Sommarföräldrar 2015 del 3

Hur gör ni när de inte gör som de får? Våra (allra mest tjejen) skrattar bara när man säger ifrån, även om man ser arg ut och har barsk röst. Nu har hon börjat slå honom i huvudet med leksaker och skrattar bara åt oss när vi säger ifrån.

Min dotter beter sig precis likadant. Hon har dessutom haft en period där hon håller på att klösa folk i ögonen, inte så himla kul att få ett skratt tillbaka när man säger nej.

Det jag försöker tänka på är att hon helt enkelt inte förstår konceptet "sluta" för att sluta är ju liksom ingenting, det är lättare att ge henne något hon kan ta på.
Jag försöker ge förslag på vad hon kan göra i stället, eller avleda på något sätt. Tex "Nej klappa fint" när hon slåss och så visar jag och blir glad när hon klappar fint. När hon klöser mig i ansiktet har jag börjat sätta ner henne på golvet helt sonika, vet inte om det funkar men att säga nej argt har definitivt inte fungerat.
Förstår du ungefär hur jag tänker?

Hur som helst är det skitsvårt och jag tar också gärna emot tips på vad man gör, för jag håller med någon som skrev tidigare att reaktionen när vi skriker Nej och blir arga är ju tydligen den hon är ute efter på ett eller annat sätt, och hon är ett år så jag tror inte att "retas" finns i hennes sinnebild även om det är vad som händer.

Min dotter beter sig precis likadant. Hon har dessutom haft en period där hon håller på att klösa folk i ögonen, inte så himla kul att få ett skratt tillbaka när man säger nej.

Det jag försöker tänka på är att hon helt enkelt inte förstår konceptet "sluta" för att sluta är ju liksom ingenting, det är lättare att ge henne något hon kan ta på.
Jag försöker ge förslag på vad hon kan göra i stället, eller avleda på något sätt. Tex "Nej klappa fint" när hon slåss och så visar jag och blir glad när hon klappar fint. När hon klöser mig i ansiktet har jag börjat sätta ner henne på golvet helt sonika, vet inte om det funkar men att säga nej argt har definitivt inte fungerat.
Förstår du ungefär hur jag tänker?

Hur som helst är det skitsvårt och jag tar också gärna emot tips på vad man gör, för jag håller med någon som skrev tidigare att reaktionen när vi skriker Nej och blir arga är ju tydligen den hon är ute efter på ett eller annat sätt, och hon är ett år så jag tror inte att "retas" finns i hennes sinnebild även om det är vad som händer.
Jag förstår vad du menar och tror att du har rätt. När två små huliganer gör vad de inte ska på olika håll hade det varit skönt att kunna få stopp på dem bara.... Men det är nog en utopi :p Jag tycker dock det är svårt när hon ger sig på honom. De börjar på dagis nästa vecka (shit, vad fort det gått!!). Gissar att de inte får dunka barn i huvudet och bitas där...

Jag förstår vad du menar och tror att du har rätt. När två små huliganer gör vad de inte ska på olika håll hade det varit skönt att kunna få stopp på dem bara.... Men det är nog en utopi :p Jag tycker dock det är svårt när hon ger sig på honom. De börjar på dagis nästa vecka (shit, vad fort det gått!!). Gissar att de inte får dunka barn i huvudet och bitas där...
Jag förstår det, jag tycker det är svårt med EN huligan ;)
Alltid när jag svarar på sånt här känner jag mig så jäkla pretentiös, jag är inte så pedagogisk jämt. Det brister flera gånger om dagen och hela tiden, det var mer en förklaring av mitt tankesätt.
På dagis får de nog inte dunka varandra i huvudet och bitas, jag ser lite fram emot det där med dagis av den anledingen att jag tycker det verkar bra att ha lite pedagoger att bolla med när man undrar hur barnet ska bemötas - hoppas att jag kan låta bli att fråga dem saker hela tiden.

Ibland får jag på riktigt anstränga mig till max att inte skrika tillbaka då ungen skriker för att få som han vill. Men det är som med hundar t.ex vad lär man dom genom att skrika 'tyst' åt ett skrikande barn/hund? Många som gör det dock...

Får en del slag i huvudet och att riva glasögonen är ju kul.. Min arga röst är ju inte lika farlig som pappas. Han säger ajaj och ungen slutar direkt. Men han jobbar bort så W är ju med mig 24/7. Minns själv med skilda föräldrar att morsans skrik var ingenting,medan om pappa höjde rösten (vilket sällan hände)stelnade man till direkt.

Ibland får jag på riktigt anstränga mig till max att inte skrika tillbaka då ungen skriker för att få som han vill. Men det är som med hundar t.ex vad lär man dom genom att skrika 'tyst' åt ett skrikande barn/hund? Många som gör det dock...

Får en del slag i huvudet och att riva glasögonen är ju kul.. Min arga röst är ju inte lika farlig som pappas. Han säger ajaj och ungen slutar direkt. Men han jobbar bort så W är ju med mig 24/7. Minns själv med skilda föräldrar att morsans skrik var ingenting,medan om pappa höjde rösten (vilket sällan hände)stelnade man till direkt.
Mitt tålamod är ganska stort men den där lilla tösen är.. Låt säga väldigt mycket. Understimulerad brukshund, konstant, ungefär. Jag har höjt rösten några gånger när skriket pågått allt för länge utan att jag kunnat stoppa det med mina vanliga knep. Framförallt när man mixtrar med medicin och alla sinnen skärps :arghh: öronproppar är bra att ha. Även äldsta dottern vill gärna ha proppar. Sätta sig och leka tillsammans går ok för att få stopp på lätet.

Något maken har kört på här när det är skrik och ingenting fungerar är att sätta henne utanför rummet. Inte stänga eller något utan bara utanför. Då får hon dels annat att fokusera på (antingen ser hon en ny leksak eller så kryper hon tillbaka och fortsätter leken) och man har brutit skrikandet för en stund. Om det är därför eller av en händelse vet jag inte men det har avtagit. Nu har vi nästan inga problem med det faktiskt. Vid slag och dylikt har jag absolut inget utbyte av att ha barnet i knäet och blir bara lack så där sätter jag ner henne på golvet. Lyfter upp igen om hon vill, sätter ner vid nya slag osv. Självklart säger vi nej som en varning innan hon placeras på golvet. Nej är ett ord hon fått grepp om vad det betyder.

Fy fan vilken dag!
Killen vaknade vid 5 och vägrade somna om. Sen sket han ner sig så jag fick duscha honom. Sen sket han igen... Skulle in till stan och handla (1,5-2 mil dit). Glömt plånboken. Lånade pengar av en kompis i stan. Tjejen sket ner sig två gånger i stan. Fick åka hem i blöja. Givetvis sov de 10 min på vägen hem. När jag kon hem vaknade de gnälliga, vägrade äta lunch. Och nu ska de inte sova. Jippie.

Mitt tålamod är ganska stort men den där lilla tösen är.. Låt säga väldigt mycket. Understimulerad brukshund, konstant, ungefär. Jag har höjt rösten några gånger när skriket pågått allt för länge utan att jag kunnat stoppa det med mina vanliga knep. Framförallt när man mixtrar med medicin och alla sinnen skärps :arghh: öronproppar är bra att ha. Även äldsta dottern vill gärna ha proppar. Sätta sig och leka tillsammans går ok för att få stopp på lätet.

Något maken har kört på här när det är skrik och ingenting fungerar är att sätta henne utanför rummet. Inte stänga eller något utan bara utanför. Då får hon dels annat att fokusera på (antingen ser hon en ny leksak eller så kryper hon tillbaka och fortsätter leken) och man har brutit skrikandet för en stund. Om det är därför eller av en händelse vet jag inte men det har avtagit. Nu har vi nästan inga problem med det faktiskt. Vid slag och dylikt har jag absolut inget utbyte av att ha barnet i knäet och blir bara lack så där sätter jag ner henne på golvet. Lyfter upp igen om hon vill, sätter ner vid nya slag osv. Självklart säger vi nej som en varning innan hon placeras på golvet. Nej är ett ord hon fått grepp om vad det betyder.
Låter tufft. W's kusin på 3 år är likadan. De brukar säga att hon skrek direkt från att hon föddes och skriker än:angel:

@Mauen vilken :turd:dag!

Då var mammaledigheten slut för min del. Jag jobbade idag, inte för att jag fick så mycket gjort eftersom alla ville snacka med mig :angel:. Det kändes konstigt men roligt också. A och hans pappa hade varit på biblioteket, lånat nya böcker och matat ankor i en park. Rätt skönt att inte ha skolat in honom på förskolan nu när jag börjat jobba. Då vet jag att han har det bra hemma med pappa. Förskolan blir bra det med, men skönt att ha skolat in mig själv på jobbet igen när det är dags :)

@Mauen allt på en gång! Jag är glad att jag bara har en liten i taget även om det är rätt kaos här med bitvis.

Jag räknar med att jobba om någon månad igen. Utlånad till ny avdelning och kunderna jag jobbat hos tidigare har vi tappat så det blir nog mycket nytt. Vid sidan av detta håller jag på att försöka banka vett i hunden då det lutar åt att hon ska testas för att bli min nya kollega. Det känns väldigt främmande att gå tillbaka till jobbet men det ska ändå bli skönt på något sätt.

Idag höll sambon på att elda upp huset :eek:. Det hade kunnat gå riktigt illa om vi inte hade haft brandlarm kopplat till larmcentral. Som väl var så hann sambon hem och släcka det innan det blev så mycket av det, han hade precis åkt hemifrån med A när de ringde från larmbolaget. Inget blev skadat, men det luktar ju apa. Dagens lärdom, lägg inte kökshandduken på spisen, du kan råka sätta på plattan :)

Idag höll sambon på att elda upp huset :eek:. Det hade kunnat gå riktigt illa om vi inte hade haft brandlarm kopplat till larmcentral. Som väl var så hann sambon hem och släcka det innan det blev så mycket av det, han hade precis åkt hemifrån med A när de ringde från larmbolaget. Inget blev skadat, men det luktar ju apa. Dagens lärdom, lägg inte kökshandduken på spisen, du kan råka sätta på plattan :)
Induktion... :p börjar bra för honom!

Usch vad obehagligt.

Själv sitter jag på barnakuten. Killen har jobbigt med andningen.

Förra veckan, är lite hostig sen dess. I eftermiddags blev han tätare och tätare i luftrören. Hög andningsfrekvens och orolig, så vi åkte in. Nu är andningsfrekvensen 55 andningar/min (ska vara under 40). Syresättningen ligger på gränsen för att han behöver syrgas. Men det verkar inte vara någon större fara. Han ska få lite kortison och inhalera lite.

Förra veckan, är lite hostig sen dess. I eftermiddags blev han tätare och tätare i luftrören. Hög andningsfrekvens och orolig, så vi åkte in. Nu är andningsfrekvensen 55 andningar/min (ska vara under 40). Syresättningen ligger på gränsen för att han behöver syrgas. Men det verkar inte vara någon större fara. Han ska få lite kortison och inhalera lite.

Det låter inget vidare. Det är så obehagligt när det sätter sig på andningen. Hoppas att han mår bättre idag.

Vi har städat som tokar idag och den mesta röklukten är borta, skönt att det inte var värre än så.

Nästa hus ska definitivt ha en häll med induktion :). Vi är inte så sugna att lägga mer pengar än nödvändigt på det här huset.
Jag förstår. Vår spis havererade när vi bott något år. Först ena plattan och sen den andra så det var inte riktigt hållbart. Var brandmännen ute ändå sen?

@Mauen hoppas att det håller sig borta nu. Jag har aldrig varit med om det på mina två. Första var sjuk hela sitt första år i princip men det var inte värre än att hon var trött. Nummer två är peppar peppar aldrig sjuk trots att hela familjen legat däckade till och från.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar