jag krånglar till det väldigt mycket för att kunna gå in att jobba 3 veckor på halvtid... kanske enklare att söka full grav.penning direkt och strunta i det där med omplaceringen, jag har en rätt sjysst chef...
 
Det sa iallafall försäkringskassan till mig, därav fortsatte jag min sjukskrivning istället för att ta ut grav.penning som jag oxå hade fått godkänt om, men jag har också läst lite olika om det så vet inte 100 vad som gäller. Men jag utgår från att FK har rätt :)
Läste på f-kassans facebooksida att nån hade ställt frågan och då svarade de att det reglerades i avtal som f-kassan ej tolkade (kollektivavtal). Inte ska det vara lätt inte...;);)
 
Hittade också det, men jag kommer som sagt inte ta ut full FP under hösten. Samtidigt verkar det som att de flesta arbetsgivare inte kollar detta?
Jag har för mig att 120dagar blir 2,5 dagar i veckan föräldraledighet om man slår det på ett år.

Men som jag förstår det så är det de första 120 dagarna man är borta från jobbet. Det borde då bli 10 dagar du tjänar under hösten om du är hemma sep-dec. Sen om du tar ut föräldrapenning eller inte ska inte spela någon roll. Men du kanske menar att du ska jobba lite grann?

Mvh Miks
 
Tyvärr så kan man sällan utgå från att f-kassan har rätt har jag märkt, inte ens i frågor som rör deras egna bestämmelser :confused: Många som får olika svar beroende på vilken handläggare dem frågar.

Och detsamma gäller tyvärr med min löneassistent, så jag måste dubbel- och trippelkolla allting.
 
Jag har för mig att 120dagar blir 2,5 dagar i veckan föräldraledighet om man slår det på ett år.

Men som jag förstår det så är det de första 120 dagarna man är borta från jobbet. Det borde då bli 10 dagar du tjänar under hösten om du är hemma sep-dec. Sen om du tar ut föräldrapenning eller inte ska inte spela någon roll. Men du kanske menar att du ska jobba lite grann?

Mvh Miks

Det låter lovande! Nej, tänkte nog inte jobba mer i år. Kan jag gå på full GP så har jag istället semesterdagar att ta ut före BF, eftersom GP inte räcker ända fram...
 
Men jag utgår från att FK har rätt :)
Det skulle jag verkligen inte räkna med!

Jag känner allt för många där försäkringskassan har strulat till det och faktiskt inte alls kunnat sina egna regler. Blir man osäker tror jag det är bäst att lösa på själv för att inte förlora pengar eller ännu värre, sin SGI.

Jag utgår från att det sitter olika handläggare på försäkringskassan som alla kan olika mycket. Är det ett svar som jag tycker känns tveksamt eller som jag inte blir nöjd med hår jag vidare.

Mvh Miks
 
Det finns ju amningskupor att köpa, både engångs och i tyg som du kan tvätta och använda igen. Prova dem, bröstvårtorna mår säkert mycket bättre av det än av trosskydd :)

Bra ide.
Vet du vad som är skönast för brösten, engångs eller tvättbara?
Tvättbara låter som att de borde vara skönare?
Jag lär väl behöva inlägg när liten kommer så jag kan ju lika gärna köpa nu och prova.
 
Bra ide.
Vet du vad som är skönast för brösten, engångs eller tvättbara?
Tvättbara låter som att de borde vara skönare?
Jag lär väl behöva inlägg när liten kommer så jag kan ju lika gärna köpa nu och prova.
Det finns så mycket olika modeller. Jag har hört att det finns såna i ylle som ska vara bra. Jag själv använde nåt budgetkrafs. Kommer att skaffa rejälare inlägg den här gången och försöka få chans att klämma på lite olika :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 132
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp