Sommarföräldrar 2015 del 3

EXAKT så känns det. Jag behöver inte skynda mig, men gör det ändå. Det har blivit ett måste, som ger dåligt samvete. Sen får jag dåligt samvete över att hon kostar en massa pengar, vilket tidigare inte brytt mig om, men att ha något som mest känns som ett måste och dessutom kostar flera tusen i månaden, känns som en dålig kombination.
Hästar är svindyrt. Det måste vara värt pengarna för att det ska vara försvarbart, om man nu inte råkar vara mångmiljonär eller nåt :meh: känns det inte bra så överväg alternativ. Jag började med att låna ut min ena häst och när hon var borta kände jag bara "fan vad skönt!!" Så hon fick stanna hos fodervärden för en struntsumma. De hittade varandra och det var det viktigaste.

Igår fick vi veta att vi ska bli en till i familjen btw. Leverans av en hund i morgon :love: jag har varit sugen i över ett år och nu, tadaa, tror jag att vi har hittat "the one". Jag har även kollat med hunddagis i närheten här som säger sig kunna ta emot så jag hoppas att det finns plats när vi behöver den också så att säga. Det är min nya "häst" ;)

Hästar är svindyrt. Det måste vara värt pengarna för att det ska vara försvarbart, om man nu inte råkar vara mångmiljonär eller nåt :meh: känns det inte bra så överväg alternativ. Jag började med att låna ut min ena häst och när hon var borta kände jag bara "fan vad skönt!!" Så hon fick stanna hos fodervärden för en struntsumma. De hittade varandra och det var det viktigaste.

Igår fick vi veta att vi ska bli en till i familjen btw. Leverans av en hund i morgon :love: jag har varit sugen i över ett år och nu, tadaa, tror jag att vi har hittat "the one". Jag har även kollat med hunddagis i närheten här som säger sig kunna ta emot så jag hoppas att det finns plats när vi behöver den också så att säga. Det är min nya "häst" ;)

Åhhh grattis till tillökningen :love: hade också velat ha en vovve men sambon är allergisk och T har förkylningsastma och känsliga luftrör så risken att han är allergisk också ökar ju..

Här visade sig stoet idag vara dräktig :p Så jag som inte vet om jag ska fortsätta med hästar har plötsligt en till på bakning :angel: Aja, känns bra ändå, om jag ska sälja henne så vill jag gärna att hon går i avel så då är det bara positivt.

På onsdag börjar jag jobba igen :nailbiting:
Sambon gör sin sista dag på jobbet idag och ska vara hemma tills A ska skolas in sista veckan i september.

Tyvärr har den här sista veckan av mammaledigheten bestått av att ta hand om en liten sjukling. A fick tredagarsfeber i söndags, blev feberfri i onsdags och är nu jätteprickig. Aptiten är som bortblåst och det har påverkat humöret. Som väl är så äter han gärna ersättning fortfarande. Han sov på min arm natten till igår och jag måste ha legat helfel, så jag har svinont i nacke och axlar fortfarande. Jobbigt när man har en klängig unge :crazy:

Avrundar med något positivt :D. Vi har bokat en tomt. Vi kommer ha 10 min promenadavstånd till havet och ett par kilometer till mina föräldrar när huset väl är färdigt. Gatorna kommer vara klara i december så vi hoppas att komma igång med ett bygge någon gång nästa år. Vi ska bara ta sju miljoner beslut först om hur allt ska se ut :laugh:
Sambon har ju redan fått jobb i den kommunen och vi får se lite hur jag gör, om jag väljer att pendla ett tag igen :wtf: när vi har flyttat, om jag byter jobb eller om det blir ett syskon :love:

Grattis till tomten @Honungshumlan :love: Åh va kul! Vi letar ju hus och ibland vill jag bygga, ibland inte... Får se under slutar.

Jag går och väntar på besked om förskoleplats. K ska börja i januari så det är ju ingen brådska men jag vet flera andra som fått sina, jag är ju nyfiken :p

I övrigt så går jag mest och fascinerad över hur stor hon har blivit. Förstår det mesta man säger och gör nya saker varje dag som jag inte visste att hon kunde. Hon har dessutom haft en rejäl växtspurt nu så mängder med kläder har jag fått rensa ur. Nyss hade hon 74, nu börjar 86 vara det som sitter bäst :confused:

Nästa stora sak lär väl vara att de börjar prata allt mer? K har vissa "ord" som jag börjar ana betydelsen av, men det verkar som hon fortfarande testar sig fram. Kaka är det mest använda just nu, det verkar betyda kaka, macka, tacktack, skål och kvack kvack :D :p

Grattis till tomten @Honungshumlan :love: Åh va kul! Vi letar ju hus och ibland vill jag bygga, ibland inte... Får se under slutar.

Jag går och väntar på besked om förskoleplats. K ska börja i januari så det är ju ingen brådska men jag vet flera andra som fått sina, jag är ju nyfiken :p

I övrigt så går jag mest och fascinerad över hur stor hon har blivit. Förstår det mesta man säger och gör nya saker varje dag som jag inte visste att hon kunde. Hon har dessutom haft en rejäl växtspurt nu så mängder med kläder har jag fått rensa ur. Nyss hade hon 74, nu börjar 86 vara det som sitter bäst :confused:

Nästa stora sak lär väl vara att de börjar prata allt mer? K har vissa "ord" som jag börjar ana betydelsen av, men det verkar som hon fortfarande testar sig fram. Kaka är det mest använda just nu, det verkar betyda kaka, macka, tacktack, skål och kvack kvack :D :p

Tack! Det känns både läskigt och spännande på samma gång.

A har växt massor i sommar. 12kg och ca83cm lång mäter han nu. Kläderna växs ur i en rasande fart tycker jag :D

Språket är så himla kul! Han kan rätt många ord nu. Mamma, pappa, titta, där, oj, mjau, mu, roar; ryter som ett lejon, hej. Han säger ofta "titta där" och igår sa han "vad gör du?" han vet ju inte vad vad gör du betyder men han lyckades härma det utan att jag sagt det precis innan. Men det mesta han säger är obegripligt.

A är intresserad av former nu och att stoppa saker i hål. Plocklådan och knopppussel är populärt. Tyvärr så är det ju inte alltid så lämpliga saker han gömmer... I helgen var jag av med mina nycklar i tre dagar. Jag spenderade timmar på att leta och hittade dem bakom ett element i köket till slut. Nu har jag införskaffat en liten gps tagg att ha i nyckelknippan, så kan jag ringa till den så att den tjuter :D

På onsdag börjar jag jobba igen :nailbiting:
Sambon gör sin sista dag på jobbet idag och ska vara hemma tills A ska skolas in sista veckan i september.

Tyvärr har den här sista veckan av mammaledigheten bestått av att ta hand om en liten sjukling. A fick tredagarsfeber i söndags, blev feberfri i onsdags och är nu jätteprickig. Aptiten är som bortblåst och det har påverkat humöret. Som väl är så äter han gärna ersättning fortfarande. Han sov på min arm natten till igår och jag måste ha legat helfel, så jag har svinont i nacke och axlar fortfarande. Jobbigt när man har en klängig unge :crazy:

Avrundar med något positivt :D. Vi har bokat en tomt. Vi kommer ha 10 min promenadavstånd till havet och ett par kilometer till mina föräldrar när huset väl är färdigt. Gatorna kommer vara klara i december så vi hoppas att komma igång med ett bygge någon gång nästa år. Vi ska bara ta sju miljoner beslut först om hur allt ska se ut :laugh:
Sambon har ju redan fått jobb i den kommunen och vi får se lite hur jag gör, om jag väljer att pendla ett tag igen :wtf: när vi har flyttat, om jag byter jobb eller om det blir ett syskon :love:
Grattis till tomt och husbygge, spännande. Vet precis hur det är med alla val. Håller nu på och renoverar svårt nya hus och det är val hela tiden :p

Ja dom har blivit så stora så snabbt. T börjar på förskolan 10/10. Hans nyaste är att låta som ett får :D så han går runt och säger bääääää hela tiden.. Vi har får i hagen utanför huset så vi har tittat en del på dem :)

Ja väldigt mycket djurläten här också. Har mest varit mu men nu är det både gnägg och kvack och bä :D

Oj, va han pratar @Honungshumlan! Det är ju så himla olika. K säger mamma och pappa och där och hej. Och som sagt kaka :p

Ja väldigt mycket djurläten här också. Har mest varit mu men nu är det både gnägg och kvack och bä :D

Oj, va han pratar @Honungshumlan! Det är ju så himla olika. K säger mamma och pappa och där och hej. Och som sagt kaka :p

Ja, det är ju så olika. A är intresserad av språket, bilder och detaljer. Däremot så gick han sent och är inte så motorisk av sig. De har sina intressen tidigt :)

Min säger säger mamma, pappa, syskonens namn, (Oa=Moa, Lelle=Melle), bulle, heja, titta, tutte, hej, där, bil, sko, samt några av Babblarna, mest Dadda och Babba.
Nu kom hon precis upp i soffan själv, annars är det definitivt språk före motorik här.. ;)

Hur gör ni när de inte gör som de får? Våra (allra mest tjejen) skrattar bara när man säger ifrån, även om man ser arg ut och har barsk röst. Nu har hon börjat slå honom i huvudet med leksaker och skrattar bara åt oss när vi säger ifrån.

W kan mamma,pappa,hej,djurläten,lampa dää,gunggung (mjölk),namnam (mat),brumbrum. Gillar att plocka locket av en burk sätta i nån grej,sätta på locket. Om och om och om igen.. Dra grejer efter sig är också poppis. Har en extern hårddisk med tillhörande usb sladd som är sönder som han går med - kallar den Fido. Har man ingen hund får man låssas:angel:

Om han gör nåt han inte får har vi sagt ajaj. Funkar bra,men inte alltid. Om han skrattar och forts med det han inte får har vi tagit bort honom från stället eller distraherat med nåt annat. Ibland säger han ahah och skakar på huvudet när han vet att han gör fel. STOPP högt och starkt funkar bra om han t.ex är ute och påväg och springa in i hagen eller ta i eltråden.

Lyfter man bort henne från där hon inte får vara springer hon skrattande tillbaka som det vore en lek. Säger man till honom om något han inte får göra springer hon glatt dit och gör samma sak:grin:

Hur gör ni när de inte gör som de får? Våra (allra mest tjejen) skrattar bara när man säger ifrån, även om man ser arg ut och har barsk röst. Nu har hon börjat slå honom i huvudet med leksaker och skrattar bara åt oss när vi säger ifrån.

Jag tror att de är lite för små för att riktigt förstå att de gör fel och framförallt konsekvensen av felet. Hon tycker förmodligen att din reaktion är spännande och vet inte riktigt hur hon ska reagera. Reagerar du likadant om hon gör det igen, måste testa, typ. Det som fungerar bäst här är att lyfta bort honom och avleda med något annat.
Samma om han har saker som han inte får ha, då fungerar byteshandel bäst. Den får du inte ha, men den här coola grejen får du ha, titta vad spännande den är!

Sen så väljer jag mina strider. Är det farligt eller bara lite äckligt ur en vuxen synpunkt? Lite måste de ju få utforska själva också :)

Jag tror att de är lite för små för att riktigt förstå att de gör fel och framförallt konsekvensen av felet. Hon tycker förmodligen att din reaktion är spännande och vet inte riktigt hur hon ska reagera. Reagerar du likadant om hon gör det igen, måste testa, typ. Det som fungerar bäst här är att lyfta bort honom och avleda med något annat.
Samma om han har saker som han inte får ha, då fungerar byteshandel bäst. Den får du inte ha, men den här coola grejen får du ha, titta vad spännande den är!

Sen så väljer jag mina strider. Är det farligt eller bara lite äckligt ur en vuxen synpunkt? Lite måste de ju få utforska själva också :)
Nä, konsekvenser fattar de ju inte alls. Men "sluta med det du gör nu!" hade varit bra... Riva ner blomkrukor från fönstren, klättra upp på tv-bänken och dra i tvn, stå och gå i fåtöljerna etc. Dunka leksaker i huvudet på sin bror får hon inte! Han blir ledsen.

Inser att min K är väldigt lugn. Hon gör såklart bus, men väldigt "lindrigt". Hon klättrar inte (möjligtvis i trappan, men hittills har hon bara kommit 3 steg upp, sen ropar hon på mig :rofl:) Hon är snäll mot hunden och hon rör varken blommor, ljusstakar eller tvn. Däremot har hon ett sjujäkla humör, vrålar sina avgrundsvrål många gånger om dagen när hon inte får som hon vill, men det handlar mest om "småsaker".

Tänk så olika de är :love:

Nä, konsekvenser fattar de ju inte alls. Men "sluta med det du gör nu!" hade varit bra... Riva ner blomkrukor från fönstren, klättra upp på tv-bänken och dra i tvn, stå och gå i fåtöljerna etc. Dunka leksaker i huvudet på sin bror får hon inte! Han blir ledsen.

Haha, ja det hade varit skönt med ett stoppord!
Ärligt talat så är ettåringar rätt hemska, tur att de inte förblir så :)

Haha, ja det hade varit skönt med ett stoppord!
Ärligt talat så är ettåringar rätt hemska, tur att de inte förblir så :)
Jag gillar ettåringar mer än bebisstadiet. Tycker han förstår så bra nu och jag förstår honom. Innan hade man ju värsta paniken om han skrek. Förstagångsförälder dock:p

Trots i affären fick jag erfara förra veckan. Gallskrik och kasta sig på golvet. Under armen med ungen:angel:

Jag gillar ettåringar mer än bebisstadiet. Tycker han förstår så bra nu och jag förstår honom. Innan hade man ju värsta paniken om han skrek. Förstagångsförälder dock:p

Trots i affären fick jag erfara förra veckan. Gallskrik och kasta sig på golvet. Under armen med ungen:angel:

Oh ja, jag föredrar också en ettåring framför en liten bebis. Nu kan vi leka ihop, gå i skogen, bada i havet och göra saker. Men det är intensivt på ett helt nytt sätt. Var tid har ju sin charm :)

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar