Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å det hade du gjort även om hästen var småbusig och risken finns att man trillar av?
Jag hade gjort det. En av mina kan bete sig lite spännande när hon är under press (t.ex situationer hon inte är bekväm i) och blir inte kontaktbar riktigt. Man märker så småningom att man blir lite obalanserad i kroppen, musklerna är ju inte vad de brukar i bålen en bit in i graviditeten, då hade jag gjort en ny bedömning av mitt tillstånd. Jag hade också vägt in om sambon tyckt något om det i den bedömningen. Inte nödvändigtvis lytt men funderat.
 
Omöjligt att säga generellt, men jag skulle inte sitta upp på en häst jag inte känner. Riskera att falla av gör man ju alltid... Min häst är långt ifrån lättriden, väldigt het och känslig, särskilt för viktförändringar. Men jag känner henne så väl att jag kan förutse det mesta. Hon är dock inte en häst jag skulle rekommendera andra gravida att rida (som inte känner henne).
Jo, självklart, svårt att säga. Tror att jag kommer att märka på henne innan det går överstyr och kan ju välja att avbryta och kanske tömköra lite istället. Å vad kul det ska bli!
 
Jag hade gjort det. En av mina kan bete sig lite spännande när hon är under press (t.ex situationer hon inte är bekväm i) och blir inte kontaktbar riktigt. Man märker så småningom att man blir lite obalanserad i kroppen, musklerna är ju inte vad de brukar i bålen en bit in i graviditeten, då hade jag gjort en ny bedömning av mitt tillstånd. Jag hade också vägt in om sambon tyckt något om det i den bedömningen. Inte nödvändigtvis lytt men funderat.
Sambon är en av de bättre i det här. Han verkar lita på min bedömning.
 
Jag red fram tom v14. sen var det jullov på ridskolan och efter det skrev jag inte upp mig på en ny termin, vårterminen skulle börjat när jag var i v20. eftersom jag inte visste hur jag skulle må och det kostar ändå en del så lät jag bli. Men hade gärna fortsatt så länge det hade gått.
Men jag hade nog inte kunnat nu i v24, fogarna hade protesterat. Så det var rätt beslut. Men hästabstinensen finns där.
Fick klappa lite på kompisens 3 kusar i helgen. Mysigt.
Kompisen red fram till förlossningen i princip, men då hade hon inte så mkt krämpor heller.

Min åsikt är att det är upp till var och en att bestämma om man ska rida. Precis som med allt annat.
 
Ringt och bokat privat ultraljud nu, 3 mars ska jag få se den lilla igen. Men häftigast blir att få se sambons reaktion :love::love: Nu har jag honom väldigt snart på svensk mark!

I övrigt har den långdragna förkylningen eskalerat med hosta och halsont, men tack och lov är jag ledig tre dagar nu så förhoppningsvis finns chans till återhämtning.

Vågen visar mindre charmiga 10 kg upp, men nu har isen äntligen smält bort så det blir lättare att komma ut och promenera igen.

Trevlig helg!
 
Å det hade du gjort även om hästen var småbusig och risken finns att man trillar av?
Jag skulle rida om du själv känner att du har koll på hästen. Ramla av kan man alltid (eller halka på isgatan som är överallt). Rider nu i v 34 och har fått en del kommentarer om det, men mår som bäst på hästryggen och känner min häst bra.
 
Ringt och bokat privat ultraljud nu, 3 mars ska jag få se den lilla igen. Men häftigast blir att få se sambons reaktion :love::love: Nu har jag honom väldigt snart på svensk mark!

I övrigt har den långdragna förkylningen eskalerat med hosta och halsont, men tack och lov är jag ledig tre dagar nu så förhoppningsvis finns chans till återhämtning.

Vågen visar mindre charmiga 10 kg upp, men nu har isen äntligen smält bort så det blir lättare att komma ut och promenera igen.

Trevlig helg!
Gud vad mysigt att få hem sambon. Jag kan inte riktigt föreställa mig hur jobbigt det måste vara att vara borta från varandra så länge. Särskilt när situationen är minst sagt lite speciell. UL är ju häftigt, att man liksom ser genom alltihop och så få se en liten bebis som ännu är långt ifrån färdig men ändå så pass färdig. Åh vad kroppen faktiskt kan ändå.

Jobbigt med hosta och halsont. Vanliga knep för att hålla sånt i schack är ju inte tillåtet för gravida :/ Men vikten kan man ta i senare. Drick mycket vatten, jag läste att om du samlat vätska så behövs vätska för att driva bort den så att säga :)
 
Och jag som trodde jag vart immun efter alla år på diverse dagis och skolor. Men i onsdags fick jag åka hem efter jag spytt upp min nyss ätna lunch. Dagen innan hade en elev åkt hem p.g.a magsjuka men hon lyckades hinna smitta mej (och en av lärarna). Som tur var höll det bara i resten av dagen och kvällen och behövde bara stanna hemma igår. Det märktes dock idag då vikarier bara städar det allra viktigaste och vi har haft mildväder dom senaste dagarna...

Kändes lite pinsamt att ringa och sjukskriva mej eftersom jag haft lönesamtal med chefen den morgonen och valde att berätta om den lille. Han trodde förstås inte på att jag hade magsjuka utan trodde mer på att det berodde på mitt "tillstånd" (som han kallade det) men lyckades övertyga han till slut.
 
Ang ridning så säger jag som alla andra att det går bra så länge det känns bra. Jag kan ju inte rida barbacka längre så får hålla mej till sadel hädanefter. Tanten är världens snällaste och henne mullar jag bara med i skogen och kommer rida så länge som möjligt och sen gå över till att köra henne istället. Lillpojken är en betydligt yvigare prick, pigg och framåt men utför (som tur är) inga rörelser ovan mark:p. Är just nu i tagen att få fatt på en medryttare till honom annars lär vi väl bli världsmästare på tömkörning. Kanske t.o.m. vågar oss på lite körning, han är varmblodstravare så han borde vara inkörd. Än så länge är jag inte orolig över att rida eller risken över att ramla av. Litar helt på hästarna, dock skulle jag nog inte våga sätta mej på en okänd häst.

Jag har inte gett mej ut i barnvagns-djungeln än men känner att det börjar bli dags. Dock lär jag nog köpa begagnat (smålänning som man är:p). Ska till Jönköping om några veckor och har tänkt gå in i en barn-affär och provköra några vagnar och sedan lusläsa blocket. Har inte en aning om vad jag kan behöva för sorts vagn men funderar på att skaffa två. En slit-och-släng att ha hemma, som klarar grusvägar, lera och hästar, och en finare när man måste se lite anständig ut.

Däremot har jag börjat fundera lite på ett barnrum men är inte säker på att det är någon nödvändighet precis i början. Tanken på att behöva helrenovera två rum för att kunna göra ett barnrum gör att jag drar lite på det. Men samtidigt känns det inte särskilt lockande att snickra och måla med en liten som ska äta var och varannan timme så vill gärna få det värsta gjort innan. Dagens ilands-problem tror jag...
 
Ang ridning så säger jag som alla andra att det går bra så länge det känns bra. Jag kan ju inte rida barbacka längre så får hålla mej till sadel hädanefter. Tanten är världens snällaste och henne mullar jag bara med i skogen och kommer rida så länge som möjligt och sen gå över till att köra henne istället. Lillpojken är en betydligt yvigare prick, pigg och framåt men utför (som tur är) inga rörelser ovan mark:p. Är just nu i tagen att få fatt på en medryttare till honom annars lär vi väl bli världsmästare på tömkörning. Kanske t.o.m. vågar oss på lite körning, han är varmblodstravare så han borde vara inkörd. Än så länge är jag inte orolig över att rida eller risken över att ramla av. Litar helt på hästarna, dock skulle jag nog inte våga sätta mej på en okänd häst.

Jag har inte gett mej ut i barnvagns-djungeln än men känner att det börjar bli dags. Dock lär jag nog köpa begagnat (smålänning som man är:p). Ska till Jönköping om några veckor och har tänkt gå in i en barn-affär och provköra några vagnar och sedan lusläsa blocket. Har inte en aning om vad jag kan behöva för sorts vagn men funderar på att skaffa två. En slit-och-släng att ha hemma, som klarar grusvägar, lera och hästar, och en finare när man måste se lite anständig ut.

Däremot har jag börjat fundera lite på ett barnrum men är inte säker på att det är någon nödvändighet precis i början. Tanken på att behöva helrenovera två rum för att kunna göra ett barnrum gör att jag drar lite på det. Men samtidigt känns det inte särskilt lockande att snickra och måla med en liten som ska äta var och varannan timme så vill gärna få det värsta gjort innan. Dagens ilands-problem tror jag...
Dottern fick eget rum ganska nyligen men tillbringar ändå vissa nätter hos oss. Lekrum kan vi glömma, leksakerna hamnar överallt ändå. Hon var drygt ett år när jag började fixa med rummet i fråga. Den stora anledningen till att vi gjorde i ordning hennes rum var att hon skulle få en hängmatta att sova i och jag kunde inte hänga upp den i vårt sovrum. Visst, det är ju rätt mycket enklare utan barn men med bebis på magen eller ryggen i sele och så länge man slipper slipa funkar det ju :)

Grattis, @Magicat
 
@Elli_J Vår dotter flyttade till eget rum när hon var halvåret gammal. Vi orkade inte stressa med att fixa det innan hon kom för vi ville se vad det var för en unge som kom ut först :) Med facit i hand så ville hon helst sova mellan oss ändå i början ;) Vi har inte fixat rum till ungen i magen heller utan vill se vad som kommer ut först.
 
Idag är en av de lyckligaste dagarna i mitt liv. Efter att ha gått med flottigt hår i över två veckor (trots tvätt) har jag idag lyckats tvätta håret rent. Underbart!!!! Har aldrig ägt så många olika schampon tidigare och hade nästan gett upp hoppet, men idag provade jag ett från Barnängen som fungerade på mitt hormon-instabila hår.
Har känt mig så sjukt äcklig, men nu är jag REN! ;) Hoppas bara att det tänker fungera framöver också. :D
 
@deathslyna och @FengurLaugar Jag tror också att ett rum är överflödigt i början, den lille kommer ändå sova i vårt rum. Dock är det verkligen helrenovering som gäller då det inte gjorts något med rummen sen typ 40-talet. Går ju alltid göra grovjobbet nu och fixa med inredningen och småpill sen. Detta känns rätt prioriterat för sambon har tummen mitt i handen när det gäller bygg och målning (och vi bara börjar bråka), alltså måste jag göra allt själv.
 
@deathslyna och @FengurLaugar Jag tror också att ett rum är överflödigt i början, den lille kommer ändå sova i vårt rum. Dock är det verkligen helrenovering som gäller då det inte gjorts något med rummen sen typ 40-talet. Går ju alltid göra grovjobbet nu och fixa med inredningen och småpill sen. Detta känns rätt prioriterat för sambon har tummen mitt i handen när det gäller bygg och målning (och vi bara börjar bråka), alltså måste jag göra allt själv.
Då förstår jag situationen. Så länge det du behöver göra känns kul och att du orkar tas med det är det väl helt okej. Vi har insett att det är lite tråkigt med sånt där (grovsnickeri är kul i min värld) så vi försöker leja bort.

Jag hade en idé om takomläggning i sommar. Att jag och styvfar skulle göra det. Det är nog kört så vi måste göra en koll av hur illa det är, om vi kan vänta eller om vi ska be någon annan. Jag vill verkligen lära mig så jag hoppas att det inte är så farligt :p
 
Är det någon mer än jag som läcker råmjölk från brösten? En klar vattnig vätska som blir lite gulaktig när den torkar.

Tidigare var det inte så mycket mer än att det blev små fläckar i BHn och lite när brösten fick tryck på sig, när jag låg på sidan i sängen tex.
Nu blir det decimeterstora fläckar på lakanet och jag har fått klippa rundlar av trosskydd att lägga i BHn. Bröstvårtorna gillar inte att de inte får luft under hela dagen, de blir ömma och jag är rädd att få svamp. Det känns inte så fräscht att läcka så på lakanen men vad sjutton gör jag annars för att de ska få luftas?
Osexigt värre är det med.
 
Är det någon mer än jag som läcker råmjölk från brösten? En klar vattnig vätska som blir lite gulaktig när den torkar.

Tidigare var det inte så mycket mer än att det blev små fläckar i BHn och lite när brösten fick tryck på sig, när jag låg på sidan i sängen tex.
Nu blir det decimeterstora fläckar på lakanet och jag har fått klippa rundlar av trosskydd att lägga i BHn. Bröstvårtorna gillar inte att de inte får luft under hela dagen, de blir ömma och jag är rädd att få svamp. Det känns inte så fräscht att läcka så på lakanen men vad sjutton gör jag annars för att de ska få luftas?
Osexigt värre är det med.

Barnmorskan borde väl ha lite tips om du ringer dom? Jag har inte det problemet själv men den låter vanligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 132
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp