Oj, bökig situation.
När vi precis skulle få vårt första barn fick min partner mail från ett större företag som för många i branschen är ett drömföretag. De undrade om han ville komma och jobba hos dem. Han ältade det med tid osv hemma och jag kände att är det den här rollen och kanske det här företaget du haft sikte på när du pluggade så kör! I värsta fall får man väl lösa eventuella problem längs vägen. De vill ha honom på plats helt skumma tider. 9-18.
Ett år senare letade vi hus. I sthlms län är det ju som bekant inte helt gratis så vi hamnade en bit utanför. Det är ca 40 min på pendel plus en liten bit att gå så han är borta ca 8-19. Inte så mycket tid på vardagar för barnen men rutinen är att vi båda lägger barnen. Han är alltid delaktig och har sina rutiner så att säga. Det ger ju honom ett värde både för mig och barnen även om man kanske kunde önska mer. Övertid har jag lagt fram att jag vill att han tar hemifrån om det handlar om längre tider just för att då går det att göra efter att barnen sover. Första året han jobbade var det kaos under ett par månader och de ville att han var där till 21 på kvällarna men den extra tiden la han hemifrån.
Det är kanske inte optimalt men vi får det att fungera hyfsat. Ärligt talat, vår äldsta dotter går 9-15 måndag-torsdag och efter fsk är hon helt slut och vill inte umgås med sin lillasyster så hon hamnar någon timme eller två framför tv på en annan våning. Det är vad hon orkar med och med barn runt sig hela dagen förstår jag henne. Försöker man få henne att vara med på andra aktiviteter är det kört, dvs hon blir gnälltrött/irriterad och med syskon i familjen är man ju lite begränsad vad gäller mys. Mycket slutar med att mini blir förbannad när man försöker pyssla t.ex. just vad gäller tiden på så sätt tänker jag att vi i vår familj inte får jättemycket tid på vardagar ändå iom att hon är trött efter förskolan. Det är helgerna vi har tid att vara en familj.
Skönt att höra att det är fler som har det så som vi kommer att ha det. Det där med att övertid får han lägga hemma kommer jag ta till mig.
Det är synd att kommunikationerna är sådär här. Han hade kunnat åka tåg och jobba på tåget, men då blir färdtiden en halvtimme längre och med byten så blir det nog bara en halvtimme som han kan jobba på. Kör han bil kan han ta telefonsamtal, även om jag inte tycker det känns så bra att han ska sitta på motorvägen i telefon hela tiden.
Jag hoppas att det blir okej ändå. Han kommer att lämna på förskolan de flesta dagarna och får ju morgnarna i alla fall. Hoppas att de kommer att hinna ses på kvällarna innan A går och lägger sig.
Vi får tänka att det är för en begränsad tid. Problemet för mig blir nog att jag kommer känna att det är jag som är bromsklossen i det hela. Jag kanske ska tänka om och bli på smällen i höst istället . Fy för att vara gravid bara