Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
W sover i egen säng i eget rum. Somnar runt 22, kan vakna runt 06 och prata, hämtar honom och så somnar han om i vår säng och så sover vi till 9-10. Har inte ätit på nätterna sen han var 6mån. En tid vägrade han somna om så vi var uppe redan 6 men som tur var verkar han bli kvällsmänniska så jag får sova länge på morgonen En tid sov han med oss från början av kvällen men det funkade inte sen han började krypa. Plus att vi sov så dåligt.
Vi har vår ytterdörr låst, men vi har altan dörren öppen, har satt för två stora puffar framför så han inte kan smita ut. Men tids nog kommer det nog inte funka, då får vi fundera på grind där med
Förresten; hur sover era ungar, alltså vart? Egen säng/ hos er?
T sover i vår säng, har alltid gjort.
Men nu pratar vi om att han ska börja sova i egen säng i sitt rum, men att nån av oss sover där i en 90säng till och börja med. Men han har så svart stt somna in själv just nu. Är det bättre stt låta honom somna in i famnen och lägga ner honom sen till och börja med eller ta kampen direkt?
Får sån ångest över det här för jag vet att han vill ha närhet ibland under nätterna men jag sover så illa med honom nära..
Ja jag funderade på om jag skulle ta bort långsidan till en början och ställa mot sängen så han ändå får känslan av att vara "nära" men ändå vänja sig vid sin säng.. Kanske lättare att få honom att somna där då också..
T äter också på nätterna, 1-2 gånger..
Sen sover han oroligt i perioder, i natt vakna han vid 3 och kunde inte somna om. Han har 4st kindtänder på g samtidigt så dom stör såklart och gör ont..
Och idag lärde A sig att klättra upp i soffan. Nu hoppas jag att han lär sig att ta sig ner på ett vettigt sätt också
Men som hans mormor, förskoleläraren, brukar säga: det är nyttigt att slå sig ibland
Precis mitt motto också
T klättrar upp och ner för soffan massor också. Vi har övat att klättra ner, vända honom på mage och benen neråt och säga rumpan först.. Tog ett par gånger så satt det
Nu behöver vi bara påminna Ibland när det ser ut som han ska dyka ner
Även trappen har han nu lärt sig krypa ner för
Och upp såklart är det roligaste som finns
Som jag har tjatat om rumpan först och försökt visa, men nej jag grejjar det här på mitt sätt morsan 
Att dom ska vara så envisa
Undrar just vem han har fått det ifrån? Det kan ju inte vara från mig
Är det fler ungar här med rejäla humörsvängningar just nu?
Övergångar är jättejobbigt just nu, tex att gå in när vi varit ute. Avsluta en dusch, en bok som tar slut osv. Likaså om han inte får göra som han vill. Skrik och tandagnisslan i ett. Jag har bra tålamod sen innan men han kan fresta det rätt ordentligt just nu. Jag försöker avleda så gott det går och prata om vad vi ska göra härnäst, men det hjälper föga.
Det värsta var när jag stängde av kranen för att han hade tvättat händerna klart. Illvrål tills han såg sig själv i spegeln och började garva. Sen torkade jag händerna, skrik igen och så såg han sig i spegeln och började skratta igen
Jobba på språket till 3-årstrotsen! Mycket lättare att hjälpa en unge som kan prata med de där kriserna och hitta en mellanväg! :P jag är väldigt glad att min äldsta var tidig med språket just för att jag blev så frustrerad när hon inte kunde berätta vad saker handlade om när hon blev sur för "ingenting". Nu vet man ju det där med "men jag ska bara lägga dockan/nallen/whatever" och man kan förbereda. Det är ju sådär lätt med en ettåring "kom nu bebis, vi ska äta." "Dada" *hämtar bebis* "waaaaaaahhhhhhhh!!!" Eh.. just det. :POj ja här är det humörsvängningar som heter duga
Minsta motgång är hemsk, får han inte som han vill är det tandagnisslan och illvrål från avgrunden..
Alla pratat om 3års trotsen, ingen nämner 1års humörsvängningarna
Min bebis skrek mellan ca 5 och kl 12 idag. Humörsvängningar är väl milt i sammanhanget... Hon vaknade av att hennes storasyster hade ont i halsen och var ledsen. Innan man fått systern att vara tyst för att det inte skulle värka i halsen hade ju bebis hunnit vakna. Skulle inte somna om trots trötthet och skulle inte leka på golvet. Jag gjorde klart för henne vid 9-tiden att hon gjort slut på sin skrikbuffert för den dagen men det lyssnade hon inte på
Maken var hemma och sjuk. När jag vid 9-tiden gick upp sa jag åt honom att ta hand om barnet medan jag gjorde klart frukost. Så stod han i köket med henne typ 30 sekunder innan jag beordrade honom att ta ut henne. Det kändes som om det vibrerade hela vägen ut i örsnibbarna, utöver tröttheten efter 6 timmars sömn. Ibland har jag faktiskt tagit fram öronproppar när jag är själv. Värst var det innan hon kröp. Så jäkla frustrerad för att inte kunna röra sig och det fick man ju höra...Jag lider med dina öron
Jobba på språket till 3-årstrotsen! Mycket lättare att hjälpa en unge som kan prata med de där kriserna och hitta en mellanväg! :P jag är väldigt glad att min äldsta var tidig med språket just för att jag blev så frustrerad när hon inte kunde berätta vad saker handlade om när hon blev sur för "ingenting". Nu vet man ju det där med "men jag ska bara lägga dockan/nallen/whatever" och man kan förbereda. Det är ju sådär lätt med en ettåring "kom nu bebis, vi ska äta." "Dada" *hämtar bebis* "waaaaaaahhhhhhhh!!!" Eh.. just det. :P