Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Honungshumlan Vi valde att fortsätta med parketten upp på väggen som en fondvägg i sonens rum. Därefter har vi inredningsdetaljer i turkost. Nu när han är 5 har han börjat intressera sig lite själv vad som ska vara i hans rum. Han valde en bilmatta när vi var på Ikea sist.

Vi inredde så att vi skulle slippa tänka kön och ålder. Nu kan vi byta ut lite pö om pö :)

Hoppas ni hittar något fint och inte jobbar ihjäl er!

Mvh Miks
Bild! Lät superspännande!

Angående färg målade jag det rummet dottern sover i för det kändes lättast. Då kan man ju klistra dekaler om man vill ha lite som bryter sen. Billigt var det med. Nu har vi en lite ljusare lila för att jag gillade den färgen och så har hon en lila (med olika nyanser) hängmatta som hon sover i. Blev faktiskt fint och det kanske är lite flickigt i andras ögon men personligen ser jag lila som en ganska neutral färg. Jag tänker att barn ofta gillar färg och lila är ju ganska mycket färg ;)
 
Det lutar åt att vi sätter en slät väv och målar i en limegrön eller citrongul nyans. Vi köpte 4 provburkar som torkar på väggen just nu.
Jag har hittat jättefina wallies som är siluetter av djur i glada färger, dyra var de dock, 1000 spänn. Så jag tänkte ta och skriva ut på schabloner på jobbets A0 skrivare och måla dem själv på väggen. Nån löneförmån får man väl ha :D
 
Bild! Lät superspännande!

Angående färg målade jag det rummet dottern sover i för det kändes lättast. Då kan man ju klistra dekaler om man vill ha lite som bryter sen. Billigt var det med. Nu har vi en lite ljusare lila för att jag gillade den färgen och så har hon en lila (med olika nyanser) hängmatta som hon sover i. Blev faktiskt fint och det kanske är lite flickigt i andras ögon men personligen ser jag lila som en ganska neutral färg. Jag tänker att barn ofta gillar färg och lila är ju ganska mycket färg ;)
Jag surfar från mobilen så jag har svårt med bilder. Hittade en på nätet som inte är sonens rum men som liknar hans väldigt mycket. http://inspireramera.se/2009/12/27/parkett-pa-vaggen/

Vi har limmat fast parketten på väggen och längst ner mot golvet har vi satt en list i samma färg som golv och vägg så att det liksom fortsatte upp. Vi valde att fortsätta på samma ledd som golvet låg på så därför är parketten på väggen liggande. Jag skulle säga att det var väldigt enkelt. Lim i en sån där stor tub och så en sån där spruta som man liksom trycker upp botten med. Vi gjorde halva väggen ena kvällen och övre delen kvällen efter mest för att det skulle torka emellan.

Hur man ska få bort skiten har vi.... eeeeum..... kanske inte funderat så mycket på. Jag tror det är i princip omöjligt men det får blir ett senare problem :laugh:

Jag håller by the way med! Lila är en mittemellan färg! Turkos och lila kan vem som helst ha! Lika är en av sonens favoritfärger!

Mvh Miks
 
Jag surfar från mobilen så jag har svårt med bilder. Hittade en på nätet som inte är sonens rum men som liknar hans väldigt mycket. http://inspireramera.se/2009/12/27/parkett-pa-vaggen/

Vi har limmat fast parketten på väggen och längst ner mot golvet har vi satt en list i samma färg som golv och vägg så att det liksom fortsatte upp. Vi valde att fortsätta på samma ledd som golvet låg på så därför är parketten på väggen liggande. Jag skulle säga att det var väldigt enkelt. Lim i en sån där stor tub och så en sån där spruta som man liksom trycker upp botten med. Vi gjorde halva väggen ena kvällen och övre delen kvällen efter mest för att det skulle torka emellan.

Hur man ska få bort skiten har vi.... eeeeum..... kanske inte funderat så mycket på. Jag tror det är i princip omöjligt men det får blir ett senare problem :laugh:

Jag håller by the way med! Lila är en mittemellan färg! Turkos och lila kan vem som helst ha! Lika är en av sonens favoritfärger!

Mvh Miks
Häftigt! Men jag ser problemet med att plocka ner det sen :p
 
Jag tänker mig faktiskt något så tråkigt som beige på väggarna :) men färgglada möbler, för det är lättare att byta när man vill byta färg! Har sett några vänner vars barn vill byta tapeter typ en gång om året och så roligt är det ju inte. Men barnens val i all ära - när de är stora nog :)
 
Det är svårt med könsneutralt, fast inredning känns lättare än kläder i alla fall...

Vi har mörkt golv, vita väggar samt fondvägg, tycker nog det är rätt neutralt... :)



Det är så gulligt med de små borden och stolarna. Jag har tittat lite åt tösabit men känt lite att det får vänta. Hon kommer att få hallen på övervåningen som lekrum nu i dagarna (nyss monterat ihop en basic byggsats från lektornet som står fint i julklappspapper och kök kommer i morgon med lillebror) så då kanske man kan få ihop en liten hörna med bord och stolar... Får fundera lite.
 
Jag tänker mig faktiskt något så tråkigt som beige på väggarna :) men färgglada möbler, för det är lättare att byta när man vill byta färg! Har sett några vänner vars barn vill byta tapeter typ en gång om året och så roligt är det ju inte. Men barnens val i all ära - när de är stora nog :)

Det går ju att få till det mycket fint om man gör som du har tänkt. Jag tycker att det är ganska roligt att måla och tapetsera. Nu blir det bara två färgglada väggar av fyra eftersom på snedväggen fortsätter det vita paneltaket ned mot golvet. Då känner jag att det är roligt med lite färg :)

Byta tapeter en gång om året lär det inte bli tal om här i alla fall. Däremot så vill jag att mina barn ska få ett lite roligare rum än det jag hade som liten. Tänk mörkbrun plastmatta och matchande brun tapet med vita blommor ala 70-tal. Det var inte så kul på 90-talet och framförallt mörkt. Till slut började jag fylla i blommorna med färgglad tuschpenna för att göra det lite roligare :angel:, föräldrarna blev inte så nöjda. Men ekonomin fanns inte och det har blivit folk av mig ändå.
 
God jul på er allesammans!

Hur blir julfirandet för eran del?

Igår firade vi med min familj med att äta kalkonmiddag. En liten intern jultradition vi har. Julmat får man på längden och tvären ändå.
Jag och sambon fick två böcker var och ett presentkort på ikea, som ju kommer väl till pass i vår med allt som ska inhandlas till liten.

Idag kommer vi fara till sambons familj i eftermiddag och fira med dem. I mellandagarna kommer sambons sista bror hem med sin fru och en månad gammal bebis. Så då blir det förhoppningsvis lite bebismys :love:

Sen ska vi hälsa på min älskade lilla mormor en dag också. Hon är ganska snurrig pga alzheimer, men har klart för sig att det är jul och blev så lycklig när mamma hjälpte henne att få julfint i sin lägenhet.
 
God Jul!

Vi firar hos mina föräldrar + bror några mil bort i vanlig ordning, blir spännande eftersom vi ska berätta om den lilla. Lugnt och skönt brukar det bli utan stress och panik, skönt. Sedan på kvällen så firar vi en stund med sambons familj som bor några hundra meter bort på gångavstånd (och jag planerar migrän idag för att undvika alkohol, svårt att skylla på körning i den familjen och svärmor vill gärna truga på vin och annat). Lite mer stirrigt i hans familj men sådär på kvällen brukar hans mamma coolat ner lite så då brukar det bli ganska mysigt det också :).

Några mor- och farföräldrar har ingen av oss i livet så det är väldigt få folk samlade på jul men det har alltid varit så och jag tycker det är skönt att vi inte är så himla många.
 
Senast ändrad:
Vi får besök av min bror med sambo. Vi bestämde förra året att vi inte tänker fara omkring på julafton. Fröken bitterfitta blev sur på att folk jagade oss och inte bara kunde vara glada om vi dök upp. Första julen med mini ;) därför bestämdes det att julafton är vår. Vi är hemma och vill någon sällskapa får de komma hit och ta med sig det de vill äta för jag tänker inte laga äcklig mat jag måste tvinga i mig hela vägen till nyår :p jag har gjort lite fika, gravlax, ska göra lax i ugn, broccoligratäng, potatis.. Ägghalvor. Och grötlunch blir det också. Brorsan har med vegetariskt då tjejen är veg, smördegsinbakat och köttbullar. Precis lagom :)

I morgon bär det av till svärfar. Jag känner mig mest rutten just nu. Kräkmagad och osugen på det mesta, förutom att reta mig på allt och alla, haha. Men det blir ju bara över kvällen så det är OK. Efter det är firandet slut för vår del och vi ser fram emot det nya året. Min mamma kommer vi troligen inte träffa förrän i januari då hon kommer och hjälper oss med hämtning av dottern på förskolan. De har en ny familjehemsplacering som tydligen är lite intensiv och inte fallit på plats än så jag försöker undvika att åka dit innan det lugnat sig. Jag orkar nämligen inte med den typen av situationer för närvarande och vill gärna kunna få en positiv bild av barnet i fråga.
 
Sambon tyckte vi skulle utnyttja ledigheten vid jul till att fixa till vardagsrummet. Nej tack, sa jag och då kontrar han med att ta gästrummet istället och göra om det till barnrum. Då var jag mer medgörlig :p
Vi rev ut en gammal inbyggd garderob som var det mest opraktiska i garderobsväg. Givetvis blev där då ett hål i plankgolvet som är svårt att skarva snyggt. Sen insåg vi att golvet vi tänkt riva ut är limmat rakt på rågolvet, om vi tar ut det följer rågolvet med och isoleringen som består av sågspån anno 1939. Lite mer jobb än vi väntat oss. Suck.
Så nu letar vi golv som bygger så lite som möjligt som vi kan lägga ovanpå.

Sen säger jag bara könsneutrala barntapeter, lycka till, rosa prinsessor eller blå bilar och tuffa mönster. Jag kräks bara av att bläddra igenom tapetprover efter tapetprover.
Det finns några som känns rätt fina med nalle puh, en med djungeldjur och nån med ett bondgårdslandskap men det är så trist att det är så fattigt utbud.
Hur gör de som har barn av olika kön som delar rum? Tapetserar halva rosa, halva blått?

Så nu har jag gnällt färdigt för idag :o:D

Japp, mina yngsta barn delar rum hos sin pappa (alltså i huset som jag flyttat ifrån) De ar halv rummet var tapetserat i de färger de önskade, sedan är det en gardinstång i taket med färgglada lakan som man kan dra för eller isär beroende på utrymmesbehov vid lek.

Nä jag gjorde äldsta sonens rum i samma hus så målade jag hela rummet vitt, sedan köpte jag någon ganska genomskinlig lasyrfärg i ljusblått som rollades över, sedan tog jag en sån där stor målarsvamp och vred/drog den över hela väggarna så det blev som moln, sedan tapetserade jag upp en bård från golv till tak som föreställde ett klätterträd...
 
image_zps24917a65.jpg



God jul själva allihopa!

I år var vi hos sambons pappa på förmiddagen för lättare gröt lunch och firar nu på kvällen med sambons mamma, syster, morbror och mormor med klassisk julbuffé.

Bestämde oss för att inte fara runt så mycket så har delat upp firandet lite. Sambons föräldrar är skilda men bor nära varandra så det är okej men tidigare år har vi först varit hos sambons pappa på morgonen, sen åker jag till mina föräldrar och sambon till sin mamma dit jag kommer efter middag och julklappsöppning med min familj. Men jag orkar bara inte det i år.. Vi firar med min familj den 28e i vårt hus istället..
 
God jul på er alla!!

Här rullar livet på som vanligt dock har jag kännt av lite illamående dom senaste dagarna.

Svärföräldrarna var hemma hos oss mitt på dagen och åt jullunch. Passade på att berätta om den lille och dom blev överlyckliga:)

Just nu är jag hos min pappa och hans sambo och firar jul tillsammans med mina syskon och styvsyskon. Så det har blivit två julbord idag, pust...

Imorgon far vi till min mamma och hennes sambo och firar med hela tjocka släkten på hennes sida. Sedan räcker det med julfirande för min del.
 
Mitt illamående har eskalerat igen de sista dagarna, vilket känns jobbigt då jag hade börjat se en ljusning på det här. Trodde det skulle börja bli bättre men tji fick jag!
Nu har jag gett upp för kvällen och bäddar ner mig i gästrummet hos svärmor.. Tröttare än tröttast :D
 
God jul!
Här har vi firat med typ hela släkten idag, blev 26 st på julbord till lunch. Lite mäktigt för min smak för tillfället... Men efter fem åkte 3 hem och sen på kvällen så bytte vi hus och då kom bara de närmsta 11 och åt gröt hos oss och när vi delat ut julklapparna så berättade vi att vi ska få barn. Så grät vi en skvätt och drack sen kaffe.
Nu är jag helt slut både kroppsligt och själsligt. Godnatt!
 
Är så glad, både julafton, igår och idag mår jag precis som vanligt! Så hräligt att vara sig själv igen :) Magen är uppblåst men känns inte så uppblåst.

Jag gjorde ett vykort till mamma och pappa och gav dom på julafton nästan precis när vi kommit med texten: Hej mormor och morfar! Här är varmt och skönt. 37 grader och jag simmar mycket. Jag har inte kollat in utelivet än men hört att det ska vara super. Vi ses i juli! /pyret

Dom fattade INGENTING :p. Efter att ha läst femtielva gånger fattade till sist mamma men pappa stod fortfarande som ett frågetecken och funderade vad sjutton vi menade (han trodde det var någon välgörenhetsgrej eller upplevelse eller liknande). Till sist när vi sa att han skulle läsa rubriken ordentligt IGEN så föll äntligen poletten ner ;). Dom blev verkligen tagna på sängen, jag trodde att de ändå hade tänkt att om vi skulle ha så borde det bli nu när jag är klar med skolan ( i och med min ålder också) men tydligen inte, särskilt inte pappa. Vi har ju inte varit tydliga alls med om vi verkligen vill ha barn eller inte. De blev iaf väldigt glada och jag tror särskilt pappa tycker det är roligt eftersom det är hans första barnbarn :). Men jag tror nog de behöver ett par dagar på sig att smälta så det blir roligt att prata med dom om några dagar ;):D

Skönt att slippa vara hemlig med min familj iaf, förutom syrran som får veta senare, vi har inte så mycket kontakt. Hos sambons föräldrar har jag både julafton och juldagen fått använda mina magmuskler och hålla in magen som ser väldigt gravid ut annars. Det gick iaf och jag skyllde på migrän för att slippa dricka alkohol. Nu är det bara nyår också som ska undvikas alkohol på sen ska det nog vara lugnt till vi kan börja berätta tack och lov :)
 
Igår upptäckte jag något trevligt. Jag läste på lite mer om toxoplasmos, eftersom sambon hittat några bitar oxfilé på extrapris som vi skulle äta samma dag. Jag tycker att helt genomstekt nötkött blir så trist och så läste jag att parasiten dör vid 65 grader. Så jag brynte min bit, körde i stektermometern och in i ugnen till 70 grader och då var det minsann lite rosa i mitten.
Det och potatisgratängen till var det godaste jag ätit på länge.
Annars antar jag att det borde räcka att frysa köttet i 3 dygn minst så borde man kunna äta det mer rött om man så vill?
 
Jag vet faktiskt inte alls vad som gäller med de där bakterierna. Listeria är lurig för den dör tydligen inte alls vid frysgrader så det är slitsamma om man fryser smörgåspålägg och sånt innan man äter det. Toxoplasmos är inget jag tänker särskilt mycket på men nu googlade jag snabbt och vid 3 dygns frysning ska den ju vara OK. Då är jag ju lugn iom att allt kött vi ska äta fram tills nästa höst redan är i frysen sedan ett par månader. Hemslaktat och lösdrift :)
 
Mår bättre och bättre för varje dag, peppar peppar! Detta illamående är inget jag önskar min värsta fiende! Hoppas slippa så många fler krämpor nu, men man vet ju inte vad som väntar. Har haft ischiaskänningar sista dagarna, men det har jag haft ibland även som ogravid så det behöver inte betyda så mycket. Troligtvis mest pga att jag legat så still i flera veckor och nu både jobbat (vilket innebär massor av bilkörning) och även varit igång mycket i stallet osv.

Har beställt lite mammakläder, tänkte innan att jag inte skulle köpa så mycket, men de är ju så sköna! Dessutom känns det som att det är lika bra att börja använda redan nu, ist för att köpa sen och bara använda nån månad på slutet ;)

V 13 nu, och med vissa kläder går magen verkligen inte att missa.

Igår red jag för första gången på 3 veckor! Jag har ju mått dåligt, och hästen har varit ömfotad. Men nu vill jag verkligen hålla igång så länge det går. Får mest bara skritta, har dräktig häst med senskada, men det är ju så härligt att komma ut lite iaf :)

Hoppas ni andra mår bra! Jag har nog förresten aldrig ätit så lite julgodis som i år, sötsuget försvann när illamåendet kom. Och det är ju inget negativt ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 124
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp